Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 19 februari 2014

iAd biedt téveel privacy voor consumenten (volgens adverteerders)

Bijna vier jaar geleden introduceerde Apple zijn eigen advertentieplatform: iAd. Het moest dure A-merken de kans geven om in contact te komen met consumenten via nieuwe interactieve advertenties in iOS-apps. Het uitblijvende succes van iAd werd tot nu toe vooral geweten aan de hoge instapkosten voor bedrijven. Mar zelfs na een verlaging van de oorspronkelijke instapgrens van 1 miljoen dollar gebeurde er weinig.

Een nieuw artikel op AdvertisingAge schetst een ander scenario voor het uitblijven van succes voor iAd. Niet de hoge instaplimiet maar Apple’s privacy-beleid zou bedrijven tegenhouden om te adverteren via iAd. Door gegevens van gebruikers niet te delen met adverteerders moet iAd het afleggen tegen advertentiegiganten als Google. 

Net als alle andere advertentieplatformen weet Apple veel van zijn gebruikers, zoals hun locatie, interesses, recente aankopen en andere gegevens die uitermate interessant zijn voor adverteerders. Volgens een oud-iAd-medewerker heeft Apple dankzij gegevens uit de Online Apple Store, iTunes Store, App Store en iBooksstore een van de meest accurate en kwalitatieve datasets voor adverteerders die er is.

In tegenstelling tot anderen weigert Apple echter om deze gegevens te delen met adverteerders, zelfs al zijn ze geanonimiseerd. Daardoor kunnen ze zich niet specifiek genoeg richten op hun doelgroep en wordt iAd al snel overgeslagen bij advertentiecampagnes.

Overigens is het belang dat Apple aan privacy stelt niet het enige probleem waar iAd mee te kampen heeft, zo stelt het artikel op AdAge. Het iAd-team zou ook te klein zijn waardoor processen traag verlopen. Gecombineerd met een nodige dosis van Apple’s bekende arrogantie blijkt het daarom geen prettige ervaring voor bedrijven om zaken te doen met het iAd-team.

Overigens is niet iedereen negatief over iAd. Zo lieten Range Rover en soepmaker Campbell eerder weten dat hun iAd-campagnes buitengewoon succesvol waren. Daarnaast heeft Apple gewerkt aan een laagdrempelig advertentie-productieplatform waarmee iedereen een eigen iAd-campagne kan starten met een budget vanaf 50 dollar.

Toch denken advertentie-exeperts dat Apple de belangen van adverteerders boven de privacy van gebruikers moet stellen om van iAd een écht succesvol platform te maken. Tot die tijd is iAd het mooiste meisje op het feest, dat verplicht met een zak over haar hoofd loopt, zo wordt gesuggereerd in AdAge.

Reageer op artikel:
iAd biedt téveel privacy voor consumenten (volgens adverteerders)
Sluiten