Storing bij tellen dataverbruik Vodafone; gebruik de teller van je iPhone

Door: Raymon Mens - 13 reacties

Vodafone kampt al enkele maanden met een storing in het systeem dat verantwoordelijk is voor het tellen van het aantal verbruikte MB’s. Bepaalde klanten krijgen geen waarschuwing bij 80 procent verbruik en de weergave in My Vodafone (ook de app) klopt niet.

Pas bij een gebruik van meer dan 100 procent van het aantal beschikbare MB volgt een SMS. De kosten tot aan het moment van het sms’je voor zijn rekening van Vodafone, alles daarna voor de klant. Het is daarom raadzaam een goede teller achter de hand te hebben, gelukkig heeft de iPhone een ingebouwde teller die het datagebruik bijhoudt.

Het nadeel van de ingebouwde teller is dat deze zichzelf niet iedere maand automatisch reset. Niet schrikken, de hoeveelheid gebruikte dataverkeer die wordt aangeven is waarschijnlijk sinds het eerste gebruik van de iPhone. De teller is helemaal onderaan het scherm met de gebruiksinformatie opnieuw in te stellen. Doe dit op de eerste van de maand.

De ingebouwde datameter is te vinden onder instellingen > mobiel netwerk.
De ingebouwde datameter is te vinden onder instellingen > mobiel netwerk.

Volgens Vodafone heeft minder dan 2% van de klanten (in wisselende samenstelling) met een abonnement binnen de RED-familie last van de fouten in het systeem. De provider gebruikt twee aparte systemen om de MB’s te tellen, het systeem dat verantwoordelijk is voor de communicatie met de klant is van slag. Gezien er nog geen oplossing in zicht is, is het raadzaam zelf een oogje op het aantal gebruikte MB’s te houden.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    MelvinCornelissen

    Niet schikken?

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Als dat niet klopt, hoe kan wel kloppen op de rekening…
    Die gasten naaien je aan alle kanten en nog legaal ook
    #telecommaffia

  • Profielfoto
    Jellepetje12

    Ik kreeg al ineens een melding dat ik er 100 euro eroverheen ben gegaan en ik snapte er maar niks van?

  • Profielfoto
    Yosemite

    Oh, moet je bij Vodafone nog betalen voor buitenbundel data. Bij KPN, T-Mobile en Hi gaat de snelheid alleen omlaag en heb je geen extra kosten.

  • Profielfoto
    TA

    Ik sta inmiddels 23 minuten in de wachtrij bij de telefonische klantenservice van vodafone, om even te melden dat ik dat smsje van 80% en van 100% ook niet heb gehad vorige maand, maar wel een rekening van +130 euro.

    Weet iemand hoe ik van z’n hopeloos abonnement af kom?

  • Profielfoto
    Apple Focus

    Weet iemand hoe ik van z’n hopeloos abonnement af kom?

    Dat is dus het hele k*tte van die abo’s, je komt er niet vanaf!

    Ik zit bij KPN en dankzij de kleine lettertjes moest ik na 4 maanden in plaats van de normale 35 euro opeens 75 euro per maand betalen. Slaat natuurlijk helemaal nergens op. En je komt er niet eens vanaf. Nou, je komt er wel vanaf maar dan moet je alle komende kosten betalen (dus alle komende maanden vooruit betalen) + 50 euro boete.

  • Profielfoto
    fredmatrack

    Bij Proximus (BE) klopte de roaming-meting ook niet: mijn iPhone zei dat ik op 80Mb zat en ik kreeg van Proximus een sms dat ik al aan 90Mb zat. Gelukkig is dat het omgekeerde van wat in het artikel staat en kreeg ik tijdig een sms.

  • Profielfoto
    Stefan1997

    Sorry, maar de teller op een android telefoon is eigenlijk veel beter daar kun je zelfs limieten instellen. Ik advizeer de kpn MB meter ook voor niet kpn klanten te gebruiken.

  • Profielfoto
    ---

    Oh, moet je bij Vodafone nog betalen voor buitenbundel data. Bij KPN, T-Mobile en Hi gaat de snelheid alleen omlaag en heb je geen extra kosten.

    Nee hoor, Vodafone heeft dit inmiddels ook.

  • Profielfoto
    iFlorens

    Oh, moet je bij Vodafone nog betalen voor buitenbundel data. Bij KPN, T-Mobile en Hi gaat de snelheid alleen omlaag en heb je geen extra kosten.

    Nee hoor, Vodafone heeft dit inmiddels ook.

    Alleen nieuwe abonnementen of ook de bestaande?

  • Profielfoto
    csteelooper

    Als dat niet klopt, hoe kan wel kloppen op de rekening…
    Die gasten naaien je aan alle kanten en nog legaal ook
    #telecommaffia

    Dit is weer een typische MEEUW-reactie hè… Ooit van lezen gehoord? Het systeem dat je lopende kosten berekent is van slag – de uiteindelijk te betalen kosten, dus de rekening, klopt wel. Is niet zo moeilijk hoor, dit soort dingen kunnen voorkomen als je met meerdere systemen werkt, zoals Vodafone.

    Al is het wel merkwaardig dat deze storing al sinds April duurt en nu nóg niet opgelost is… En dan te bedenken dat ik Járen geleden al ooit met Vodafone in de clinch lag over data (uiteindelijk in mijn voordeel afgelopen). Blij dat ik nu bij T-Mobile zit…

  • Profielfoto
    bugboy

    Wie maakt de eerste Tijl Beckand persiflage?

  • Profielfoto
    apple-man

    Dat een storing na maanden nog niet is opgelost vind ik echt niet normaal.
    Dan zijn ze bij Vodafone niet bepaald professioneel aangelegd.
    Dat een storing dagen lang of een week aanhoudt kan ik nog in komen.
    maar maanden is onacceptabel. Daar win je geen klanten mee.

    Ps waarom denk je dat ik weg ben gegaan bij Vodafone.