De geheimen achter ’s werelds meest succesvolle apps

5 reacties

Er staan meer dan een miljoen unieke apps in de App Store. Met zowel positieve als negatieve uitschieters heeft een app gemiddeld 50.000 downloads. De meest populaire apps zijn soms met wat geluk zo populair geworden, maar in sommige gevallen zijn slimme tactieken toegepast om het geluk een handje te helpen.

Natuurlijk is er één ding dat altijd aanwezig moet zijn, een app maken waar consumenten echt op zitten te wachten. Heb je zelf een app gemaakt die door een kleine groep goed ontvangen wordt? Lees verder over hoe en waarom Instagram, Snapchat en Evernote met meer dan geluk alleen een groot succes werden.

Instagram: Laat invloedrijke mensen beta tester zijn

Instagram groeide als kool, in de eerste 24 uur had de fotodienst 25.000 gebruikers, na enkele weken waren dit er al 300.000. Oprichter Kevin Systrom liet, voordat Instagram publiek beschikbaar werd, al enkele invloedrijke bloggers en contacten gebruikmaken van de app. Jack Dorse, oprichter van Twitter, mocht een testversie gebruiken en plaatste hiermee al snel enkele foto’s op zijn profiel. Twee artikelen op TechCrunch maakte het lopende vuurtje compleet.

Wat Instagram ook slim deed, was de app vlak nadat de iPhone 4 voor het eerst te koop was beschikbaar stellen. De iPhone 4 had een sterk verbeterd scherm en camera, waardoor de app beter tot zijn recht kwam. Het publiceren van foto’s op Facebook en Twitter werd met Instagram bovendien makkelijk gemaakt, andere apps hielden foto’s destijds binnen de app terwijl delen met Instagram makkelijk was.

Snapchat: Zorg voor buzz bij een kleine, maar belangrijke doelgroep

De makers van Snapchat brachten de app eerst onder de aandacht bij studenten aan de Stanford University in de VS. Toch werd Snaptchat pas echt populair toen ook scholieren de app gingen gebruiken en het een populaire manier van communiceren onder tieners werd.

Met de groepsberichten-functie in snapchat worden foto’s naar hele adresboeken verzonden, maar ontvangers zien niet dat het bericht naar meerdere personen verzonden is. Dit is een belangrijke aanjager van virale groei en buzz. Door middel van een persoonlijk bericht (een foto) worden hele adresboeken bereikt.

Evernote: Maak niet alleen de pers nieuwsgierig

In een interview vorig jaar zei Evernote CEO Phil Libin dat de notitiedienst vooral de gesloten beta en de nieuwsgierigheid van onder andere de pers flink bij heeft gedragen aan de groei van Evernote. Nadat TechCrunch over de besloten beta schreef, kwamen al snel duizenden verzoeken om aan de beta deel te nemen binnen.

Het gesloten karakter van de beta prikkelde toegelaten testers om ook echt iets met Evernote te gaan doen. Bij publieke beta’s kost aanmelden weinig moeite en besluiten gebruikers waarschijnlijk eerder met testen te stoppen dan bij een beta die wat exclusiever is.

De strategie van Evernote om voor ieder nieuw platform (denk aan BlackBerry 10, Windows Phone 8) snel een app beschikbaar te hebben, maakt dat de notitiedienst vaak gebruikt wordt als showcase en uitgelichte app in nieuwe App Stores. Een slimme tactiek die voor de nodige aandacht zorgt.

Via: Entrepreneur.com

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Graag een vervolg met de titel: De geheimen achter het ineenstorten van ‘s werelds meest succesvolle apps. Evernote komt daar terug lijkt me.

  • Profielfoto
    wwgnr

    Marketing 101 dit.

  • Profielfoto
    ion8

    @gijs, verklaar je nader want ik kan je even nuet goed volgen.

  • Profielfoto
    iDeMi

    @ion8 en @gijs,

    Ik ben het met Gijs eens. Evernote was een hele goede applicatie, totdat deze tig keer van user interface veranderde, zeker op de mobile telefoon, tot de nu een van de meest ondoorgrondelijke die er maar kan zijn. Ik gebruik het regelmatig maar ik blijf me er elke keer weer over verbazen waarom de oorspronkelijke eenvoud overboord is gegooid.

  • Profielfoto
    Verdult

    @gijs, En Facebook, of ben ik nu een maandje te vroeg?