Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 6 december 2013

De 7 grootste ergernissen aan apps

Uit eerder onderzoek van Localytics blijkt dat meer dan een vierde van alle apps die consumenten downloaden hooguit één keer gebruikt en daarna weer gewist worden. Voor ontwikkelaars een frustrerende gedachte die geen recht doet aan al het werk en geld dat in de ontwikkeling van apps gestopt wordt.

Appiterate, een bedrijf dat zich richt op gebruikersonderzoek, zette de grootste ergernissen die leiden tot het verwijderen van een app op een rij. Heb je zelf een app? Zorg er dan voor dat je geen eendagsvlieg wordt en check of je app de nu volgende zeven ergernissen niet bevat.

#7 – VERPLICHT INLOGGEN MET SOCIALE MEDIA
Inloggen met Twitter of Facebook is een goed alternatief op een lange registratieprocedure. Ontwikkelaars hebben echter ook ontdekt dat het een handige manier is om persoonlijke informatie te verzamelen en stellen het inloggen met Twitter of Facebook verplicht. Voor veel consumenten is dit het moment om de app te sluiten en deze te verwijderen.

#6 – PRIVACY
Niet alleen de NSA, maar ook ontwikkelaars hebben er soms een handje van zoveel mogelijk privégegevens binnen te harken. Waarom een simpele radio-app toegang nodig heeft tot de camera en het adresbroek? Zonder reden vragen om toegang tot persoonlijke informatie wordt niet op prijs gesteld.

#5 – IRRITANTE ADVERTENTIES
Verplicht kijken naar beeldvullende advertenties voordat een artikel gelezen kan worden of een knipperende banner tussen tekst plaatsen vormen de garantie voor een snelle verwijdering van een app.

Advertenties zijn de reden dat gratis apps gratis kunnen zijn en blijven. Het is daarom van belang om alleen goed ontworpen advertenties te gebruiken die niet teveel afbreuk doen aan de rest van de app. Het testen van de Click Through Rates van diverse formaten en vormen van advertenties is dan ook aan te raden.

#4 – SLECHTE INTERFACE
Een vaak gehoorde uitspraak is dat het toch om de content en niet om de interface gaat. Toch gaven 42% van de respondenten in het onderzoek van Appiterate aan een app te verwijderen als deze een slecht ontworpen interface heeft of in zijn geheel slecht werkt.

Omdat niet iedere ontwikkelaar ook een goede ontwerper is, heeft iOS een aantal standaard UI-elementen die toegepast kunnen worden in een app. Standaard wordt een iOS-app dus al wat in een acceptabel keurslijf geperst op gebied van ontwerp. Op Android is het verleidelijke om helemaal los te gaan met opmerkelijke lettertypen en onleesbare iconen.

#3 – CRASHES EN LANGE LAADTIJDEN
Hoewel het bij een Mac of Windows nog geaccepteerd wordt dat een app even bezig is met laden, eisen gebruikers van mobiele apps snelle laadtijden en een soepele werking. Vastlopen, crashen en traagheid blijkt bovendien iets dat gebruikers het vaakst delen met andere gebruikers in reviews.

#2 – COMPLEXE REGISTRATIEPROCEDURE
Maar liefst 68% van de respondenten gaven aan een apps te verwijderen als het registratieproces te complex is. Verplichte registratieprocedures blijken goed voor een ‘instant delete’ omdat de eventuele voordelen van de app niet ontdekt kunnen worden zonder registratie.

#1 – TE VEEL PUSH NOTIFICATIES
Push notificaties zijn voor ontwikkelaars vaak een handige tool, maar voor gebruikers een grote bron van ergernis. Ondanks dat het een kleine moeite is, nemen weinig gebruikers de moeite om in iOS of in apps push notificaties uit te zetten. Ongeveer drie kwart van de gebruikers stelde te veel pushnotificaties de grootste ergernis aan hun apps te vinden.

De top 7 in een staafgrafiek.

Wat is jouw grootste ergernis aan apps?

Reageer op artikel:
De 7 grootste ergernissen aan apps
Sluiten