Kwartaalcijfers Apple: meer iPhones verkocht, minder iPads

Door: Lucas Raggers - 21 reacties

Apple heeft zojuist de cijfers bekend gemaakt van het 3e financiële kwartaal van 2014. De winst bedroeg 7,7 miljard dollar en de omzet was 37,4 miljard dollar. De omzet is hiermee 6% hoger dan vorig jaar. De winst is zo’n 600 miljoen hoger, wat overeenkomt met 12,3%.

Waar kwam deze winst vandaan? In kwartaal 3 werden 4,4 miljoen Macs en maar liefst 35,2 miljoen iPhones verkocht. Dat is respectievelijk een stijging van 18% en 13%. De iPad doet het minder goed met 13,2 miljoen verkochte exemplaren, in hetzelfde kwartaal vorig jaar waren dat er nog 14,6 miljoen. Een daling van 9%. Zoals we inmiddels gewend zijn, zijn er ook nu minder iPods verkocht. Met 2,9 miljoen verkochte exemplaren is dat een daling van maar liefst 36%.

Trends van iPod, iPhone en iPad
Trends van iPod, iPhone en iPad

Tim Cook was te spreken over de resultaten en stipt nogmaals aan dat hij de toekomst rooskleurig tegemoet ziet dankzij ‘nieuwe producten’.

“Our record June quarter revenue was fueled by strong sales of iPhone and Mac and the continued growth of revenue from the Apple ecosystem, driving our highest EPS growth rate in seven quarters. We are incredibly excited about the upcoming releases of iOS 8 and OS X Yosemite, as well as other new products and services that we can’t wait to introduce.”

Highlights uit de persconferentie:

  • In de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) werden meer dan 55% iPhones verkocht.
  • Over de tegenvallende iPad verkopen: de tabletmarkt in z’n algemeen valt tegen.
  • De Mac scoort goed dankzij de populariteit van de MacBook Air.
  • Apple beschikt over grofweg 164 miljard dollar in cash.
  • Inmiddels is meer dan 20 miljard dollar uitgekeerd aan ontwikkelaars, waarvan 10 miljard in het laatste jaar.

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    Woutermesker

    Producten….

  • Profielfoto
    Needler

    De daling van de iPad verkopen zijn zorgbarend.

  • Profielfoto
    Apple Focus

    De daling van de iPad verkopen zijn zorgbarend.

    Denk het niet hoor.

    Die markt is gewoon verzadigd. De meeste mensen kopen om de 1/2 jaar een nieuwe iPhone en de iPad gaat gewoon wat langer mee (3/4 jaar). Ik heb een tijdje geleden een iPad gekocht en ik hoef de komende tijd echt geen nieuwe hoor. Ben daar nog zeer tevreden mee! Terwijl ik mijn iPhone 5 nu wel langzaam wil inruilen voor de aankomende iPhone 6.

  • Profielfoto
    crazylegs

    Same here,

    Tablet markt is idd verzadigd, echter iPhone 6, iWatch en wellicht aanstaande Apple TV, gaan apple weer veel goed doen denk ik.. Vooral nu iOS meer “open” is gok ik dat dr een leuke toekomst in zit voor Apple.

    Denk het niet hoor. Die markt is gewoon verzadigd. De meeste mensen kopen om de 1/2 jaar een nieuwe iPhone en de iPad gat gewoon wat langer mee (3/4 jaar). Ik heb een tijdje geleden een iPad gekocht en ik hoef de komende tijd echt geen nieuwe hoor. Ben daar nog zeer tevreden mee! Terwijl ik mijn iPhone 5 nu wel langzaam wil inruilen voor de aankomende iPhone 6.

  • Profielfoto
    tomc

    Tim Cook was te spreken over de resultaten en stipt nogmaals aan dat hij de toekomst rooskleurig tegemoet ziet dankzij ‘nieuwe producten’.

    En wat bedoeld meneer Cook met ‘nieuwe producten’? The new new new iPad of echt een iets nieuws?

  • Profielfoto
    knekkie

    Misschien moet Apple stoppen met thinnovation en weer innoveren. Apple maakt alles elk jaar maar weer kleiner, zuiniger, lichter en dunner maar vergeet daar functioneel iets aan toe te voegen waardoor het voorgaande model obsolete raakt..
    Ik hoop stiekem op iets nieuws waardoor iedereen weer de drang krijgt om naar de winkel te rennen en hun huidig model voor het nieuwe te veeruilen.

    Maar ik vrees het ergste… Apple gaat waarschijnlijk gewoon touch ID toevoegen. De prijs gap verkleinen tussen het aantal GB dat je wil en maakt m wederom dunner en lichter. eind resultaat een iPad die exact kan wat het voorgaande model ook deed.

    Bij Apple onder Jobs had de iPhone en iPad elk jaar een killer feature bij de vernieuwing van het product. Een feature waardoor het voorgaande model obsolete was. Dat is niet altijd meer zo. Je kan op een model van een paar jaar terug ook gewoon de dingen doen die je op een gloed nieuwe kan.

    Tijd voor een revolutionair ander ontwerp OF functionaliteit die onmogelijk is op de vorige generaties ipad. Al is het maar iets geks als een kickstand net als de surface. Of de mogelijkheid om meerdere schermen naast elkaar te tonen net als windows 8.1….iets dat afwijkt van wat alle oude ipads ook kunnen. Dat wat je de reden geeft je oude gelijk in te ruilen voor de laatste nieuwe iPad.

    Ik snap wel dat mensen vandaag de dag bewust een model van vorig jaar ouf ouder nieuw kopen in plaats van de laatste nieuwe iPad. Als je er functioneel toch niet op inlevert dan heeft het kiezen voor de laatste nieuwe iPad geen zin.

    Ik zit weer op een Can’t Innovate my ass momentje te wachten maar dan met de iPad.

  • Profielfoto
    TomBD

    Als Apple gewoon met iets anders komt koop iedereen weer de laatste nieuwe iPad.
    Apple heeft onder Jobs nooit last van verzadiging gehad. er was altijd Een killer feature aanwezig waardoor je het gevoel had dat je oude apparaat niks meer waard was en je de nieuwe moest hebben.

    tegenwoordig zijn de nieuwe apparaten dunner en lichter. dat is indrukwekkend maar niet genoeg om een iPad die al bijna niks meer weegt en al uren lang op een accu doet te vervangen voor een model met een paar gram minder, dunner en een uurtje extra batterij.

    Apple moet de iPad opnieuw uitvinden. het huidige model kennen we nu wel.
    Een revolutionair ander ontwerp met functionaliteit die onmogelijk is met de vorige generatie. Al is het maar iets geks als een kickstand net als de surface. Of de mogelijkheid om meerdere schermen naast elkaar te tonen net als windows 8.1.
    Er zijn tal van andere manieren om de iPad de boost te geven die het verdient. en dan zal de dalen curve weer bij krullen naar boven.

    Maar ik vrees het ergste… Apple gaat waarschijnlijk gewoon touch ID toevoegen.
    de prijs gap verkleinen tussen het aantal GB dat je wil en maakt m wederom dunner en lichter. eind resultaat een iPad die exact kan wat het voorgaande model ook deed. en klanten die geen echte reden kunnen vinden om de laatste nieuwe te kiezen en uit prijs overweging dan maar een afgeprijsd model nemen die een uur minder batterij duur heeft. functioneel lever je er toch niet op in.

    Ik zit weer op een Can’t Innovate my ass momentje te wachten maar dan met de iPad.

    Houdt er wel rekening mee dat een compleet nieuwe tablet uitbrengen vrijwel onmogelijk is. Tenzij je een ronde of driehoekige iPad wilt zie ik Apple de komende jaren niks ‘geks’ doen met de tablet.

    Ik vind het onnodig om naar het succes van een bedrijf te kijken op basis van cijfers. Apple doet het gewoon goed, punt. Ik ben tevreden met hoe ze nu werken. iOS 8 en OSX Yosemite zijn mooie voorbeelden van het bewijs dat er een hoop fantastische dingen aan zitten te komen. De volgende iPhone en iPad(s) worden eveneens weer mind blown. Misschien geldt dat niet voor iedereen, maar dan denk ik dat je teveel kijkt naar de concurrentie.

    Wie bijvoorbeeld nu zit te wachten op een 2 GHz octa-core processor, 4 GB RAM, een 20 megapixel camera enzovoort zal waarschijnlijk worden teleurgesteld. Bij Apple draait het niet om de cijfers, maar om de ervaring. En die is altijd uitermate goed geweest in mijn ogen.

    Tot zover mijn anekdote.:P

  • Profielfoto
    knekkie

    @TomBD het is MS anders ook gelukt met de Surface PRO om de tablet compleet anders te benaderen. Je kan geen fan zijn van het OS maar de hardware is fenomenaal. Als MS dat kan moet Apple het ook kunnen. De noodzaak was er alleen niet. de verkopen gingen goed en er was geen noemenswaardige competitie

    ik denk dat als het volgende model iets krijgt waardoor het weer onderscheidend is dat de verkoop zal stijgen.

    ik weet niet zeker of touch ID de de onderscheidende factor zal zijn.

  • Profielfoto
    TomBD

    @TomBD het is MS anders ook gelukt met de Surface PRO om de tablet compleet anders te benaderen. Je kan geen fan zijn van het OS maar de hardware is fenomenaal. Als MS dat kan moet Apple het ook kunnen. De noodzaak was er alleen niet. de verkopen gingen goed en er was geen noemenswaardige competitie

    ik denk dat als het volgende model iets krijgt waardoor het weer onderscheidend is dat de verkoop zal stijgen.

    ik weet niet zeker of touch ID de de onderscheidende factor zal zijn.

    Oh, maar ik dacht dat je het over het design had eerlijk gezegd.:P

    Mja, wat betreft hardware mag het opzich wel wat beter. Zeker gezien de klachten die ik hoor over dat Safari op de iPad vanwege een gebrek aan meer RAM-geheugen regelmatig crasht. Maar dan praten we dus over RAM en niet de processor. De 64-bits A7-chip doet het momenteel super goed, de A8-chip zal vanzelfsprekend nóg beter zijn, zonder zaken als meer cores. Wellicht een iets hogere kloksnelheid, maar dat is het dan ook.

    En Touch ID? Tja, da’s een lastige. Het is zeer positief ontvangen als onderdeel van de iPhone 5s, maar omdat het dus niet meer nieuw is zal het niemand verbazen als de volgende iPads het krijgen. Wel kunnen ze de leessnelheid verhogen, software-verbeteringen toepassen die de scanner extra benutten (zoals gebruik van meerdere accounts).

    Anyway, blijft toch wachten tot oktober/november met nieuwe iPads.

    Btw, ik ben wel degelijk fan van Windows, maar dan op de desktop. Op een tablet vind ik het juist tegenvallen, ondanks dat de meesten het omgekeerde beweren. xD

  • Profielfoto
    Verwijderen

    “In de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) werden meer dan 55% iPhones verkocht.”
    Moet denk ik: “In de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) werden 55% meer iPhones verkocht.” zijn

  • Profielfoto
    KrijnB

    Waarom die reacties dat Apple met compleet nieuwe revolutionaire producten moet komen. Sommige hier denken echt dat je zo’n product zo uit je mouw schut ofzo?! Kijk eens terug in de geschiedenis en hoeveel echte revolutionaire nieuwe producten er zijn. Antwoord: nauwelijks!

  • Profielfoto
    knekkie

    @TomBD. dat is grappig. Ik ben altijd met een grote boog om Windows heen gelopen tot ik Windows 8.1 op een Surface zag draaien. Ik heb als animator/illustrator geprobeerd dat apparaat als digitaal papier te gebruiken om mee te tekenen ontdekte dat het systeem wijd palm rejection had wat op de iPad alleen in sommige apps werkt als je een speciale pen hebt. dat betekend dat je het als je wil met een pen kan bedienen of er mee kan tekenen terwijl je hand op het scherm kan rusten. net als echt papier. je kan er Adobe CC op draaien wat de grafische mogelijkheden enorm vergroot. en het is serieus een krachtig apparaat.

    Bij wijze van experiment heb ik er ooit een aangeschaft en nu 2 jaar verder is het mijn daily driver voor illustratie en maken van animaties. Wel heb ik nu een Mac Pro in bestelling voor het renderwerk. Dat is het enige wat niet fijn werkt op dat apparaat. Daar is het niet krachtig genoeg voor.

    Niet dat de iPad perse een Surface pro rivaal moet gaan worden maar Apple zou wel wat af mogen kijken van wat MS met de hardware heeft gedaan van dat apparaat. iOS geloof ik verder wel. iOS8 en de combinatie met Mac OSX Yosemite belooft veel goeds.

  • Profielfoto
    knekkie

    @KrijnB Uit de mouw schudden hoeft niet.

    Apple jaren na kunnen denken over wat ze zouden doen als de rek uit de iPad zou raken. Dat moment is nu, lijkt mij.

    Apple moet niks natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd waar Apple mee komt.

  • Profielfoto
    WillemZ

    Applaus voor Apple. Mooie cijfers!

    En dat meen ik, want een stabiele financiele basis is toch prettig om er zeker van te zijn dat Apple (en mijn bezittingen van dat merk) nog jaren vooruit zullen gaan.
    Wat net zo knap is, is dat ze zich niet gek laten maken door de rest van de wereld.

    De kleine technische stappen van Apple zijn op zich te klein om van een daadwerkelijke innovatie te spreken, maar als je de iPad 1 naast de nieuwste iPad legt en de iOS versies van de eerste iPad vergelijkt met iOS8, dan spreek ik toch van een zeer duurzame ontwikkeling.

    Toch valt er genoeg te innoveren.
    Want waarom kan ik mijn iPhone niet koppelen aan een iPad, zodat ik met de gegevens van mijn iPhone de ultieme iPad belevenis kan krijgen?
    Het scheiden van de apparaten stelt mij regelmatig voor problemen, dat de opslag van apps net even op het verkeerde device staat, de Cloud werkt helaas lang niet voor alle gegevens op de apparaten.

    Met wat er komen gaat (iWatch, Carplay, Apple TV) zie ik deze ontwikkeling wel aankomen. De integratie tussen alle Apple machines staat op ongekend hoog nivo en gaat nog verbeterd worden.
    Stap voor stap, niet te hard, want ik wil zien dat ik mee kan groeien.

    Zakelijk gezien ben ik zeer benieuwd wat de deal met IBM gaat betekenen.
    Ik ken IBM al wat langer dan vandaag en Jan Publiek heeft geen idee wat IBM eigenlijk is en doet. Men denkt alleen maar aan PC’s en Laptops, maar dat de ICT een wereldwijd netwerk heeft liggen beseft blijkbaar niemand.
    Zo is het ook met de zakelijke Apps. Van spelletjes heeft iedereen verstand, maar branchegerichte software schijnt niemand nodig te hebben.
    Blij te zien dat Apple hier verder op wil ontwikkelen.

    Applaus voor Apple.

  • Profielfoto
    polansky

    Ik kan me de kop van afgelopen week nog goed herinneren:

    “Is het Samsung schip zinkende?”

    Ondertussen lijkt het Apple schip flink gehavend en lekgeslagen te zijn…
    Ik roep al maanden dat Apple moet oppassen. Ze innoveren niet. Grote vernieuwingen in iOS blijven uit. En ondertussen verliezen ze steeds meer marktaandeel op Android. Macs worden nog maar eens per jaar geupdate. De horloge markt is voor freaks en gadgetlovers. En ondertussen hebben ze professionele creatieven niets meer te bieden zonder een ‘pro’ versie van Final Cut en Aperture.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    a) Apple komt met een nieuwe iPhone (met killerfuncties zodat de vorige plots obsolete lijkt): resultaat: iedereen zeikt dat de nieuwe functies niet werken op hun vier jaar oud toestel.
    b) Apple brengt een nieuwe iPhone uit, maar die is dunner: resultaat: iedereen zeikt dat Apple niet meer innovatief is.
    c) Apple brengt een nieuw product uit: resultaat: iedereen zeikt dat het al elders bestaat en dat het niks nieuws toevoegt aan de markt.
    d) Apple brengt een nieuw OS uit: resultaat: iedereen zeikt dat het vorige mooier is en dat het nieuwe OS maar niks is.
    f) Apple brengt financiële resultaten uit: resultaat: iedereen zeikt dat het schip zinkt.

  • Profielfoto
    Tony smeT

    “Al is het maar iets geks als een kickstand net als de surface”
    Als dat niet innoveren is! LOL

    En een dikke like voor MoNdO GeNeRaToR;-)

  • Profielfoto
    kimiferrari

    @Polansky
    even op wat punten van jou ingaan:

    Ze innoveren niet
    Geen een telefoon fabrikant innoveert naar mijn mening. Ik zie geen speciale innovatieve dingen in een Samsung of een Lumia telefoon(Lumia misschien met de camera). over de vernieuwingen van iOS weet ik niet wat voor nieuws ze erin moeten stoppen. De meeste dingen die ik wil hebben gooien ze al in iOS8 of zijn voor mij niet interessant. Zoals een hartslag meter of scrollen met je ogen wat de concurrent heeft hoeft van mij echt niet, dat zijn van die dingen die je 1 keer aan je vrienden laat zien en daarna niet meer gebruikt.

    ondertussen verliezen ze steeds meer marktaandeel op Android.
    Apple geeft geen reet om marktaandeel. Apple verkoopt alleen telefoons >399 euro. Ze concurreren niet met telefoons van rond de 150 euro, wat voor de meeste aandeel van android telefoons zorgt. Waar het apple om gaat is de winst die ze maken op de telefoons. Apple haalt 56% winst binnen van alle smartphones
    (http://www.techzine.nl/nieuws/36427/109procent-van-winst-smartphones-naar-apple-samsung.html)
    Dat is het meeste van alle fabrikanten

    Macs worden nog maar eens per jaar geupdate
    Wat maakt dat uit? ik denk dat de meeste mensen niet meerdere keren per jaar een Mac kopen. Ook staat de ontwikkeling een beetje stil van oa intel. Wat ik wel onnodig vind is de nieuwe iMac 2014 die ze nu hebben uitgebracht van 1129 euro. Veel te duur voor wat je er voor krijgt.

    De horloge markt is voor freaks en gadgetlovers.
    Dit is een drogreden. Er zijn ene hoop mensen die zitten te wachten totdat apple komt met een iwatch.

  • Profielfoto
    Dutch_Muscle

    Een minimale update is in de ogen van Cook en Co. ook al een nieuw product kennelijk, want er is medio 2014 nog helemaal niets maar dan ook niets.
    Sterker nog, er zijn alleen producten ter ziele gegaan.

    Ondertussen is Apple enkel nog consumenten-geil en pleuren ze overal winkels neer met personeel dat nergens verstand van heeft.

    Een samenwerking met IBM is een goeie, maja, weer enkel met iPads / iPhones. Waar blijft de Mac in dit verhaal mijnheer Cook? De pro user heeft onderhand zijn buik vol en Apple maakt bepaald geen aanstalten op de zakelijke markt serieus te worden genomen. Een marktaandeel van amper 5% is bepaald niet om over naar huis te schrijven. Een middelmatig iMacje voor veel te veel knaken draagt daar ook niet aan bij.
    Kennelijk moeten we overal Windows servers gaan neerzetten want Apple ziet hier geen brood in met desktop-class Mac mini servertjes en hopeloze rommel als OS X Server voor 18 euro.

    Neem liever Sun over of zo. Doe iets Cook. Stop talking, start working.

  • Profielfoto
    Dutch_Muscle

    Wat nog een leuke had kunnen worden is de Apple TV. Daar kan Apple (op termijn) de XBOX/Nintendo én Playstation killer van maken, maar dan mag Apple wel wat voortvarender te werk gaan.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ondertussen is Apple enkel nog consumenten-geil en pleuren ze overal winkels neer met personeel dat nergens verstand van heeft.

    Dat is niks nieuws. Ik loop me al jaren af te vragen hoe ze bij APR’s (van de officiële AppleStores weet ik niet of het ook zo erg is) mensen aannemen.
    Een vriend van mij verkochten ze laatst een afstandsbediening bij zijn MacBook… die niet eens IR heeft.