Providers misbruiken belgegevens voor marketingdoeleinden

Door: Raymon Mens - 12 reacties

In 2012 stelde Agentschap Telecom een onderzoek in naar het naleven van de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens. Providers slaan in het kader van deze wet gegevens op over gesprekken en e-mails, deze mogen alleen voor facturatie- of wettelijke doeleinden gebruikt worden.

Van de providers slaat 24 procent de data op voor andere dan wettelijke doelen, bijvoorbeeld marketing en research. 10 procent van de providers bewaarden de gegevens ook langer dan is toegestaan. Belgegevens mogen een jaar bewaard worden, mail een half jaar.

Persoonlijke bel- en mailgegevens worden door providers misbruikt.
Persoonlijke bel- en mailgegevens worden door providers misbruikt.

Het onderzoek werd al in 2012 uitgevoerd door Agentschap Telecoom, het resultaat is echter nooit publiek beschikbaar. Bits Of Freedom, een beweging die opkomt voor digitale burgerrechten, kreeg door middel van een WOB-prodecure de resultaten boven water. De NOS berichtte maandagmorgen over het onderzoek.

Er werden 229 Nederlandse providers onderzocht, 24 procent geeft aan gegevens ook ‘voor andere dan wettelijke doeleinden te gebruiken’. Dit is in strijd met de Wet bewaarplicht van 2009. Providers mogen bel- en mailgegevens alleen voor ander doel dan facturering gebruiken als klanten hier expliciet toestemming voor geven. In slecht 64 procent van de gevallen vroeg de aanbieder om die toestemming. Het langer bewaren van de gegevens is sowieso nooit toegestaan.

De verzamelde gegevens omvatten begin- en eindtijd van gesprekken, de locatie van telefoons, namen en nummers van betrokken abonnees, mailadressen, ip-adressen en de datum en het tijdstip van inloggen en uitloggen. Het is niet bekend welke providers precies misbruik maken van deze gegevens.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Wouter ---

    Helaas weer

  • Profielfoto
    fritsveer

    229 NL providers!!
    Als ik me kwaad maak kom ik tot 15 misschien 20…

  • Profielfoto
    Xcode

    Er werden 229 Nederlandse providers onderzocht, 24 procent geeft aan gegevens ook ‘voor andere dan wettelijke doeleinden te gebruiken’.

    Bizar dat er zoveel providers zijn. Maar de echte vraag is in dit nieuwsbericht niet beantwoord: hoe doen de grote drie – KPN (Hi, Telfort), Vodafone, T-Mobile – het?

  • Profielfoto
    bassbug

    Enerzijds is dit weer ontzettend achterbaks van de providers.
    Is er geen wetgeving die dit soort misbruik verbiedt?

    Anderzijds hebben providers natuurlijk goud in handen. Ze weten waar je bent, wat je doet, etc.

  • Profielfoto
    klonic

    Nou het bestuur 5 jaar de bak in, alle klanten een schadevergoeding van 20% van de jaarlijkse abonnementskosten voor elk jaar waarin dit gebeurt is en dan staan we quitte:)

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    @bassbug: We hebben aan onze perscontacten bij ‘de grote drie’ gevraagd of dit bij hen voorkomt. Zodra we antwoord hebben ontvangen wordt het bericht bijgewerkt. Het rapport zelf noemt helaas geen namen van providers.

  • Profielfoto
    bassbug

    @Raymon:
    Ben benieuwd of de providers eerlijk zijn in hun reactie…

    Hoe meer in het nieuws, hoe meer opinie-druk op de providers om hun leven te beteren:
    http://www.bnr.nl/nieuws/tech/576519-1310/bits-of-freedom-wet-bewaarplicht-bizar

  • Profielfoto
    Barend Mars

    Tuurlijk mag dit niet wet persoons gegevens
    Maar ja daar hebben ze schijt aan over een paar jaar worden ze eens op de vingers getikt zeggen ze sorry en beloven beterschap en doen nog steeds niks

  • Profielfoto
    Gogol

    Alsof jullie nooit wat verkeerd doen:wink:

  • Profielfoto
    marciemarc

    10 procent van de providers bewaarden de gegevens ook langer dan is toegestaan.

    Zijn er 10 providers ? Dan is er dus 1 provider die dat doet.
    Of zijn 10% van alle gegevens verdeeld over alle providers langer bewaard dan toegestaan ?

  • Profielfoto
    HydrĂŠ

    Marketingdoeleinden leidt tot inzicht, en daarmee worden de keiharde pegels verdiend. Maar dan wel over onze ruggen.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Het cijfermateriaal is inderdaad wat gebrekkig… 64% van de providers… Is dat in omvang van het aantal klanten of een absoluut percentage van het aantal providers? Om maar een van de vele gebreken in de nieuwsberichten te noemen…