Apple vervangt oververhitte USB-laders gratis

Door: Raymon Mens - 36 reacties

Apple is een vervangingsprogramma gestart voor USB-laders die tussen oktober 2009 en september 2012 zijn verkocht of bij iPhones zijn geleverd. De adapters kunnen in sommige gevallen oververhit raken. Het gaat om de Apple USB-lichtnetadapter van 5 Watt.

Deze adapters werden tussen oktober 2009 en september 2012 bij de iPhone 3GS, iPhone 4 en iPhone 4s geleverd in praktisch alle Europese landen. Ook zijn de adapters als losse accessoire verkocht. Consumenten met zo’n lader kunnen deze bij een Apple Store of Apple Premium Reseller in de buurt kosteloos omruilen.

De adapter hoeft niet defect te zijn, alle getroffen laders kunnen omgeruild worden voor een nieuw model. Of een lader vatbaar is voor hitteproblemen en in aanmerking komt voor het vervangingsprogramma is eenvoudig te controleren aan de hand van het serienummer. Als dit niet meer leesbaar is, kan ook gekeken worden naar de letters ‘CE’ op de adapter.

Schermafbeelding 2014-06-13 om 11.14.44
Adapters van Model A1300 zijn getroffen, model A1400 heeft geen hitteproblemen.

Het vervangingsprogramma is per direct gestart. Het is aan te raden om alle laders in huis te controleren. Neem bij het omruilen je iPhone mee. Meer informatie bij Apple Support.

Reacties

36 reacties
  • Profielfoto
    Floris

    Het was dus toch niet normaal…

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Yep, ik heb er van beide eentje.

    Dus dat wordt weer een bezoekje aan de winkel om die ene om te ruilen. Neem aan dat ik dan mijn iPhone 4 (waar die bij is geleverd) mee moet nemen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Mooi dat ze omgeruild kunnen worden. De meeste kabeltjes zijn toch al kapot. Apple kan erg veel, maar nog steeds niet een kabeltje maken waarvan het stekkertje niet erg snel kapot gaat. Vandaag heeft het snoertje van de lader van mijn iPhone 5S het definitief begeven, terwijl ik er altijd heel voorzichtig mee ben.
    Ze gaan altijd stuk bij de aanhechting van het stekkertje. Waar ik vandaag achter ben gekomen en nooit eerder wist, is dat Apple op accessoires als laders en kabeltjes voor iPhone etc toch een behoorlijke garantie geeft van 1 jaar.

  • Profielfoto
    MrHammond

    Ik twijfel of jij je kabeltjes wel zo “goed” behandelt, ik ben niet overdreven zorgvuldig ermee (de boel ligt in een berg spaghetti op mijn bureau en gaaqt regelmatig mee op reis), en zowel mijn iPhone 3G kabeltje uit 2008 en mijn iPhone 4S-kabeltje uit 2011 zijn beide nog zonder problemen in gebruik…

    Maar die lader moet ik maar even controleren, komt uit 2011, dus… Weinig gebruikt tot nu toe, ik laad mijn iPhone meestal aan de computer op, zowel thuis als op m’n werk.

  • Profielfoto
    Marioscube

    De bovengenoemde site van “Apple Support” is nog niet bijgewerkt.

    Als ik mijn details invul krijg ik doodleuk te zien dat de support verlopen is en er geen oplossing is:mrgreen:

    Ik heb weinig zin om reis- en parkeerkosten te maken voor een “fout” van Apple.

    Is het misschien gewoon een marketingtruck om gelijk even snel een nieuwe iPhone 5 (te grote voorraden?) te kunnen verkopen?;-)

  • Profielfoto
    SUPERJORN

    Mooi dat ze omgeruild kunnen worden. De meeste kabeltjes zijn toch al kapot. Apple kan erg veel, maar nog steeds niet een kabeltje maken waarvan het stekkertje niet erg snel kapot gaat. Vandaag heeft het snoertje van de lader van mijn iPhone 5S het definitief begeven, terwijl ik er altijd heel voorzichtig mee ben.
    Ze gaan altijd stuk bij de aanhechting van het stekkertje. Waar ik vandaag achter ben gekomen en nooit eerder wist, is dat Apple op accessoires als laders en kabeltjes voor iPhone etc toch een behoorlijke garantie geeft van 1 jaar.

    Ik stuur inderdaad zulke kabeltjes gewoon weer terug naar Apple voor een nieuwe!

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    @Marioscube: Deze vervangingsprogramma’s gaan buiten de garantie om. Al is je adapter 3 jaar oud, als het een model A1300 is, vervangt Apple ‘m gratis. Dit staat los van de garantie op je iPhone.

  • Profielfoto
    SanderApple

    @MacAanZee

    Er was ooit een bedrijf dat aanstekers maakte. Deze aanstekers waren zo stevig dat ze bijna niet kapot te krijgen waren. Ook kon je ze zelf navullen, wat een groot pluspunt was. Iedereen wilde zo’n aansteker. Uiteindelijk had bijna iedereen zo’n aansteker. Omdat de aanstekers zo goed waren, hoefde iedereen maar één aansteker te kopen en die ging jaren mee, daardoor verkocht het bedrijf bijna tot geen aanstekers meer en ging het failliet.

    Moraal van het verhaal: als je je accessoires zo goed maakt dat ze lang mee gaan, maak je er geen winst op.

  • Profielfoto
    Marioscube

    @Raymon: Daar twijfel ik ook niet aan, maar ik verwacht een site waarop ik mijn adres en overige noodzakelijke gegevens kan invoeren, waarna alles netjes geregeld wordt.
    Nu moet ik gaan bellen of chatten, etc. Kost Apple alleen maar geld en mij tijd. Niet handig.

  • Profielfoto
    monstergup

    Worden hier mee alleen de smalle iphone modellen bedoeld of gewoon alle A13xx opladers en dus ook die van je iPad?

  • Profielfoto
    SunKeeper

    De iPad mini is uit 2012, dus die kan nooit een A1300 erbij hebben.

    Overige iPad-laders zijn 10 of 12W, die vallen er niet onder.

  • Profielfoto
    Tony smeT

    @Marioscube: gewoon wachten tot Apple komt aanbellen met een A1400 dude, echt!
    Ze wisselen GRATIS een lader van jaren oud om, en jij gaat beetje lopen zeiken. In welk boerengat woon je dat er geen APR in de buurt is?

  • Profielfoto
    Marioscube

    @Tony smeT

    Wildplassen doet U maar in uw eigen achtertuin!

  • Profielfoto
    Niels

    @Marioscube: ‘Kijk een gegeven paard niet in de bek!’ Je hoeft niet speciaal naar de Apple Store, je kunt ook gewoon naar een APR (dit kan dus ook een Dixons, etc. zijn). Een gemiddeld winkelcentrum heeft al een APR dus bij de wekelijkse boodschappen even langsgaan bespaart je ook de ‘reis en parkeerkosten’. En anders houd je gewoon je huidige lader, de kans dat deze onder de probleemgevallen valt is toch zeer klein.

    Verder vind ik dit een hele nette actie van Apple. Ik zou andere electronica concerns dit nog wel willen zien doen…

    Marketingtruc: ja en nee. Ja, want ze willen als bedrijf geen gezichtsverlies leiden. Nee, want er is niemand die voor een gratis adapter naar een winkel gaat, om vervolgens met een nieuwe iPhone naar buiten te lopen, tenzij hij/zij niet meer tevreden is met zijn huidige iPhone (in dat geval gaat die persoon vroeg of laat toch wel een nieuwe kopen).

  • Profielfoto
    Multispace

    @Tony smeT

    Reageer ff normaal joh!
    Bovendien: vrij normaal dat we GRATIS een nieuwe lader krijgen voor een potentieel gevaarlijke lader. Daar hoeven we niet om te gaan juichen. Zou wat zijn als we er ook nog voor moesten betalen toch? Netjes van Apple, maar aan de late kant.

  • Profielfoto
    Booden

    Zojuist gebeld met Dixons in de buurt. Doen niet mee aan deze omruilactie. De AMAC vestiging (ook in de buurt) neemt ze in en moet ze dan opsturen. Normaal duurt zoiets een week maar de verkoper dacht dat het in dat geval wel sneller zou gaan. Omruilen betekent toch: je levert in en krijgt direct een nieuwe?

  • Profielfoto
    Booden

    Toen maar met een AMAC vestiging gebeld in de ‘grote stad’. Die zegt dat ze daar niet aan mee doen. Schiet mij maar lek. Ik snap er niets van!

  • Profielfoto
    ralpharma

    Volgens mij verkoopt Dixons wel veel apple en lopen ze te koop met 3 jaar garantie, maar zijn ze formeel geen APR (daarom hebben ze iCentre toen ook gekocht)… Zelfde zal wel gelden voor de Saturn en Mediamarkt e.d.

    Overigens, vanaf volgende week kun je ook bij de winkels van o.a. T-mobile en Vodafone (in Nederland althans) ruilen dus…

  • Profielfoto
    MatthieuPesesse

    Toeval wilt dat twee weken geleden mijn iPhone charger ontplofte samen met een grote vonk terwijl ik mijn iPhone aan het herlanden was. De lader stond naast mijn bed. Moest mijn deken over de lader liggen was er brand geweest :-/

    Ik ben dus heel blij dat Apple uit voorzorg de laders gratis vervangt, want deze zijn echt gevaarlijk.

    https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10464175_10152227402768931_115721222301544135_n.jpg

    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10468635_10152227404623931_2447505416934422326_n.jpg

  • Profielfoto
    Mekkertje

    Eens met MacAanZee,
    Ik heb veel micro usb kabels en een lightning kabel voor een ipad mini en een aantal 30pins apple kabels (ipad en iPhones). Alles wordt normaal tot intensief gebruikt.
    Het verschil: Apple kabels zijn duur en gaan kapot, Micro usb is goedkoop en gaat bij mij nooit stuk.

    Als laatste investering heb ik lightning naar micro usb verloopje gekocht voor 19,90 euro!! Dit product is Apple verplicht te leveren met dank aan Neelie Smit Kroes. Ik hoop dat het me verlost van laadproblemen.

  • Profielfoto
    essiw

    Ik twijfel of jij je kabeltjes wel zo “goed” behandelt, ik ben niet overdreven zorgvuldig ermee (de boel ligt in een berg spaghetti op mijn bureau en gaaqt regelmatig mee op reis), en zowel mijn iPhone 3G kabeltje uit 2008 en mijn iPhone 4S-kabeltje uit 2011 zijn beide nog zonder problemen in gebruik…

    Maar die lader moet ik maar even controleren, komt uit 2011, dus… Weinig gebruikt tot nu toe, ik laad mijn iPhone meestal aan de computer op, zowel thuis als op m\’n werk.

    Geloof me, ik heb nog geen enkele kabel gehad die uiteindelijk niet stuk is gegaan (sommige wel pas na jaren, maar sommige ook al na één jaar). De kabels kunnen gewoon niet goed tegen vaak gebogen worden, wat bij normaal gebruik vaak niet te voorkomen is.

  • Profielfoto
    JoelCoster

    Ik heb mijn A1300 los gekocht in 2010, hoe moet ik dan mijn iphone, welke ik niet heb, meenemen

  • Profielfoto
    r.sharp

    Cardservices Zwolle ruilt de lader ter plaatse om. Vroegen wel om serienummer van iPhone.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Ik heb mijn A1300 los gekocht in 2010, hoe moet ik dan mijn iphone, welke ik niet heb, meenemen

    Niet. Heb je wel een factuurtje? Dan zal het geen punt zijn.
    Anders gewoon zeggen dat je hem los hebt gekocht.

  • Profielfoto
    JoelCoster

    @SunKeeper

    okee bedankt, zou volgende week toch naar Amsterdam, probeer ik t gewoon, heb sowieso de verpakking nog wel.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Aan de Genius Bar zal het toch niet zo’n probleem zijn.
    APR’s doen over het algemeen wat moeilijker.

  • Profielfoto
    Topaz

    APR’s hebben ook nooit een omruil voorraad liggen. ASP’s zoals Cardservices wel.

  • Profielfoto
    mhoeve

    Vandaag even bij iCentre in Amstelveen geïnformeerd. Wordt weer een onnodig complexe omruilactie. In plaats van dat je bij inlevering van de oude adapter direct een nieuwe krijgt, wordt de oude op vertoon van je aankoopbewijs van je iPad of iPhone naar de ‘technische’ service van iCentre opgestuurd en krijg je onbepaalde tijd later de nieuwe opgestuurd of kun je deze ophalen. Kun je ondertussen je iPhone via je Mac opladen. Ja, lekker, daarom heb ik niet zo’n losse adapter. Waarom toch zo moeilijk als het zo veel eenvoudiger kan? En waarom heb je aankoopbewijzen nodig? Ik begrijp dat niet. Of je nu de adapter los gekocht hebt of bij het apparaat geleverd hebt gekregen, dat maakt toch helemaal niet uit? Ze zouden gewoon stapels van die nieuwe, goede adapters moeten hebben liggen. Misschien komt dat nog, maar vooralsnog schijn je dus alleen in de Apple Stores direct een nieuwe adapter mee te krijgen.

  • Profielfoto
    Rien55

    AMAC Doetinchem ruilt ook niet direct in. Er kan ook niet gereserveerd worden zodat je maar één keer hoeft langs te gaan.

    En dan het controleren aan de hand van het serienummer van de iPhone?
    Onnodig ingewikkeld. Waarom bijvoorbeeld gewoon koppelen aan je AppleId. Apple kan daarmee vaststellen dat je een iPhone hebt.
    Bijzonder vreemd allemaal!

  • Profielfoto
    Microfix

    Microfix in Leiden (Asp voor iPhone, Mac, iPad en iPod) heeft 200 laders in voorraad en ruilt ze gratis om.

    Microfix in Amsterdam (PSP voor iPhone, mac, ipad en iPod) heeft er 25 in voorraad.

    Je Iphone ook meenemen, want we moeten je serienummer invoeren. Voor de deur gratis parkeren in Amsterdam en Leiden.

    Afspraak maken niet nodig,

  • Profielfoto
    Franky Mac

    Bedankt OMT, voor de melding. Ik had twee van die dingen. Ben na mijn werk nog snel even naar de Apple Store geweest om ze om te ruilen. Ik ga morgen op vakantie en wil geen hotelbrand veroorzaken. Ik denk dat iedereen op het Museumplein is, want het was er gelukkig rustig, anders had ik het kunnen vergeten zonder afspraak. Ik was trouwens niet de enige.

  • Profielfoto
    Mono1

    Vandaag even bij iCentre geweest met 1 adapter. Moest al m’n gegevens opgeven, adres, e-mail, telefoon etc. Ook het serienummer van de iPhone. Er werd inderdaad ook gevraagd hoe ik de adapter had gekregen, bij aankoop van de iPhone of los. Geen idee waarom daar verschil in zit. Serienummer is serienummer volgens mij. Met ongeveer een week zou de nieuwe adapter er zijn. “Hoe hoor ik dat” vroeg ik. Ja, waarschijnlijk wel via de mail. Dus waarom al die andere gegevens……? Ik moest 2 formulieren ondertekenen en 1 daarvan kreeg ik. Of ik er een tasje bij wilde????????? Helemaal van het padje daar.;-)

  • Profielfoto
    Topaz

    Je kunt ook bellen met Apple (0800-0201581) en dan eerst een nieuwe toegezonden krijgen, om daarna je oude terug te sturen. Ben je geen seconde zonder lader. Er wordt wel een creditcard gevraagd bij deze methode, vanwege de mensen die een neppe of niets terugsturen.

  • Profielfoto
    bluap

    Heb hier ook twee laders liggen. Gaan al paar jaar probleemloos mee, ik ga dus echt niet meteen de eerste week dat het programma loopt direct naar de winkel in alle drukte. Volgende week inleveren bij mijn APR, even paar dagen opladen via de macbook pro en dan een gloednieuwe lader. Kan er niet om klagen eerlijk gezegd.

  • Profielfoto
    michielgiordano

    Omt… Graag goede informatie op de applesite staat: Apple Stores, Apple services providers ( niet iedere APR is een asp ) of vanaf 18 juni de draadloze partners mits daar gekocht..

  • Profielfoto
    JoelCoster

    heb inmiddels mn los gekochte lader vervangen, het niet hebben van een iPhone was inderdaad geen probleem. Ging allemaal razendsnel en no questions asked, zouden meer winkels moeten doen.