De 7 grootste ergernissen aan apps

24 reacties

Uit eerder onderzoek van Localytics blijkt dat meer dan een vierde van alle apps die consumenten downloaden hooguit één keer gebruikt en daarna weer gewist worden. Voor ontwikkelaars een frustrerende gedachte die geen recht doet aan al het werk en geld dat in de ontwikkeling van apps gestopt wordt.

Appiterate, een bedrijf dat zich richt op gebruikersonderzoek, zette de grootste ergernissen die leiden tot het verwijderen van een app op een rij. Heb je zelf een app? Zorg er dan voor dat je geen eendagsvlieg wordt en check of je app de nu volgende zeven ergernissen niet bevat.

#7 – VERPLICHT INLOGGEN MET SOCIALE MEDIA
Inloggen met Twitter of Facebook is een goed alternatief op een lange registratieprocedure. Ontwikkelaars hebben echter ook ontdekt dat het een handige manier is om persoonlijke informatie te verzamelen en stellen het inloggen met Twitter of Facebook verplicht. Voor veel consumenten is dit het moment om de app te sluiten en deze te verwijderen.

#6 – PRIVACY
Niet alleen de NSA, maar ook ontwikkelaars hebben er soms een handje van zoveel mogelijk privégegevens binnen te harken. Waarom een simpele radio-app toegang nodig heeft tot de camera en het adresbroek? Zonder reden vragen om toegang tot persoonlijke informatie wordt niet op prijs gesteld.

#5 – IRRITANTE ADVERTENTIES
Verplicht kijken naar beeldvullende advertenties voordat een artikel gelezen kan worden of een knipperende banner tussen tekst plaatsen vormen de garantie voor een snelle verwijdering van een app.

Advertenties zijn de reden dat gratis apps gratis kunnen zijn en blijven. Het is daarom van belang om alleen goed ontworpen advertenties te gebruiken die niet teveel afbreuk doen aan de rest van de app. Het testen van de Click Through Rates van diverse formaten en vormen van advertenties is dan ook aan te raden.

#4 – SLECHTE INTERFACE
Een vaak gehoorde uitspraak is dat het toch om de content en niet om de interface gaat. Toch gaven 42% van de respondenten in het onderzoek van Appiterate aan een app te verwijderen als deze een slecht ontworpen interface heeft of in zijn geheel slecht werkt.

Omdat niet iedere ontwikkelaar ook een goede ontwerper is, heeft iOS een aantal standaard UI-elementen die toegepast kunnen worden in een app. Standaard wordt een iOS-app dus al wat in een acceptabel keurslijf geperst op gebied van ontwerp. Op Android is het verleidelijke om helemaal los te gaan met opmerkelijke lettertypen en onleesbare iconen.

#3 – CRASHES EN LANGE LAADTIJDEN
Hoewel het bij een Mac of Windows nog geaccepteerd wordt dat een app even bezig is met laden, eisen gebruikers van mobiele apps snelle laadtijden en een soepele werking. Vastlopen, crashen en traagheid blijkt bovendien iets dat gebruikers het vaakst delen met andere gebruikers in reviews.

#2 – COMPLEXE REGISTRATIEPROCEDURE
Maar liefst 68% van de respondenten gaven aan een apps te verwijderen als het registratieproces te complex is. Verplichte registratieprocedures blijken goed voor een ‘instant delete’ omdat de eventuele voordelen van de app niet ontdekt kunnen worden zonder registratie.

#1 – TE VEEL PUSH NOTIFICATIES
Push notificaties zijn voor ontwikkelaars vaak een handige tool, maar voor gebruikers een grote bron van ergernis. Ondanks dat het een kleine moeite is, nemen weinig gebruikers de moeite om in iOS of in apps push notificaties uit te zetten. Ongeveer drie kwart van de gebruikers stelde te veel pushnotificaties de grootste ergernis aan hun apps te vinden.

De top 7 in een staafgrafiek.

Wat is jouw grootste ergernis aan apps?

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    seek

    Helemaal mee eens! Mijn app in ontwikkeling heeft geen van deze irritaties.

  • Profielfoto
    iQuinten

    Een grote ergenis is bij mij als je een afbeelding ziet en je kan hem niet vergoten op je mobiel

  • Profielfoto
    IOS dude

    Waar blijft de casual friday??

    OT: grootste ergernissen zijn eigenlijk alle voorbeelden hier aangehaald

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Helemaal mee eens! Gelukkig heeft de OMT-app hier geen last van:)

  • Profielfoto
    marcelnijman

    #4: dit is geen “vaak gehoorde uitspraak”. Ik heb het in ieder geval nog nooit iemand horen beweren. Uitspraken als “Content is king” verwijzen naar het ontwerp-principe dat de interface de content niet in de weg mag zitten. De Apple-filosofie is *juist* dat de interface belangrijk is, en zo goed ontworpen moet worden dat de techniek wegvalt en de aandacht op de content komt te liggen.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    En op het moment dat ik het bovenstaande typte, crashte de app weer eens. Dat is wel storend. Maar verder geen klachten.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Ik erger me aan licht schokkerig scrollen zoals bij de NOS-app. En nee, dat is niet op een ouder apparaat, maar op een nagelnieuwe iPad mini ret.

    Apps met een lelijk icoon, niet passend binnen iOS7, ben ik geneigd te vervangen door een andere app.

  • Profielfoto
    mekker

    voor probleem #7 heb ik een Facebook account onder de naam “kiss my ass” wat op Tinder soms tot hilarisch berichten leidt.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Apps met een slecht design verwijder ik direct

  • Profielfoto
    Janjans

    Fijn artikel! Voor mij is vooral het moeten inloggen dmv een ander soort account een reden om te stoppen, samen met het toegang vragen tot mijn gegevens of locatie.

    Notificaties kan je meestal toch wel uitzettem? Of heb ik de echte die hard apps wat dit betreft nog niet mogen gebruiken…..

  • Profielfoto
    computer space

    Mijn ergernis is dat in veel gevallen de website beter is dan de app!

  • Profielfoto
    Zakske

    Mijn ergernis is dat in veel gevallen de website beter is dan de app!

    Idd. Veel apps zijn niet meer dan een zware schil rondom een website. Voordeel van die website is dat je tig artikelen in tabbladen kunt openen, waar je in de app steeds van artikel naar artikel moet klikken.

  • Profielfoto
    SvS

    #8 In app aankopen aansmeren.

  • Profielfoto
    recoiller

    Wie niet betaald voor een product is zelf het product.
    Dat is de oorzaak van een aantal van deze irritaties..

  • Profielfoto
    Janjans

    @recoiller:lol: Mooie uitspraak! En zo waar!

  • Profielfoto
    Douwie

    #9 Geen ruimte meer.

  • Profielfoto
    koen

  • Profielfoto
    Joerian

    Wie niet betaald voor een product is zelf het product.
    Dat is de oorzaak van een aantal van deze irritaties..

    So true

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Ik erger me aan licht schokkerig scrollen zoals bij de NOS-app. En nee, dat is niet op een ouder apparaat, maar op een nagelnieuwe iPad mini ret.

    Dat zit in iOS7 ook onder Instellingen>Privacy>Locatievoorzieningen, die lijst schokt hier aan alle kanten op een iPhone 5 als ik er door scroll. Al heb ik wel een behoorlijke bak met apps staan, maar zou niet uit mogen maken. Icoon-previews zijn al geladen, ook dan schokt het nog evenveel.

  • Profielfoto
    jerome

    In de OMT ios app kan ik een bericht ook alleen via Twitter en Facebook delen. Link kopiëren, bericht of mail ontbreken. Ik wilde dit bericht net doorsturen naar een appbouw collega, die heeft geen Twitter en ik heb geen facebook connectie met hem.

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Ik heb een iPhone 3GS en vaak wanneer Ik de OMT app wil starten loopt ie vast of sluit zo in een keer af (appcrash) Kan dit verholpen worden door een update? Gr Jamie. Voor de rest is het een top app!

  • Profielfoto
    SvS

    Als navolging op bericht van Jerome;
    Bij foto delen kan niet app ‘whatsapp’ geselecteerd worden. Toch jammer! Moet ik toch eerst via whatsapp foto oppikken.

  • Profielfoto
    Edwin

    Mijn grootste probleem met Apps is dat er geen trial periode, zelfs niet bij de Mac App Store.

  • Profielfoto
    SvS

    Mijn grootste probleem met Apps is dat er geen trial periode, zelfs niet bij de Mac App Store.

    +++++! (jammer dat je hier niet kan klikken op ‘plus’ of helemaal eens.)