Nederlanders nemen steeds goedkopere abonnementen

Door: Raymon - 27 reacties

Heb jij een abonnement van 60 euro per maand of meer, of zit er een sim-only van een tientje per maand in je iPhone? Een steeds groter deel van de Nederlanders lijkt voor de laatste optie te gaan. We geven steeds minder uit aan mobiele abonnementen.

Uit recente kwartaalcijfers van T-Mobile blijkt dat de gemiddelde abonnee momenteel 32 euro per maand betaalt. Een jaar geleden was dat nog 35 euro. Tweakers becijferde dat bij KPN en Vodafone een soortgelijke daling te zien is. Bij de laatstgenoemde provider gaf de gemiddelde abonnee twee jaar geleden 40 euro per maand uit, inmiddels nog maar 34,80 euro.

Abonnees maken per maand steeds minder over naar hun provider.
Abonnees maken per maand steeds minder over naar hun provider.

Een mogelijke verklaring voor de daling is de verschuiving naar data-gebaseerde diensten als FaceTime Audio, WhatsApp en FaceBook Messenger. Op steeds meer plaatsen is Wi-Fi beschikbaar en kunnen smartphone-gebruikers toe met minder MB. De introductie van 4G en alles-in-1 abonnementen als Vodafone RED zorgden er niet voor dat consumenten meer aan hun telco betalen.

Gemiddeld betalen abonnees van Vodafone het meest: 33,70 euro. T-Mobile volgt op de voet met gemiddeld 32 euro. Klanten van KPN betalen het minst aan de provider: 28 euro per maand.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    Imade

    Best logisch aangezien alles duurder wordt, waardoor men minder geld over houd voor leuke dingen als mobiele abbotjes.

  • Profielfoto
    Frank Visser

    KPN het minst..?

    Of is het zo dat de abbo’s steeds duurder worden, en mensen liever geen grote maandbedragen meer neerleggen i.v.m. onzekerheid werk. En liever spaargeld inleggen i.c.m. een sim only of lagere maandelijkse kosten.

    Kan ook komen door de verschuiving, abbo’s worden steeds duurder en mensen kopen liever het toestel dan los en/of tweedehands met een sim-only.

    Voor mij geldt het ook, heb de iPhone 5s, kon kiezen of iets van 100 a 200,- bijbetalen en zat aan een abbo vast van 50 a 55,- of, wat ik nu ook gedaan heb, tel 370,- neer en heb een abbo van 35,- per maand. (90 min, 2GB data, onbp. sms, met 16gb silver iphone 5s)

  • Profielfoto
    Laribij

    Weinig verrassend in deze tijd. Men kijkt wat kritischer naar alle uitgaven, en waarom voor veel meer betalen dan je gebruikt.

  • Profielfoto
    Afroman

    Omdat we 20 jaar lang genaaid zijn door het telecomsysteem zijn klanten niet meer geneigd om zoveel te betalen. Heb je wel gezien hoeveel een abonnement kost met een iPhone 5S?

    Destijds was een iPhone 3G met 30 euro per maand onbeperkt internet, 150 belminuten en 150 smsjes en visual voicemail en 80 euro voor het losse toestel al duur. Laat staan wat het nu is.

    Ik koop ook mijn volgende iPhone los en ik behoud gewoon dit abonnement.

  • Profielfoto
    Sandermrt

    Flinke spijt van m’n hi abbonement met een iphone 5: 75 minuten/smsjes en 500 mb met lease toestel voor, jawel: 58 euro.

  • Profielfoto
    Xcode

    Binnenkort wordt bellen via Whatsapp ook mogelijk en de providers geven aan daar niet bang voor te zijn. Toch apart, ze waren aanvankelijk ook niet bang voor de berichtendienst van Whatsapp en nu ondervinden ze daar de hinder van (wat betreft inkomsten).

    Ik heb een SIM only abonnement waarbij ik betaal voor data en de abonnementsvorm (ongeveer €20, 1GB) en er is een bepaald bedrag dat ik per minuut bellen en per SMS betaal, maar dat is dus vrij laag en wordt dit jaar misschien wel nihil. Providers vragen er zelf om, ik ga echt geen €50,- per maand betalen met daarbij nog een aanbetaling van €100,- voor een iPhone.

  • Profielfoto
    crazylegs

    Heb een sim only abo wat ik NOOIT meer verander:smile:

    19€ per maand voor 14GB data, 225 minuten, onbeperkt bellen naar VF klanten en onbeperkt sms. Komt in de toekomst alleen nog 2,50 bij voor de 4G blox.

  • Profielfoto
    Remko

    Heeeeel logisch.
    Resessie, werkeloosheid enz
    Bij ons in huis is de resessie ook merkbaar. geworden. (We zijn nu 1verdiener geworden)
    En € 60,- dat is toch buiten de verhouding?
    Ik vind de ‘aanbiedingen’ met een iphone4 voor € 30,- al erg vreemd. (Het gaat hier dan om een aanbieding mat een toestel van 2 generaties oud)

  • Profielfoto
    RamonV

    Wie koopt er dan ook nog een abonnement inclusief telefoon?! Heb nou al een tijdje een sim-only abonnement voor maar €13,-

  • Profielfoto
    hokkie

    Een mogelijke verklaring is dat de verschuiving meer naar data gerelateerde diensten?

    Wat dachten ze van de torenhoge absurde abonnementen, die jarenlang als melkkoe is gebruikt!

    Het zijn commerciële bedrijven, zij mogen dan ook een prima boterham verdienen aan dit alles, maar kom niet aanzetten met zwakke smoezen als de consument kritisch kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en pak dat verlies.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik gebruik meestal WiFi op de iPhone 4S, en om te bellen een vaste telefoon op werk/thuis. Ben ook dit jaar teruggestapt in abo. Meer heb ik niet nodig.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik betaal 8 euro/maand voor mijn abonnement. Mooi zat.

    In combinatie met een iPhone van 325 euro, die ik gewoon tussentijds kan verkopen.

  • Profielfoto
    maconly

    grootste oplichter is de staat die licenties heeft verkocht voor miljarden die de gebruikers allemaal terug mogen betalen.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Ik koop ook mijn volgende iPhone los en ik behoud gewoon dit abonnement.

    Alleen wel een nadeel dat je dan nieuwe hardware aanschaft, maar er geen gebruik van maakt.
    Dag 4G, niet ondersteund. En 7,2 Mbp/s max.

    Geeft een beetje het idee dat je een nieuwe Formule 1-auto aanschaft om je tractor te vervangen, maar je nog steeds over een smal modderig polderweggetje blijft rijden.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    België: Toestel los kopen, Mobile Vikings €10 per maand.

  • Profielfoto
    athens

    Ik kocht mijn iPhone 5 en heb een goedkoop belsimpel € 5,00 kaartje 100 minuten bellen en 100 sms-jes en krijg het niet eens op.
    Veel whatsapp….
    De providers bedonderen ons, en stelen maandelijks miljoenen aan niet opgemaakte beltegoeden.

    De consumentenbond wil er iets aan doen, maar vooralsnog is er geen daad gesteld.
    Slappe hap dus!

  • Profielfoto
    Macnido

    Heb een sim only abo wat ik NOOIT meer verander:smile:

    19€ per maand voor 14GB data, 225 minuten, onbeperkt bellen naar VF klanten en onbeperkt sms. Komt in de toekomst alleen nog 2,50 bij voor de 4G blox.

    Goed gedaan hoor!
    Ik zelf zit sinds 3 jaar bij Vodafone. Zelf iPhone gekocht. €15,- (SIM-only) voor 400 min/sms en 1 Gb, al 3 jaar zelfde prijs. I’m happy.

  • Profielfoto
    computer space

    Tja, en als je met een Lumia 520 gewoon een perfecte smartphone hebt voor 120€, waarom dan nog dure telefoons nemen met dure abo’s?
    Ding is net zo goed als een iPhone 4, dus ik zou de goedkope hardware ook als logische reden zien voor dalen aboprijzen.
    Een paar jaar geleden zat immers in de meeste bundels een flink deel “hardwarekosten”. Nu is die component er vaak uit.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Ik heb mijn iPhone elke keer los gekocht en dan een vergelijkende studie gemaakt naar welke provider de goedkoopste/voordeligste was. Ben intussen toe aan m’n vierde provider. Tegenwoordig zit ik bij Proximus met een Smart+25 abonnement voor 17,50 euro/maand met 25 euro belkrediet, 1GB internet, 4G incl. en onbeperkt sms. Mijn vriendin heb ik vorig jaar een iPhone gegeven dus met haar bel ik dagelijks via Facetime. Belwaarde hoeft voor mij dus niet echt.

  • Profielfoto
    Athens1

    stop met dure abonnementen.
    Koop indien mogelijk een toestel..

  • Profielfoto
    Afroman

    Ik koop ook mijn volgende iPhone los en ik behoud gewoon dit abonnement.

    Alleen wel een nadeel dat je dan nieuwe hardware aanschaft, maar er geen gebruik van maakt.
    Dag 4G, niet ondersteund. En 7,2 Mbp/s max.

    Geeft een beetje het idee dat je een nieuwe Formule 1-auto aanschaft om je tractor te vervangen, maar je nog steeds over een smal modderig polderweggetje blijft rijden.

    Dat is de meest kromme vergelijking. En daarnaast. Ik heb 4G in mijn abonnement alleen mijn telefoon ondersteund dat niet. T-Mobile \o/

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Hetzelfde hier met 4G bij kpn en een iPhone 5…
    .
    Denk alleen dat dit onderzoek even moet kijken naar het verschijnsel van het hardwarecomponent dat eerder genoemd werd, dat is volgens mij de grootste oorzaak van de daling van de uitgaven.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Ik heb een 4G-abonnement van 16 euro bij T-Mobile, met 500MB, 90 belminuten en onbeperkt sms bij mijn 5S. Als ik over de 500MB heenga verlaagt mijn snelheid, maar ik gebruik zelden mer dan 300MB per maand. 75% van de tijd zit ik op de wifi van thuis of van mijn werk. Thuis kan ik gratis naar T-Mobile mobiele nummers bellen. Ik bel ook nog maar 15 minuten per maand, doe verder alles via Telegram of iMessage.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Voor mij nooit meer zo’n duur abonnement. Ik vind het waanzin!

  • Profielfoto
    wwgnr

    Belangrijkste reden is denk ik dat veel abonnementen afgelopen zijn en nu dus pas de mogelijkheid zich voordoet om naar sim-only over te stappen.

  • Profielfoto
    koolenboer

    Ik heb voor mijn oude abonnement van t-mobile €37,80 nu voor €30 bij ziggo mobiel zowel het abonnement voor mij zelf als voor die van mijn vrouw. telefoon kopen we wel los.

  • Profielfoto
    ElsR

    Wij hebben databundel eruit gegooid, alleen sim-only en wifi. Dat is bijna overal behalve in je auto … Maar daar moet je toch niet aan je telefoon zitten prutsen ..:-) We zijn per maand gemiddeld 25 euro pp kwijt maar dat is alleen omdat we regelmatig naar het buitenland moeten bellen.