Identiteitscrisis iMessage wordt opgelost

Door: Maarten - 11 reacties

iMessage is een mooi sms-alternatief wat sms’jes naar andere Apple-gebruikers vervangt door digitale berichten. Stap je echter met behoud van je bij iMessage bekende nummer over naar bijvoorbeeld een Android-smartphone, dan gaat het behoorlijk mis.

Het blijkt praktisch onmogelijk een geregistreerd nummer te verwijderen uit de database van iMessage. Hierdoor komen sms’jes van iPhone-gebruikers niet meer aan bij een gebruiker die is overgestapt. De berichten worden namelijk nog als iMessage verstuurd, naar een telefoon die deze niet kan openen. Een aanklacht heeft Apple al binnen, maar vandaag heeft het bedrijf uit Cupertino tegenover Re/Code verklaart het probleem te erkennen. Een fix zal met een toekomstige software update komen.

We recently fixed a server-side iMessage bug which was causing an issue for some users, and we have an additional bug fix in a future software update,” Apple told Re/code in a statement. “For users still experiencing an issue, please contact AppleCare.” – Bron: Re/code

Tot Apple de fix heeft uitgebracht kun je door instellingen op je iPhone en andere Apple-apparaten te wijzigen mogelijk het probleem voorkomen. Zet op je iPhone iMessage uit en verwijder het telefoonnummer van alle andere Apple-apparaten. Een uitgebreide handleiding hiervoor (in het Engels) is te vinden op businessinsider.com

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    iMessage is sowieso een fail. Het gebeurd met regelmaat dat IPhone gebruikers mij niet kunnen sms’en omdat er weer gedoe is met iMessage. Laatst stuurde iemand me een sms, daar kwam ik een dag later achter toen ik een van m’n iPads open deed. Stupid!

  • Profielfoto
    DNibbeling

    Ik moet zeggen. Ik gebruik iMessage sinds de introductie en heb op één keer een kleine storing waarbij een bericht bleef hangen tijdens het verzenden nooit geen enkel probleem ondervonden met iMessage.

  • Profielfoto
    csteelooper

    iMessage is sowieso een fail. Het gebeurd met regelmaat dat IPhone gebruikers mij niet kunnen sms\’en omdat er weer gedoe is met iMessage. Laatst stuurde iemand me een sms, daar kwam ik een dag later achter toen ik een van m\’n iPads open deed. Stupid!

    Valt nogal mee hoor… Ik heb bijna nooit problemen met iMessage, en áls er dan al problemen zijn kun je gewoon terugvallen op SMS. het enige probleem dat er écht zou kunnen zijn, is het probleem dat mensen op andere platformen je niet goed per SMS kunnen bereiken, zoals hier in dit artikel beschreven staat. Maar zelfs daarmee heb ik nog nooit problemen gehad.
    Ik heb vaker problemen met FaceTime (Audio en Video). Die bestaan in het feit dat er zich vaak verbindingsproblemen voordoen, met als gevolg dat ik vaak meerdere pogingen moet ondernemen om iemand te bereiken via FaceTime. Alleszins doet het probleem zich echter niet dermate vaak voor, dat ik van een ‘fail’ kan spreken. Sowieso zou ik de term ‘fail’ nooit op deze manier gebruiken, behalve dan op Twitter. Zoiets heet in het Nederlands op z’n minst ’n ‘mislukking’… Maar da’s een heel ander verhaal…

  • Profielfoto
    GeenMorgenrood

    Alweer gaat de schrijver van het artikel uit dat het probleem ligt in de (de)registratie iMessage op de servers van Apple. Ik gaf al eerder aan dat dit op niets gebaseerd was en nu geeft Apple het aan in hun reactie – dat het niet aan de server ligt maar aan de software – de versturende apparaten dus. Wat een niveau.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    fixed a server-side iMessage bug…

    dat het niet aan de server ligt…

    Your call

  • Profielfoto
    GeenMorgenrood

    “and we have an additional bug fix in a future software update”. Op het moment van het schrijven van het vorige artikel was de server al gepatched. Het gaat nu en toen om het softwarematige aanpassen van de versturende apparaten.

  • Profielfoto
    ion8

    Ben ik idd ook tegenaan gelopen. Onhandig en ik vond het al vreemd dat ik de enige was die dit opviel. Mijn workaround: als ik betreffende persoon sms wil sturen zet ik data uit (of wappen natuurlijk).

  • Profielfoto
    Buzz

    GeenMorgenRood: wat jij zegt is juist op niets gebaseerd. iMessage is een client-server systeem. Logisch dus, dat als er een probleem is, de oplossing zowel in de software op de server als in de software op de client gezocht kan worden. De meeste logica achter iMessage is geïmplementeerd op de server. De server bepaalt aan de hand van een registratie van telefoonnummers en email adressen welke berichten als iMessage naar een iOS device of Mac gestuurd kunnen worden, en welke berichten als SMS naar een telefoon verstuurd moeten worden omdat de ontvanger geen apparaat heeft waarop iMessages ontvangen kunnen worden. De telefoon van de ontvanger haalt die informatie alleen maar op van de server. Dat is wat er mis gaat, en daarom moet de oplossing dus gevonden worden op Apple’s servers, of in de communicatie tussen de apparaten en Apple’s servers.

    Daar bovenop is er waarschijnlijk sprake van een nog groter probleem, in het ontwerp van iMessage, nog afgezien van bugs in de implementatie. Het is voor gebruikers namelijk niet duidelijk wat er gebeurt als één apparaat wegvalt (een iPhone wordt bijvoorbeeld ingeruild voor een Android telefoon, of het cellular data abonnement is op en er is geen wifi), terwijl er nog wel Macs en/of iPads met iMessage geregistreerd staan voor die gebruiker. Het is in zo’n geval een net iets te complex systeem met een iets te simpele interface. Dat kan leiden tot verwarring, verkeerde beslissingen, en problemen. De gebruiker is de eenvoud en voorspelbaarheid van SMS gewend, en beseft niet dat iMessage een complexer systeem is dat aan meer voorwaarden moet voldoen (internet verbinding, juiste registratie van devices) om goed te functioneren. Je mag dat de gebruiker niet kwalijk nemen. Het is aan Apple om de interface zo te ontwerpen dat het voor de gebruiker functioneel en duidelijk is.

  • Profielfoto
    H.deweg

    Dank Buzz_D.

    Jammer dat je op deze site geen thumb-upjes kunt zetten.

  • Profielfoto
    GeenMorgenrood

    Buzz_D, u bent zeker welkom een eigen interpretatie van de werkelijkheid er op na te houden. Het probleem zit in de software van het versturende apparaat, niet op de server of het ontvangende apparaat of die account… Dat geeft Apple duidelijk aan.
    De complexiteit van het systeem valt hier verder buiten. Uw verdere uitleg van iMessage is aan mijn adres ook niet noodzakelijk – ik denk dat ik er meer van weet dan u;)

  • Profielfoto
    jorgdane

    iMessage voor android;-)