Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 11 september 2014

De Apple en U2 deal: 100 miljoen dollar in marketing en meer

Kreeg jij het nieuwe album van U2 ook spontaan op je iPhone? Het staat nog niet op Spotify en is nog niet te koop. Exclusief cadeau van Apple. Wel een duur cadeautje. Hoewel het gratis voor eindgebruikers is, moet Apple er diep voor in de buidel tasten.

The New York Times onthult vandaag de deal tussen Apple en U2. De iPhone-maker blijkt voor een onbekend bedrag een buyout-licentie op het nieuwe album van U2 te hebben. Daarnaast gaat Apple voor 100 miljoen dollar marketing voor U2 verzorgen. Dat is inclusief commercials op TV. De band zal de komende tijd ongetwijfeld regelmatig voorbij komen.

U2 gaf dinsdagavond aan het eind van het Apple-evenement een optreden. Daaraan vooraf lanceerden U2-voorman Bono en Apple CEO Tim Cook het album samen. Ongeveer 500 miljoen Apple-gebruikers vonden het de volgende morgen in hun muziekbibliotheek.

https://www.youtube.com/watch?v=2MNdEN9gKuY

Het is niet de eerste keer dat Apple en U2 samenwerken. In 2006 lanceerde de band een heuse U2 iPod met rood clickwheel en op de achterzijde de handtekeningen van alle bandleden gegraveerd.

Zowel voor Apple als U2 is een show tijdens een belangrijk evenement gunstig. Ook muziek van U2 verkoopt niet meer vanzelf, marketing en massale aandacht is nodig. Voor Apple is het gunstig om zichzelf aan een band van wereldformaat te koppelen, het draagt bij een een cool imago. Ook benadrukt Apple hierdoor nog steeds een groot hart te hebben voor muziek. En dat mag blijkbaar best wat kosten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De Apple en U2 deal: 100 miljoen dollar in marketing en meer
Sluiten