Problemen 2011 MacBook Pro nemen toe, vervangingsprogramma blijft uit

Door: Raymon Mens - 50 reacties

Er is al langer een opvallend grote hoeveel­heid klachten over de 15- en 17-inch MacBook Pro uit 2011. De grafische chip (GPU) in deze MacBook begeeft het bij steeds meer gebruikers en zorgt voor strepen in het beeld, oververhitting zou de oorzaak zijn.

Volgens AppleInsider zien Apple-reperateurs en Apple Stores steeds meer klanten met een early 2011 MacBook Pro terugkomen met dezelfde grafische problemen. Hoewel er nog geen officiële berichtgeving vanuit Apple is, zouden enkele reparateurs op de hoogte gesteld zijn en een aantal defecten verder onderzocht. Toch is er geen zicht op een vervangings­programma.

Bij serieuze productiefouten wordt vaak een regeling opgezet, klanten kunnen hun apparaat dan gratis laten repareren of de kosten voor een eerdere reparatie terugkrijgen. Apple zette eerder wel een vervangingsprogramma op voor de iMac uit 2011. Ook deze had problemen met de grafische chip, die van dezelfde fabrikant (AMD) is als de chips in de problematische MacBooks. 

Laptops die last hebben van de problemen zijn van het model ‘MacBook Pro 8,2‘ en in 2011 gemaakt. De grafische chips met problemen zijn AMD Radeon HD 6750M en AMD Radeon HD 6770M.

MBP_2011_GPU-l
Een voorbeeld van de GPU-problemen.

De grafische zit vastgesoldeerd op het logic board van de MacBook. Bij problemen moet deze helemaal vervangen worden, een dure ingreep die meer dan 500 euro kost. In een topic op het Apple Support Forum wordt aange­haald dat de connectie tussen de GPU en het logic board vaak loslaat door de oververhitting. Het opnieuw solderen van de grafische chip zou een goedkope oplossing zijn, deze methode van reparatie wordt echter niet door Apple Stores uitgevoerd.

Tip: Ga niet akkoord met de volledige reparatiekosten
Wie een MacBook met deze problemen wil laten repareren, kan de verkoper of Apple Genius het beste wijzen op het topic in het Apple Support Forum waar inmiddels duizenden andere consumenten het probleem ook hebben.

Hoewel er volgens Europese regelgeving een garantieperiode van twee jaar vastgesteld is, loont het om de verkoper erop te wijzen dat een MacBook een duur/premium apparaat is. Van laptops uit de prijsklasse MacBook mag een langere levensduur dan 2 tot 3 jaar verwacht worden.

Bij consuwijzer is een duidelijke opsomming van het Nederlandse garantie­recht te vinden. De discussie aangaan zal misschien niet voor gratis reparatie zorgen, maar bij de redactie zijn gevallen bekend waar uit coulance een korting is aangeboden.

Reacties

50 reacties
  • Profielfoto
    deCube

    Ik heb er (tijdens een (werk)vakantie) ook last van gehad. Na lang discussiëren, er zijn duizenden reacties op het Apple forum over dit specifieke probleem te vinden, is er uiteindelijk door Apple een nieuw logicboard voor de helft van de prijs (€ 259,54) ingezet.

    Zou leuk zijn als dit in een vervangingsprogramma komt, dan heb ik recht op teruggave.;-)

  • Profielfoto
    joostvandermeijden

    Hmmz, mijn MacBook Pro 13″ uit 2011 heeft ook heel erg last van oververhitting, beter krijgt die niet zulke vage strepen over ’t scherm!

  • Profielfoto
    steveb

    altijd maar lichter, dunner (voor niets nodig) en toch krachtiger
    dit is het logische resultaat

  • Profielfoto
    MennoP

    Ik had precies dit probleem. Na wijzen op consumentenrecht gratis logic board vervangen gekregen :).

  • Profielfoto
    Odyssey

    Ik heb ook dit probleem voorgehad met 15″ macbook pro early 2001.
    was binnen de 2j garantie termijn en ze hebben er direct gratis een nieuw logic board in gestoken.

    interessante side-note, het nieuw logic board was na enkele dagen ook al stuk
    en ze hebben er een 2e ingestoken, eveneens gratis:-)

    (bij Switch, premium reseller Gent)

  • Profielfoto
    SUPERJORN

    Ik had vroeger ook zo’n soort probleem met mijn iBook G4.:sad:

  • Profielfoto
    Drs. P. Freubel

    Hoe zit dit voor zakelijke aanschaf?
    Als je zo’n apparaat zakelijk koopt heb je toch geen consument recht?

  • Profielfoto
    deCube

    @MennoP, dan heb je geluk gehad! Of was het binnen de 2 jaar?

    @knekkie, dat klopt. Er werd bij mij uiteindelijk echter niet om de originele bon gevraagd.

  • Profielfoto
    Domtoren

    Er is geen twee jaar garantietermijn onder Nederlands recht, zie de link naar consuwijzer in het artikel “Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.”

    Bij een premium apparaat als Apple mag je in principe langer garantie verwachten maar omdat er in de wet geen exacte termijn staat is dat vaak lastig af te dwingen.

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Ik heb er ook zo één. Gelukkig nog zonder problemen… Duimen jullie voor me?

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Er is geen twee jaar garantietermijn onder Nederlands recht, zie de link naar consuwijzer in het artikel “Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.”

    Bij een premium apparaat als Apple mag je in principe langer garantie verwachten maar omdat er in de wet geen exacte termijn staat is dat vaak lastig af te dwingen.

    Wat je zegt. In het artikel wordt verwezen naar Europees recht, niet naar Nederlands recht.

    Hoewel er volgens Europese regelgeving een garantieperiode van twee jaar vastgesteld is, loont het om de verkoper erop te wijzen dat een MacBook een duur/premium apparaat is. Van laptops uit de prijsklasse MacBook mag een langere levensduur dan 2 tot 3 jaar verwacht worden.

  • Profielfoto
    donkeyd

    @Joost, de 13″ heeft geen dedicated GPU, dus die heeft geen last van dit probleem.

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Tegenwoordig voor de gene die kunnen heb je bij sommige credit cards van die garantie verzekeringen gekoppeld. Voor wit, bruin en ook grijs goed.

  • Profielfoto
    computer space

    Ik hoop niet dat de mini 2011 dit ook gaat krijgen, die is immers qua hardwarearchitectuur vergelijkbaar (met 6630 welliswaar).

  • Profielfoto
    mytecmaster

    Ik heb het 2011 13inch pro model en deze wordt ook extreem heet. Een veel voorkomend probleem is in dit model de HD kabel, die het ook bij mij begeven heeft. Maar verder een prima apparaat, echter is 2011 al wel weer 3 jaar geleden.

  • Profielfoto
    anoniem

    Is meer een kwestie van een Apple Authorised Reseller net zolang met zijn hoofd op zijn toetsenbord beuken tot ‘ie meegeeft. Apple heeft nu eenmaal de reputatie dat ze het consumentenrecht negeren en klanten in de kou laten staan, tot het pijn gaat doen. Loop ‘ns een Apple Store binnen en leeg een blikje cola in een Mac Pro, vraag ‘ns of je mag proberen of een iPad leuk stuitert, dat soort werk. ;-)

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Tjonge zeg. Dus de 2007, 2008, 2010 en nu dus ook de 2011 MacBook Pro’s hebben allemaal problemen met hun grafische chips. Ligt dit aan NVidea of aan Apple (of aan allebei)?

  • Profielfoto
    anoniem

    Ditmaal is Nvidia niet het probleem, maar Radeon: de zaak staat dan ook bekend als Radeongate, terwijl het vorige schandaal Nvidiagate heette. Het lijkt een gevolg te zijn van het feit dat een MacBook Pro veel te heet wordt, waardoor de GPU het begeeft, terwijl het ding op het logic board gesoldeerd zit, waardoor het hele logic board vervangen moet worden…

  • Profielfoto
    wietje

    Ik heb dit ook voor. Ik heb een MacBook Pro 17-inch, Early 2011 Full option. Nu is het wel zo dat mijn Applecare van 3 jaar is afgelopen. Mijn Mac moet bijna constant draaien (fans) en dit vooral als ik naar filmpjes kijk. Soms krijg ik ook strepen maar ik heb dit nog niet kunnen vastleggen op screenshot omdat het maar heel even is. Dus als ik het goed lees dan is de GPU vastgemaakt op het moederbord en kunnen ze hem niet zomaar vervangen. Iemand enig idee wat de exacte kost is van zo’n reparatie?
    Zou het nog mogelijk zijn om het te laten maken of niet ik hoop van wel want deze Mac heeft zeer veel gekost?

  • Profielfoto
    LighScan

    Ik heb dus de “MacBook 8,2″, het early 2011 15” model. Tot op heden geen problemen mee gehad, maar dit soort nieuws verontrust me dus wel natuurlijk.

  • Profielfoto
    anoniem

    Vervangen van een logic board is zinloos, omdat de high-end MacBook Pro dead by design is. Ik heb het vorig jaar laten doen via MacCity in Emmeloord, en na nog geen anderhalf jaar is het logic board weer kapot.

    De reparateur, Microfix in Amsterdam, weigert garantie te geven, Apple, bij monde van Ton Rook, kijkt de andere kant op, hetgeen betekent dat ik net zolang op MacCity in blijf beuken tot ze ophouden met tegenspartelen.

  • Profielfoto
    IT-Pro

    In 3,5 jaar tijd is mijn MacBook Pro van begin 2011 as we speak voor de derde keer bij de reparateur. De eerste keer was al een halfjaar na aankoop. Wi-Fi deed het niet meer. Aanvankelijk zijn de connector en de Wi-Fi-kaart vervangen, maar toen dat niet bleek te helpen, hebben ze toch maar het hele logic board vervangen.

    Vorig jaar december (vlak voor Kerst) was het weer raak. De laptop sloeg volledig vast, werd extreem warm en toonde vreemde strepen in beeld. Zoals verwacht had het met de GPU te maken. Toen is wederom het logic board vervangen. Gratis, dankzij een consumentenclaim bij Apple. Garantie en/of AppleCare had ik niet (meer).

    Het lijkt echter symptoombestrijding, want driekwart jaar later is het weer mis. Na een spontane herstart, startte de laptop vorige week donderdag helemaal niet meer op. Lijkt weer een probleem met de GPU te zijn, dus ik verwacht dat het logic board weer vervangen zal worden. Opnieuw een consumentenclaim gedaan, maar ik ben nu iets minder hoopvol dat die zal worden gehonoreerd.

    Toen ik in december afgelopen jaar met een medewerker van AppleCare sprak, liet hij wel doorschemeren dat er misschien een vervangingsprogramma zou komen. Ik zei dat ik misschien beter een nieuwe kon kopen. Toen raadde hij mij aan om deze te houden zodat ‘ie in de toekomst misschien gratis vervangen zou worden.

    In ieder geval is dit de laatste reparatie die ik uit laat voeren. Of ze geven me een vervangende laptop of ik koop zelf wel een nieuwe.

  • Profielfoto
    Reinier J

    Lekker dan. Ik heb ook een early 2011 waar ik regelmatig op game. De laptop wordt dus ook regelmatig zeer warm. Hiervoor had ik een MBP early 2008 met het nvidia probleem en nu een met een AMD probleem…. Mss maar overstappen op een wegwerp Acer?

    Zou het helpen om tijdens zware taken zo’n ventilator stand, waar je een laptop op zet, te gebruiken waardoor iig de onderkant van de MBP wordt gekoeld? Zit er zelfs aan te denken om ventilatie gaten in de onderplaat te boren, niet mooi maar als dit de levensduur verlengt?!

  • Profielfoto
    MvdM

    Is er ook een generatie notebooks van Apple dat geen problemen krijgt met de grafische chip?

  • Profielfoto
    Reinier J

    Je kunt beter vragen, is er een apparaat wat geen problemen krijgt door hitte en dan loszittende componenten? De PlayStation 3 is ook zo’n mooi voorbeeld.. Lekker hé dat loodvrije soldeertin!

  • Profielfoto
    MEEUW

    Het is meer dan belachelijk.
    Een apparaat van 3000 euro mag wel verwacht worden als er productie fout is. dat het hersteld word.

    voor mensen die de extra grafische kaart niet nodig hebben of het voor hen te duur is :

    http://gfx.io

    Dan kan je programmatje downen(van apple medewerkers zelf gemaakt … (hoe raar kan het zijn).

    Laat je laptop op intergrade grafische kaart draaien.

  • Profielfoto
    P3t3r

    De macbook pro van mijn moeder heeft ook strepen, ik heb dat wel eens in het OMT forum gezet, maar nauwelijks nuttige reacties op gekregen:

    http://www.onemorething.nl/community/topic/scherm-verlichting-defect/

    Het is meer de verlichting dan de GPU denk ik: nog steeds een actueel probleem voor mijn moeder, helaas… :-/

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik heb mij in ieder geval een rMBP gekocht met Iris pro erin om dit te voorkomen. Deze wordt in ieder geval niet meer zo warm als mijn vorige MBP’s. Ik riskeer het niet meer om een dedicated videokaart te kopen. Maar ik game dan ook niet veel en als in dat doe is het meestal een ouder spel als Left 4 dead of Portal.

  • Profielfoto
    Nino ten Voorde

    Ik heb zo mijn vraagtekens of de videochip(s) van de Retina Macbook Pro volgend jaar ook als bosjes gaan sneuvelen.

    Mijn rMBP Mid-2012 wordt ook bij de meest simpele handelingen, zoals bijvoorbeeld web-browsen, zo heet op de locatie waar de GPU zich bevindt.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Ik heb de versie van eind 2011 en gelukkig nog nergens last van….

  • Profielfoto
    leavestone

    Inmiddels opgelost deze vakantie bij mijn vaste Mac docter in Shanghai geweest heeft het keurig gefixed. WeChat:Jack-Mac-fix

  • Profielfoto
    leavestone

    Bij mij geen strepen maar hele Mac ging in Panic en restarte vervolgens

  • Profielfoto
    MvdM

    Je kunt beter vragen, is er een apparaat wat geen problemen krijgt door hitte en dan loszittende componenten? De PlayStation 3 is ook zo’n mooi voorbeeld.. Lekker hé dat loodvrije soldeertin!

    Zou dat het probleem oplossen, ander soldeer gebruiken? De printplaat wordt toch niet door mensen in elkaar gesoldeerd, dus het lijkt me niet gevaarlijk normaal soldeer te gebruiken.

  • Profielfoto
    Reinier J

    MvdM

    Voor wat ik weet hebben ze vanuit milieu oogpunt het lood uit de tin legering gehaald. De huidige tin wordt dan wat brozer. Door het warm en weer koud worden van de componenten, uitzetten en weer krimpen, komen er haarscheurtjes in de solderingen en daardoor losse contacten met als gevolg storing. Sinds het gebruik van milieuvriendelijk solderen zijn ook dit soort storingen meer geworden.

  • Profielfoto
    Wauters

    Na 2 jaar zou je de MBP’s eens moeten opendoen en volledig stofzuigen, niet enkel doorblazen.

    Vermijd ook gamen met je MBP op je zetel/dekbed/in de zon!

    ter info: De 27″ 2011 iMacs’s hebben er ook last van: ligt bij Radeon!

  • Profielfoto
    anoniem

    Laat je laptop op intergrade grafische kaart draaien.

    Met andere woorden, iemand geeft een vermogen uit aan een krachtige laptop, en krijgt vervolgens het advies deze vooral niet teveel te gebruiken? Da’s net zoiets als Ferrari dat klanten komt vertellen binnen de bebouwde kom te blijven, hooguit 50km/u, want anders gaat ‘ie stuk…

  • Profielfoto
    palski

    In oktober 2013 de logic board laten vervangen voor 600 euro als ik het me goed herinner maar geen coulanceregeling kunnen krijgen. Als er een vervangingsprogramma komt zal ik zeker proberen een deel terug te krijgen.
    Apple moet sneller over de brug komen en niet afwachten de MacBooks kosten genoeg dus moet ook de service er naar zijn.

  • Profielfoto
    jongtd

    Mijn beeldscherm is er ook mee gestopt ( 17 inch macbook Pro ) begin 2011, gelukkig heb ik nog wel beeld op mijn thunderbolt poort.

  • Profielfoto
    IT-Pro

    In oktober 2013 de logic board laten vervangen voor 600 euro als ik het me goed herinner maar geen coulanceregeling kunnen krijgen. Als er een vervangingsprogramma komt zal ik zeker proberen een deel terug te krijgen.
    Apple moet sneller over de brug komen en niet afwachten de MacBooks kosten genoeg dus moet ook de service er naar zijn.

    Heb ik vorig jaar dan zoveel geluk gehad met mijn gratis reparatie? Apple noemt de consumentenclaim zelfs in het bandje dat je krijgt als je met AppleCare belt. Of heb je de laptop zakelijk gekocht?

  • Profielfoto
    Bor

    Ik heb ook recent €600 afgetikt voor een nieuw Logic Board (MacBook Pro 15″, begin 2011). Hoop dat ze compenseren op het moment dat er alsnog een vervangingsregeling komt.

  • Profielfoto
    Reinier J

    Eigenlijk van de zotte dat je 600 euro voor een logicboard betaald.. Voor dat geld koop je een prima nieuwe windows laptop. Apple houd die prijzen zeker kunstmatig hoog zodat mensen eerder nieuw kopen ipv laten repareren. Wat zou zo’n logicboard qua productie kosten? Ook het vervangen is niet heel veer werk.

  • Profielfoto
    anoniem

    Ook het vervangen is niet heel veer werk.

    Dat zou je denken, maar via MacCity in Emmeloord duurt zoiets 7 weken…

  • Profielfoto
    Hortulanus

    Waarom gewoon niet allemaal een schriftelijke/telefonische klacht indienen bij Apple?

    Is toch te zot voor woorden. Ik heb zo’n dure 17 inch MacBook Pro i7 maar durf er niet eens zware programma’s/games op te draaien omdat ik bang ben dat ik het sloop.

    Hier moet echt wat aan gedaan worden.

  • Profielfoto
    anoniem

    Waarom gewoon niet allemaal een schriftelijke/telefonische klacht indienen bij Apple?

    Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb totnogtoe contact gehad met zegge en schrijve één apple medewerker, een zekere Ton Rook, en hij adviseerde me een brief te schrijven aan Apple Benelux. Dat heb ik vorig jaar tweemaal gedaan, en er kon nog geeneens een ontvangstbevestiging vanaf, laat staan een inhoudelijke reactie. Ik denk dat het meer indruk maakt als iedereen nou ‘ns een Genius over zijn desk trekt…

  • Profielfoto
    gweilo

    Ik heb gelijksoortige problemen met mijn MacBook Pro 6.2 – medio 2010. Duizenden gedupeerde klanten en ook geen vervangingsprogramma. Geen beste reclame…

  • Profielfoto
    stanko

    Gister het ook zo’n mooi beeldscherm te zien gekregen, vervolgens kwam ik na het opstarten niet meer verder dan een grijs scherm. Vervolgens mijn macbook weg gebracht, na een clean install werkt hij nu wel weer….de vraag is voor hoe lang! Zou het wel erg prettig vinden als Apple een vervangingsprogramma opstart. Macbook heeft aardig wat centen gekost met de uitbreidingen, dan verwacht je ook dat het naar behoren werkt.

  • Profielfoto
    MarcelT71

    Ik heb een MacBook Pro eind 2011 maar met dezelfde problemen als de versie begin 2011. /uploads/community/d11baaeaa423ac1c523e99ce8d89d914fb31f93d_81976.JPG
    Inde VS bereiden ze een lawsuit voor blijkens het volgende artikel:

  • Profielfoto
    MichaelR

    Ik heb nu ook steeds vaker dat mijn mbp early 2011 spontaan reboot asl gevolg hiervan.
    Of dat mijn scherm corrupt raakt en ik zelf moet rebooten….

  • Profielfoto
    Tom Knoflook

    Ik heb sinds augustus hetzelfde probleem met mijn MacBook Pro Late 2011 (versie 8,2).
    Begin september ben ik naar de Genius helpdesk in de Apple Store in Amsterdam geweest.
    Het probleem was niet te reproduceren en ze konden met een quick scan niks vinden.
    Ze wisten wel te vertellen dat het niet onder de garantie zou vallen omdat er geen ‘Program’ voor bestaat (dit bestaat wel voor early 2011 model).
    Daarna nog gechat met Apple helpdesk waarin ik e.e.a. probeerde te onderbouwen met diverse links op internet waarin hetzelfde probleem wordt beschreven.
    Zoals: https://www.change.org/p/timothy-d-cook-replace-or-fix-all-2011-macbook-pro-with-graphics-failure en https://discussions.apple.com/thread/5011311 en https://discussions.apple.com/message/21110132#21110132
    Toen ik aan het eind van de chat werd afgewimpeld en ik wat bozer werd beloofde de helpdeskmedewerker dat als ik het in Safe Mode kon reproduceren dat ze dan hun best voor me gingen doen.
    Aangezien het probleem soms maar 1x per dag optreedt was dit moeilijk. Het is me gedurende de afgelopen weken wel een aantal keer gelukt en ik heb daar videos van gemaakt.
    Als het de MacBook crashte tijdens normaal gebruik probeerde ik meteen te restarten in Safe Mode (in apart, nieuw user account) en filmde dit met mijn iPhone.
    Soms lukte het dan de MacBook te laten crashen (en vaak ook niet:-) ): https://www.youtube.com/watch?v=nv73AI2rj24&list=PL3yHXqTKLxMpLUnJEI24pF4OhtYLCMWuL
    Toen ik weer contact opnam met de Apple helpdesk en de video’s op youtube kon laten zien, hebben ze het probleem geescaleerd naar een supervisor.
    Deze zei dat ik kon proberen het onder het consumentenrecht gratis te laten repareren, maar dit geldt alleen voor consumenten.
    Ik heb de MacBook eind 2011 prive aangeschaft maar wilde hem ook als ZZP-er in 2012 gaan gebruiken. Heb daarom op de bon de bedrijfsnaam (in oprichting) gezet.
    Ik heb toch een afspraak gemaakt met de Apple Store in Amsterdam.
    Daar zeiden ze dat het consumentenrecht niet van toepassing kan zijn als er een bedrijfsnaam op de bon staat.
    Toen ik vervolgens wat bozer met de manager wilde spreken en hem een van de videos liet zien deed hij de toezegging om hem in te nemen en het vervolgens te escaleren naar de technici met het verzoek te kijken of het toch onder garantie gerepareerd kon worden.
    Werd vervolgens ‘s middags gebeld dat het toch betaald (ruim 500 euro) moest worden omdat ik geen aanspraak kan maken op het consumentenrecht.
    Heb hier vanaf gezien omdat ik het niet waard vind zo’n bedrag uit te geven aan een laptop van 3 jaar oud en ik er uit principe niet voor voel om nog meer geld uit te geven aan een bedrijf dat een product verkoopt met een defect (en er vervolgens alles aan doet om geen garantie te geven).