Roelof Roos
Roelof Roos Nieuws 8 december 2013

Nog even over die rode Mac Pro

Als je wel eens iets leest op One More Thing dan weet je vast van de recente veiling van een aantal ‘special edition one of a kind’ Apple producten. Een rode Mac Pro verwisselde van eigenaar voor maar liefst 977.000 dollar en roodgouden hoofdtelefoontje bracht 461.000 dollar op.

Dat geld gaat naar RED, een door Bono opgezette liefdadigheidsorganisatie die de verspreiding van AIDS probeert tegen te gaan. We schreven er hier al eerder over  en ook in OMT Café ging het over tafel. Waarom gaat dit zoals het gaat? Waarom zijn er ‘gekken’ die dergelijke bedragen neertellen?
Stel je bent Bono, rijk geworden met de muziek van U2, je hebt alles wat je hartje begeert, wat nog te doen met je leven? Bono zette RED op. Een uitdaging met ieder product, of het nou om een iPhone, een blikje frisdrank of een goed doel gaat is om het onder de aandacht te brengen. Meer aandacht is meer opbrengst. Als je Bono bent heb je een betere uitgangspositie dan de meeste mensen, dus dat schiet al lekker op. Een herkenbaar vast thema, in dit geval rode producten, doet het ook goed. Als bedrijven als Apple, Starbucks en Coca Cola ook meedoen, begint het echt te lopen.

Vervolgens is het de kunst de aandacht vast te houden en moet je dus zorgen dat je regelmatig in het nieuws komt. Het pulbiek moet het merk kennen. Als Jony Ive dan iets heel speciaals ter beschikking stelt dan komen RED, Jony Ive en Apple in het nieuws. Daar worden ze allemaal beter van. Het gaat natuurlijk om RED dus ze hopen dat al die Apple fans zich ook realiseren dat iedereen kan helpen door iets te kopen, bij Apple of ergens anders.

Voor Apple is het ook meer dan alleen bijdragen aan een goed doel, ook voor het merk Apple is dit goed. Bij de concurrent gebeuren dit soort dingen niet, dat maakt Apple speciaal. Mag ook best wat kosten. Als er dan ook nog de astronomische bedragen betaald worden komen RED, Jony Ive en Apple weer in het nieuws, blijft het weer iets beter hangen.

Is het gek dat iemand 461.000 dollar betaalt voor een hoofdtelefoontje? Dat lijkt misschien zo, maar dat valt wel mee. De rijkdom is in de wereld ongelijk verdeeld, er zijn een paar heel rijke mensen die per dag meer geld verdienen dan ze in hun leven kunnen uitgeven. Sommige van die mensen geven veel van hun geld weg. Dat krijgt de laatste jaren meer aandacht, onder andere door The Giving Pledge waar je ‘lid van kunt worden’ als je tenminste 1.000.000.000 dollar (een miljard) bezit én belooft de helft weg te geven. Geld weggeven is populair.

Terug naar die rode Mac Pro: De Mac Pro wordt geschonken aan degene die in ruil daarvoor het meeste geld weggeeft aan RED. Juridisch gezien is het niet zo dat iemand 977.000 betaald heeft voor een Mac. Iemand heeft $ 977.000 belastingaftrekbaar weggeven en in ruil daarvoor een Mac ‘als bedankje’ gekregen. (Een Mac kopen voor $ 977.000 is niet belastingaftrekbaar en gaat van je netto inkomen af, een gift is dat wel en gaat van je bruto inkomen af.)

Dus stel je bent Apple fan, je wordt een keer heel rijk en je besluit een miljoen weg te geven, dan kan je twee dingen doen: Je kunt het geld overmaken als je toch net wat rekeningen betaalt en vervolgens gewoon naar bed gaan, of je kunt je gift ‘ruilen’ tegen een bijzonder object van Apple. Met een beetje geluk mag je ook nog met Jony op de foto. Ik zou het wel weten.

De hele veiling van 43 unieke producten bracht in totaal 12.833.000 dollar op, een overzicht is hier te vinden.

Reageer op artikel:
Nog even over die rode Mac Pro
Sluiten