Veel nieuwe Steve Jobs-scholen van start

Door: Raymon Mens - 21 reacties

Met het einde van de vakantie in zicht, maken 21 nieuwe Steve Jobs-scholen zich op voor de start van het schooljaar. Waren er vorig jaar slechts 7 Jobs-scholen actief in ons land, dit jaar worden er 21 nieuwe toegevoegd. Het onderwijsconcept wint snel terrein.

Bijna iedere provincie van Nederland heeft vanaf het schooljaar 2014-2015 een Steve Jobs-school, alleen in Groningen en Utrecht zijn nog geen scholen overgestapt op het onderwijsmodel waarbij de iPad een grote rol speelt. In Almere en Amsterdam zijn inmiddels meerdere basisscholen die werken volgens het door Maurice de Hond bedachte principe.

Het schooljaar werd vandaag in Overijssel afgetrapt met de opening van een nieuwe Steve Jobs-school. In het plaatsje IJsselmuiden werd basisschool CNS Zandberg omgedoopt tot basisschool Vizier en wordt vanaf nu les gegeven volgens de methode die sterk leunt op het gebruik van de iPad.

vizier-jobsschool
Opening van Steve Jobs-school Vizier in IJsselmuiden. [Foto: RTV Oost]
Bij Steve Jobs-scholen wordt alles in het werk gesteld om de talenten van individuele leerlingen zoveel mogelijk tot ontwikkeling te laten komen. De bedenkers willen onderwijs aanbieden dat beter aansluit op het leven in de 21e eeuw. Schoolgebouwen zijn elke dag van vroeg tot laat open en het lesprogramma wordt volledig met de iPad gegeven. Onderwijs voor een Nieuwe Tijd noemen ze het, of O4NT.

Hoewel er naast enthousiaste ook kritische tegengeluiden over de scholen te horen zijn, sluiten steeds meer basisscholen zich aan. Een overzicht van plaatsen met Steve Jobs-scholen in Nederland:

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    Maurice

    Was ik nog maar kind…

  • Profielfoto
    polansky
  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Naar mijn idee ben ik met me tas boeken niks tekort gekomen op school. Snap de meerwaarde niet van een iPad op school, ik zou veel te snel zijn afgeleid en spelletjes aan het spelen zijn. Ben wel eens benieuwd naar een onafhankelijk onderzoek naar deze ‘iPad-scholen’.

  • Profielfoto
    kasuja

    Leuk allemaal je lesstof digitaal op een iPad of ander soortig tablet.
    Scheelt heel wat gezeul met boeken en bespaart je een kromme rug.

    Het gaat toch om de inhoud van de lesstof?
    niet om de papieren en of digitale uiterlijke verschijning er van?

    De iPad is leuk als hulp met het ontdekken en leren van dingen. Maar wanneer het aankomt op aantekeningen maken en echt studeren is het apparaat een grote afleiding. Je bent te veel in de weer met het wisselen tussen je notities / aantekeningen en de lesstof. (geen splitscreen)

    Er valt nog een heel hoop te zeggen voor de oldscool: “docent, student, pen en papier combo”

  • Profielfoto
    mantz002

    Tarezytxyx

  • Profielfoto
    Yh-xxl

    ik zou veel te snel zijn afgeleid en spelletjes aan het spelen zijn.

    Zou mij ook overkomen.

    Aan de andere kant kan een beetje zelf-discipine kweken nu wel vroeg beginnen. Uiteraard heeft niet alleen de leerling maar ook de laarkracht hier een rol in.

    Bovendien kan je met eem MDM (mobile device management) heel wat (tijdelijke) restricties opleggen. Iets waar je als gewone gebruiker / consument niet mee in contact zal komen.

  • Profielfoto
    kasuja

    Ik zie nog genoeg beren op de weg voor iPad gebaseerde iPad scholen een succes worden.

    De podcast van kennisnet met Lucas Raggers gaat vaak over de tablet in scholen en wat ik daar uit proef is dat ook zij niet geheel overtuigd zijn dat iPad scholen of ĂĽberhaupt boeken vervangen met tablets de juiste oplossing is voor scholieren.

    • Is de iPad lesstof vergelijkbaar met de info in de traditionele boeken?
    • Werken de uitgevers van de boeken mee met het concept iPad scholen?
    • Volgen die uitgevers allemaal het zelfde protocol? Of vinden ze liever zelf het wiel uit?
    • Is het Apple iBooks authoring platform al robuuste genoeg voor interactieve lesstof?
    • Hoe gaat toetsen van die stof?
    • Is de Voortgang van de scholieren bij te houden?
    • Hoe zit het met Privacy van de data?

    (iPads hebben geen gebruikers accounts waardoor je het apparaat moeilijk met meerdere studenten kan delen als je voortgang wilt bijhouden.)

    Ik zou je kinderen er voorlopig nog niet naar zo’n iPad school sturen.

  • Profielfoto
    essiw

    @yh, het brein van een kind op de basisschool is nog niet ver genoeg ontwikkeld (leeftijdsafhankelijk) om zelf-discipline aan te leren.

  • Profielfoto
    The Redesigner

    Dit hele Steve Jobs school idee is belachelijk…
    De iPad is veels te beperkt voor een school.

  • Profielfoto
    Nora Nora

    Ja, laten we onze kinderen nog minder structuur bieden, zodat hun leven beter kan worden aangepast aan het onze, in plaats van andersom. Het is voor een kind juist fijn te weten dat ie op een gegeven moment ook echt vrij is!

    Verder worden er op veel scholen iPads gebruikt, ter ondersteuning, of om de leerlingen uit te dagen om nieuwe dingen te ontdekken. Ik begrijp niet wat er nu zo bijzonder is aan dat deel, slechts dat de leerstof op de iPad staat! Prima hoor.

    Het klinkt mij vooral als een groot deel marketing in de oren, het zal ouders aanspreken aangezien ze dan hun kinderen heerlijk flexibel kunnen plaatsen op school op de momenten dat hun dat uitkomt. Orde, regelmaat, weten waar je aan toe bent, dat is van belang voor jonge kinderen, maar dat wordt steeds meer weggestript.

    Wanneer ze een dergelijk vrij onderwijs zouden geven in 5 en 6 VWO, dat begrijp ik beter, ter voorbereiding op studeren. Doch ook daar, en ook onder studenten, en ook onder geel werkende mensen blijkt hoe belangrijk regelmaat, orden en een bepaald ritme zijn om te presteren en te blijven presteren.

    Ook de belofte die er verkapt in zit dat er allemaal Google werknemers uit zullen rollen is natuurlijk een illusie. Het gros gaat gewoon een baan krijgen waarbij zo 5 dagen per week om 8:30 aan moeten treden, en dat gaat moeilijk na een al te vrije school. Ik zie het dagelijks ook met kinderen die van de vrije school komen, altijd te laat, verstoren de les, geen huiswerk maken, etc. Hebben zogenaamd hun eigen planning maar wanneer er een overhoring is blijkt dat allemaal niet zo goed te functioneren…. Oja, ze willen natuurlijk ook zelf bepalen wanneer ze dan die overhoring maken. Maar zo werkt het later ook niet in het leven. Waarom het wel zo integreren in het onderwijs? Verder moet een docent dan ik weet niet hoeveel toetsen maken, want anders worden de vragen eenvoudig doorgespeeld, en dat gaat al,vanaf de brugklas zo.

    Het geloof in het principe van de jong volwassen kinderen, dat geldt. Oor 10%, en die komen in het ieder systeem prima bovendrijven wanneer er wat oog en ruimte voor is en dan krijgen ze voldoende kansen om hun talenten te ontwikkelen. Maar om nu een heel onderwijssysteem om die 10% te gaan bouwen, dan gaan er veel afvallen. Verder schept het wederom oneigenlijk hoge verwachtingen die velen niet waar kunnen maken, met alle gevolgen van dien. (TED Talk van Alain Botton – a kinder, gentler philosophy of succes)

    Maar kinderen op de lagere school, ze hebben behoefte aan en moeten leren omgaan met, regelmaat, voorspelbaarheid, etc.

    Mijn kinderen niet op zo’n school hoor, ik pas mijn leven wel aan aan dat van hun. En dan wanneer ze gaan puberen hebben ze voldoende tijd om al die andere zaken te leren, zoals flexibiliteit, chaos, etc, maar dan hebben ze ook de middelen om ermee om te gaan en hebben ze voldoende rust gevonden in hun jongen jaren omdat de wereld toen heerlijk voorspelbaar was. En dat geeft rust. Al het leuke er omheen kan zo leuk zijn door het contrast en door het besef van de basis, stabiliteit en voorspelbaarheid van het andere deel van de wereld.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik bekijk dit met een open vizier en vind het belangrijk dat het O4NT onderwijs een keuze blijft, en niet dat scholen indirect ‘gedwongen’ worden om mee te gaan.

    Daarnaast is technische kennis belangrijk, zodat docenten niet verdwalen in de digitale space.

  • Profielfoto
    Nosferatu

    iSchool hype

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Naar mijn idee ben ik met me tas boeken niks tekort gekomen op school.

    Ik vroeger ook niet met de zwart-wit televisie die mijn ouders hadden.

    ik zou veel te snel zijn afgeleid en spelletjes aan het spelen zijn.

    Dit blijf ik wel het meest hilarische punt vinden. verwacht je nu echt dat die iPad niet allerlei restricties meekrijgt? Dat gewoon alles beschikbaar is en te downloaden valt?

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Ik ben een tegenstander van het O4NT concept om dezelfde reden waarom ik vind dat we geen voedsel naar Afrika moeten sturen maar kennis: leer de basis, de toepassing komt dan vanzelf, ongeacht of dat op een pc, tablet, blocknote of met een krijtje op straat is.

    Men vind boeken te ouderwets en te snel verouderen maar niets verouderd zo snel als de huidige tablets en telefoontjes. In 2007 kwam er een nieuw product op de markt: het netbook. DĂ© toekomst van het laptop, klein, modern, zuinig. Nu, 7 jaar later, moet je moeite doen om nog zo’n ding te vinden. De iPad is net zo oud als de kleuters die nu voor het eerst naar school gaan, toch zijn er al diverse verbeteringen en generaties de revue gepasseerd en wat brengt de toekomst?

    Even een toekomstbeeld:
    De tablets worden steeds krachtiger, Microsoft ziet ze als vervanger van de ultrabook en wat als zij nou eens gelijk hebben? Wat als de volgende iPad zĂł krachtig is dat deze een macbook kan vervangen, dan wil je er eigenlijk een toetsenbordje bij. Volgend jaar levert Apple dat standaard en krijg je een instap Macbook die eigenlijk iPad is. Gevolg: in 2016 is de tablet-hype ten einde en loop het gros van de consumenten met een convertable ultrabook rond, terwijl je kind naar groep 3 gaat, met een ‘moderne’ ipad…

  • Profielfoto
    Zakske

    ik zou veel te snel zijn afgeleid en spelletjes aan het spelen zijn.

    Dit blijf ik wel het meest hilarische punt vinden. verwacht je nu echt dat die iPad niet allerlei restricties meekrijgt? Dat gewoon alles beschikbaar is en te downloaden valt?

    Ik meen me te herinneren een paar maanden geleden een rapport gelezen te hebben over zo’n iPad-school in Los Angeles, en dat was inderdaad het grootste euvel. Die kinderen zijn veel beter met technologie dan de oude zakken die verantwoordelijk zijn voor de beveiliging, en na een jailbreak en het omzeilen van de blacklist zatten die kinderen inderdaad de hele dag te surfen en spelletjes te spelen. Vervolgens zijn ze er maar helemaal mee gestopt.

  • Profielfoto
    vanquish

    Uiteindelijk is het toch de docent die voor een heel groot deel bepaald of een kind wel of niet succesvol is bij een bepaald systeem. Bij een goed docent groeit een kind automatisch, bij een slechte gaat het ten koste van het kind.

    Zelf heb ik het meegemaakt op het HBO, ik ben daar helemaal kapotgemaakt en dingen meegemaakt vanuit personeel die ik mijn ergste vijand zelf niet zou gunnen.
    En net zoals je de mooie dingen altijd met je meedraagt, neem je dit soort dingen ook mee.

  • Profielfoto
    bluepower

    Ha iid , mijn dochter is vandaag begonnen in haar ipad klas van het Twentse carmel college in Oldenzaal.
    Ik haar vorige week een ipad air gekocht en div apps geinstalleerd waaronder pages,keynote en numbers.
    het voordeel hiervan is natuurlijk dat ze thuis op de macbook kan werken of op de imac.
    iig hier onder een lijst met apps die ze gebruiken.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    @bluepower Op een nieuw apparaat is Pages, Numbers en Keynote gratis.

    @knekkie Het is juist goed dat de jeugd leert om om te kunnen gaan met verleidingen zoals de games op de iPad. Want vroeger of later zullen ze een iPad gaan kopen voor hun werk of studie en dan is het maar beter dat ze geleerd hebben om er mee om te gaan.

  • Profielfoto
    gbruit

    Bij een schoolreĂĽnie hoor je vaak: ‘het ziet er nog haast hetzelfde uit als toen ik er nog zat’. En dat wordt dan gezien als een compliment. Onderwijs zoals het vroeger was. Zou een bedrijf er 5 jaar later nog hetzelfde uitzien dan was het al lang failliet.
    Voor al die ouderwetse bord, krijt en disciplne denkers: bekijk dit maar eens!

    Ken Robinson – Changing Education Paradigms

  • Profielfoto
    gbruit
  • Profielfoto
    petervl57

    Grappig. Ik heb dit artikel even gemist (was toen op vakantie). Maar ik zie nu aan het bronnenverkeer naar mijn persoonlijke blogsite dat ik opvallend veel bezoekers krijg vanaf OMT, wat terug te leiden is op een link naar mijn blog vanuit dit artikel. Toch nog maar even wat commentaar (al is het wat “mosterd na de maaltijd”).

    Dit OMT-artikel suggereert dat mijn blog zou horen bij “kritische tegengeluiden” tegen de Steve Jobsscholen. Dat misverstand wil ik hier even wegnemen. Ik lever op dit blog juist scherp commentaar op de vele kritische tegengeluiden,
    O4NT en ook enkele Steve Jobsscholen zelf hebben op hun websites ook een link naar mijn blog opgenomen, omdat ik me in dit blog boos maak over de vele onjuistheden die vorig jaar over de Steve Jobsscholen de krant in werden geslingerd (vooral de volkskrant trok – volkomen onterecht – volstrekt ongenuanceerd van leer tegen deze nieuwe onderwijsvorm). Het vervelende daarvan is dat ouders door dit soort gedoe in de media een volstrekt verkeerd beeld van een Steve Jobsschool krijgen en op basis van verkeerde informatie gaan oordelen. De reactie hier van Nona Nona vind ik daar een illustratief voorbeeld van.

    Ik werk zelf in het basisonderwijs en beschrijf in het blog vanuit mijn ervaring als schoolleider, waarom de harde kritiek op de Steve Jobsscholen niet klopt en waarom de Steve Jobsscholen iets waardevols toevoegen aan ons onderwijs.
    De principes waarop deze scholen zijn georganiseerd (de zg. 21st century-skills) zijn dringend nodig om onze kinderen een goede basis te geven in de wereld van morgen (die drastisch anders zal zijn dan de wereld, waarin hun ouders opgroeiden). Ik ben dan ook blij dat de Steve Jobsscholen snel in aantal toenemen, wat ongetwijfeld ook zijn uitstralingseffecten naar de rest van ons onderwijs zal krijgen.