Apple neemt social media-man Nike over

Door: Raymon Mens - 4 reacties

Volg jij @Apple op Twitter? Waarschijnlijk niet, het bedrijf uit Cupertino doet weinig met sociale media. Behalve losstaande accounts voor de App Store en iTunes wordt amper gebruik gemaakt van marketing via Twitter, Facebook of Instagram en YouTube.

Mogelijk komt daar de komende tijd verandering in. Apple heeft Musa Tariq aangenomen, hij was voorheen hoofd van de sociale media afdeling van Nike en hield zich daarvoor bij Burberry bezig campagnes op sociale media. Tariq is niet de eerste medewerker van Nike of Burberry die overstapt naar Apple. Eerder stapte voormalig Burberry-CEO Angela Ahrendts al over.

De nieuwe social media ninja van Apple maakte in 2011 naam door een succesvolle Twitter-campagne voor Burberry te lanceren. Tijdens de London Fashion Week werden door het modemerk onder de noemer ‘Tweetwalk’ exclusieve informatie en previews van hetgeen op de catwalk gedeeld.

Later zette Tariq YouTube in om een nieuwe voetbalschoen voor Nike onder de aandacht te brengen. Hij liet atleten de nieuwe schoen beschrijven zonder dat deze zichtbaar was. Nu zien we Apple niet direct de iPhone 6 via YouTube teasen, maar er zijn genoeg andere mogelijkheden te bedenken.

https://www.youtube.com/watch?&v=EYWMGSGWr_0

Het is waarschijnlijk dat Apple’s nieuwe topvrouw Angela Ahrendts een rol heeft gespeeld bij het aannemen van Musa Tariq. Hij werkte eerder al voor de voormalig Burberry-CEO, de twee kunnen het naar verluidt goed vinden.

Nieuwe Apple-medewerkers komen de laatste tijd uit de sport- en modebranche. Eerder nam de iPhone-maker al diverse medewerkers van Nike over, recent werd ook de salesmanager van horlogemerk TAG Huer aangenomen. Worden social, fit en fashionable de nieuwe toverwoorden?

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    MacAanZee

    Opmerkelijk dat Apple deze ex-Nike en ex-Burberry man heeft aangenomen. (Een ex-Burberry dame zit er al dus wellicht heeft die hem voorgesteld).
    Apple gaat dus eindelijk aan de slag met social media en dat wordt tijd! In elk geval ligt het voor de hand dat Apple de eigen producten gaat marketen via social media. Maar daarnaast zou het ook kunnen dat Apple zelf aan de slag gaat met social media.
    Het heeft veel mensen verbaasd dat Apple nog geen social media bedrijf heeft aangekocht. Facebook zou een prima zet zijn geweest. Of WhatsApp. Het is raar dat het bedrijf dat de apparatuur maakt waarmee je het best met social media kunt werken zelf vrijwel niets daarmee doet.
    Apple zou misschien Twitter kunnen overnemen óf zelf een nieuw social medium kunnen opzetten, maar dat is niet eenvoudig en daarvoor heeft Apple nog niet de juiste mensen in huis.

  • Profielfoto
    Nautdeapplefan

    Als ze nou klassiekers uitbrengen in de play/app store zoals Pokémon, Legend of Zelda, Mario etc. Verdienen ze al veel meer geld.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Wat heeft dat met social media te maken Nautdeapplefan?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik denk trouwens dat Nike optimaal gaat samenwerken met Apple om sportactiviteiten zichtbaar te maken op de iWatch of iTime – zoals ie volgens de laatste geruchten wel eens zou kunnen gaan heten?!