Column: De Campingphone

Door: Rene Bouwmeester - 57 reacties

‘Een gouwe… Een gouwe… Ik mot en sal een gouwe…’

Het schrille, wat nasale en bovenal goed doorrookte stemgeluid doorboorde de Duitse nacht en echode nog wat na tegen de winkelgevels. Het was weer ouderwets gezellig, in de wachtrij voor de Apple Store te Oberhausen: de dronken Russen waren nog maar juist vertrokken om elders amok te gaan maken – en nu dit weer. Nu ja… Negeren maar en het volume van de iPod een weinig omhoog geschroefd. Je moest er tenslotte wat voor over hebben om als allereerste de allernieuwste neven het demi-flacide geslacht in de broekzak te kunnen vlijen…

Het was weer het bekende gelikte feestje geweest, daar in Cupertino: de wat lijzige Cook voor de cijfers en de grote lijnen, een okselfrisse Federighi voor de software en good old Schiller die met zijn innovatieve aars de hardware mocht aanprijzen. Met na afloop bovendien een noviteit: Federighi maakte, met Jony Ive als dansende beer aan de ketting in zijn kielzog, een bescheiden rondje langs zorgvuldig geselecteerde pers voor een aantal diepteinterviews.

Het had iets potsierlijks: Ive die in plechtstatig parlando mocht orakelen over hoe goed ontwerp de essentie van de dingen raakt, terwijl Federighi de nieuwe ‘designed together’ mantra afdraaide. Nu ontwerp je met één man aan het hoofd voor hard- en software natuurlijk al snel tegelijkertijd, maar toch: volgens beide heren was er hier wel degelijk sprake van een Groot Goed, met dubbel kapitaal G.

Wie iets verder keek, was het echter al snel duidelijk dat het in het Apple van vandaag de dag niet Ive, Federighi of Cook waren die aan de touwtjes trokken, maar dat zich de afgelopen maanden een stille revolutie voltrokken moest hebben met maar één echte winnaar: Phil Schiller, Mr. Marketing in zijn hoogst eigen, royaal geproportioneerde verschijning.

Onder Jobs (all hail Steve!) was het leven eenvoudig geweest: er was een zwarte – en heel soms, als het productietechnisch niet al te zeer tegenzat, een witte. Met de kleine iPodjes werd zo nu en dan wel eens wat gerommeld met een olijk verfje, maar daar bleef het wel bij. Nu het veelkleurige ejaculaat van Schiller echter niet langer door de Goddelijke Asceet werd afgedamd, stroomde het voluit en glorierijk de verkoopkanalen in.

Werd de markt eerst nog voorzichtig afgetast met de iPod touch, nu leek het hek van de dam en schonk Schiller vol trots de oude wijn van de iPhone 5 in glanzend nieuwe plastic zakken, verkrijgbaar in – jawel! – vijf verschillende kleurtjes. Designed together? Het was was eerder alsof Schiller hoogstpersoonlijk zijn Photoshop-pipetje op vijf willekeurige plaatsen uit de nieuwe iOS7 iconen had volgezogen en vlak voor het polycarbonaat de spuitmal in liep weer had leeggeknepen.

De zaal had uit zijn hand gegeten, maar zijn pièce de résistance had hij tot het laatst bewaard: de iPhone 5S. Sneller, beter en veiliger dan ooit tevoren, maar bovenal: leverbaar in… goud. De sluwe oude vos.

De voorheen op maat bediende klantdemografie (zwart voor de jongetjes, wit voor de meisjes en een frivole omkering bij de andersneukenden) werd in één klap opgeschud, waardoor miljoenen potentiële kopers zich geconfronteerd zagen met de vraag: zo’n gouden iPhone, is die voor mij? Een zorgvuldig georchestreerd tekort op de goudmarkt maakte de verwarring compleet. Een meesterzet: als straks de early adopters netjes zijn voorzien van een ruimtegrijze of witzilveren iPhone, wordt de markt overstroomd met gouden toestellen.

En dan zit hij daar: Albert Verlinde, die voor het oog der natie zijn vinger (waarvan enkel God weet waar die allemaal is geweest) trillend van opwinding op de goudomrande afdruklezer legt. Estelle Gullit, die op een societyterras gezeten heur bevallige handje met een vinnige polsbeweging tussen de twee bonsaihondjes in haar Louis Vuitton door manoevreert, teneinde de foto van een douchende Badr nog eens ostentatief van nabij te bekijken. En natuurlijk Frans Bauer, die het bepaald niet ontgaan is dat de uiterlijke esthetiek van de witgouden iPhone nog het meest overeenstemt met de interieurinrichting van een huis dat op wielen woont.

Zo slaagt Apple er dankzij het meesterbrein van Schiller in om uiteindelijk de doelgroep te bereiken met het grootste groeipotentieel: de kijker van de Campingzender.

In de rij werden bonnetjes uitgedeeld, die recht gaven op aanschaf van een iPhone zoals omschreven. Na nog geen acht meter waren de gouden tickets op. ‘Ik wou een gouwe…’, weerklonk het gesmoord, ergens ver van achter.

Aan een bureau in Cupertino zuchtte Phil Schiller nog eenmaal diep en vouwde tevreden de handen over zijn verheven navel.

‘De tijd heelt alle wonden, Steve… De tijd heelt alle wonden.’

Reacties

57 reacties
  • Profielfoto
    Livebox

    Ben bij de derde alinea afgehaakt. Niet het meest prettige en informatieve stukje tekst om te lezen.

    Geen toegevoegde waarde !

  • Profielfoto
    Ruben B

    Helemaal gelijk

  • Profielfoto
    Maxx1987

    Beetje lompe uitspraken in dit verhaal.:neutral: Lees normaal met plezier de posts, maar dit is toch een beetje zielig

    demi-flacide geslacht, innovatieve aars, veelkleurige ejaculaat, andersneukenden

  • Profielfoto
    Targaryen

    Pff, zulk omfloerst taalgebruik wordt bij ons op school onmiddellijk afgestraft, René.

    Kom op, wat is de toegevoegde waarde van dit stuk? Een beetje staan gooien met synoniemen en poëtische termen? Ik geniet normaliter van een goed geschreven tekst maar dit gaat er faliekant over.(n)

  • Profielfoto
    Niels

    Schrijver behoort zeker ook tot een van ‘de kijkers van de Campingzender’, iig het taalgebruik is hier op aangepast…

  • Profielfoto
    Masto

    Ik heb toch wel gelachen, dank je!

  • Profielfoto
    iBear

    Pffffff, afgehaakt halverwege.
    Waardeloos.

  • Profielfoto
    Pim Hienkens

    Dit soort bombastisch taalgebruik dat bij de Kerstvertelling nog wel iets grappigs had is nu ook nog gelardeerd met allerlei platituden en schiet als zodanig het doel voorbij. Dit is geen OMT-kwaliteit.

  • Profielfoto
    Brammetjebammetje

    De reacties onder ’t stuk zijn bijna nog hilarischer dan de post zelf. Genieten!

  • Profielfoto
    Jeroen3007

    Het is ook nooit goed zal er nu wel gedacht worden, eerst de telegraaf artikelen van Raymon en nu René die zich verheven voelt boven alles wat anders is.
    Maar nu even serieus: ik vond dit artikel erg onplezierig om te lezen en hoop er niet meer van dit soort terug te zien.

  • Profielfoto
    exilim

    Mijn complimenten voor de lezers die verder gekomen zijn dan de eerste alinea!

    Dit soort posts mogen van mij ook achterwege blijven.

  • Profielfoto
    Jeroen3007

    Daarentegen is de inhoud van het artikel over Schiller erg interessant!

  • Profielfoto
    macpeto76

    Rene, wat een sneu stukje…. PULP

  • Profielfoto
    Nautdeapplefan

    Serieus? “All hail Steve”

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Vind het ook flauw en erg geforceerd ‘Neerlandisch’. Past ook helemaal niet bij een website als deze.

    Net als die vreselijke Nico Dijkshoorn.

    “Ik ging naar het toilet” (op zijn vreselijke stem)

    Iedereen: ‘AHAHAHAHAHAHA’

  • Profielfoto
    Pjerke

    Prima Column, zeer vermakelijk om te lezen. Helaas niet aan iedereen besteed als ik de reacties hierboven zo lees.

  • Profielfoto
    Maarten

    Beste René,
    Een verheven houding als dit waarbij je alles ridiculiseert wat los in en vast zit met termen die geen enkele toegevoegde waarde hebben, getuigd niet echt van journalistieke professionaliteit.

    Probeer wat te levelen met je lezers als je weer een column schrijft.

  • Profielfoto
    Ostinato

    Prima column? Hmm. Een goede column heeft een duidelijke pointe. Ik zie ‘m niet hier.

  • Profielfoto
    poing

    Er is natuurlijk maar 1 echte gouden telefoon “De John’s phone”;)

  • Profielfoto
    XBL

    Wat een triest stukje zeg. Zet aub volgende keer “column” in de titel, dan kan ik die onzin direct overslaan.

  • Profielfoto
    Menno De braak

    Ik las het tijdens het rijden, ben blij dat ik nog leef! Lag dubbel van het lachen!!!!:) dit is toch wel humor! Dank je wel!! En ik als oer hetero heb ook nog eens een witte! Fantastisch!!!:)

  • Profielfoto
    MacTS

    Inderdaad, dit stukje hoort niet onder de nieuwsitems.

  • Profielfoto
    NeXT

    Ik vind het een walgelijk standpunt om iets dat van goud is, weg te wuiven als asociaal of smaakloos.

    Nederland is een vreemd klein landje waar uitstekende koppen worden afgekapt. Linkse politiek uit tijden van kraken, anarchistische pubers en het aan de schandpaal binden van rijke ondernemers. Geld was vies. Geld was fout. Het was zelfs stoer om een dure auto te bekrassen omdat deze van een directielid zou zijn. Arbeiders en kunstenaars, dat waren eerlijke mensen voor het volk. Verdienen niet veel maar dragen wel iets bij aan de maatschappij. Nobel maar onrealistisch. We weten inmiddels wel beter maar hebben links en rechts toch nog wat foute trekjes overgenomen uit deze tijd. Zo loop je niet rond met goud. Goud is fout. Alleen in Nederland dan.

    Goud is niet fout of ordinair. Het gaat er om hoe je het draagt. Of het nu een subtiel verguld montuur van je zonnebril is, of de balpen die je nooit uitleent. Dat is wat anders dan een dikke ketting met de naam van je liefje om je nek. Dat zijn de campinggasten. Alles wat goud is in een hokje stoppen met het etiket “aso” of “smaakloos” is te makkelijk en gelukkig zijn ze in Amerika meer openminded dan wij. In Amerika koop je een gouden Rolex omdat je hem mooi vindt en krijg je hem op je werk bij een jubileum. Als je in Nederland een gouden Rolex draagt ben je een eng mannetje. Een patser. Een campinggast, aldus de auteur van dit artikel. Niks geen objectiviteit. Stickers plakken en succesvolle mensen in de hoek jagen. Wat dat betreft zou er in onze cultuur nooit plaats zijn voor succesverhalen zoals die uit Silicon Valley. In Nederland is er alleen maar plaats voor gewijs, bemoeienis en elkaar een mening of smaak opdringen.

  • Profielfoto
    Menno De braak

    Wat leuk dat regeerders in hun reactie de schrijver proberen te overtreffen met woorden waar niemand ooit van gehoord heeft!:)

  • Profielfoto
    Kobes

    Heerlijk. Ff geen half serieuze inhoud (want eerlijk, ik volg de site op de voet, maar Apple nieuws is ook niet echt van wereldbelang, dus vandaar ‘halfserieus’) maar gewoon helemaal zinloos. En ach de schrijver verwoord op een totaal niet passende stijl een visie op de ontwikkelingen. Niet passend, maar wel geestig als je het mij vraagt.

  • Profielfoto
    NeXT

    @ Menno De barak
    Vertel eens? Begin nu toch wel nieuwsgierig te worden aangezien je er speciaal een account voor hebt aangemaakt…

  • Profielfoto
    seek

    Wow, dit is een stuk van ongekende hoogte! Heb erg gelachen en instemmend mijn hoofd geknikt. Een echte schrijver, en dat op OMT; geheel onverwacht, maar met open armen (de mijnen althans) ontvangen.

    We want more!

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Huh? Sinds wanneer zitten die eikels van Geenstijl hier ook al aan de knoppen??

  • Profielfoto
    hans anders

    Speciaal een account aangemaakt om te reageren!

    Niet doorheen te komen deze verschrikkelijke teksten zeg, een column mag van mij gewoon lekker vlot leesbaar zijn!

    Wie of wat heb je geprobeerd na te doen?

  • Profielfoto
    Freezid

    (zwart voor de jongetjes, wit voor de meisjes en een frivole omkering bij de andersneukenden)

    Volgens deze bewering zouden de eerste G4’s, G5’s, iBooks, ga zo maar door, allemaal voor de “andersneukenden” bestemd zijn.

  • Profielfoto
    bartje

    Ik vond het wel wat hebben. Lezers, neem het leven niet altijd even serieus.
    Maar nu moet René wel niet stiekem met een gouden iPhone rond gaan lopen he:-D

  • Profielfoto
    NeXT
  • Profielfoto
    essiw

    Hoe kan ik zoveel mogelijk dure woorden in een zin proppen zodat deze geen betekeniswaarde meer overhoud. Mijn opsomming van de eerste zin, verder kwam ik niet…

  • Profielfoto
    Kyhd

    Gadverdamme wat een zinnen staan erin. Column oké, maar dit leest voor geen meter.

  • Profielfoto
    Bram van Dam

    Beste Rene,

    Je mening is niet verkeerd, eens of oneens daar is een column voor, maar de manier waarop is op z’n minst amateuristisch. Je bedient jezelf tegelijkertijd van mooi schrijverij en puberale uitspraken. Richt je op een publiek in plaats van jezelf in extremen uit te drukken. Ga je puberen? Laat dan de woorden, waarvan de meeste pubers niks begrijpen, achterwege. Wil je je Van Dale eens lekker uitmelken, ook goed, maar laat dan die zinloze provocatie alsjeblieft zitten. Nu bereik je geen van beiden en zijn er maar een paar die je ware bedoeling zien en dat is, hopelijk, een vermakelijk stuk schrijven. Ik kijk uit naar je volgende stuk.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Dodelijk saai verhaal met te veel bijvoeglijke naamwoorden, bijzinnen en merkwaardig woordgebruik. Tenenkrommend gewoon.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Afgehaakt na 4 zinnen. maar na het commentaar te lezen nog maar keer geprobeerd.
    Op zich geen slecht stuk, je moet er van houden.
    Alleen jammer dat je halverwege het artikel pas achter komt waar het nu echt over gaat.

  • Profielfoto
    Tony smeT
  • Profielfoto
    Hydræ

    Hoop mooie woorden in je verhaal, maar dit is een tech site geen poëzie lezing voor geytenwollensokken. NeXT!

  • Profielfoto
    Ricipedia

    Ge-ni-aal!! Heerlijk dit soort berichten zo nu en dan. Ik begrijp werkelijk niets van al die negatieve reacties! Wat een droeftoeters. Zeker dat juist zij allemaal voor dat gouden model gaan en zich in hun eer aangetast voelen. Af en toe mag het wel eens wat minder serieus hoor. Heb dubbel gelegen! Doet me een beetje denken aan de Apple kerstvertelling. Gewoon blijven doen hoor!

  • Profielfoto
    essiw

    ^Tuurlijk, wij reageren zo omdat we allemaal goud willen? Misschien willen we gewoon een stuk kunnen lezen zonder bij elk woord na te denken wat er precies mee bedoelt word… het begint al met “nasale” dit is geen geneeskunde, natuurlijk begrijpen we dat hiermee “via de neus” wordt bedoelt, maar prettig lezen? neen

  • Profielfoto
    Dydefox

    Komkom, beste reageerders! Enige humor moet toch wel aanwezig zijn? Helemaal wanneer de basis van het artikel duidelijk niet gespeend is van enig historisch besef (Steve Jobs die alleen van zwart-wit houdt..maar zijn grote comeback maakte met de veelkleurige iMac?) En het is natuurlijk fantastisch dat de goudkleurige iPhone beschikbaar komt voor iedereen, met of zonder een plebsbeschrijving die de auteur ons voorschoteld. Alleen al voor de reacties neem ik een gouden exemplaar en niet vanwege het feit dat ik op een camping sta.

  • Profielfoto
    rruiter1

    ABNnnu hbo u ucr

  • Profielfoto
    rruiter1

    Ryvnohekee wx
    Box
    Hun glipsbbtbgnk

  • Profielfoto
    GrannySmith

    “Het schrille, wat nasale en bovenal goed doorrookte stemgeluid doorboorde de Duitse nacht en echode nog wat na tegen de winkelgevels.”

    En toen haakte ik af. Next.

  • Profielfoto
    andries
  • Profielfoto
    essiw

    @Dydefox, humor is tot daar aan toe, dit is een kwelling om te lezen en mist daarom de humoristische waarde. Misschien dat dit leuk is op een website voor taalfetisjisten…

  • Profielfoto
    Hydræ

    In hun broek verschijnt een royaal geproportioneerde verschijning. Ze vlijen het demi-flacide geslacht in hun broekzak. Nu leek het hek van de dam. Volgezogen. Spuitmal. Andersneukenden. Het veelkleurige ejaculaat stroomde het voluit en glorierijk de verkoopkanalen in.
    .
    Auteur = vieze man!

  • Profielfoto
    jtd

    Ik zeg: smaken verschillen!

  • Profielfoto
    Dorine

    OMT onwaardig en discriminerend bovendien.
    Zet er ‘column’ boven en alles mag? Dacht het niet. Nog zo’n stukje en OMT gaat van m’n iPhone af.

  • Profielfoto
    WeKra

    Bijzonder, ik reageer bijna nooit op stukjes, maar dit moet gewoon een reactie krijgen. Dit gewoon nooit meer, nobody cares. En dan nog om maar over de inhoud te zwijgen. René.. Ga jezelf eens goed achter de oren krabben en afvragen of dit het wel waard is/was.

  • Profielfoto
    leavestone

    Chapeau! René eindelijk weer z’n prachtig stukje letters in de juiste volgorde!

  • Profielfoto
    Basket Case

    Heerlijk die heftige reacties weer op een stuk van René:D
    Ik lees het als een lekker smeuïg en vermakelijk onzinverhaal. Ogenschijnlijk wil de schrijver een punt maken, maar in werkelijkheid is het een verhaal puur voor het vermaak, met alles geoorloofd voor dat vermaak. Wat mij betreft geslaagd en zeker een leuke toevoeging aan de inhoud van OMT.

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Dit is een mooi verhaal voor het slapengaan.

  • Profielfoto
    computer space

    Leuke column, wat een gezever bij de reacties. Zoek de definitie van Column eens op, en als dat niks voor je is, sla het dan over.

    Uiteindelijk komt Estelle en Albert er natuurlijk wel achter dat er niks GOUD aan is, maar dat ze gewoon naar duf EURAS-C32 geanodiseerd aluminium zitten te koekeloeren. Net als de gemiddelde “gouden” voordeur van een Belgische middenstandsondernemer met een winkel uit de jaren 50-60.

  • Profielfoto
    Andre Mesker

    Dit soort columns mogen van mij wel vaker. Flamboyant taalgebruik en vooral niet te serieus nemen. Ik kon er wel om lachen.:smile:

  • Profielfoto
    bartvdv

    Een column moet een zekere intelligentie uitstralen en taalkundig correct zijn. Dat vind ik hier niet in terug. Het lijkt een oefening voor de les Nederlands, door een 18-jarige geschreven (alhoewel ik aan de intelligentie van de hedendaagse 18-jarige twijfel). Een slap aftreksel van de tekst van het “Groot Dictee der Nederlandse Taal”.

    En voor computer space, de definitie van een column:
    “co·lumn (v(m); meervoud: columns)
    regelmatige bijdrage aan een krant, tijdschrift of site met een bijzondere eigen inhoud”