iAd biedt téveel privacy voor consumenten (volgens adverteerders)

Koen van Tongeren op 19 februari 2014 5 reacties Laatste door defores

Bijna vier jaar geleden introduceerde Apple zijn eigen advertentieplatform: iAd. Het moest dure A-merken de kans geven om in contact te komen met consumenten via nieuwe interactieve advertenties in iOS-apps. Het uitblijvende succes van iAd werd tot nu toe vooral geweten aan de hoge instapkosten voor bedrijven. Mar zelfs na een verlaging van de oorspronkelijke instapgrens van 1 miljoen dollar gebeurde er weinig.

Een nieuw artikel op AdvertisingAge schetst een ander scenario voor het uitblijven van succes voor iAd. Niet de hoge instaplimiet maar Apple’s privacy-beleid zou bedrijven tegenhouden om te adverteren via iAd. Door gegevens van gebruikers niet te delen met adverteerders moet iAd het afleggen tegen advertentiegiganten als Google. 

Net als alle andere advertentieplatformen weet Apple veel van zijn gebruikers, zoals hun locatie, interesses, recente aankopen en andere gegevens die uitermate interessant zijn voor adverteerders. Volgens een oud-iAd-medewerker heeft Apple dankzij gegevens uit de Online Apple Store, iTunes Store, App Store en iBooksstore een van de meest accurate en kwalitatieve datasets voor adverteerders die er is.

In tegenstelling tot anderen weigert Apple echter om deze gegevens te delen met adverteerders, zelfs al zijn ze geanonimiseerd. Daardoor kunnen ze zich niet specifiek genoeg richten op hun doelgroep en wordt iAd al snel overgeslagen bij advertentiecampagnes.

Overigens is het belang dat Apple aan privacy stelt niet het enige probleem waar iAd mee te kampen heeft, zo stelt het artikel op AdAge. Het iAd-team zou ook te klein zijn waardoor processen traag verlopen. Gecombineerd met een nodige dosis van Apple’s bekende arrogantie blijkt het daarom geen prettige ervaring voor bedrijven om zaken te doen met het iAd-team.

Overigens is niet iedereen negatief over iAd. Zo lieten Range Rover en soepmaker Campbell eerder weten dat hun iAd-campagnes buitengewoon succesvol waren. Daarnaast heeft Apple gewerkt aan een laagdrempelig advertentie-productieplatform waarmee iedereen een eigen iAd-campagne kan starten met een budget vanaf 50 dollar.

Toch denken advertentie-exeperts dat Apple de belangen van adverteerders boven de privacy van gebruikers moet stellen om van iAd een écht succesvol platform te maken. Tot die tijd is iAd het mooiste meisje op het feest, dat verplicht met een zak over haar hoofd loopt, zo wordt gesuggereerd in AdAge.

Koen van Tongeren is mede-oprichter van One More Thing. Daarnaast is hij zelfstandig filmmaker en is hij te vinden op Twitter, Facebook en Instagram. Lees meer artikelen van Koen.

En nu?

5 reacties

Profielfoto

sciletto op 19 februari 2014

Er wordt altijd gezegd dat Apple arrogant is maar ik zie dat toch meer als een vorm van prioriteiten stellen. Vaak wordt er ook een bepaald beeld geschetst als 1 werknemer voor het totaal beeld van een verslaggever zorgt. Stel dat de werknemer nou net arrogant is ingesteld.

Apple heeft naar mijn idee vaak publiekelijk laten blijken dat zij op bepaalde gebieden geen interesse hebben omdat het simpelweg niet werkt of niet interessant genoeg is. Ik vind dat je juist respect verdient als je tegen bepaalde factoren nee kan zeggen. Ook al brengt het veel geld in het laadje of heeft het daardoor 10 tallen functies.

Profielfoto

Verdult op 19 februari 2014

Als gebruiker ben ik juist blij dat apple mijn gegevens niet verkoopt aan adverteerders.

Profielfoto

Zakske op 19 februari 2014

Je hoeft geen genie te zijn om in te zien dat het concept achter iAd niet werkt, en ook nooit zal werken. Het grootste probleem van iAd is dat het exclusief is voor dingen die op iOS draaien, en daar zit de reclamewereld niet op te wachten. Het is maar voor een heel kleine groep adverteerders interessant om exclusief bij Apple reclame te plaatsen; denk aan een maker van apps of randapparatuur voor iOS. AdMob van Google werkt toch ook niet enkel op Android, maar eveneens op iOS, Windows Phone en web browsers.

Profielfoto

Orgeldraaier op 19 februari 2014

Ik vind het ook fijn dat Apple niet toegeeft aan de reclame-mafia. Een van de weinige bedrijven die dergelijke klasse toont en zijn poot stijf houdt. En al het gelul van dat het de nieuwe manier van de wereld is, bullshit, wanneer je krachtig genoeg in je schoenen staat en kan staan laat je je niet door de wereld bepalen in dergelijke zaken, maar zet je je eigen koers uit en ga je niet voor het makkelijke geld maar voor het meer duurzame geld en de uitdaging dit op andere manieren te verdienen.Op de lange termijn kan dit wel eens heel gunstig voor ze uitpakken. Daarnaast is de exclusiviteit voor bepaalde merken juist iets wat ze opzoeken en als voordeel beschouwen. De doelgroep is ook niet te onderschatten en ook voor veel niet Apple gerelateerde merken interessant. Maar het zal inderdaad nooit zo groot worden als Google bijvoorbeeld, en daar ben ik persoonlijk heel blij om.

Profielfoto

defores op 19 februari 2014

Een advertentie hoort een advertentie te zijn en niet illegaal data mining en profiteren van prive gevoelige informatie. Dus die kan je beter als klant kwijt dan rijk zijn.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?