Poëzie uit Cupertino; een inspirerende commercial van Apple

25 reacties

Voor wie op zondagavond naast de haard de diepgang zoekt in de boeken, kan nu even uitwijken naar het web. De nieuwe tv-commercial van Apple heeft een lengte van anderhalve minuut en draagt de titel: “Your Verse Anthem”. De commercial laat op de iconisch grootse manier een aantal bijzondere toepassingen van de iPad Air zien. De beelden van onder andere reddingshelikopters, spelende kinderen, duikers en windmolenparken worden ondersteund met een voice-over van de film “Dead Poets Society” uit 1989. Bekijk hier de commercial en lees de volledig tekst van de video na de break.

Your Verse Anthem

https://www.youtube.com/watch?v=jiyIcz7wUH0

Mocht je de tekst van de commercial graag nog eens na willen lezen dan hebben wij deze hier geciteerd met dank aan recode.net:

We don’t read and write poetry because it’s cute. We read and write poetry because we are members of the human race. And the human race is filled with passion. And medicine, law, business, engineering — these are noble pursuits and necessary to sustain life. But poetry, beauty, romance, love — these are what we stay alive for.

To quote from Whitman,

“O me, O life of the questions of these recurring.
Of the endless trains of the faithless. Of cities filled with the foolish. What good amid these, O me, O life?
Answer: that you are here. That life exists and identity. That the powerful play goes on, and you may contribute a verse.”

“That the powerful play goes on, and you may contribute a verse.”

What will your verse be?

De nieuwe commercial sluit mooi aan bij de pagina op Apple’s website waarin het bedrijf uit Cupertino je ‘leert’ leven met een iPad. Met deze pagina, waar wij in november al een artikel over schreven, laat Apple eveneens bijzondere toepassingen van de iPad zien.

Nu rest ons alleen nog de vraag: “What will your verse be?”

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    THX-1138

    Bart Simpson zou zeggen: “What a load of crappy crap crap

  • Profielfoto
    koen

    En die voice over is natuurlijk Robin ‘oh captain, my captain’ Williams.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Raakt me niet echt

  • Profielfoto
    GForce85

    Wordt wel duidelijk dat er nu een nicht aan het roer staat daar bij Apple.
    Zoetsappig gezever.

    Zit wel goed in elkaar daar niet van.

  • Profielfoto
    sedikit

    Enkele willekeurige tenenkrommende “stijlbloempjes” uit bovenstaande ronkende tekst:

    Poëzie uit Cupertino”?? Poëzie?
    -“Voor wie op zondagavond naast de haard de diepgang zoekt”??? Diepgang naast de haard?!
    -“waarin het bedrijf uit Cupertino je ‘leert’ leven met een iPad” ??? Een bedrijf wat mij “leert leven”?!

    Man houd toch op met die onzin. Het is gewoon een gladde reclamekeutel over iets wat kennelijk als een moderne bijbel gezien moet worden. Dat is alles!

  • Profielfoto
    SunKeeper
  • Profielfoto
    hermen

    Gave commercial die alleen Apple kan maken.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Ik heb er ook eentje van Whitman: “The lunatic is carried at last to the asylum a confirm’d case

    Dat mogen ze meteen doen met de uitvinder van het gesmoezel hierboven.

  • Profielfoto
    desafiadore

    Bah! Wat een slijmerige commercial !

    Geen diepgang, geen informatie over het produkt, alleen maar een
    beetje ‘kijk, gebruik ook je ipad hier’ terwijl je dat normaal nooit zou willen doen.

    Hopelijk komt Apple weer eens met een pakkende commercial, duidelijke weergave van wat men verkoopt, wat het doet in het (zeer) kort, en met een vleug humor, iets wat ‘pats…!!! op je scherm komt’ en je de volgende werdag je collega’s er ook over hoort….

  • Profielfoto
    koen

    Think Different

  • Profielfoto
    NielsDam

    Wtf… What a load of crap… Ze zijn nu echt de weg kwijt daar bij Apple…

    What’s next, de iPhone 6: exactly the same yet totally different. The exact same iPhone yet so much more refined and now in space black and rose gold…

  • Profielfoto
    1984

    Think Different

    Inderdaad ze proberen met die voice-over de “Think Different” commercials weer tot leven te brengen. Echter dat was Apple zonder iTunes.

    De commercial laat op de iconisch grootse manier een aantal bijzondere toepassingen van de iPad Air zien. De beelden van onder andere reddingshelikopters, spelende kinderen, duikers en windmolenparken worden ondersteund met een voice-over van de film “Dead Poets Society” uit 1989

    Zo bijzonder is dit filmpje niet, Dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=UelJZG_bF98 overtreft hem , en leuk te zien hoe ze dat filmpje maakte http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_2662143335&feature=iv&src_vid=UelJZG_bF98&v=ejXgE480R1I leuk om naar te kijken en het zelf te gaan proberen te maken.

  • Profielfoto
    essiw

    Ik vind het een mooie reclame, mooier dan de meeste andere reclames, het laat ten minste zien waarvoor het gebruikt zou kunnen worden (niet dat het hier het meest voor gebruikt wordt).

    @GForce, you reactie slaat echt nergens op, ik zou hier uitbundig kunnen vertellen waarom, maar aangezien je toch niet verder kijkt dan geaardheid bij personen en hier stereotypische vooroordelen bijhaalt denk ik niet dat je ook maar iets zal hebben aan mijn uitleg.

  • Profielfoto
    ArMac

    Ik vind het juist een goede reclame. Niet eentje waarbij concurrenten belachelijk worden gemaakt, wat blijkbaar mode is anno 2013/2014. Gewoon laten zien waarvoor jouw product de helpende hand kan bieden. Uitgaan van je eigen kracht, dat vind ik altijd de sterkste reclames

  • Profielfoto
    Gans

    Wat betekent iconisch groots?

  • Profielfoto
    Needler

    Beste Apple reclame sinds 1997. Kippenvel.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Wat zijn we weer lekker positief allemaal.

  • Profielfoto
    Buzz

    Zoetsappig en hoogdravend is het, net als de film met Robin Williams waar die monoloog uit voortkomt. Maar als je daar even in wil mee gaan dan is er erg veel moois te zien. Het is ook uitzonderlijk goed gemonteerd, voor een commercial. Daardoor blijft het voor mij bij herhaaldelijk bekijken interessant. Ik vond de iPhone commercials over fotografie en muziek van afgelopen jaar de echte toppers, maar deze, en de holiday commercial zijn ook echt niet slecht.

    Gelukkig hoeven ze geen informatie over het product te laten zien, wat kan er saaier zijn om naar te kijken dan dat?

    De boodschap is hier dat computertechnologie niet meer een saai en ingewikkeld op zichzelf staand onderwerp is, voor professionals of hobbyisten. In plaats daarvan kan computertechnologie tegenwoordig naadloos geïntegreerd worden in ons werk, onze kunst en cultuur, leren, spelen en ontspanning. Die boodschap wordt volgens mij effectief overgebracht.

  • Profielfoto
    Bento

    …kan nu even uitweiden naar het web…

    Uitweiden of uitwijken?

  • Profielfoto
    seek

    Ik voel me als (software) designer door deze woorden zwaar benadeeld: Design, engineering, … kunnen wel, net als poëzie, gedreven worden door passie.

    Ook benadeelt Apple hiermee haar eigen werk, producten en decennia lang uitgedragen boodschap.

  • Profielfoto
    Andre Mesker

    Is de hele commercial gefilmd met een iPad? Kijk, dan ben ik onder de indruk.:razz:

  • Profielfoto
    Buzz

    seek: Dan zie je het volgens mij veel te letterlijk. “Your verse” en “passion” kan volgens de reclamemakers net zo goed een optreden in een traditioneel Japanse (?) theatervoorstelling, het schrijven van een filmscenario, het bijwonen van een dance party, het onderzoek doen naar het ontstaan van tornado’s of het onderhouden van een offshore windturbine zijn. In dat rijtje past jouw (en Apple’s) werk als gepassioneerde software designer vast ook wel, al passen er misschien wat minder indrukwekkende beelden bij dan in deze commercial te zien zijn.

  • Profielfoto
    Airswing

    In één woord: Prachtig!

  • Profielfoto
    desafiadore

    Het lijkt steeds meer op die zoete lichte lieve liefdevolle zachte strelende reclame van Microsoft….

    Als producer voor een reclame bureau schieten de tranen mij in de ogen.
    Apple zal vast een bekende ‘speler’ dit hebben laten uitvoeren, maar, dit…, dit kan toch niet Apple !

    Ik lees reacties als ‘wouw’ en ‘het beste van alle reclames’, dan denk ik, over smaak valt te twisten, maar over deze commercial?!?!

  • Profielfoto
    Buzz

    desafidadore: Ik ben dan wel benieuwd naar wat jij nou een voorbeeld van een echt goede reclame vindt.