‘België wilde Apple-websites blokkeren’

Door: Raymon Mens - 24 reacties

Bijna was België verstoten geweest van iTunes, de online Apple Store en iCloud. Een onderzoeksrechter in het land wilde de websites van Apple laten blokkeren omdat de iPhone-maker zich niet aan de Belgische garantiewetgeving zou houden.

Vorige week kwam de rechter terug op het verzoek aan internetproviders om de Apple-websites te blokkeren. Volgens De Standaard realiseerde de magistraat zich dat dit ook zou leiden tot het ontoegankelijk zijn van praktisch alle Apple-diensten zoals de iTunes Store en iCloud.

Het idee achter de blokkade was dat de consument zo geen producten meer uit de online store zou kunnen kopen. De Belgische overheid is van mening dat Apple misleidende informatie over de garantie op zijn website heeft staan. De Belgische wet op garantie (uit 2005) zegt dat de consument recht heeft op twee jaar garantie. Apple bood echter een tijd maar één jaar garantie. Op de Apple-site staat nu dat elke Belgische consument recht heeft op twee jaar wettelijke garantie. Maar of dat voldoende is, valt te betwijfelen.

Een blokkade van Apple.com zou grote gevolgen hebben en zou niet alleen tot gevolg hebben dat de Online Apple Store niet meer werkt. Ook de App Store, iTunes Store en alle gerelateerde diensten zouden onbruikbaar zijn. Denk ook aan software-updates die niet meer geïnstalleerd kunnen worden en Find My iPhone dat niet meer werkt.

De Belgische overheid zou nu aarzelen hoe het verder moet in deze kwestie. Een blokkade lijkt in ieder geval definitief van de baan.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    wacon

    Wellicht terecht zulke maatregels. Voor mij bijna ooit de redenen geweest om Apple vaarwel te zeggen. Ook recent nog, bij mijn gekochte 15″ MacBookPro Retina. Kan je Apple Care afsluiten voor extra garantie. Koop je een laptop van rond €2700! Wat ik al een bizarre prijs vindt op zich of je dan nog even bijna €300 voor Apple Care wilt afsluiten…?? Dat vind ik niet kunnen! Ook als is die AC uitgebreider dan standaard garantie.

    Daarom koop ik tegenwoordig Apple producten in de MediaMarkt. Niet mijn voorkeurs winkel maar zelden gedoe met garantie perikelen. Gemiste kans van Apple om daar zo omslachtig mee te doen met de garanties. Je bent oa erg afhankelijk waar je jou Apple product hebt gekocht hoe coulant ze wel/niet met garantie omgaan.

    Of de Belgische overheid gelijk had zullen wel niet weten. Wel goed dat mega bedrijven waaronder ook Apple eens met de neus op de feiten worden gedrukt dan hun wil niet altijd wet blijkt.

  • Profielfoto
    Kobes

    Gemiste kans om bij MM te kopen. Daar krijg je 2 jaar garantie en daarna moet je het uitzoeken, van een partij die van toeten nog blazen weet (mbt de apparatuur).
    Koop je bij A-Mac, dan krijg je gewoon 3 jaar garantie (als consument en als bedrijf heb je überhaupt niet dezelfde bescherming, dus who cares) en weten ze daar op locatie ook nog het nodige. Scheelt soms lang wachten.

    Onlangs DOA gehad bij A-Mac, zonder gezeur werd voor mij met een Thunderbolt kabel al mijn frisse installatiewerk even overgezet. Heeft me 2 dagen gescheeld, ik durf te betwijfelen of men bij de MM had geweten hoe het zou moeten en of dat dan ook gedaan was…

  • Profielfoto
    belfortmac

    En dit zouden ze dus overal moeten doen, dan is het zo gedaan met die fratsen bij Apple.

  • Profielfoto
    Robert de Groot

    De eeuwige retoriek van overheden dat ze een probleem kunnen oplossen door het te verbieden.

    Als dat zo goed werkt, moeten ze misschien eens overwegen om armoede te verbieden.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik vind het prima van de Belgische regering om duidelijk af te dwingen en misleiding te voorkomen. Mag hier ook gebeuren. Europese wetgeving zegt gewoon: twee jaar garantie en toch probeert Apple het op 1 jaar te houden, ook in Nederland. Ik ben groot Apple fan, maar die garantie klopt niet. Ik vind ook dat voor het geld dat je voor Apple producten betaald en de kwaliteit die Apple producten hebben je een garantie zou mogen verwachten van minstens drie jaar. Als je vertrouwen hebt in je producten, dan zou je daar zelf mee moeten komen!

  • Profielfoto
    TLM

    Tja de helft van de politiekers hier heeft ondertussen ook een iDing vermoed ‘k zo, dus geen wonder dat ze aarzelen.

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Wie boeit dat garantie nou? garantie is een grap! wiens computer of dergelijke apparaat gaat nou binnen die gegeven tijd van 1 of 2 jaar nou van zelf kapot? Ik vind garantie echt een onzin!

  • Profielfoto
    ferre40

    Kan alleen maar in België. Het land dat toevallig in West-Europa ipv in het Oosten.

  • Profielfoto
    gielk

    cydragon68
    Wie boeit dat garantie nou? garantie is een grap! wiens computer of dergelijke apparaat gaat nou binnen die gegeven tijd van 1 of 2 jaar nou van zelf kapot? Ik vind garantie echt een onzin!

    Is GEEN grap ! ik heb wel producten gehad die binnen korte tijd 1/2 jaar gewoon niet meer werkte als hoorde wifi dat weg viel of batterij die het niet langer dan 2 uur vol hield ! dat garantie onzin is is absolute onzin. !

  • Profielfoto
    Jeffry

    Wie boeit dat garantie nou? garantie is een grap! wiens computer of dergelijke apparaat gaat nou binnen die gegeven tijd van 1 of 2 jaar nou van zelf kapot? Ik vind garantie echt een onzin!

    Mijn iMac: defect logic/moederbord na anderhalf jaar. Overigens zonder AppleCare keurig opgelost via iCentre.

  • Profielfoto
    wacon

    Wat betreft kennis van zaken. Dat hebben ze iig bij de MM in Middelburg zeer zeker wel!

  • Profielfoto
    Saabs

    Valt de batterij onder garantie?

  • Profielfoto
    karelschapie

    Ik hoor niemand over het blokkeren van websites? Het hele idee is achterlijk omdat er weer een overheid is die met z’n tengels niet van het internet af kan blijven. Oprotten!

  • Profielfoto
    RJG

    Ik snap heel goed waarom Apple geen 3 jaar garantie geeft! Zij weten als geen ander hoeveel er kapot gaat binnen die periode, gaat ze bakken met geld kosten.
    Het design en OS van Apple vindt ik prachtig, kwalitatief valt er nog wat te verbeteren. Bedenk ook dat reparaties bij Apple producten erg hoog is.
    Hierdoor ben ik wel mijn koop gedrag van Apple producten gaan aanpassen!

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Gemiste kans om bij MM te kopen. Daar krijg je 2 jaar garantie en daarna moet je het uitzoeken, van een partij die van toeten nog blazen weet (mbt de apparatuur).
    Koop je bij A-Mac, dan krijg je gewoon 3 jaar garantie (als consument en als bedrijf heb je überhaupt niet dezelfde bescherming, dus who cares) en weten ze daar op locatie ook nog het nodige. Scheelt soms lang wachten.

    Onlangs DOA gehad bij A-Mac, zonder gezeur werd voor mij met een Thunderbolt kabel al mijn frisse installatiewerk even overgezet. Heeft me 2 dagen gescheeld, ik durf te betwijfelen of men bij de MM had geweten hoe het zou moeten en of dat dan ook gedaan was…

    Die garantie van 3 jaar bij A-Mac (en veel andere APR’s) is er ook nog maar nét. Vanaf het moment dat Dixons klanten begon af te snoepen kregen ze plots door dat garantie wél belangrijk is. De jaren daarvoor deden ze namelijk net hetzelfde als Apple: 1 jaar garantie geven en je daarna uitzuigen tot op het bot. Ik heb nog nooit zo’n hallucinante prijzen voor herstellingen gezien als bij APR’s.
    Kan je nog zeggen dat ze wel de nodige expertise hadden, maar dat was dus ook niet. Hoe dikwijls ik ze de pap in de mond heb moeten geven over herstellingen…
    Want als ze het zelf moesten uitzoeken, dan wisten ze meestal gewoon van niks.

  • Profielfoto
    AT024

    Onzin reacties hier. Apple plus consumenten recht geven minimaal 3 jaar garantie en ook via zelfs apple.store.nl. Vaak zelfs 5 jaar als het echt niet aan consument heeft gelegen. Bel apple store en check hun site voordat jullie wat gaan roepen. Artikel gaat niet over nu.

    Zie bericht:Reparaties en servicedekking: verlopen

    Volgens onze administratie valt uw product niet onder de eenjarige beperkte garantie van Apple of onder het Apple Care Protection Plan voor hardwarereparaties en service op basis van de geschatte vervaldatum.
    Mogelijk hebt u consumentenrechten. In de EER en Zwitserland bieden nationale consumentenwetgevingen consumenten het recht om van de verkoper kosteloze herstelling of vervanging te verkrijgen van producten die een gebrek aan overeenstemming vertonen, gedurende minimaal 2 jaar vanaf de levering, en langer onder de lokale wetgeving van bepaalde landen. Klik hier voor meer informatie.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Jij hebt duidelijk nog maar net een Mac en nog nooit een herstelling moeten laten doen in het verleden.
    En dat van die drie of vijf jaar kan je op je buik schrijven. Via Apple krijg je twee jaar en daarna mag je het zelf opsoppen.

    Bij APR’s ging het meestal zo: “U hebt inderdaad twee jaar garantie mijnheer, maar een harde schijf (of beeldscherm/toetsenbord/moederbord of noem zelf maar op wat er kapot was) valt onder de gebruikersonderdelen en daar geven we maar één jaar garantie op.” Daarna mocht je €80 onderzoekskosten betalen.
    En als dan de rekening kwam, kon je je wel verwachten aan torenhoge kosten (zelfs voor de meest onnozele reparaties zoals het vervangen van een HD).
    Ben eens benieuwd of die praktijken ook de wereld uit zijn met die zogezegde 3 jaar garantie bij APR’s.

  • Profielfoto
    oblomov

    Gemiste kans om bij MM te kopen. Daar krijg je 2 jaar garantie en daarna moet je het uitzoeken, van een partij die van toeten nog blazen weet (mbt de apparatuur).
    Koop je bij A-Mac, dan krijg je gewoon 3 jaar garantie (als consument en als bedrijf heb je überhaupt niet dezelfde bescherming, dus who cares) en weten ze daar op locatie ook nog het nodige. Scheelt soms lang wachten.

    Onlangs DOA gehad bij A-Mac, zonder gezeur werd voor mij met een Thunderbolt kabel al mijn frisse installatiewerk even overgezet. Heeft me 2 dagen gescheeld, ik durf te betwijfelen of men bij de MM had geweten hoe het zou moeten en of dat dan ook gedaan was…

    Klopt Kobes, maar niet op de harde schijf, want daar geeft A-Mac maar 1 jaar garantie op. Nog al makkelijk om 3 jaar garantie te geven, als je een van de kwetsbaarste onderdelen na 1 jaar van garantie uitsluit.
    Zo kan A-Mac mooi adverteren met 3 jaar garantie, terwijl de uitsluiting alleen in de kleine letters wordt vermeld. Slim van A-Mac, want een harde schijf vervangen in de huidige iMac kan bijna niemand zelf en in mijn geval vroeg A-Mac daar 280 euro voor het vervangen van een kapotte HD van 500 GB.

  • Profielfoto
    Di May

    Vraag me weer af : Is dit wel een Apple fan site ? Of een kak-er-maar-op-barak ?

    En voor de rest. Zeur niet zo. Neem een Apple Care.

    Je weet niet welke luxe je jezelf cadeau doet, zeker als je je producten vanuit je luie zetel bij de Appel Store besteld. Alleszins bij desktops komt men in eerste instantie je machientjes thuis herstellen. En als dat niet lukt, neemt men je speeltje mee. enkele dagen later krijg je het netjes terugstuurd.

    Mijn iMac 27″ wordt stilaan 3 jaar oud en vorige maand gaf de SSD er de brui aan. Tenminste, men wist dat het de SSD was na veel error and trial-gedoe, gaande van het vervangen de voeding tot het moederbord. Heeft me geen cent gekost. Helaas een tijdje mijn speelgoed moeten missen.

    Nogmaals, neem een APP. Apple is evenmin perfect als andere soortgelijke producten, en die dingen bevatten nu eenmaal componenten die al eens ongewenst defect durven gaan. Wedden dat dat ook gebeurt met Windows-aangedreven spullen ? Of zijn die van goud gemaakt ?

    Mijn laatste 3 Macs waren telkens gezegend met een APP. En telkens op een of andere manier gebruik kunnen/moeten van maken. Waar ligt je nadeel of je profijt dan ? Reken zelf uit.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Dus voor dat derde jaar garantie ga je zoveel geld betalen? Dan maar hopen dat je spullen ook kapot gaan;-) .

  • Profielfoto
    Di May

    Wat denk je die wettelijke garantie inhoudt ?

    Denk je dat ze, onder meer, dan bij jou thuis je spullen komen repareren ?
    Ga eens kleine lettertje lezen. Da’s een leerrijk tijdverdrijf.

    Die discussie over Apple garantiebeleid is al zo oud als Apple zelf, en wordt meestal verkeerd uitgelegd. De meeste consumenten hebben maar een beperkt besef van wat hun garantie van rechtswege inhoudt. En dat is veel minder riant dat men voorheeft. Tot men er meer geconfronteerd wordt.

    Maar ja, wat ook als zo oud is als de Apple.aar … vooral de hoogste vangt de storm.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Toch klopt het gezever over harde schijven en garantie hier niet, de hdd/ssd die Apple de afgelopen 5 jaar in haar producten heeft gestopt van bedrijven zoals Samsung, seagate en western digital hebben vanuit die fabrikanten bijna altijd al 2 of 3 jaar fabrieksgarantie mee gekregen, echter maakt Apple het de consument onmogelijk deze zelf te vervangen. DUS Apple is diegene die bij die fabrikanten tot 3 jaar naar verkoop kan aankloppen om defecte drives te vervangen… Echter speelt Apple en gelieerde verkopers vals spel door te beweren dat er slechts 1 jaar garantie op geldt.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @DiMay: Ik ken de garantiewetgeving ondertussen van buiten;-) (yep, ook de kleine lettertjes). Voor mij hoeven ze mijn computer thuis niet te komen maken. Ik breng ‘m wel even. Het enige wat ik wil is een degelijke expertise en twee jaar garantie (op alle onderdelen natuurlijk).

    Over die HD’s: zelfs nadat ik dat ooit als argument bij een APR gebruikte, bleef die volhouden dat er maar één jaar garantie op zat omdat (hou je vast) vanaf het moment dat Apple die dingen inbouwt de twee jaar garantie van Seagate vervalt en overgaat naar Applegarantie (en die is één jaar) omdat het een gebruikersonderdeel betreft.
    Op de vraag wat dan geen gebruikersonderdeel is, wisten ze mij geen antwoord te geven.
    Wat mij betreft is dit dus gewoon een hoop gelul waar de meeste mensen niet meer op reageren en daarna braafjes de nodige 280 of meer eurootjes neertellen voor het vervangen van een onderdeel dat door Apple als “user replaceble item” aangeduid staat. (Ik heb het nu even over de generatie MBP’s waar je de HD zelf kon vervangen en wat niet meer dan een kwartiertje duurde + nieuwe installatie).

  • Profielfoto
    jkuifje

    De Apple-arrogantie kent geen grenzen. Idem met het blokkeren van 4G op iPhones in België.