Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 4 februari 2014

Wordt Apple’s content-delivery-netwerk een zegen voor independent creators, iAds?

Eerst was er het mysterieuze datacentrum in North Carolina, toen kwam er een tweede in Oregon en een derde in Nevada. Vooralsnog werd ervan uitgegaan dat Apple al die serverruimte nodig had om de iTunes Store en iCloud in de lucht te houden, maar er lijkt meer aan de hand. Volgens een analist en de Wall Street Journal werkt Apple achter de schermen aan een eigen zogenaamd Content Delivery Network

Een CDN netwerk bezorgt data van de server naar de gebruiker. Hiervoor huurt Apple nu nog bedrijven als Akamai in, maar Apple zou van plan zijn om dit in eigen hand te nemen om zo de snelheid en betrouwbaarheid van iCloud te verbeteren. Een eigen CDN komt echter ook goed van pas voor een toekomstige Apple TV, om content van de grote studio’s te streamen maar ook om independent contentproducenten een platform te bieden. OMT LIVE op Apple TV, anyone?

Praktisch betekenen het hebben van een eigen content-deliverynetwerk dat alle data die vanuit Apple’s servers verstuurd wordt (zoals iCloud-gegevens, muziek en films uit iTunes Store of apps uit de App Store) sneller en constanter verstuurd wordt. Ook hoeft Apple niet langer capaciteit in te kopen bij andere bedrijven. Bedragen daarvoor kunnen behoorlijk uit de hand lopen, voorals bij videostreams.

Als het gaat om grote hoeveelheden data voor het kijken van televisie is Netflix de expert. Ongeveer eenderde van al het internetverkeer in de V.S. komt vanaf deze online film- en tv-streamingdienst. Om ervoor te zorgen dat video’s overal vloeiend afspelen heeft Netflix een eigen CDN. Ook Google, Twitter, Facebook en Microsoft hebben eigen CDN’s. Het is dan ook niet vreemd als Apple een eigen content delivery network wil aanleggen.

Met een eigen CDN kan Apple verder gaan dan nu mogelijk is op de Apple TV. Algemeen wordt aangenomen dat de opvolger van Apple’s huidige tv-settopbox de mogelijkheid krijgt voor thirdparty apps. Daarmee zou het mogelijk moeten worden voor iedereen om een eigen televisiekanaal op de Apple TV te beginnen, al ontbreekt daar nog één element voor: een goed en betaalbaar streaming platform.

Op YouTube is een nieuwe generatie content-producenten opgestaan. Vaak met behulp van huis-tuin-en-keukenapparatuur weten amateurs originele producties te maken en zo (soms) een miljoenenpubliek te trekken. YouTube betaalt de streamingkosten die anders behoorlijk op zouden lopen en verdient dit terug met advertentie-inkomsten.

Mocht Apple een platform op de Apple TV willen bieden voor de independents van de YouTube-generatie dan zal het bedrijf dus ook een streamingoplossing moeten bieden die zich kan meten met YouTube; snel, betrouwbaar en vooral gratis. Om zelf niet leeg te lopen op streams van anderen zou Apple zijn eigen iAds-platorm nieuw leven in kunnen blazen. Online zijn iAds nog steeds niet aangeslagen, maar misschien dat de televisiemarkt nieuwe kansen biedt.

Apple kan met een eigen CDN dus hoge kwaliteit videostreams aanbieden op de volgende Apple TV. De grote contentproviders betalen om er advertentieloos gebruik van te kunnen maken of regelen hun eigen streaming. Independents die zelf niet voor streaming kunnen of willen zorgen mogen van Apple’s eigen CDN gebruik maken, al wordt hun programmering dan wel omkleed met iAd-advertenties.

OMT op een Apple TV bij jou in de buurt, wij zijn er klaar voor. Apple binnenkort hopelijk ook.

Over de kansen voor Apple om een televisie-alternatief te bieden op YouTube voor onafhankelijke content creators is uitgebreid gesproken in de meest recente aflevering van OMT Café (vanaf 55:35).

 

Reageer op artikel:
Wordt Apple’s content-delivery-netwerk een zegen voor independent creators, iAds?
Sluiten