‘Ruzie over iOS-games bij top Nintendo’

Door: Raymon - 24 reacties

Enkele maanden geleden zette Nintendo voorzichtig de eerste stapjes richting het aanbieden van mobiele content. Niet met games voor iPhone of iPad, maar met een mobiele portal die spelers extra’s laat ont­dekken en persoonlijke statistieken toont.

Veel gamers zouden graag zien dat Nintendo bekende games beschikbaar stelt op iOS, maar tot nu toe heeft de Japanse fabrikant dat niet gedaan. Volgens het Japanse Business Journal is het merendeel van de directie voorstander van het uitbrengen van Nintendo-klassiekers voor mobiel en tablet, maar houdt CEO Satoru Iwata dat halsstarrig tegen.

Als de directie voorstelt om spellen voor iPhone en iPad uit te gaan brengen, spreekt de CEO zijn veto uit en houdt dit tegen. Iwata zou willen vasthouden aan de filosofie om alleen games voor eigen hardware te maken, alles wat met internet en mobiel te maken heeft wordt gedwarsboomd.

Nintendo-baas Satoru Iwata moet de gamemaker door een moeilijke periode loodsen.
Nintendo-baas Satoru Iwata wil alleen eigen hardware.

Het gaat al enige tijd financieel slecht met Nintendo. De afgelopen kwartalen moest de spelfabrikant een flink verlies rapporteren. Nieuwe consoles krijgen maar langzaam tractie en ook het recent uitgebrachte Mario Kart 8 kon het Japanse bedrijf niet aan betere resultaten helpen.

Het uitbrengen van klassiekers als Zelda en Mario Kart voor iOS wordt vaak als een manier gezien om aan de ene kant meer games te verkopen, maar ook gebruikers naar Nintendo’s eigen consoles met meer mogelijkheden te lokken. De gamemaker lijkt voorlopig echter nog vast te houden aan de oude strategie.

[Via: Tweakers.net]

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Ach ja, toen het slecht ging met Apple zijn ze ook enkel software voor hun eigen computers blijven bouwen. Alleen ontbreekt er een Steve Jobs bij Nintendo.

  • Profielfoto
    StefanV

    @NoPlasticPhones en toch weet ik zeker dat als Nintendo zijn klassiekers als Mario en Zelda naar iOS gaat brengen en daar een beetje normaal bedrag voor vraagt (± 10,-) dat ze dat zeker geen windeieren gaat leggen, helemaal als ze een mooie deal sluiten met Apple en iOS exclusief gaan maken kan dat een echte win-win worden. Want ondanks dat ik groot fan ben van Mario en andere klassieker heb ik geen WiiU gekocht, omdat de innovatie ontbreekt en daarnaast mijn iPad vrijwel hetzelfde zou moeten kunnen.

  • Profielfoto
    kasuja

    Alsof je bedrijf alleen weer als een fenix kan herrijzen met een Steve Jobs think alike.

    Common sence is voldoende.

    Terug gaan naar je kern waarden en daar in uitblinken daar kan iedereen wel op komen. het vervolgens simpel en clean houden ook. Als het werkt en het succes slaat door krijg je gezeur met gierige aandeelhouders die meer soorten en varianten willen en dan gaat het nog een tijdje goed voor je weer opnieuw in een dal raakt.

    Niet te snel genoegen nemen met wat je maakt maar liever tot in detail polijsten en uitwerken is een gave die Apple bezit. Dat is waar Apple verschilt met een groot deel van de industrie. Iets dat ook gewoon zonder jobs kan. Er zijn tal van voorbeelden die hun strategie hebben omgegooid zodat die meer lijkt op die van Apple. en ook bij hun werkt de formule tot succes. Maar ja eer je je bedrijf zo radicaal om kan gooien moet er wel wat gebeuren.

    Of Nintendo die stap durft en kan maken… wellicht te veel trots bij de gene die verantwoordelijk is voor wat er nu mis gaat. en misschien heeft de rest van het bedrijf te veel en eerbied voor die persoon om tegen hem in te gaan.

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    Aan de ene kant snap ik het wel. Professionele games worden gemaakt voor een gamepad in tegenstelling tot flash stijl games voor iOS. Wanneer bijvoorbeeld de Mario Jump & Run games slecht te spelen zijn door beperkte gebruiker input kan het imago van een game juist verslechteren in plaats van verbeteren. De iPad en iPhone zijn mooie apparaten om 2D en 2,5D games op te spelen, laten we het daar ook bij houden. Ook geeft de App Store goed weer dat er weinig vraag is naar zulke spellen.

    Wat ik dan wel weer graag zie, door de hoge pixeldichtheid van de iPhone, is dat dit gebruikt kan worden voor een VR-Bril. Je schuift je iPhone erin en je hebt je eigen Oculus Rift zoals in dit kickstarter project hier: https://www.kickstarter.com/projects/278203173/altergaze-mobile-virtual-reality-for-your-smartpho dan kan iemand zijn iPhone gebruiken bij zijn Nintendo (PC, PS4 of Xbox) als beeldscherm.

  • Profielfoto
    THX-1138

    …..en daar een beetje normaal bedrag voor vraagt (± 10,-)…..

    10 euro ??? Wat dacht je van max 4 euro??

  • Profielfoto
    kasuja

    Het probleem van vrijgeven van al je games in de appstores die bestaan is de gameplay.

    de fysieke knoppen die Nintendo op zijn hardware heeft zijn doorslag gevend of een spel fijn speelt of niet. juist de manier waarop je een game ervaart en met welke soort speciaal door Nintendo ontwikkelde bedinging dat is iets dat je kwijt raakt als je over gaat naar software knoppen.

    Ik weet niet of Nintendo de nu beschikbare game controllers van derden goed genoeg vind voor hun games. Wie weet zijn ze nu aan het bedenken hoe ze eigen controllers kunnen maken die op al die verschillende apparaten passen en werken.

    de oplossing lijkt zo makkelijk. maar er zitten nog heel wat haken en ogen aan geloof ik

  • Profielfoto
    kasuja

    Verder is de prijs allang duidelijk. Nintendo verkoop op haar eigen platforms ook digitale game downloads van oudere spellen vanaf 99 cent en duurder voor nieuw.

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Fysieke knoppen zijn wel een must. bv. Sonic speelt ook niet echt fijn op een iPhone. Als het een goed spel is kunnen ze best 10€ vragen.

  • Profielfoto
    stijnhoofd

    Ik zou ook vlot betalen voor Zelda-games bijvoorbeeld. Zeker op een groter canvas als de iPad kun je denk ik prima DS-games spelen. Die Zelda-games bestuur je enkel met je stylus, wat perfect op de iPad zou werken. Laten we hopen dat ze bij Nintendo hun traditionele gedachtengang een beetje willen laten varen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik hou niet van spelletjes. Vind het meestal zonde van mijn tijd. Alleen Ruzzle en Wordfeud doe ik wel ‘s, maar dan ben je per keer in 1 minuut klaar. In het begin wel ’s racespelletjes op de iPhone uitgeprobeerd, om te kijken hoe dat ging en dat ging prima. Maar m’n kinderen (nu allemaal rond de 20) willen graag oude Nintendo spelletjes en Pokemon op hun iPhone hebben en zouden daar ook voor willen betalen, maar dan zeker geen 10 euro. 4 euro is de max en als Nintendo ze al voor 99 cent verkoopt, waarop proberen ze hun bedrijf dan niet te redden door op de meest populaire game players ter wereld (iPhone en iPad) hun spelletjes te gaan verkopen.

    Zelf heb ik ooit op de eerste generatie Nintendo spelletjes als 1945 gespeeld (zo’n bommenwerper etc) Simpele schietspelletjes. Dat was in 1990. Zou ik wel weer leuk vinden. Maar ik betaalde toen geen 20 euro voor 1 spel, maar het zelfde bedrag voor een Indonesische illegale spelcassette met 100 of 150 spelletjes:)

  • Profielfoto
    kasuja

    Zou misschien geen gekke move zijn dat nintendo games via de bestaande appstores gaat uitbrengen en platform onafhankeleijke controllers gewoon los verkoopt via in app aankoop en de bestaande verkoop kanalen

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Slim idee Knekkie. Controller via Bluetooth of zo, als dat tenminste werkt. Moet kunnen.

  • Profielfoto
    kasuja

    iOS ondersteund dat inmiddels dus dat zou prima moeten werken

  • Profielfoto
    reneo

    Hier ook fan van Zelda en Mario, maar de Wii verkocht en toch geen WiiU in huis gehaald. Vooral omdat we een iMac aks tv gebruiken en deze geen fatsoenlijk betaalbare hdmi input heeft. Maar ook vanwege het gebrek aan innovatie…
    Ik heb al een iPad die duurder is dan de WiiU en die zou het makkelijk aan moeten kunnen. Als ze zo graag hardware willen verkopen, laat ze dan een iOS controller maken waar je je iOS device in klikt. Of een samenwerking met de AppleTV en iPhone/iPodTouch als controller gebruiken…

  • Profielfoto
    polansky

    Nintendo kan beter op de koffie gaan bij Apple.
    Misschien kunnen ze zo wel net zo’n prachtdeal maken zoals dat ook met Beats is gebeurt.

    Tegelijkertijd natuurlijk een pracht manier voor Apple om een nieuw gaming systeem op de markt te brengen. Alleen jammer voor Apple dat Nintendo zo’n imago heeft voor kiddies.

  • Profielfoto
    plonserd

    Nintendo + iOS zou idd een droomcombinatie zijn. Ik zie persoonlijk geen enkel probleem wat betreft de controls van eender welk Nintendo-spel op iPad/iPhone/iPod Touch, integendeel. Zelfs de oude klassiekers van de Nintendo Game&Watch zouden perfect (officieel) omgezet kunnen worden naar iOS. En voor de non-believers zou Nintendo dan idd nog BT-controllers kunnen uitbrengen om wél fysieke controls te voorzien.

    Ik ben geen die hard gamer, maar een spelletje Marioland 1,2 of 3 op m’n iPhone zou ik best nog wel fijn vinden voor een euro of 4. De Nintendo 3DS is zeker geen slechte portable (als je de 3D afzet tenminste :p), maar er is tegenwoordig niemand meer die nog een extra toestel wil meezeulen als ze toch al een smartphone én een tablet hebben.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Nintendo moet begrijpen dat ze geweldig zijn in het maken van software, maar die hele hardware kant kunnen ze beter laten vallen.

  • Profielfoto
    tomc

    Waarom zouden kinderen nog een nintendo kopen als ze op de iPad van hun ouders veel betere, mooiere en vooral veel goedkopere games kunnen spelen.

    Naar de app store zou ik zeggen.

  • Profielfoto
    kasuja

    Waarom zouden kinderen nog een nintendo kopen als ze op de iPad van hun ouders veel betere, mooiere en vooral veel goedkopere games kunnen spelen.

    Naar de app store zou ik zeggen.

    Dat ben ik niet helemaal met je eens.
    Hoe langer ik er over na denk des te laster het probleem is. nintendo zit in een spagaat. De games waar nintendo groot mee geworden zijn willen veel mensen graag terug zin op iOS. deze games laten zich niet goed vertalen naar touc bediening en spelen daarom minder leuk dan ze ooit waren en dat doet de game onrecht aan.

    Zeggen dat games van nu beter en leuker zijn is dan een gemakkelijke conclusie waar ik het niet mee eens ben.
    Games van vroeger waren veel moeilijker en vooral meedogenlozer. ging je dood dan was je dood. je had skill nodig om een game uit te spelen of je moest weten waar je levels kon skipper. Juist om die reden waren die games zo leuk.

    in games van tegen wording (die er grafisch inderdaad indrukwekkender uit zien) kan je vaak niet eens dood op een manier dat je deert. je respawnt gewoon en speelt vrolijk verder. Je hoeft dus helemaal niet meer goed te zijn in de game om het uit te spelen. ook speel je games van nu gemakkelijk in een dag uit. Dat was er vroeger ook niet altijd bij juist vanweg de medogenloosheid.

    Goedkoper valt ook te betwijfelen.
    Veel games zijn gratis in aanschaf of kosten max 7 euro. maar je bent daarna nog heel veel geld kwijt aan in app aankopen. aan het einde van de streep ben je meer geld kwijt. (uitzonderingen daar gelaten)

    Dus de waarom zou je nintendo kopen als je een iOS apparaat hebt?
    – omdat je de volledige game aankoop zonder app aankoop crap.
    – omdat Games besturen met fisieke knoppen veel accurater is via motion of touch.
    – omdat nieuw niet per definitie beter is dan nostalgie.

    Ik denk dat een nintendo ook tegen deze problemen aan hikt
    de appstore lijkt het best model om weer wat geld binnen te halen. maar gooit nintendo zijn goede naam te grabbel omdat alle games van toen ineens niet fijn speelbaar zijn omdat ze bedacht zijn met fysieke knoppen in mind.
    een verplichte controller aanschaffen voordat de games speelbaar zijn zorgt er ook wer voor dat men sneller kiest voor een game die speciaal is gemaakt voor touch en motion control.

    Ik weet niet of en hoe nintendo hier goed uit kan komen. De oplossing is veel ingewikkelder dan de games catalogus uit brengen voor iOS Andorid en windows Phone plus een universele bluetooth controller voor de bediening.

  • Profielfoto
    computer space

    Mooi hoe OMT van een niet Apple verhaal een Apple verhaal weet te maken.
    Er is geen ruzie over iOS games, maar over mobiele games. Niet de boel inkleuren!

  • Profielfoto
    Needler

    Nintendo zou een soort Netflix moeten maken. Voor €4,99 per maand heb je onbeperkt toegang tot NES, SNES en Game Boy spellen. De prijs kan nog een stuk hoger zijn als ze de N64, GameCube, GBA en DS spelen toevoegen. Het maakt niet uit op welk platform je zit, je hebt altijd en overal toegang. Op de iPad, iPhone, Android, Wii U etc.

  • Profielfoto
    Humain

    Als Super Mario World en Donkey Kong Country foor €5,- per stuk op IOS te spelen zijn koop ik ze direct.

  • Profielfoto
    @tje

    Rcccccc dvd’s

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Nintendo heeft een killer stuk hardware….

    Nintendo moet de Wii U pro controller uitbrengen als een licensed iOS controller. Apple TV, iPad, iPhone app releasen waar

    NES, SNES, N64, GAME BOY, GAME BOY ADVANCE, DS spellen op te spelen zijn. Voila!

    3DS & WiiU zijn hun hardware. GC, Wii spellen exclusief voor de Wii U.

    Win Win!