iOS 8 maakt korte metten met WiFi-tracking

Door: Raymon Mens - 22 reacties

In steeds meer winkels worden bezoekers gevolgd aan de hand van hun smartphone. Omdat deze doorlopend naar beschikbare Wi-Fi netwerk scant, kunnen winkels door middel van speciale apparatuur de voetsporen van klanten volgen. Dat is WiFi-tracking.

Het volgen van de klant is mogelijk omdat smartphones een uniek netwerkadres hebben, het MAC-adres. Aan de hand hiervan kan informatie over de bezoekduur en de interesses van klanten gepeild worden. iOS 8 gaat deze trackers echter ernstig verstoren door bij scans een virtueel en willekeurig MAC-adres aan te nemen dat niet het echte MAC-adres is. Goed voor de privacy, nachtmerrie voor de marketeer.

De functionaliteit werd door een Zwitsers beveiligingsonderzoeker ontdekt. De willekeurige MAC-adressen in iOS 8 kunnen grote gevolgen hebben voor winkelketens die veel data putten op WiFi-tracking. Eerder dit jaar kwam de BAS Groep (iCentre, Dixons, MyCom) in het nieuws als een van de eerste Nederlandse winkelketens die klanten via WiFi-tracking volgt.

Een praktijkvoorbeeld
Momenteel staat ieder MAC-adres gelijk aan één bezoeker, straks is dit echter niet meer met zekerheid te zeggen. Stel: Er zijn 100 klanten met een iOS 8-apparaat in een winkel. Zij worden 5x gescand, waarbij iOS 8 bij iedere scan een willekeurig MAC-adres teruggeeft. Voor de tracker zijn er dan ineens 500 unieke klanten in de winkel. Ook het meten van de gemiddelde bezoekduur wordt op deze manier lastig.

heatmap-scan
Voorbeeld van een heatmap op basis van WiFi-tracking.

Het is momenteel nog onbekend of ook Bluetooth in iOS 8 met willekeurige MAC-adressen gaat werken. Duidelijk is wel dat als het om privacy gaat, Apple aan de kant van de gebruiker staat.

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    essiw

    Ik kan nou niet uit het artikel halen of dit goed of slecht is voor ons als gebruikers…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Prima dat Apple op deze manier de privacy beschermt

  • Profielfoto
    monstergup

    @essiw Het is goed voor ons als gebruiker behalve als jij winkels graag jou informatie toevertrouwd.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Mooi, houd er niet van als mensen me in de gaten houden zonder dat ik het weet. Killen die functie. Een de gemiddelde marketeer moet eens terug naar z’n roots ipv cijfertjesgeil zijn

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Grappig, typisch, de reactie van @essie
    Mensen/de jeugd kan niet meer zelf denken. Ze gaan het via Facebook eerst aan vrienden vragen…. Lol

  • Profielfoto
    imick

    @Switfly
    Beetje jammer van de overhaaste generalisatie, maar verder heb je wel gelijk. Zijn weinig mensen die niet voor de makkelijkste weg kiezen.

    OT:
    Top dat Apple zich inzet voor privacy! Tegen deze soort van tracking is eigenlijk vrijwel niets te doen, als consument.

  • Profielfoto
    GastonM

    WiFi uitzetten als je onderweg bent, probleem opgelost. Dat doe ik ook altijd, niet omdat ik bang ben om gevolgd te worden, maar om batterij te sparen omdat je iPhone niet continu zit te scannen naar WiFi-netwerken.

  • Profielfoto
    Nora Nora

    Voor mij is in heel de strekking van het artikel duidelijk dat dit iets positiefs is voor mensen die niet gevolgd willen worden, ook al wordt het niet expliciet genoemd. Voor mensen die wel graag gevolgd willen worden is dit natuurlijk niet zo’n goede ontwikkeling;-)

    Zelf ben ik hier wel blij mee. Alle kleine beetjes helpen. Ook al blijven het druppels op een gloeiende plaat….:sad:

  • Profielfoto
    mymac

    Mijn wifi is altijd uit buiten de deur. Zie geen reden om het aan te hebben als ik niet thuis/op het werk/bij vrienden ben. Bespaart nog iets van stroom ook als je iPhone niet telkens zoekt naar wifi.

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    @swiftly: grappig, typisch, dat jij uit een beoordeling over de kwaliteit van het artikel meteen de conclusie trekt dat een reaguurder niet zelfdenkend zou zijn.

    OT: WiFi uitzetten is net zo makkelijk. Ook worden WiFi scans uitgevoerd op festivals om in kaart te brengen waar de stroom mensen naar toe gaan. Als elke scan weer een random Mac address gebruikt wordt dit lastiger. Niet alleen maar voordeel.

  • Profielfoto
    Arthur345

    Grappig, typisch, de reactie van @essie
    Mensen/de jeugd kan niet meer zelf denken. Ze gaan het via Facebook eerst aan vrienden vragen…. Lol

    Interessant, dus jij vindt dat als één persoon niet “na kan denken” meteen de hele jeugd niet na kan denken?

  • Profielfoto
    essiw

    Grappig, typisch, de reactie van @essie
    Mensen/de jeugd kan niet meer zelf denken. Ze gaan het via Facebook eerst aan vrienden vragen…. Lol

    Erm, sorry? Ten eerste is het essiw, ten tweede heb ik niet eens een facebook account. Leuke generalisatie, maar niet heus. Natuurlijk denk ik zelf wel na. Er zijn voordelen aan dat winkels en andere instanties dat van ons kunnen zien, zoals heatmaps op stations. Dus vroeg ik mij af, of dit nou voordelig of nadelig was.

    @andere, bedankt voor de wel aardige reacties:)

  • Profielfoto
    pruus

    Tot je, als je tijdens het meten de ios besturingscheck doet: if IOS8 then aantal/5 hahahaha

  • Profielfoto
    ozzie X

    Is dit niet de manier van Apple om iBeacons bij de winkelier “op te dringen”? Dat iBeacons was toch o.a. bedoeld om in winkels locatiegebonden aanbiedingen etc te krijgen. Of denk ik nu te slecht over Apple?

  • Profielfoto
    rudi010

    dat wordt dus een exclusief contractie met apple om de winkelier in staat te stellen toch apple producten te mogen volgen

  • Profielfoto
    rudi010

    ow ja.. wat @ozzie x zei dus:)

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Het is niet zo dat, omdat @essiw deze opmerking maakte, dat ik dacht dat de jeugd niet meer zelf nadenkt zonder Facebook (of andere apps). Die gedachte had ik al. Ik zei alleen dat het typisch is, die reactie van @essiw. Wellicht moeten jullie de betekenis van het woord typisch eens navragen bij jullie Facebook vrienden.
    PS jullie bevestigen wel een ander vooroordeel dat ik heb (ik denk wel dat jullie nu weten welk oordeel dat is).;-)

  • Profielfoto
    mytecmaster

    Is dit niet de manier van Apple om iBeacons bij de winkelier “op te dringen”? Dat iBeacons was toch o.a. bedoeld om in winkels locatiegebonden aanbiedingen etc te krijgen. Of denk ik nu te slecht over Apple?

    Precies wat ik dacht! natuurlijk blijft dit wel een mooie feature, maar Apple probeert waarschijnlijk gewoon mensen richting Ibeacons te pushen.

  • Profielfoto
    Matthias894

    @ Gastje8 Helaas geeft je telefoon nog steeds je mac-signaal af. Ook al staat je wifi uit;)
    was ’t maar zo makkelijk:)

  • Profielfoto
    csteelooper

    @ Gastje8 Helaas geeft je telefoon nog steeds je mac-signaal af. Ook al staat je wifi uit;)
    was ’t maar zo makkelijk:)

    Waar haal je die info vandaan??? Als je WLAN uit staat, is de radio uit. Er wordt dan Niks ‘afgegeven’… Duidelijk iemand die de klok heeft horen luiden en niet weet waar de klepel hangt… Stel je voor dat ’t echt zo was… Dan had de vliegtuigmodus ook totaal geen zin…

    Het enige adres dat wordt uitgezonden als WLAN uit is, is het adres dat vasthangt aan de radio voor GSM-ontvangst, en, indien bluetooth aan is, het BTDA (Bluetooth Device Address). Het Mac-adres voor de WLAN-interface blijft echt wel binnenskamers als WLAN is gedeactiveerd, hoor… Er wordt in dat geval immers niet gescand…

  • Profielfoto
    ozzie X

    Inmiddels heb ik begrepen dat iBeacons niet de optie biedt om iemand te tracken omdat het alleen maar een signaal verstuurt. Je kan er voor kiezen dat signaal met je iPhone op te vangen, maar dat staat je dus vrij.
    Met wifitracking wordt je ongemerkt gevolgd zonder dat je de keuze hebt dit tegen te houden (wifi uit is enige optie).

  • Profielfoto
    Nora Nora

    Er zijn zoveel verschillende manieren om mensen en mensen stromen te volgen, een minder privacy gevoelige manier afdwingen, door de mogelijkheid van wifi-tracking te saboteren, lijkt mij een goede ontwikkeling.

    Even verder denkend kom je namelijk bij het volgende uit:

    – er zijn natuurlijk enkele bedrijven die deze service bieden

    – deze bedrijven slaan de gegevens natuurlijk op

    – het combineren van de gegeven van verschillende winkels geeft een groot inzicht in het persoonlijke reilen en zeilen van een persoon, zonder dat deze daar weet van heeft.

    – het combineren van deze gegeven kan door de bedrijven die meten zelf gedaan worden, of door een partij die de gegevens opkoopt. Ook kunnen de bedrijven elkaar onderling opkopen waardoor de informatie steeds meer gebundeld wordt en vervolgens bewerkt kan worden om bepaalde persoonlijke. profielen uit af te leiden om je zo te bestoken met reclame

    – bedrijven die zich hiermee bezighouden zijn vaak niet echt geïnteresseerd in de dienst die ze bieden, maar vooral in de data die ze ermee verzamelen, om deze vervolgens te verkopen.