Tesla gaat copycats stimuleren

Door: Raymon Mens - 13 reacties

Hoewel Tesla Motors en Apple recent nog in gesprek waren over een overname of samenwerking, heeft de fabrikant van progressieve elektrische auto’s iets gedaan waar bij Apple in¬†Cupertino de wenkbrauwen van omhoog gaan.

Momenteel is Tesla de enige fabrikant die een auto 350 kilometer kan laten rijden op √©√©n acculading, anderen komen doorgaans niet verder dan 60 tot 150 kilometer. Omdat Tesla zelf niet genoeg auto’s verkoopt om √©cht een elektrische¬†revolutie te ontketenen, heeft het¬†besloten zijn patenten¬†vrij te geven zodat andere automakers deze kunnen gebruiken.

Elon Musk, CEO van Tesla, kondigde de stap donderdag door middel van een blogpost aan. Daarin staat¬†dat de patenten alleen door fabrikanten met ‘goede bedoelingen’ gebruikt morgen worden. Het is onduidelijk wat¬†precies de definitie van ‘goede bedoelingen’ is. Duidelijk wordt dat¬†Tesla liever heeft dat concurrenten het kunstje afkijken in plaats van helemaal geen elektrische auto’s maken.¬†Van de 100 miljoen auto’s die per jaar verkocht worden, is slechts 1 procent elektrisch.

Tesla wil het gebruik van stroom ipv benzine stimuleren.
Tesla wil het gebruik van stroom ipv benzine stimuleren.

De autofabrikant heeft ongeveer 200 patenten op zijn naam staan, een groot aantal van deze patenten heeft met de batterijtechniek te maken. Zo zijn er patenten die een mechanisme voor snelladen omschrijven en patenten die te maken hebben met het optimaliseren van het aantal kilometers dat op een acculading gereden kan worden.

Als Apple zou besluiten zijn patenten vrij beschikbaar te stellen, zou de vlag in Zuid-Korea uitgaan.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    Gezalfde

    Logisch wel, aangezien er zo weinig elektrische auto’s worden verkocht is de kostprijs van toereikende accu’s super duur. Als er meer verkocht zouden worden door concurrenten dan kan Tesla in de toekomst goedkoper accu’s inkopen waardoor de kostprijs van een Tesla waarschijnlijk hard daalt en er meer vraag naar komt waardoor Tesla zelf meer zal verkopen.

  • Profielfoto
    Pappapaul

    ik vind het toch een geweldige reactie van Tesla!

  • Profielfoto
    Buzz

    Ik denk niet dat hier in Cupertino de wenkbrauwen van omhoog gaan. Eind Mei is er ook al een schikking getroffen in de rechtszaak tussen Apple en Google over de mobiele telefonie patenten. Beide partijen hebben toen aangekondigd om samen te werken aan “patent reform”.

    Dit nieuws ligt volgens mij in het verlengde van elkaar. Vrijwel alle partijen in de technologiesector, ook de grote bedrijven die veel waardevolle patenten in bezit hebben, zijn de uitwassen van het huidige patentensysteem meer dan zat.

  • Profielfoto
    klaasb

    Ik hoop dat bij Hyundai en Kia de vlag nu uitgaat en we binnenkort allemaal in betaalbare elektrische auto’s van Koreaanse makelij rond kunnen rijden.

  • Profielfoto
    Mekkertje

    Bij Tesla gaan ze de ontwikkeling van de elektrische auto stimuleren.
    Goed plan lijkt me. De motivatie spreekt mij aan:

    ‘Op het pad naar de creatie van aantrekkelijke elektrische voertuigen werken patenten als landmijnen achter ons om anderen af te remmen. Met patenten handelen we op een wijze die strijdig is met ons doel.’

    Ik denk dat je ‘elektrische voertuigen’ kan vervangen door van alles.
    Zouden meer bedrijven kunnen doen…………

  • Profielfoto
    Max14

    Een goede en nobele zaak. Doet me denken aan Volvo; dat vroeg expres geen patent aan op de driepuntsgordel, opdat andere fabrikanten deze technologie vrij konden toepassen; zo zijn auto’s stukke veiliger geworden. Nu worden ze hopelijk grootschalig duurzamer (mits de stroom groen is opgewekt).

  • Profielfoto
    Rhapsody

    Mooi idee van Tesla, dat zouden meer bedrijven moeten doen met patenten die het kwaliteit van leven verbeteren, zoals betere medicijnen en goedkopere medicijnen, daar vallen patenten van mobiele telefoons in mijn idee niet onder.

    De elektrische auto heeft alleen echt toegevoegde waarde:

    – Als de elektriciteit waarmee de auto wordt opgeladen ‘groen’ is en niet van een kolencentrale of kerncentrale afkomt, etc. etc.

    – De auto goed recyclebaar is.

    – De accu’s lang meegaan en goed zijn te vervangen.

    – Als deze betaalbaar is en een goede actieradius heeft.

  • Profielfoto
    Hydræ

    De open source van de patenten!:smile:
    Wel leuk allemaal die elektrische karretjes, maar stroom moet ook opgewekt worden. En dat gebeurt niet alleen met die paar windmolentjes. Hier in Haarlem rijden een paar Tesla’s, man man, wat een mooie auto’s zijn dat!

  • Profielfoto
    ralpharma

    Het bijzondere aan Tesla vind ik ook het uiterlijk van die karretjes. Ze vallen me enorm op en ik vind ze mooi om te zien.

    De actieradius maakt ze natuurlijk enkel geschikt voor bepaalde Europese landen en als gezinsauto is het al een hele tour om met zo’n auto naar de camping in Zuid-Frankrijk te gaan.

    Ik hoop dat ze vooral blijven innoveren en de actieradius verder kunnen verhogen. Of ze het daarbij van Apple kunnen hebben denk ik niet. Wellicht kunnen ze in Cupertino iets verzinnen met deze patenten om de batterijduur van de iDevices wat op te rekken:wink:

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    De heren bij Tesla vinden het belang van de mensheid belangrijker dan hun eigen belang. Zij verdienen hier een medaille voor.

    Nu nog een collectief initiatief om zero point energy eens goed te ontwikkelen, zodat deze auto’s allemaal schoon opgeladen kunnen worden.

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    Wil geen auto op accu’s al zouden ze goedkoper zijn dan de benzine modellen en rijdt 95% van de mensen er in. 1) omdat ik mijn energie voorraad wil kunnen bijvullen in enkele minuten 2) accu’s zijn schadelijk voor het milieu. Daarom geloof ik nog steeds in een auto op waterstof. Voordeel van beide soorten voertuigen gebruiken en nagenoeg geen nadelen.

  • Profielfoto
    Statenweg

    Tesla maakt tot nu toe de enige elektrische auto die een serieus alternatief is voor de traditionele autos, dankzij hun technologie. Hoe meer fabrikanten deze technieken omarmen, hoe populairder het elektrische rijden wordt. Daardoor worden meer faciliteiten daarop ingesteld, wat het rijden van een elektrische auto nog aantrekkelijker maakt, enzovoort. Waarschijnlijk wil Tesla proberen via het vrijgeven van de patenten innovatie te stimuleren en de ‘kritieke massa’ aan boord te krijgen om dit netwerkeffect te bewerkstelligen. Het gebruikelijke argument voor patenten, namelijk dat ze nodig zijn om investeringen in innovaties terug te verdienen, zal minder relevant zijn als Tesla zich kan blijven onderscheiden in de uitvoering (kwaliteit) en altijd een stapje voor weet te blijven op de rest door nieuwe innovaties.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    En er moet weer een sneer naar Samsung bij, zonder dat Samsung iets met Tesla te maken heeft. Je zou beter een sneer naar het patentensysteem kunnen geven waar zowel Apple als Samsung misbruik van maken.