Geen geld voor laadpalen treinstations

Door: Raymon Mens - 22 reacties

Hoewel laadpalen voor tablets, telefoons en laptops op stations een nadrukkelijk wens van de Twee Kamer zijn, komen deze er hoogstwaarschijnlijk niet. Dit blijkt uit een brief die verantwoordelijk minister Mansveld aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Mansveld merkt op dat het technisch mogelijk is om de laadpalen te realiseren, maar ProRail heeft er de middelen niet voor. Daarnaast twijfelt de minister aan het nut van laadpalen. Het oplaadstation dat vorig jaar als proef op Rotterdam Centraal stond, werd slechts 7 keer per dag gebruikt.

Het betreffende oplaadstation werd vorig jaar door OMT getest en onze conclusie was dat het onnodig moeilijk werd gemaakt om een telefoon op te laden, bovendien kon er slechts één iPhone tegelijk geladen worden. De laadpalen zouden slechts een tijdelijke oplossing zijn, het uiteindelijke plan is ook de tweede klas van alle intercity’s van stopcontacten te voorzien.

Een NS-oplaadpaal die als proef enige tijd op Rotterdam Centraal stond.
Deze NS-oplaadpaal stond in 2013 als proef Rotterdam Centraal.

In 2015 zal een besluit worden genomen over het realiseren van stopcontacten in de tweede klas van Intercity’s. Indien dit besluit positief is, moeten deze nog in de treinstellen ingebouwd worden. Tot die tijd lijkt het er niet op dat er enige voorziening voor het opladen van gadgets komt. Altijd met een volle accu vertrekken dus.

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    SUPERJORN

    Alweer:
    OVERHEID en ICT = FAAL
    NS en ICT = FAAL

  • Profielfoto
    KarelWillem

    De discussie is vast al eerder gevoerd; maar als je dan toch al een kabeltje bij je hebt, kan een stekkertje er ook wel bij.

    En dan is een ‘laadpaal’ gewoon een stopcontact.
    En hier en daar een stopcontact kan ze de kop niet kosten toch?:)

  • Profielfoto
    Hydræ

    Het oplaadstation … werd slechts 7 keer per dag gebruikt

    Haha, ja omdat ze een uur lang stonden te laden en hiermee de paal bezet hielden.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Je hebt maar één vijand van een stopcontact en dat is vandalisme. Met name kauwgom.

    Dus in de tweede klas stopcontacten zie ik nog niet echt positief tegemoet. Dadelijk wordt het weer voor miljoenen gesloopt, daar betaal ik geen reiskosten voor.

    Ik zie de oplossing liever aan de kant van de smartphones. Solar, solar, solar. Bouw het in, bouw het in.

  • Profielfoto
    Hydræ

    ^ de zonnecellen geven niet voldoende power om bijv. je iPhone van energie te voorzien, maar je kunt er wel een losse accu mee opladen en deze koppelen aan je smartphone. Zoek eens op ‘iPhone solar charger’.

  • Profielfoto
    essiw

    @sunkeeper In de internationale treinen hebben ze al stopcontacten, ik heb er nog nooit kauwgom in gezien.
    Voor het geval mensen die trein niet kennen, is de trein van Schiphol naar Duitsland (en visa versa). Hier kan je met een gewoon treinkaartje/ov-chip in, en de stopcontacten zitten ook in de 2de klas.

    Maar ik ben het met je eens dat de stoptreinen vaak er niet uit zien (met gravity en andere troep), dus misschien doen ze er verstandig aan om daar geen stopcontacten in te bouwen, maar alleen in de intercity’s.

    Verder hoeft het van mij helemaal niet… lijkt me voor mensen met een goedkope laptop of die toevallig een telefoon hebben die leeg is gelopen handig, maar daar ben ik er niet een van.

  • Profielfoto
    JohnHenry

    Hahah kunnen ze er niet wat uit italie bestellen ?

  • Profielfoto
    Tim95

    En terecht, wat een onzin om geld te smijten naar dergelijke onzin.

  • Profielfoto
    KeKo

    Volgens mij kost een paal met een paar usb-poorten waarmee je kunt opladen maar een fractie van die 3500 euro die deze palen kosten en dan zouden ook meer mensen ze gebruiken.
    Maar ook dat lijkt me overbodig. Laad lekker thuis je telefoon op of als je over een uur thuis bent na je treinreis.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    ….zonnecellen geven niet voldoende power om bijv. je iPhone van energie te voorzien, maar je kunt er wel een losse accu mee opladen…

    Wat denk je dat meer energie kost?
    Hoe denk je dat die iPhone op een relatief kleine accu (1400-1500 mAh) zo lang kan draaien? Gewoon omdat de hardware absurd zuinig is. Het continue verbruik kan makkelijk opgebracht worden door zonnecellen, bij minder lichtinval/intensief gebruik nog steeds voor een gedeelte.
    Natuurlijk moet je de batterij zoals nu behouden, alleen doe je daar véél langer mee als de zonnecellen ook continue voeding erbij geven.

    Wat nodig is is een techniek waarbij zonnecellen in het scherm verwerkt kunnen worden zonder dat je dat ziet. Natuurlijk ook in de rest van het oppervlak van het apparaat. Dan zijn we er.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Wat een losers die NS + staatssecretaris die dit gerommel maar accepteert. Is het zo moeilijk een stelletje stopcontacten te plaatsen op de stations? Het zou ook in elke treincoupé moeten zitten, zodat je tijdens het reizen stroom hebt en meteen oplaadt, dat is nog veel slimmer en veel kost het absoluut niet!

  • Profielfoto
    olbo

    In de internationale treinen heb je gewoon een stopcontact bij je. Waarom op het perron, omdat je lang moet wachten op vertraagde treinen(mijn mobiel is niet binnen een paar minuten opgeladen hoor)? Gewoon in de trein, daar is al stroom. Enigzins hufterproof voor de wat minder ontwikkelde mens. Sociaal zijn is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

  • Profielfoto
    Niels

    Terecht! Wat een geldverspilling… Wat kost tegenwoordig een mobiele lader nog, gewoon even zelf aanschaffen als je weet dat je telefoon het eind van de dag niet haalt.

  • Profielfoto
    hokkie

    Terecht! Wat een geldverspilling… Wat kost tegenwoordig een mobiele lader nog, gewoon even zelf aanschaffen als je weet dat je telefoon het eind van de dag niet haalt.

    Daarnaast bestaan er ook prima Power banks of externe accu hoesjes. Problem solved…

  • Profielfoto
    rcheduke

    Deze in Iran gezien, kost waarschijnlijk geen 3500€

  • Profielfoto
    bugboy

    Die €3500 kan best wel eens kloppen. Zo’n paal moet hufterproof zijn en moet ook nog eens geïnstalleerd worden. Leidingen verleggen, uurloon, … en je zit zo op zo’n bedrag…

  • Profielfoto
    toineenzo

    Inplaats dat ze het is aan de burgers vragen wat en welke verbeteringen wij willen zien…

  • Profielfoto
    sallandsebeer

    Gewoon met de auto gaan, daar kun je altijd je telefoon opladen (sigaretten aansteker).

  • Profielfoto
    MvdM

    Inplaats dat ze het is aan de burgers vragen wat en welke verbeteringen wij willen zien…

    Precies. Dit zouden ze nu kunnen concluderen aan de hand van die 7 per dag dat die apparaten gebruikt werden.
    Mijns inziens is de NS/ProRail een dienstverlenende instantie. Was ik daar de directeur van dan zou ik regelmatig aan de reizigers, zij die de dienst bij me afnemen, vragen wat zij het liefst verbeterd zouden zien. Ik denk dat je dan uitkomt op minder tochtige stations met meer beschutte wachtplaatsen (R’dam CS), wc’s in alle treinen. Die dingen vind ik NOG belangrijker dan het aanpakken van de vertraginngen, daar kan NS niet altijd iets aan doen.

  • Profielfoto
    ramrod

    Wat een onzin oplaadpalen ,de verzorgingstaat is weer terug, gewoon zorgen dat je opgeladen op pad gaat en anders zo,n energiepack erbij kopen , niet afschuiven op een ander als je zonder zit .En een uurtje zonder is echt geen ramp hoor

  • Profielfoto
    mhoeve

    Oplaadpunten zijn inderdaad volstrekt overbodig. Gewoon iedere nacht thuis je smartphone in de oplader en je zit nooit zonder. En dan nog. Hoe erg is het als je een paar uur je smartphone niet kunt gebruiken? Hele generaties hebben zonder zo’n ding gedaan en ik heb niet het idee dat ze daar erg onder geleden hebben.

  • Profielfoto
    mymac

    Zo’n paal zie ik het nut ook niet van in. Het liefst ben je zo kort mogelijk op stations in feite, niet? Wat iedereen al zegt: stopcontact in de trein en alles is opgelost. MacBooks, iPads en iPhones kunnen er aan, maar ook je stofzuiger als je daar zin in hebt. Helaas moet je óók rekening houden met mensen die het perse willen slopen inderdaad, te triest voor woorden als je er over nadenkt… Gelukkig ben ik al een flinke tijd verlost van het OV. De auto rijdt altijd, heeft altijd plek (met leer en stoelverwarming!), heeft nooit primitievelingen aan boord zoals zenuwachtige zwartrijders die niet gewoon op een plek kunnen zitten en ik heb nooit last van muziek van anderen. Daarnaast natuurlijk stroom te over, ik loop altijd met een volle accu rond daardoor!