Apple start vervangingsprogramma voor aan/uit-knop iPhone 5

Door: Raymon Mens - 33 reacties

Apple start vanaf 2 mei met een wereldwijd vervangingsprogramma voor de aan/uit-knop van de iPhone 5. Het gaat om telefoons die tot en met maart 2013 zijn geproduceerd. Het mechanisme van de aan/uit-knop kan stoppen met werken, of met onderbrekingen werken.

Er is een speciale supportpagina online gezet waarop bezitters van een iPhone 5 aan de hand van het serienummer van de iPhone kunnen checken of ze in aanmerking komen voor gratis vervanging van de knop. Er is volgens Apple een mankement ontdekt in een specifieke batch iPhone 5-modellen. Het vervangingsprogramma gaat op in Nederland op 2 mei van start.

Het vervangen van de aan/uit-knop gebeurt bij een Apple-reparatiecentrum. Het vervangen duurt ongeveer vier tot zes dagen. De knop hoeft niet al defect te zijn om in aanmerking te komen voor vervanging, preventieve vervanging is ook mogelijk. Gebruikers kunnen hun toestel afgeven bij een Apple Premium Reseller, een van de Apple Retail Stores of gratis naar Apple opsturen.

Meer informatie, instructies en voorwaarden zijn te vinden op de supportpagina van het vervangingsprogramma.

Reacties

33 reacties
  • Profielfoto
    Vaarkamp

    Hoor ik daar gratis nieuw onderdeel??

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Ja, die vervanging is gratis

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Hoor ik daar gratis nieuw onderdeel??

    Ja, wat is daar zo vreemd aan? Dat doen ze wel vaker hoor.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Ik heb net 2 weken geleden m’n iPhone reeds opgestuurd en ik heb gewoon zo’n refurbished toestel gekregen. Werkt prima.

  • Profielfoto
    MvdM

    En op deze manier komt Apple op een nog hoger percentage iOS 7-gebruikers:
    Opmerking: als u gebruikmaakt van iOS6, moet uw iPhone worden bijgewerkt naar iOS 7 nadat het mechanisme voor de sluimerknop is vervangen.

  • Profielfoto
    ART-hur

    Als je uw iPhone opstuurt heb je dan de zekerheid dat je hem terugziet mocht er iets gebeuren bijv. onderweg bij de Post?

  • Profielfoto
    LucM

    Goede actie van Apple! Nu moeten ze alleen nog de problemen met de 2011 Macbook Pro lijn erkennen en actie ervoor ondernemen..

  • Profielfoto
    Bryan Ly

    Als je in België bent waar geen echte Apple Store is krijg je terwijl je iPhone gemaakt wordt een vervang toestel aangeboden?

  • Profielfoto
    mytecmaster

    Goede actie van Apple! Nu moeten ze alleen nog de problemen met de 2011 Macbook Pro lijn erkennen en actie ervoor ondernemen..

    Welke problemen? Ik heb het 13 inch model enige dat kapot was, was de hdd kabel die heb ik zelf maar vervangen

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Mijn iphone komt al in aanmerking

  • Profielfoto
    Bizon

    Goedkoper dan de hele telefoon vervangen. Of de voorraad is op, dat kan natuurlijk ook.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Hmm, de mijne heb ik gekocht begin juni vorig jaar. Ik heb geen defecte knop, maar preventief vervangen zit er niet in!:)

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Mijn 5 komt in aanmerking, maar ik heb nergens last van, dus ik laat het lekker zo.
    Ik zelf vind het een beetje nonsens om dingen te gaan vervangen die niet kapot zijn, maar wel weer prima service van Apple.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Ik kreeg gelijk een nieuwe iPhone;-)

  • Profielfoto
    brinkey

    Mijn 5 komt in aanmerking, maar ik heb nergens last van, dus ik laat het lekker zo.
    Ik zelf vind het een beetje nonsens om dingen te gaan vervangen die niet kapot zijn, maar wel weer prima service van Apple.

    Zo dacht iemand die ik onlangs sprak ook over het reparatieprogramma van Macbook Pro’s uit 2008. Videokaartprobleem. Omdat hij het probleem niet had heeft ie er niet aan mee gedaan. Totdat zijn Macbook ook kuren vertoonde. Helaas was toen het reparatieprogramma al voorbij. Dus ik zou het gewoon doen.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Ik vind de moeite die ik er voor moet doen lastiger dan een knopje dat misschien en eventueel kapot zou kunnen gaan….maar dat is mijn persoonlijke opinie, niks anders, ik zeg zeker niet dat het onnodig is of onzin.

  • Profielfoto
    LucM

    Goede actie van Apple! Nu moeten ze alleen nog de problemen met de 2011 Macbook Pro lijn erkennen en actie ervoor ondernemen..

    Welke problemen? Ik heb het 13 inch model enige dat kapot was, was de hdd kabel die heb ik zelf maar vervangen

    De Macbook Pro 15″ en 17″ uit early 2011 hebben een secundaire AMD GPU die crasht door oververhitting. Er zijn al duizenden MacBooks waarbij foutieve GPU’s ervoor hebben gezorgd dat de MacBooks onbruikbaar zijn geworden. Apple steekt helaas nog steeds haar hoofd in het zand voor dit probleem.

    Topic op OMT hierover: http://www.onemorething.nl/2014/01/veel-problemen-met-gpu-early-2011-macbook-pro/
    Groot wereldwijd actie platform: http://action.mbp2011.com

  • Profielfoto
    Vluggie

    De mijne komt ervoor in aanmerking, maar de sluimer knopt werkt prima.

    Op de supportpagina staat “Opmerking: als de sluimerknop van uw iPhone 5 dit probleem niet vertoont en/of als u een serienummer hebt dat niet in aanmerking komt, hoeft u op dit moment niets te doen. “

    Dus volgens mij kun je het niet prevetief laten vervangen…..

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Ik ga zondag toch even langs, momenteel werkt de knop goed. Echter een tijdje terug niet, toen deed de linkerkant niets en stond de knop scheef.

    Ik denk dat het ook vanaf hangt hoe je iPhone eruit ziet, hoe meer uiterlijke schade, hoe kleiner de kans dat een eventueel defect al bestond bij aankoop, dus hoe kleiner de kans dat er wordt ingestemd met reparatie.

    Met het oog dat ik deze iPhone al binnen een paar maanden wil verkopen is het toch altijd fijn om te weten dat er geen (of minder) kans meer is op een defect hieraan.

    Apple beslist echt niet zomaar om een vervangingsprogramma op te zetten en ik verwacht dat mensen kundig genoeg zijn om te beoordelen of vervanging vereist is. Bedenk ook even hoeveel ze al aan je hebben verdiend. Dus tenzij je er echt geen zin in hebt, zou ik iedereen aanbevelen het toch gewoon te doen.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Ik heb dit probleem nu sinds enkele maanden en het is hoogst irritant. Fijn dat Apple het kosteloos gaat maken. Ik dacht dat het gewoon ouderdom of stof was. Maar op zich mag je na een jaar verwachten dat het apparaat nog goed werkt!

  • Profielfoto
    fgeer

    @Lucm Gelukkig ben ik niet de enige met problemen MacBook 2011. Net weggebracht ter reparatie voor oververhittings probleem GPU. Gelukkig bij Mycom 3jaar garantie.

  • Profielfoto
    eelkevd

    Weet iemand of je bij de Apple store in Amsterdam ook direct een (refurbished) toestel meekrijgt of dat je hooguit een leentoestel krijgt en dus nogmaals terug moet komen om je oude toestel op te halen?

  • Profielfoto
    Therealhandyman

    Nou nou, het kan er van af. Sinds de 3GS heeft Apple al bijna geen goede telefoon meer gemaakt. De iPhone 4 heeft veel problemen met de home knop, de iPhone 4s had al problemen met de aan/uitknop en de iPhone 5 heeft veel problemen met de earspeaker en natuurlijk net nadat de garantie is verlopen. Als je Apple daarover mailt, dan krijg je niets te horen. Het is jammer dat Apple qua kwaliteit al gelijkwaardig wordt aan de gemiddelde Android telefoons, alleen jammer dat je nog steeds zoveel moet betalen alsof het kwaliteit heeft.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    De mijne komt ervoor in aanmerking, maar de sluimer knopt werkt prima.

    Op de supportpagina staat “Opmerking: als de sluimerknop van uw iPhone 5 dit probleem niet vertoont en/of als u een serienummer hebt dat niet in aanmerking komt, hoeft u op dit moment niets te doen. “

    Dus volgens mij kun je het niet prevetief laten vervangen…..

    hoeft , dus niet moet . Volgens mij kan het wel.

  • Profielfoto
    edwin-veldkamp

    Heb ik ook last van met me 4S, aan/uit knop en de volume knop + werkt niet meer.

    Gaan ze hier ook wat aan doen?

  • Profielfoto
    EmuuuH

    Krijg je een refurbished toestel of gaan ze je huidige knop vervangen?

  • Profielfoto
    GerGroningen

    Contact met AppleCare gehad. Het ligt een beetje anders dan in het bericht wordt gesuggereerd:
    – preventief vervangen is niet aan de orde. Pas als er een probleem is met de knop en je op basis van het serienummer in aanmerking komt mag je meedoen aan het serviceprogramma.
    – het toestel wordt niet vervangen, maar gerepareerd
    – als de knop al eerder op jou kosten is gerepareerd en je komt op basis van het serienummer in aanmerking, heb je recht op een refund.

  • Profielfoto
    edwin-veldkamp

    Iphone 4S heeft er ook veel last van…… Aan/uit en volume knop!!!

    Ik wil ook een nieuwe knop:x

  • Profielfoto
    MacAnarie

    iPhone is zojuist afgehaald door UPS, slechts een klein hoekje van de knop werkte nog.
    Benieuwd wanneer ‘ie terug komt, Apple zegt 5-7dgn max.

    Voor nu maar even terug naar mijn oude 3GS met gebarsten scherm.

  • Profielfoto
    Steve Ballmer

    Zaterdag aangemeld, vandaag afgehaald doop UPS.
    Ben benieuwd of ik hem voor het weekeinde retour krijg.

  • Profielfoto
    MacAnarie

    Telefoon vandaag retour. Refurbished toestel ontvangen, hele nette service van Apple!

  • Profielfoto
    AlmightyFalcon

    MacAnarie, begrijp ik het goed dat je niet je eigen toestel hebt teruggekregen, maar een ander gerepareerd toestel??

  • Profielfoto
    Mosgroen

    Preventief vervangen vertikken ze in Apple store Den Haag