Maarten
Maarten Nieuws 30 januari 2014

iPad blijft marktleider, maar hoe lang nog?

Onderzoeksbureau IDC heeft gisteren nieuwe cijfers gepubliceerd over de tabletverkopen gedurende het laatste kalenderkwartaal van 2013. Uit de tabel waarin de verkochte tablets per merk worden vergeleken, blijkt dat Apple met 33,8% de koploper blijft in de tabletmarkt. De grootste concurrent is Samsung met 18,8%.

Met een totaal van 217,1 miljoen verkochte tablets over het jaar 2013 blijft er een riante stijging in de verkoopcijfers. Toch neem in vergelijking met eerdere jaren deze stijging af. De enorme groeicijfers die eerder genoteerd konden worden zijn niet meer aan de orde. De fabrikanten Samsung en Lenovo zagen hun marktaandeel stijgen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012, terwijl het bedrijf uit Cupertino hier op moest inleveren.

Tabletverkopen gedurende het vierde kwartaal van 2013 – Bron: IDC Worldwide Tablet Tracker

Apple zag het marktaandeel stijgen ten opzichte van het derde kwartaal van 2013, waar ze destijds bleven steken op 29,8%. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2012 heeft Apple echter minder goed gepresteerd. Waar de iPad-maker in de feestmaanden van 2012 een marktaandeel van 38,2% had, bleek zoals eerder geschreven, het marktaandeel in 2013 gedaald te zijn naar 33,8%.

De goedkopere tablets van andere fabrikanten waren dus populaire cadeaus tijdens de feestmaanden van 2013. Echter kon Apple ons tijdens de conference call van drie dagen geleden, een stijging mededelen van de iPad verkopen. De consumenten waren er dus wel, maar kozen vaker voor een tablet van een andere fabrikant. Het lijkt er dus op dat Apple een stukje marktaandeel laat liggen wat nu opgevuld wordt door producenten als Samsung en Lenovo. Wordt het tijd dat Apple een budget tablet gaat uitbrengen?

Reageer op artikel:
iPad blijft marktleider, maar hoe lang nog?
Sluiten