‘Apple overweegt overname Tesla Motors’

Door: Raymon Mens - 27 reacties

Wat gaat Apple’s volgende innovatie worden? Een iWatch? Een Apple TV die het TV-landschap voor goed laat veranderen? Terwijl wij op deze producten wachten, denkt Apple verder, veel verder in de toekomst. Een toekomst met zelfrijdende auto’s wellicht.

In dit toekomstbeeld zou Tesla, een progressieve producent van elektrische auto’s, niet misstaan. Volgens de Amerikaanse krant San Francisco Chronicle waren Apple en Tesla Motors vorig jaar al in gesprek over een eventuele overname. Het zou over gesprekken op hoog niveau gaan. Een indicatie dat het om serieuze interesse vanuit Apple gaat.

De Tesla S is een van de bekendere elektrische auto's van de gelijknamige fabrikant.
De Tesla model S is een van de bekendere elektrische auto’s van de gelijknamige fabrikant.

Een anonieme bron meldt de krant dat Elon Musk (CEO van Tesla) en Adrian Perica (hoofd overnames bij Apple) bij de gesprekken aanwezig waren. Het is niet duidelijk of er nog steeds onderhandelingen gaande zijn of dat Apple zijn interesse in de autofabrikant uit Palo Alto inmiddels is verloren. Het laatste lijkt onwaarschijnlijk, concurrent Google houdt zich ook al volop bezig met zelfrijdende voertuigen.

Financieel zou het overnemen van Tesla geen probleem zijn. Apple beschikt over een enorm eigen vermogen van meer dan 100 miljard dollar. De marktwaarde van Tesla bedraagt volgens schattingen momenteel 25 miljard dollar. Als Apple Tesla vorig jaar al over had genomen, was de iPhone-maker goedkoper uit geweest, destijds was de marktwaarde 4,5 miljard dollar.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    Lukkiey

    Dat zou echt super gaaf zijn!!! Ben alleen wel benieuwd hoe ze zoiets bij een persevenement op het podium krijgen!

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    25 miljard neem ik aan;-)

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Vorig jaar 4,5 miljard…. Dan zal de marktwaarde nu 25 miljard in plaats van ‘miljoen’ zijn, gok ik zo…

  • Profielfoto
    Kobes

    Gaat lekker dit artikel. Liquide middelen gelijk stellen aan eigen vermogen en 25 miljoen minder verklaren dan 4,5 miljard.
    Weinig accountants zullen het hiermee eens zijn…

  • Profielfoto
    GT1988

    25 miljoen moet miljard zijn denk ik. Anders is het echt een koopje!

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Miljoen moet miljard zijn, aangepast:)

  • Profielfoto
    App69

    Overweegt?
    Gelieve het artikel op MacRumors beter lezen.

    http://www.macrumors.com/2014/02/16/apple-tesla-purchase-audio-heart/

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Je was me net voor Ruud.

    Ik heb niet veel met auto’s maar Tesla is een van de weinige auto’s waar ik hebberig van wordt… Erg mooie wagen met van die heerlijke snufjes! Dus wat dat betreft passen Tesla en Apple bij elkaar. Heeft Apple meteen een mooie testcase voor iOS in the Car.

  • Profielfoto
    3dGuy

    Wat is nu de waarde van Tesla? Het zal wel geen 25 Miljoen zijn!?

  • Profielfoto
    RobertBV

    Het zou toch wel geweldig nieuws zijn als Apple Tesla overneemt! De auto-industrie kan ook wel een game changer gebruiken.

  • Profielfoto
    essiw

    Dat is wel een totaal andere richting dan dan waar ze nu mee bezig zijn, zelfs als ze dit zouden doen zien we ze (minstens) de komende 5 jaar nog niet.

  • Profielfoto
    ldb

    Potverpielekens… gaat het dan toch gebeuren, een eigen KITT hoe cool is dat?
    Gelukkig maken ze bij Tesla ook een aardig sportwagentje.
    Maak me gek!!!

  • Profielfoto
    Kuiper85

    Dan hoop ik dat mijn Tesla een update krijgt. Misschien in de toekomst dat je iPad of iPhone als sleutel kan gebruiken voor de auto. Ik zie wel heel veel overeenkomsten met Tesla, dus ik ben voor!

  • Profielfoto
    Haike

    Als Tim een beetje slim is, heeft hij gisteren hier naar gekeken..

  • Profielfoto
    Erwal

    Met eigen vermogen koop je niks, met liquiditeit wel.
    Maar liever zie ik Tesla zelfsandig, heerlijk eigenwijs en die Musk heeft meer visie en charisma dan Cook en de rest van zijn MT.
    Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen. Wat voegt Apple toe aan Tesla? En hoezo zou Apple dan de game changer zijn? Tesla is al de game changer in de auto industrie. En google komt er achteraan. Maar of die auto’s gaan maken betwijfel ik ten zeerste.

  • Profielfoto
    Obliviant

    met de huidige trend om alles platter en dunner te maken was Ive natuurlijk wel toe aan een nieuwe uitdaging…

    benieuwd of we binnenkort onder een putdeksel door kunnen schuiven:shock:

  • Profielfoto
    ICell

    Beetje oud nieuws:

    Apple OVERWOOG Tesla over te nemen, een beetje sensatie-maken kun je toch beter doen door niet oud nieuws als iets nieuws te verkopen…

  • Profielfoto
    Bodevinaat

    Een bedrijf overnemen heeft niks met innoveren te maken. Als Apple vervalt tot het nadoen van anderen is het einde verhaal.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Zou een prachtige move zijn als Apple Tesla zou overnemen! Een pracht combinatie van misschien wel de meest innoverende elektrische auto met het meest innoverende en intelligente computer en smartphone merk. Ik zie de Apple Tesla al helemaal voor me! Met al het beste van beide merken daarin gecombineerd. Goed voor het milieu en een geweldige vooruitgang in transport en communicatie! Ik zie de Applemannen al het podium oprijden bij de volgende Keynote! Als Tesla (het grootste natuurkundige genie ooit, die 100 jaar geleden al een auto liet rijden op draadloze electriciteit én toen al een systeem had bedacht voor draadloze overbrenging van electriciteit, zodat kabels en hoogspanningsmasten onnodig waren én een motor uitvond die draaide op verschillen in zwaartekracht!) als die Tesla dit nog mocht meemaken….! Apple, ik zeg: DOEN!!

  • Profielfoto
    Afroman

    Apple moet he tmaar lekker bij computers, en iOS producten houden. Als ik auto wil rijden wil ik echt autorijden. Niet alles via Siri doen en updaten via de App Store.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Oud nieuws mensen.
    Er is helemaal niet zeker dat dit vorig jaar ging over een overname. Veel aannemelijker is dat het ging om het gebruiken van iOS in de auto, of het koppelen van iOS apparatuur aan de auto. Elon Musk heeft recent ook aangegeven hier in het verleden met Apple over gesproken te hebben, maar Apple had geen interesse. Verklaar wellicht waarom het bij 1 gesprek is gebleven.

    En als Apple een jaar geleden al interesse had in een overname, dan zouden er meerdere gesprekken gevolgd zijn. Een overname duurt geen jaar.

    Los daarvan denk ik dat de huidige aandeelhouders van Tesla er niet om zitten te springen…

    En voor Apple zie ik ook geen toegevoegde waarde om eerlijk te zijn. Apple is een technologie bedrijf, jazeker, maar wel een bedrijf dat om computers en aanverwante draagbare computers draait. De automobiel industrie is toch echt een aparte tak van sport, al bewijst Tesla dat de brug te slaan valt. Ik denk niet dat Apple zich hier aan zal willen branden.

    Google lijkt me een veel aannemelijker kandidaat want Google is al enkele jaren bezig met de zelfrijdende auto.

  • Profielfoto
    computer space

    Kijk even Tegenlicht van zondag over de ondergang van DAS Auto!

    Erg interessant. We zijn eindelijk minder benzine aan het verbruiken, maar niet omdat de motoren zuiniger worden, maar omdat de jeugd geen blik meer koopt. Over een tijdje zijn de slaven van Volkswagen dood (50 plussers) en dan houd het feest voor de blikfabrikanten grotendeels op.

    Grootste schuldige: Apple’s iPhone!

    Dus waarom Apple de business die het zelf de nek om draait moet kopen is mij volstrekt een raadsel.

  • Profielfoto
    Afroman

    Ja dat was ook een naïeve documentaire. De reden dat ik geen auto heb is omdat het te duur is. Anders had ik het al lang genomen. En de reden dat ik niet de nieuwste iPhone heb is omdat mijn iPhone het nog prima doet.

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Degene die hier moord en brand schreeuwen dat Apple zich niet moet bemoeien met de autoindustrie, hebben duidelijk nog nooit in een Tesla gezeten.

    De Model S komt rechtstreeks uit silicon valley en dat merk je echt aan alles. Van kleine dingen als dat de auto ontgrendelt en aangaat als je er naartoe loopt (en weer vergrendeld en uit gaat als je er vanaf loopt) tot het gigantische 17 inch touch screen, waarmee je vrijwel je hele auto kunt bedienen en instellen. En het heeft nog de look & feel van iOS ook, dus een Apple liefhebber zal zich gelijk thuis voelen in een Tesla (zoals ik).

    Daarnaast waren 10 minuten in een Model S genoeg om mij te doen afvragen waarom er überhaupt nog verbrandingsmotoren gebouwd worden. Er zijn nieuwe tijden aangebroken, en ik ben blij dat het een technologiebedrijf is dat hier de voortouw in neemt want de traditionele autowereld bakt er geen drol van.

    Het enige minpunt van de Tesla is de prijs. Die begint bij 66k euro en je kan het zo gek maken als je wil, de duurste is geloof ik een ton. Maar Tesla heeft al aangegeven een auto voor de gewone man in ontwikkeling te hebben, die rond de 30k moet gaan kosten. Ook flink, maar bedenk dat je nooit meer hoeft te tanken…

  • Profielfoto
    ICell

    @Cloudsurfer:

    Helemaal mee eens; petrolheads are at the brink of extinction

  • Profielfoto
    BDM STUDIOS

    iCAR!;-)

  • Profielfoto
    computer space

    De Model S komt rechtstreeks uit silicon valley en dat merk je echt aan alles.

    Juist TOTAAL niet. Het ziet er nog steeds uit als een Volkswagen. De helft van het materiaal is aangewend om bij botsingen inzittende te beschermen, ongeveer 5m lang, 1m80 breed, je moet STUREN, beetje onderuitgezakte zitpositie. Gewoon net als de rest.

    Als Silicon valley een auto maakt, dan is het een ding wat
    A) zorgt dat je van A naar B komt ZONDER iets te doen
    B) electronica zorgt voor de veiligheid, niet het blik
    C) je hebt het comfort van een eerste klas treincoupe zodat je connected kunt werken. Je zit i.i.g niet vooruit te turen en aan een dom wiel te draaien.

    Wat dat betreft snap ik ook helemaal niks van Google met hun autonome auto! Waarom ziet dat ding er uit als een PRIUS? Zo ongeveer de domste auto van dit moment. In de basis een gestroomlijnde VW Golf, kofferbak kleiner dan mijn oude gezinswagen, in dagelijks gebruik net zo zuinig als mijn oude gezinswagen uit 1997 en een mottig uiterlijk dat 55plussers aanspreekt. Haal John Körmeling erbij, en haal zijn auto uit de mottenballen.