RollerCoaster Tycoon voor iOS uitgebracht

Door: Raymon Mens - 12 reacties

Menig twintiger of dertiger zal zich RollerCoaster Tycoon nog herinneren. In de simulatiegame is het de taak een pretpark te beheren. Van het regelen van de financiën en aannemen van klusjesmannen tot het bouwen van vette achtbanen, het hoort er allemaal bij.

In 2012 kwam RollerCoaster Tycoon al naar de Mac, vandaag is de langverwachte iOS-versie van de pretparksimulator uitgekomen. RollerCoaster Tycoon 4 mobile is te koop in de App Store voor €2,69 en bevat meer dan 50 attracties en 20 achtbanen. Grafisch doet de iOS-versie denken aan RollerCoaster Tycoon 2, de attracties zijn opnieuw ontworpen maar nog steeds erg herkenbaar. 

Bekende attracties hebben hun weg naar de iOS-versie gevonden.
Bekende attracties hebben hun weg naar de iOS-versie gevonden.

Het is nog steeds onmiskenbaar het originele RollerCoaster Tycoon, maar wel met een verdien en game-model dat in 2014 past. Bij de aanschafprijs zit een flink aantal attracties, maar er zijn ook in-app aankopen beschikbaar. Natuurlijk mag het delen van blauwdrukken van zelfgemaakte achtbanen via Facebook niet ontbreken, en kunnen vrienden elkaars park bezoeken.

Anno 2014 mogen sociale elementen niet ontbreken.
Anno 2014 mogen sociale elementen niet ontbreken.

RollerCoaster Tycoon 4 mobile werkt met Game Center-integratie en werk zowel op de iPhone als iPad. Onze eerste ervaring leert dat het op de iPad een stuk prettiger spelen is dan op een iPhone. Een uitgebreide review van RollerCoaster Tycoon 4 voor iOS binnenkort in onze rubriek Gameweekend.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    GutierrezHernandez

    ‘Freemium’ game voor € 2,69. Ik pas.

  • Profielfoto
    PBP

    Freemium met een prijskaartje, facebook zooi en in-app-purchases. Kansloos weer, maar het zal ongetwijfeld een succes zijn zoals al die andere freemium games.(n)

  • Profielfoto
    MDekens

    Gooi gewoon die game voor 5,99 online zonder alle Facebook-meuk en in-app-purchases en het zal meer opleveren.

  • Profielfoto
    klonic

    In app aankopen…. laat maar!

  • Profielfoto
    Meneerkaka

    had zelf gedacht dat de in app aankopen de game zouden verpesten, valt opzich wel mee, tikets kan je iedere dag tot 5 gratis verkrijgen als je een simpel verzoekje verstuurd naar je vrienden, de game zelf lijkt best veel op theme park alleen hier kan je je eigen coasters bouwen, toch hoop ik wel dat aan het eind van het jaar rollercoaster tycoon 4 pc ook uitkomt

  • Profielfoto
    iPrincess

    Ik denk dat ik mijn Windows-partitie blijf opstarten als het gaat om RCT…

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Niks freemium: betalen bij aankoop en ook nog in-app aankopen. Jammer hoor. Ik vind het wel een leuk game (op de Mac). Maar dit ga ik echt niet doen.

  • Profielfoto
    Tuur Tisseghem

    Het is dan nog geen RTS zoals op de PC !

  • Profielfoto
    Alano

    Betekent dit dat je, net als bij Theme Park, bepaalde attracties kunt gebruiken als je er dik voor betaalt? Precies de reden waarom ik met TP ben gestopt. Snap best dat er verdiend moet worden aan zo’n game, maar dit is wel echt een schrale bedoeling…

  • Profielfoto
    rdesign

    Autsj, wat is dit pijnlijk om te zien.

  • Profielfoto
    @Mathijss95

    Het eerste half uur was vrij pijnlijk. Daarna werd het ok. Tot nu toe is het vrij makkelijk om aan geld ten tickets te komen door een minigame. Het is zeker geen RCT 2 en komt er niet bij in de buurt maar het is speelbaar. Je speelt het niet zoals Transport Tycoon actief maar meer passief, multitaskend zoals je doet met Facebook. Wel nog een hoop fouten erin zoals bezoekers die van paden afwijken, maar 1 camera-oogpunt en na multitasken moet je vaak het hele spel opnieuw laden. Beetje jammer. Maar had erger verwacht.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Deze app blind gekocht op basis van de eerste 2 alinea’s. Wat een ongelooflijke kut app OMT, ben teleurgesteld in jullie advies & dit vergelijken met de originele rollercoastar tycoon (I’m getting all sentimental and shit:grin: ) is gewoon scheef, dit heeft echt niks met de creaties van Hasbro Interactive van destijds te maken. ’t gaat me niet om ’t geld (jammer dan) maar vooral om de vergelijking die jullie maken met de originele RCT, waarom wordt dit erbij gehaald?

    Het is nog steeds onmiskenbaar het originele RollerCoaster Tycoon, maar wel met een verdien en game-model dat in 2014 past. Bij de aanschafprijs zit een flink aantal attracties, maar er zijn ook in-app aankopen beschikbaar.

    In 2012 kwam RollerCoaster Tycoon al naar de Mac, vandaag is de langverwachte iOS-versie van de pretparksimulator uitgekomen. RollerCoaster Tycoon 4 mobile is te koop in de App Store voor €2,69 en bevat meer dan 50 attracties en 20 achtbanen.

    Dit suggereert dat je attracties kan kopen, terwijl al best wat beschikbaar zijn (à la uitbreidingen zoals voorheen) dat hoeft van mij allemaal niet, dan doe ik het wel met een beperkte set. Maar in werkelijkheid moet je uren wachten, óf 2x90eu neertellen, óf kansloze minigames spelen om geld en tickets te vergaren waarmee je attracties unlockt. Bij het origineel zoek je een mooie balans om winst te maken door entree, medewerkers, attracties, etc. Sorry, maar constant inloggen om wat resources te claimen heeft toch niks met RTC te maken? We hebben met z’n allen toch wel wat beters te doen?

    Hebben jullie überhaupt het spel zelf geprobeerd? Of enkel screenshots uit de app-store gekopieerd en daarmee een verwachting van het spel gedefinieerd, anders waren jullie hier nooit mee gekomen volgens mij.