Apple aangeklaagd om verdwenen sms’jes

Door: Raymon Mens - 37 reacties

Overstappen van iOS naar Android is geen goed idee, als je hetzelfde nummer blijft houden en je sms’jes je lief zijn althans. iPhone-bezitters die overstappen naar Android blijken voor iOS-gebruikers vaak onbereikbaar per sms. De oorzaak? iMessage blijft actief.

Zodra een telefoonnummers geassocieerd is met iMessage worden berichten niet langer als sms, maar als iMessage verzonden. Als hetzelfde nummer in een Android-toestel gebruikt wordt, blijft de associatie met iMessage actief. Omdat Android geen iMessage-berichten kan ontvangen, blijven iPhone-gebruikers de mogelijkheden krijgen om iMessages te sturen, maar deze worden nooit afgeleverd. 

Het lukt Apple niet om nummers uit de iMessage-index te verwijderen. Blogger Adam Pash omschreef eerder al dat Apple het probleem erkent, maar blijkbaar geen idee heeft hoe het op te lossen. Pash is niet het enige met het probleem, een gefrustreerde Android-gebruiker is het zat en heeft een rechtszaak tegen de iPhone-maker aangespannen.

Volgens de aanklacht benadeelt¬†Apple gebruikers die overstappen van iOS naar Android door een service die bij mobiele telefonie hoort, sms’jes ontvangen, deels onmogelijk¬†te maken. De zaak wordt een¬†collectieve rechtszaak waarbij andere benadeelden zich kunnen aansluiten.

De technische achtergrond van het probleem blijft vaag, op het blog van Adam Pash is te lezen dat het verwijderen van het telefoonnummer uit zijn Apple ID niet werkte. Ook het uitzetten de iMessage terwijl de simkaart in een iPhone zat zorgde niet voor resultaat. Waarschijnlijk gaat het de-registreren van nummers voor iMessage ergens in de keten bij Apple mis. Overstappers zijn bij deze gewaarschuwd.

Reacties

37 reacties
  • Profielfoto
    SvS

    Oke, goed artikel.

    Btw, waarom zou men overstappen, iPhone is geweldig.
    Maar ik snap het goed, abonnementsprijs of aanschaf van volgende iPhone kan de reden zijn of dat mensen meer vrijheid willen mbt mobiele OS (mbt widgets en themes). Dan moet je naar Android gaan ja.

  • Profielfoto
    Imade

    Oke, goed artikel.

    Btw, waarom zou men overstappen, iPhone is geweldig.
    Maar ik snap het goed, abonnementsprijs of aanschaf van volgende iPhone kan de reden zijn of dat mensen meer vrijheid willen mbt mobiele OS (mbt widgets en themes). Dan moet je naar Android gaan ja.

    Geweldig is ook weer te hoog gegrepen zegmaar… ieder zijn smaak/keuze.
    Op nu.nl dacht ik dat de fout bij haar lag… maar nu het beter uitgelegd gelezen te hebben… is de fout toch echt bij Apple en hopelijk zal Apple hierom bestraft worden.

  • Profielfoto
    macsiem

    Haha, die boete straks kunnen ze wel betalen.
    Belangrijker is dat ze een technische oplossing zoeken.

  • Profielfoto
    MacKevin11

    Als ik in het buitenland ben met m’n iPhone ontvang ik toch ook gewoon smsjes van al mijn vrienden die ook een iPhone hebben?
    Als zij, of ik, geen internet hebben op dat moment worden ze als sms verzonden/afgeleverd. Zodra ik dan terug kom in Nederland en ik heb weer internet worden de berichten weer als iMessage verzonden/ontvangen.

    Ook als mijn mobiel leeg is en ik deze na een paar uur weer aan de lader leg, blijkt het dat ik enkele smsjes heb ontvangen (groene wolkjes) omdat de verzender (iOS-apparaat) geen reactie kreeg dat ik de berichten ontvangen had en ervoor gekozen heeft ze als sms te verzenden.

    Boviendien, wanneer ik handmatig iMessage uit zet dan ontvang ik sowieso alle berichten als sms. Ik snap dus niet wat het probleem is? Als je je simkaart in je Androiddingetje doet dan staat imessage toch ‘uit’? Al helemaal als je dat vantevoren op je iPhone hebt ingesteld, toch?

  • Profielfoto
    Imade

    Had Apple allang moeten doen… nu wordt je in feite door Apple gedwongen bij Apple te blijven.

  • Profielfoto
    ro_me

    Stond vrijdag al op tweeakters dit.
    Het blijkt overigens dus weleen fout van Apple te zijn, als Apple het probleem erkent. Die betreffende vrouw heeft dus een goede zaak tegen Apple. Apple bekend immers al schuld en bekend dat de fout bij hun ligt. Hoop dat ze het snel fixen. beetje dom ook dat dit gebeurt.

  • Profielfoto
    Imade

    Als ik in het buitenland ben met m\’n iPhone ontvang ik toch ook gewoon smsjes van al mijn vrienden die ook een iPhone hebben?
    Als zij, of ik, geen internet hebben op dat moment worden ze als sms verzonden/afgeleverd. Zodra ik dan terug kom in Nederland en ik heb weer internet worden de berichten weer als iMessage verzonden/ontvangen.

    Ook als mijn mobiel leeg is en ik deze na een paar uur weer aan de lader leg, blijkt het dat ik enkele smsjes heb ontvangen (groene wolkjes) omdat de verzender (iOS-apparaat) geen reactie kreeg dat ik de berichten ontvangen had en ervoor gekozen heeft ze als sms te verzenden.

    Boviendien, wanneer ik handmatig iMessage uit zet dan ontvang ik sowieso alle berichten als sms. Ik snap dus niet wat het probleem is? Als je je simkaart in je Androiddingetje doet dan staat imessage toch \’uit\’? Al helemaal als je dat vantevoren op je iPhone hebt ingesteld, toch?

    Het probleem is juist dat als je van iPhone naar Android gaat… Apple op het ‘iMessage’ netwerk blijft hangen.
    Verder staat in dit artikel duidelijk dat dit probleem bij meerderen bekend is, zelfs bij Apple maar dat er tot op de dag van vandaag geen oplossing is.

  • Profielfoto
    MacKevin11

    Vreemd probleem dan. Ik vond juist dat die overschakeling tussen iMessage en SMS zo vlekkeloos ging.

    iMessage wanneer je beide over een iPhone én internet beschikt, goedkoper en sneller.
    SMS wanneer je niet beide over een iPhone beschikt of geen internet hebt, betaald.

    Dan is het idd slecht dat dat probleem er is. Je moet gewoon vrij zijn te switchen naar een ander merk zonder dat een onafhankelijke dienst daardoor (deels) onmogelijk wordt gemaakt.

    Buiten dat, ik vind de titel een beetje misleidend. Ik dacht eerst dat het hier ging om een probleem dat reeds ontvangen smsjes van je apparaat verdwenen, daar heb ik ook wel eens last van.

  • Profielfoto
    tarun

    Zit het probleem dat niet bij je telecomprovider? Die krijgt heb bericht als eerste binnen en zet het door naar iMessage. Of heb ik het verkeerd?

  • Profielfoto
    Imade

    In feite zijn de smsjes verdwenen omdat Apple ze wel ontvangt en doorstuurt… maar… Android heeft geen iMessage en kan deze berichten dus niet ‘verwerken’.
    Al zal ik dit probleem nooit hopelijk hoeven te ervaren omdat zolang het financieel haalbaar is… ik bij Apple blijf:P

  • Profielfoto
    Imade

    Zit het probleem dat niet bij je telecomprovider? Die krijgt heb bericht als eerste binnen en zet het door naar iMessage. Of heb ik het verkeerd?

    Je nummer is geregistreerd als ‘iMessage’ service zover ik uit het artikel begrijp… hierdoor blijven de smsjes naar iMessage servers van Apple gaan totdat Apple deze registratie ongedaan maakt.

  • Profielfoto
    KrijnB

    Vreemd dit. Als je een bericht stuurt wordt dit eerst een iMessage, en als dat niet lukt gaat deze automatisch door naar sms. Komt dus altijd aan.

  • Profielfoto
    Imade

    Blijkbaar is dat dus niet zo KrijnB aangezien Apple dat zelfs bekent.

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Technisch is het ookerg weird. Normaal zou het geen probleem moeten zijn zoals meerderen hierboven zeggen. Maar om de 1 of andere reden is het bij bepaalde ex iPhone-gebruikers compleet fucked up.

  • Profielfoto
    Imade

    Het is inderdaad raar… jouw provider verstuurt jouw sms… om 1 of andere reden blijft Apple die sms ontvangen terwijl dat niet meer moet gebeuren.

  • Profielfoto
    MacKevin11

    Zodra je nummer geregistreerd is als iMessage-nummer, worden er GEEN smsjes gestuurd naar Apple. Dan zou je er niks mee opschieten want dan zouden smsjes nog gewoon geld kosten en het sms-protocol ondersteund geen extra informatie als ‘afgeleverd’ en ‘gelezen’.

    Zodra je een berichtje wilt sturen controleert jouw iPhone of dat nummer in de database staat van iMessage-nummers. Zo ja? Dan wordt de iMessage dienst gebruikt die volledig over het internet gaat (3G/4G/Wifi maakt dan dus niet uit, hiervoor wordt dus GEEN mobielnetwerk gebruikt en is ook geen simkaart vereist).
    Als er binnen 5 minuten (zoiets tenminste) geen reactie komt van het apparaat waarna het bericht verzonden is, wordt aangenomen dat het bericht niet aangekomen is, waarna het geannuleerd wordt en een verzoek verstuurd wordt naar het afzender-apparaat om het bericht te herzenden als sms.

    Er verdwijnen dus geen smsjes!

  • Profielfoto
    Buzz

    MacKevin11: Zo hoort het te werken inderdaad, maar dat gebeurt dus niet, of niet altijd. Blijkbaar gaat het door een bug bij Apple mis bij het na 5 minuten annuleren en als sms herzenden. Ik maak iets soortgelijks mee als ik in het buitenland geen cellular data netwerk heb. Mensen kunnen dan iMessages naar mij sturen zoveel ze willen, maar ik krijg ze niet, ook niet als sms. Soms krijg ik ze dan als ik op WiFi inlog, soms ook pas als ik weer in Nederland terug ben. Soms alleen op iPad of Mac, en helemaal niet op mijn telefoon. Volgens mij werkte het vroeger soepeler, maar is er op een gegeven moment een bug in geslopen. Tegenwoordig zorg ik ervoor dat ik nog in Nederland iMessage op al mijn apparaten uitschakel, dus terwijl ik nog verbinding met het netwerk heb. Alleen dan wordt het blijkbaar bij Apple geregistreerd dat het sms-jes moeten worden.

  • Profielfoto
    knekkie

    Het lijkt slordig van Apple maar het lijkt mij precies zon probleem waar niet over na gedacht is met het opstellen van de test scenario’s. Of het heeft een lage prioriteit gekregen. Je gaat er immers niet van uit dat je gebruikers ook een keer willen overstappen naar de concurrent.

    Om hier nu een recht zaak voor aan te spannen lijkt mij een beetje ver gezocht. Ik denk niet dat je kan aan tonen dat Apple dit bewust zo heeft ingebouwd om overlopers te straffen.

  • Profielfoto
    tarun

    Ik krijg geen meldingen als “afgeleverd” of “gelezen”. Waarschijnlijk omdat mijn provider (Vodafone) of mijn werkgever iMessage niet ondersteunen?

  • Profielfoto
    jackybe67

    Voor dat je overstapt, gewoon afmelden bij iMessage in de instellingen en het probleem is opgelost…zo simpel.

  • Profielfoto
    gertvandam

    Sms werkt ook niet als je twee iOS apparaten hebt waarvan er één verbonden met het internet is en de andere niet. Het bericht wordt verstuurd via iMessage naar de iPad en de iPhone krijgt niets, ook niet als je expliciet het telefoonnummer kiest.
    De enige oplossing is Wifi en het mobiele netwerk van je eigen iPhone uitschakelen.

  • Profielfoto
    markiij

    >Blogger Adam Pash omschreef eerder al dat Apple het probleem erkent, maar blijkbaar geen idee heeft hoe het op te lossen.

    Haha, tuurlijk. Wie dit gelooft is echt een knuppel.

  • Profielfoto
    ro_me

    Apple bekend immers al schuld en bekend dat de fout bij hun ligt.

    …bekent…
    ….bekent…
    ….bij hen…..
    Drie fouten in √©√©n zin. Nou, vooruit twee√ęnhalve fout. Maar het blijft te veel.

    Niet! hier gaat het ’t fokschip principe op. Tegenwoordige tijd is een ander + d!
    Logisch toch?

  • Profielfoto
    Arthur345

    Apple bekend immers al schuld en bekend dat de fout bij hun ligt.

    …bekent…
    ….bekent…
    ….bij hen…..
    Drie fouten in √©√©n zin. Nou, vooruit twee√ęnhalve fout. Maar het blijft te veel.

    Niet! hier gaat het \’t fokschip principe op. Tegenwoordige tijd is een ander + d!
    Logisch toch?

    Volgende keer beter opletten bij Nederlands. Waarom heb jij het in godesnaam over het fokschip? Dat is alleen in geval van bijv. voltooid deelwoord dus Apple heeft bekend en Apple bekent

  • Profielfoto
    Arthur345

    Derde persoon enkelvoud ALTIJD STAM+ T (in tegenwoordige tijd) nooit meer vergeten;)

  • Profielfoto
    ro_me

    Apple bekend immers al schuld en bekend dat de fout bij hun ligt.

    …bekent…
    ….bekent…
    ….bij hen…..
    Drie fouten in √©√©n zin. Nou, vooruit twee√ęnhalve fout. Maar het blijft te veel.

    Niet! hier gaat het \\\’t fokschip principe op. Tegenwoordige tijd is een ander + d!
    Logisch toch?

    Volgende keer beter opletten bij Nederlands. Waarom heb jij het in godesnaam over het fokschip? Dat is alleen in geval van bijv. voltooid deelwoord dus Apple heeft bekend en Apple bekent

    Nee hoor dat is bij het kofschaap, dan gelde andere regels!

  • Profielfoto
    GeenMorgenrood

    Schrijver van dit artikel gaat er zonder basis van uit dat het probleem op de server ligt. Het kan ook liggen in de communicatie van het verzendende apparaat en de server, in plaats van het niet deregistreren van het AppleID/telefoonnummer met iMessage op de server.

    Overigens is Apple niet aansprakelijk voor het functioneren van de software volgens de softwarelicentie. Als u geen e-mail kunt versturen vanwege een systeemfout kunt u hiervoor Apple ook niet aansprakelijk stellen. Apple is voor niets aansprakelijk, tenzij hun producten het welzijn van klanten in gevaar brengen (als het product spontaan in brand vliegt, bijvoorbeeld). De rechtszaak is compleet hopeloos en zal ook nergens op uit draaien.

  • Profielfoto
    Imade

    Schrijver van dit artikel gaat er zonder basis van uit dat het probleem op de server ligt. Het kan ook liggen in de communicatie van het verzendende apparaat en de server, in plaats van het niet deregistreren van het AppleID/telefoonnummer met iMessage op de server.

    Overigens is Apple niet aansprakelijk voor het functioneren van de software volgens de softwarelicentie. Als u geen e-mail kunt versturen vanwege een systeemfout kunt u hiervoor Apple ook niet aansprakelijk stellen. Apple is voor niets aansprakelijk, tenzij hun producten het welzijn van klanten in gevaar brengen (als het product spontaan in brand vliegt, bijvoorbeeld). De rechtszaak is compleet hopeloos en zal ook nergens op uit draaien.

    Apple is juist wél verantwoordelijk als de fout van deze registratie module is.
    Apple moet er maar voor zorgen dat als je een ander telefoon gebruikt… jij direct de smsjes krijgt zonder er ‘extra’ werk voor moet doen.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    is de fout toch echt bij Apple en hopelijk zal Apple hierom bestraft worden.

    Jij hebt echt een klap van de molenwiek gehad. Bij welk enigszins normaal functionerend persoon komt het in zijn hoofd op dat er gestraft moet worden????????

  • Profielfoto
    GeenMorgenrood

    Schrijver van dit artikel gaat er zonder basis van uit dat het probleem op de server ligt. Het kan ook liggen in de communicatie van het verzendende apparaat en de server, in plaats van het niet deregistreren van het AppleID/telefoonnummer met iMessage op de server.

    Overigens is Apple niet aansprakelijk voor het functioneren van de software volgens de softwarelicentie. Als u geen e-mail kunt versturen vanwege een systeemfout kunt u hiervoor Apple ook niet aansprakelijk stellen. Apple is voor niets aansprakelijk, tenzij hun producten het welzijn van klanten in gevaar brengen (als het product spontaan in brand vliegt, bijvoorbeeld). De rechtszaak is compleet hopeloos en zal ook nergens op uit draaien.

    Apple is juist wél verantwoordelijk als de fout van deze registratie module is.
    Apple moet er maar voor zorgen dat als je een ander telefoon gebruikt… jij direct de smsjes krijgt zonder er \’extra\’ werk voor moet doen.

    Haha, u blijft verbazen. Verantwoordelijk betekent niet aansprakelijk. Het ene heeft geen plaats, het andere wel in een rechtszaak. Verder heeft u niets begrepen van wat ik zei, maar dat is niet erg… Uw opmerking was erg amusant.

  • Profielfoto
    MacKevin11

    Zolang bij de verzender dit schuifje aan staat zou het bericht na 5 minuten verzonden moeten worden als sms. Uiteraard moet dit schuifje, bij de verzender dus, wel echt aan staan…

    Ik heb hier, samen met de hele familie die dat schuifje op ‘aan’ gezet heeft, nooit problemen mee gehad. Ook niet in het buitenland als ik geen internet heb.

    Iemand stuurt een iMessage, na 5 minuten wordt dit omgezet naar een sms omdat imessage niet beschikbaar is voor mij op dat moment. Dus dan krijg ik het smsje (5min later).
    Vanaf dat moment zal diens iPhone alleen nog maar smsjes sturen, tot dat ik weer aangemeld ben bij een internetpunt, dan ontvang ik weer iMessages.
    Zo hoort het, en zo werkt het hier ook altijd. Ik denk dat het probleem ligt bij het niet aanzetten van dit schuifje (BIJ DE VERZENDER).

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Oplossing is simpel lijkt me, Apple moet gewoon de iMessage-app met FaceTime ondersteuning beschikbaar maken op Android en WindowsPhone. Want Steve Jobs gaf aan dat FaceTime een open standaard zou worden voor alle ontwikkelaars en dat het in elke app en met elke toepassing platform onafhankelijk ge√Įntegreerd zou kunnen worden… maar zover is het helaas nooit gekomen… Zou toch mooi zijn als ze dit probleem in een klap oplossen en meteen daardoor een concurrent voor Whatsapp op de andere platformen kan lanceren….

  • Profielfoto
    essiw

    ^dat is geen oplossing, dan moet elke andere smartphone zich gaan aanpassen voor apple’s fout.

  • Profielfoto
    Electr0n

    Nooit last van gehad…

  • Profielfoto
    Ganymedus

    Ik moet bekennen dat mij dit enigszins verbaasd. Omdat ik een dubbele sim heb voor mijn nummer hangt mijn andere sim in een oude nokia. En ieder sms-je berichtje komt dan gewoon aan. Ongeacht of ze verstuurd worden van een iPhone of niet.:roll:

  • Profielfoto
    Qapla

    Grappig dat Apple geen idee heeft hoe ze dit probleem moeten oplossen.:-)

  • Profielfoto
    XsenoHero

    Als je al naar Android over gaat kun je toch gewoon iMessage uit zetten? Dan is het hele probleem toch over?