Apple reageert op iCloud scam Australië

Door: Raymon Mens - 11 reacties

Gister werd bekend dat enkele Australische Apple-gebruikers slachtoffer zijn geworden van een vreemde scam. Hun apparaten werden via iCloud vergrendeld en in lost modus gezet. Om dit ongedaan te maken, moet via PayPal 100 dollar betaald worden.

In een statement laat Apple weten dat iCloud niet gehacked is, de beveiliging is op orde. Waarschijnlijk hebben kwaadwillenden iCloud-wachtwoorden op een andere manier buit weten te maken. Bijvoorbeeld via phishing of een gestolen database van een onveilige website. De iPhone-maker adviseert gebruikers hun wachtwoorden te wijzigen en voor iedere internetdienst een uniek wachtwoord te gebruiken.

De volledige reactie van Apple tegenover ZDNet:

Apple takes security very seriously and iCloud was not compromised during this incident. Impacted users should change their Apple ID password as soon as possible and avoid using the same user name and password for multiple services. Any users who need additional help can contact AppleCare or visit their local Apple Retail Store.

Enkele Australische Apple-gebruikers werden gisteren geconfronteerd met een iPhone, iPad of Mac die op afstand vergrendeld en in lost modus gezet was. Iets dat gebruikers normaal alleen zelf kunnen doen via iCloud, als het apparaat bijvoorbeeld gestolen is. In het Apple Support Forum zoeken slachtoffers inmiddels naar overeenkomsten tussen de getroffen apparaten en gebruikers. 

De melding op een gekaapte Mac.
De melding op een gekaapte Mac.

Gebruikers die een toegangscode op hun Apple-apparaat ingesteld hebben, kunnen de gijzeling opheffen door de juiste toegangscode in te voeren en zo de iCloud-vergrendeling opheffen. Apparaten zonder password dienen via iTunes naar fabrieksinstellingen gezet te worden, daarbij gaat wel alle data verloren.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    joostvg

    ” You’re holding it wrong” ?

  • Profielfoto
    I Xyzyx I

    Was wel logisch aangezien het anders een veel weider verspreid probleem zou zijn.

    Jammer altijd dat gelijk alle kortzichtige (fandroids) gelijk naar Apple wijzen terwijl het juist het minst logisch is dat iCloud gehacked is.

  • Profielfoto
    Nosferatu

    Nu bij Apple: je kop in het zand steken

  • Profielfoto
    LT Barclay

    Nu bij Apple: je kop in het zand steken

    Heb je wel aan de mogelijkheid gedacht dat er ergens anders een hack geplaatst is, ebay bijvoorbeeld, en dat mensen hetzelfde wachtwoord gebruiken voor icloud.

    Bij KPN was dat een paar jaar geleden precies hetzelfde. Toen wees ook iedereen met hun vingers naar KPN waarbij later bleek dat de gehackte gegevens helemaal niet bij KPN vandaan kwamen.

  • Profielfoto
    Nosferatu

    Blijvt altijt lastich, eigen taal.

  • Profielfoto
    Nora Nora

    ^ trol?

  • Profielfoto
    TLM

    Dat Nora of iemand die last heeft van grootheidswaanzin:twisted::grin:

  • Profielfoto
    Nora Nora

    Is dat niet vaak eender?

  • Profielfoto
    JTD

    En wat moet je met een Trol doen? Juist negeren. Met mijn comment erbij heeft ie al 4 reacties op zijn post. Jammer.

    De laatste alinea in het stuk begrijp ik niet helemaal.
    Hoezo kun je met een ingestelde toegangscode de gijzeling opheffen? Kan iemand dat uitleggen?

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Is dat niet vaak eender?

    Nee, dat is erger. Dat is een trol die denkt dat hij altijd gelijk heeft…

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    @jtd
    Hier staat hoe je via iCloud deze ‘lost modus’ kunt instellen. Je activeert hem dan bij verlies van je device. Er staat ook bij hoe je die lost modus weer op kunt heffen.
    Dit werkt dus alleen op devices waar een toegangscode ingesteld was.