iTunes Radio maakt belofte niet waar

20 reacties

iTunes Radio had het antwoord moeten zijn op muziekstreamingdiensten als Spotify en Pandora. Abonnementsdiensten die met hun nagenoeg onbeperkte muziekaanbod het download-en-bezit-model van Apple onder druk zetten.

Ok, iTunes Radio bezet in de Verenigde Staten de derde plek in populariteit achter Pandora en iHeartRadio, maar de conversie naar dankzij iTunes Radio gekochte tracks blijft ver achter bij de verwachting. Slechts 1 tot 2% van de luisteraars klikt wel eens op de koopknop die in iTunes Radio naast een random track verschijnt.

Dit zeggen mensen die dicht op het vuur zitten tegen Billboard. Apple zelf reageert uiteraard niet. Platenbazen die door Billboard over de kwestie zijn gepolst laten tussen de regels door blijken het helemaal niet vervelend te vinden dat ze minder afhankelijk worden van iTunes.

Wat kan Apple doen om het tij te keren? iTunes voor Android uitbrengen, waardoor het potentieel marktaandeel van iTunes op mobiel stijgt van bijna 24% naar ruim 93%? Het is vergelijkbaar met de strategie die Apple toepaste toen het iTunes voor Windows uitbracht. Het verschil is echter dat daarmee de verkoop van iPods werd gestimuleerd, terwijl we niet hoeven te verwachten dat iTunes voor Android een positieve bijdrage levert aan de verkoop van iPhones.

Of moet Apple gewoon een betaald abonnementsmodel introduceren waarmee onbeperkt naar de hele iTunes-catalogus geluisterd kan worden? Wie het weet mag het zeggen!

Reacties

20 reacties
  • Profielfoto
    rbrtbklr

    Dat abonnement lijkt mij wel wat. Dan lekker via airplay afspelen en op je iPhone of iPod een playlist mee zoals dat bij spotify ook kan.

  • Profielfoto
    Mona

    Spotify kopen. Nieuwe jas (of juist niet). Klaar.

  • Profielfoto
    NielsDam

    Verbaasd mij niet echt:
    – iTunes Radio is slechts in een paar landen beschikbaar, dus in absolute luistercijfers gaan ze niet in de buurt komen van concurrenten.
    – veel mensen hebben al een streamingdienst, welke bij een redelijk aantal ook vaak gratis is (via mobiele of vaste provider abonnement).
    – mensen gaan (tenzij zij al itunes Match gebruiken), geen dertig euro neerleggen voor een beperkte streamingdienst die voor hen bepaald wat ze mogen luisteren.

  • Profielfoto
    mmww

    iTunes was erg succesvol in combinatie met de iPod en Windows! Helaas is het nu 2014 en de iPod is dood en de miljoenen Apple iPod gebruikers lopen nu snel weg naar Android en hebben iTunes totaal niet meer nodig.

    De iPod heeft iTunes groot gemaakt onder Windows gebruikers, nu lopen deze gebruikers snel over naar Android en is er voor die zelfde gebruikers geen noodzaak meer om iTunes te gebruiken. Onder die groep wordt iTunes als erg ouderwets ervaren.

    Een erg groot probleem voor Apple, welke ze zelf hebben veroorzaakt door geen goed alternatief te bieden. Ze hebben miljoenen iPod klanten laten overstappen naar Android.

    Mooi stukje marktwerking! Jammer voor iTunes.

  • Profielfoto
    sciletto

    Ik gebruik iTunes Match met heel veel plezier, het voordeel is dat ik dan iTunes Radio gratis kan luisteren. Echter vraag ik me af in tot hoeverre Spotify door blijft gaan want ze komen totaal niet in de buurt van omzetverwachting en het is nog duurder dan iTunes Match. Spotify kost 10 euro per maand en Match is 25 euro voor een heel jaar.

    Echter snap ik niet de overstap van iPod naar Android, dat is niet bepaald vooruitgang toch?. Als men iTunes als ouderwets beschouwd dan is iTunes gewoon niks voor je als standaard player en weet je er denk ik niet mee om te gaan. Je kan zoveel met iTunes. Persoonlijk vind ik dat Android heel erg achterloopt op het vlak muziek. De iPhone vind ik daar veel geavanceerder mee.

    Misschien weet ik het antwoord wel en dat is dat Apple gewoon zijn bedrijfsfilosofie moet houden zoals die is. Die 24% aandeel is prima want vervolgens harken ze daar wel een omzet van meer dan 150 miljard mee binnen. Het aandeel is ook niet interessant voor hackers dus blijft Apple lekker veilig:D Ik denk ook dat uiteindelijk Android degene is die een hele hoop aandeel moet inleveren aan de concurrenten want steeds meer mensen gaan inzien hoe waggelend dat mobiele OS in elkaar zit.

    En eerlijk is eerlijk, de muziekindustrie is qua omzet wel op zijn eind. Er zijn genoeg mensen die cd’s kopen maar ook genoeg downloaden. Een artiest moet het tegenwoordig hebben van zijn optredens en daar is niks mis mee toch:)

  • Profielfoto
    checkpointx

    Ik was in eerste instantie erg enthousiast over itunes en itunes match, maar ze zijn compleet ingehaald door diensten als spotify.

    Apple vond het erg belangrijk om het eco systeem te kunnen beheersen waardoor andere apps geen toegang hadden tot de muziek in itunes match, denk bv maar aan de sonos speakers. Het is ook leuk dat itunes match goedkoper is dan spotify, maar je kunt het alleen gebruiken voor muziek die je al bezit, dus een compleet ander soort dienst dan bv spotify waar je voor een vast bedrag gewoon toegang hebt tot alle muziek.

    Het is jammer maar itunes is hard bezig de weg van de casette en cd aan het gaan.

  • Profielfoto
    koolenboer

    Ik ben dankzij mijn xbox one begonnen aan Xbox Music. Duizenden muziek videos en altijd het nieuwste aanbod. Erg tevreden over die service. Apple begint wat mij betreft net iets te vaak de boot te missen. (En dat doet als AppleFanBoy “pijn” om te zeggen)
    Achter de feiten aanlopen was nooit hun ding.

  • Profielfoto
    Buzz

    Houden ze wel rekening met luisteraars die op een later moment via de zoekfunctie van de iTunes store de geluisterde muziek kopen, in plaats van direct via de koopknop in iTunes radio zelf? Is 2% verkoop van downloads van eerder gestreamde muziek echt weinig, in vergelijking met diensten als Spotify en Pandora? Hoeveel mensen hebben een iTunes Match abonnement afgesloten om naar iTunes Radio te luisteren, en hoeveel brengt dat op? Hoeveel procent meer dan 2% doorverkoop hadden ze dan verwacht? Allemaal vragen die onmiddellijk opkomen, maar waar het artikel geen antwoorden op geeft.

    Het klinkt voor mij als of de platenmaatschappijen met negatieve publiciteit over Apple komen, om tot een gunstigere onderhandelingspositie te komen. Ondertussen is de terugloop in muziekverkoop natuurlijk een direct gevolg van de nog ongunstigere deals die de maatschappijen zelf met o.a. Spotify hebben afgesloten. Als je al de muziek die je wil via Spotify al gratis bij je Internet abonnement krijgt, waarom zou je dan nog iets willen betalen voor een download? De platenmaatschappijen hebben hiermee zelf hun muziek vrijwel waardeloos gemaakt, in de ogen van veel consumenten.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Ik lift sinds kort mee op het Spotify abonnement wat mijn overbuurvrouw bij het KPN-abonnement kreeg. Perfekt. Alleen merk ik wel dat de muziek wat “opgeblazen” klinkt bij Spotify vergeleken met mijn eigen audiobestanden.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Ik ben nu bijna een jaar geabonneerd op iTunes Match en ik ben dik tevreden. Ik heb alleen nog steeds geen iTunes Radio. Typisch Apple weer in ieder geval. Dingen lopen aankondigen en vervolgens een tijd lang moeten wachten op bevestiging. (cfr. Mac Pro)

  • Profielfoto
    Afroman

    Spotify was in het begin ook niet in zoveel landen(België kwam na Nederland en Nederland deed pas in mei 2010 zijn intrede). Maar weet iemand waarom sommige functies eerder in het land van herkomst uitkomen dan in andere landen? heeft dat te maken met regels en wetten of licenties? Waarom moet dat zo lang duren? Iedereen kent het bedrijf Apple wel toch?

  • Profielfoto
    bestbier

    iPod dood? Voor mij in ieder geval nooit!

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik begrijp niet goed wat de meerwaarde van iTunes Radio voor Apple is.

    Er bestaan letterlijk tientallen vergelijkbare diensten, waarvan de meeste niet exclusief aan een bepaald OS / ecosysteem zijn gebonden. De grootste spelers zijn marginaal winstgevend, de rest verliest maand na maand geld.

    Als Apple het eerste bedrijf was dat met dit model was gekomen zou ik het kunnen begrijpen; geld investeren, een app voor elk OS uitbrengen en vervolgens de markt inpalmen. Nu is het meer dan waarschijnlijk te laat.

    Ik denk dat ze zich beter kunnen concentreren op de dingen waar ze goed in zijn (= de combinatie van hardware & software), en geen geld moeten stoppen in dit soort “me too”-apps.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Als iemand via iTunes Radio een liedje beluisterd, zou hij/zij het liedje via een link kunnen aanschaffen. Daar verdient Apple dus z’n geld mee met iTunes Radio.

  • Profielfoto
    sciletto

    Ik was in eerste instantie erg enthousiast over itunes en itunes match, maar ze zijn compleet ingehaald door diensten als spotify.

    Apple vond het erg belangrijk om het eco systeem te kunnen beheersen waardoor andere apps geen toegang hadden tot de muziek in itunes match, denk bv maar aan de sonos speakers. Het is ook leuk dat itunes match goedkoper is dan spotify, maar je kunt het alleen gebruiken voor muziek die je al bezit, dus een compleet ander soort dienst dan bv spotify waar je voor een vast bedrag gewoon toegang hebt tot alle muziek.

    Het is jammer maar itunes is hard bezig de weg van de casette en cd aan het gaan.

    Ik gebruik ook spotify maar ik ben daar lang niet tevreden over omdat bij lange na niet alles in spotify te vinden is. Zo zijn veel albums niet compleet en vind ik 10,- per maand simpelweg te veel voor muziek. Met de free editie zit ik echt niet op die reclames te wachten. Daar worden we al zo mee dood gegooid. Verder kan je in iTunes je muziek bibliotheek zo personaliseren wat niet in Spotify kan. Ik hecht namelijk veel waarde aan hoesjes die je er zelf in kan zetten, etc. Het gevoel dat het jou muziek is heb ik veel meer iTunes dan met Spotify.

    Wat er denk ik werkelijk aan de hand is is een onderlinge strijd vanuit de muziekmaatschappijen. Hebzucht komt altijd om de hoek kijken, Apple verdient namelijk 30% op een nummer en de rest is voor jou of voor de uitgever. Logisch, want Apple heeft iTunes opgebouwd tot miljoenen gebruikers en dus is het hun terrein. 70% is alsnog veel maar natuurlijk niet genoeg voor muziekmaatschappijen als warner bros en sony music.

  • Profielfoto
    checkpointx

    Bij de kosten van itunes Match moet je ook nog de aanschaf kosten van muziek optellen en dan loopt het hard op. Voor een singletje of 7-8 ben je al zo die 10 euro kwijt op itunes. Natuurlijk kun je via itunes match ook je eigen CD’s rippen en op die manier op all je devices krijgen via itunes match, maar je krijgt er geen nieuwe nummers mee. Zelfs al zou je een minder legale manier kiezen, dan moet je best wat werk verzetten om het er allemaal goed in te krijgen (downloaden, albumart, tags aanpassen, etc..)

    Als je dan toch besluit (net als ik) voor de legale weg te kiezen, dan vind ik dit soort flat fee constructies veel prettiger/goedkoper dan een hoge prijs per stuk. Zelfde is van toepassing op films kopen/huren via itunes vs een netflix abo van 7 euro, 2-3 films per maand en het is al goedkoper.

    Ik ben ook bestwel een Apple Fan boy geworden de laatste paar jaar, maar itunes Match en radio zijn gewoon snel achterhaalde producten aan het worden imho.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    ik vind itunes prima, ik koop er al mijn muziek. Maar itunes radio heb ik nooit begrepen wat ik daar aan heb. Ik luister in de auto naar de radio en thuis muziek vanaf itunes op de mac (via airplay naar draadlozen speaker) of op ipad/iphone. That’s it…

  • Profielfoto
    mmars

    Vergeet het nou maar!
    Wordt niks meer met die langzame jongens. Het is over.
    Google is hen al ver vooruit waardoor Apple slecht slaapt;)

    https://play.google.com/store/music?hl=nl

  • Profielfoto
    Ce

    Ik vind “Qobuz” een club om in de gaten te houden. Op dit moment vragen ze nog 19 euro per maand om LOSSLESS muziek te streamen. Hun database is vergelijkbaar met de rest van de aanbieders. Ik heb een demo gehoord via Sonos op een hifi systeem……geweldig!!!

  • Profielfoto
    QSD

    Ik vind het maar bizar dat in een dure smartphone van goed 800 euro er zelfs niet eens een simpele antenne in kan om gewone radio-uitzendingen te ontvangen. Ik heb al die zever bij iTunes niet nodig maar als echte radiofan koop ik geen iPhone van meerdere honderden euro’s die niet eens een fatsoenlijke radiozender kan ontvangen… As simple as that, Apple !!!