Maarten
Maarten OMT Specials 11 november 2013

Verandering van spijs doet eten, als het gaar is (opinie)

Afgelopen maanden gingen twee besturingssystemen met enorme gebruikersgroepen op de schop, iOS 7 en Windows 8 waren een feit. Iedereen had zijn mening klaar en een kritische houding van de consument was het logische gevolg. Echter, wanneer slaat een kritische houding om in afkeer?

Op dit moment gaat het fout bij Microsoft. Windows maakt de grootste identiteitscrisis ooit door. Consumenten raken het vertrouwen (en de weg) in hun vertrouwde Windows kwijt, het bedrijfsleven waagt zich niet aan upgraden. Oorzaak? Microsoft wil in één keer, met veel geweld, een eenduidig OS neerzetten voor telefoons, tablets en PC’s. Een forse fout die lastig te herstellen valt. Zijn eenduidige systemen dan een no-go? Zeker niet. Sterker nog, ook Apple is er tussen de lijntjes al mee bezig.

In OS X 10.9 Mavericks is de interactie tussen Mac en iDevice al verbeterd, denk aan notificaties die gesynchroniseerd worden en de mogelijkheid een geplande route direct door te pushen naar een iDevice. Neem hierbij het fenomeen flat-design, dat langzaam maar zeker intrede doet binnen OS X en het plaatje is compleet.

Apple leert van de lancering van iOS 7 en de fouten van Microsoft. Rustig en gefaseerd veranderen is een belangrijk deel van de sleutel tot succes. In het geweld van alle nieuwe producten zijn we misschien vergeten dat Mavericks het laatste cijfer achter 10 heeft meegekregen. Een grote verandering in het najaar van 2014, wie weet?

We hebben één zekerheid: Apple zal de verandering naar de consument brengen op een manier die bij Apple past. Niet te snel en afgestemd op de beleving van de klant. Want verandering van spijs doet eten, maar het moet wel gaar zijn.

Reageer op artikel:
Verandering van spijs doet eten, als het gaar is (opinie)
Sluiten