Apple introduceert nieuwe iAd-formaten

Door: Maarten - 10 reacties

Heb je een populaire app, dan is er met Apple’s advertentie­systeem iAds veel geld te verdienen. Denk maar aan de ontwikkelaar van Flappy Bird die uiteindelijk meer dan $50.000 per dag verdiende. Gisteren heeft Apple twee nieuwe iAd-vormen toegevoegd.

Voorheen was het mogelijk om via een kleine banner boven of onderin het scherm een advertentie te tonen. Ook kon de reclame door middel van een ‘MREC’, een middelgroot vierkant in het midden van het scherm aan de gebruiker getoond worden. Deze opties zijn nu uitgebreid met een advertentie op volledig scherm en een pop-up video. 

Schermafbeelding 2014-08-27 om 10.07.29
De nieuwe iAd-formaten (klik voor vergroting)

Deze nieuwe vormen bieden nieuwe kansen voor de ontwikkelaars van freemium apps. De advertentie op volledig scherm kan tussen twee schermen in een app getoond worden of als pop-up verschijnen. De pre-roll video is er ook op gericht om het scherm volledig over te nemen en kan video’s bevatten met een lengte van 15, 30 of 60 seconden. Beide nieuwe vormen zijn beschikbaar voor zowel iPhone, iPod Touch als iPad. Naast deze nieuwe advertentievormen heeft Apple het iAd-systeem ook beschikbaar gesteld in Rusland en Zwitserland. De nieuwe functies zijn per direct beschikbaar.

Met een klein bericht introduceerde Apple de nieuwe iAd-formaten
Met een klein bericht introduceerde Apple de nieuwe iAd-formaten

Met de komst van een grotere, nieuwe iPhone worden dit soort grote advertenties erg interessant voor ontwikkelaars. Een grote hoeveelheid content op het scherm van de eindgebruiker, gebaseerd zijn of haar interesses, is een rendabele advertentievorm. Andere advertentieplatformen bieden deze functies al langer aan. De prijzen voor de twee nieuwe advertentievormen zijn uiteraard hoger dan de kleinere advertenties. Desalniettemin goed nieuws voor ontwikkelaars, maar of de eindgebruiker er ook gelukkig van gaat worden…

Bron: Apple Developer via AppleInsider

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    MacAanZee

    Beeldvullende advertenties in apps zijn ongelooflijk irritant. Ik heb het al een aantal keer gezien, dus blijkbaar is het niet zo nieuw. Zit je ergens naar te kijken en schuift er ineens een beeldvullende advertentie over je beeld, die je weg moet swipen. Erg irritant. Dat wil je als adverteerder ook niet zou ik denken.
    De video commercials in YouTube die je niet kunt wegklikken en nu al zelfs 15 tot 20 seconden lang blijven draaien, zorgen ervoor dat steeds meer mensen geirriteerd worden en afhaken bij het kijken.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Ik begrijp dat ontwikkelaars geld willen (of moeten) verdienen, maar wanneer je volledige scherm plotseling wordt ingenomen door een advertentie is dat wel héél storend. Waarom zou je dat als developer willen? Het verpest de ervaring van je app.

  • Profielfoto
    Buzz

    Slechte zet inderdaad, en compleet in strijd met de oorspronkelijke uitgangspunten van iAds, zoals die destijds door Steve Jobs werden aangekondigd.

    Verder wordt volgens mij het begrip “freemium” verkeerd gebruikt in het artikel. Het begrip is volgens mij van toepassing op in-app purchases, niet op iAds.

  • Profielfoto
    pippen2

    Niets mis mee. Het is helemaal niet erg als je bijvoorbeeld in een gratis game na een level een fullscreen advertentie te zien krijgt. Gebruikers moeten begrijpen dat de ontwikkelaar veel tijd in de app heeft gestopt en niet zomaar alles gratis kan doen. En als de banner echt te irritant is, wordt de app vanzelf niet meer gebruikt.

  • Profielfoto
    Zakske

    Niemand zit te wachten op reclame, maar het is een noodzakelijk kwaad. Steeds minder mensen zijn immers bereid om te betalen voor een app, en ontwikkelaars moeten ook eten. Daar kan ik inkomen, en in principe is er ook niks mis mee. Maar doe het dan goed.

    Schermvullend (“interstitial”) kan, maar enkel nadat je een spel opstart of een level beëindigt. En ook dan geldt de regel; niet langer dan een seconde of vijf en géén video of audio. En op sites mik je geen reclame aan de boven- of onderkant, want dat beperkt de leeservaring.

  • Profielfoto
    maessam

    Sommige apps zouden beter de maandprijs wat verlagen… Ik ken apps die van € 5,- de maand naar bijna € 12,- gegaan zijn. Dit is ook niet bepaald realistisch.
    Op youtube kan ik er mee leven dat ik video’s (volledig) moet kijken, daar kan je ondertussen nog iets anders klikken, maar in een app gaat dit niet.
    En tijdje terug had ik een app die telkens de appstore opende en die ik ook helemaal niet kon wegklikken. De app afsluiten en terug opstarten was de enige oplossing: verschrikkelijk! Dit is een vorm van pesterij!

  • Profielfoto
    KrijnB

    Als ik zo’n reclame krijg is dat voor mij juist een reden om dit product NIET te kopen!

  • Profielfoto
    Ni3l55

    Developers willen graag ook wat verdienen, en dan mogen ze zeker wel wat advertenties in hun Apps zetten, zolang de app gratis is en dat de Ads niet om aandacht vragen.

  • Profielfoto
    RobertvdBerg

    Als developer kwam ik er achter dat iAd niet in Nederland wordt ondersteund… Dus hier hebben we er geen “last” van cq hebben de Nederlandse developers er geen profijt van.

    Daarnaast is iAd zoooo traag, dat een alternatief toch sowieso beter is.

    Apple loopt hier toch wel achter de feiten aan helaas.

  • Profielfoto
    MvdM

    De video commercials in YouTube die je niet kunt wegklikken en nu al zelfs 15 tot 20 seconden lang blijven draaien, zorgen ervoor dat steeds meer mensen geirriteerd worden en afhaken bij het kijken.

    Adblock plus installeren. Kost verder niks en is vanuit Safari of Firefox vanuit het gedeelte add-ons of extensions te downloaden, dus je hoeft het niet van een vreemde plek op het internet te downloaden.
    Zeker in YouTube heel mooi. Geen schreeuwende reclames meer door je playlists!