Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 16 januari 2014

Apple moet alle ‘onbedoelde’ in-app aankopen terugbetalen

Welke moderne ouder heeft zich er niet schuldig aan gemaakt? Je kinderen zijn aan het jengelen en om ze even stil te krijgen koop je snel een spelletje in de App Store en duw je ze je iPad in handen. Pedagogiek buiten beschouwing gelaten kan het voor je portemonnee in ieder geval funest zijn.

Wie een aankoop doet in de App Store kan namelijk tot een kwartier erna aankopen blijven doen zonder dat daar een wachtwoord of Touch ID voor nodig is. Kortom, je nageslacht kan zonder dat je het door hebt losgaan in de App Store. Eigen schuld, dikke bult zou je denken? Niet in de Verenigde Staten. Daar moet Apple 32,5 miljoen dollar aan niet-bedoelde aankopen terugbetalen.

De Amerikaanse Federal Trade Commission heeft na onderhandelingen met Apple een verplichte terugbetaling opgelegd aan ouders wiens kinderen zonder hun toestemming in-app-aankopen hebben gedaan. Elke claim voor terugbetaling moet gehonoreerd worden, maar Apple moet in ieder geval 32,5 miljoen dollar uitbetalen. Mochten er niet genoeg claims binnenkomen voor dat bedrag, dan moet de rest gestort worden op de rekening van, inderdaad, de FTC.

CEO Tim Cook heeft in een e-mail aan zijn medewerkers uitgelegd dat Apple volgens hem nu dubbel gestraft wordt. Vorig jaar besloot het bedrijf al voor een Amerikaanse rechter om alle claims voor terugbetaling van onbedoelde in-app aankopen te honoreren. Dat was voor de rechter voldoende, maar blijkbaar niet voor de FTC.

Last year, we set out to refund any in-app purchase which may have been made without a parent’s permission. We wanted to reach every customer who might have been affected, so we sent emails to 28 million App Store customers – anyone who had made an in-app purchase in a game designed for kids. When some emails bounced, we mailed the parents postcards. In all, we received 37,000 claims and we will be reimbursing each one as promised.

A federal judge agreed with our actions as a full settlement and we felt we had made things right for everyone. Then, the FTC got involved and we faced the prospect of a second lawsuit over the very same issue.

It doesn’t feel right for the FTC to sue over a case that had already been settled. To us, it smacked of double jeopardy. However, the consent decree the FTC proposed does not require us to do anything we weren’t already going to do, so we decided to accept it rather than take on a long and distracting legal fight.

De FTC geeft Apple nu tot 1 april de tijd om de App Store aan te passen zodat er niet langer onbedoelde aankopen gedaan worden óf het bedrijf moet duidelijk waarschuwen dat er tot een kwartier na de eerste aankoop zonder wachtwoord doorgekochtt kan worden. Vreemd genoeg beperkt de FTC zich hier tot in-app aankopen terwijl er binnen het kwartier na de eerste aankoop net zo goed andere apps gekocht kunnen worden zonder wachtwoord. Dus misschien ligt er volgend jaar weer zo’n lucratieve deal voor de FTC in het verschiet.

Reageer op artikel:
Apple moet alle ‘onbedoelde’ in-app aankopen terugbetalen
Sluiten