CEO Burberry nieuwe retailbaas Apple

27 reacties

Na het vertrek van Ron Johnson als Senior Vice President Retail had Apple moeite om een geschikte vervanger te vinden. John Browett hield het slechts een paar maanden vol, waarna VP’s McDougal en Bean op ‘de winkel’ moesten passen.

Nu heeft Apple een nieuwe topvrouw gevonden in de persoon van Angela Ahrendts, de huidige CEO van het modehuis Burberry. In het voorjaar van 2014 zal ze de overstap van modebaas naar Senoir Vice President Retail bij Apple maken.

Naast de fysieke winkels krijgt Ahrendts ook de Online Apple Stores onder haar hoede. Ahrendts zegt in een persverklaring dat ze zich verheugt op deze nieuw gecreëerde positie en op het verrijken van de consumentenervaring on- en offline. Cook voegt eraan toe dat Ahrends de waarden van Apple en focus op innovatie deelt met de rest van het bedrijf en dat ze een uitmuntend leider is.

Een maand geleden kwam al een flirt tussen Burberry en Apple naar buiten. Het modehuis maakte toen bekend dat de presentatie van de lente 2014-collectie vastgelegd zou worden met iPhone 5s-toestellen.

Voor wie Angela Ahrendts beter wilt leren kennen; in april gaf ze een TED talk in Hollywood waarbij ze refereerde aan een grote transitie in haar leven waar ze (toen) nog niet over mocht praten…

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    Hydræ

    Girlpowerrrr!

  • Profielfoto
    Nic

    Treffend: Apple wordt immers steeds meer een mode item dan een technologiebedrijf.

  • Profielfoto
    sciletto

    @Nic

    Gek genoeg hebben de entree’s aan Apple uit de mode wereld niks met mode te maken. Het gaat erom wat zij zien en hun smaak waar mensen van houden.

    Als ik in de schoenen van Apple stond dan had ik ook the best of the best samengevoegd. Ik geloof dat deze aanpak werkt:)

  • Profielfoto
    wimbers

    ok. Ze staat in ieder geval voor technologische vooruitgang.
    onder haar bewind is burberry een digital first bedrijf geworden dat compleet gefocussed is op de omnichannel ervaring.
    een bezoekje aan de burberry winkel op regent street in London geeft al aan waar deze vrouw toe in staat is.

    wat ik daarin wel mis (kritische noot) is dat in diezelfde winkel in regent street de winkelervaring bij lifestyle producten zodanig naar de techniek wordt getrokken dat de producten er in mindere mate uitkomen.

    de medewerkers zijn echt bezig met jou en de techniek. Tijdens het passen van een Jurk mbv een interactieve spiegel had de medewerkster in kwestie het drukker met de werking van de spiegel dan met de pasvorm van de jurk bij mijn vrouw.

    Al met al een interessante ontwikkeling die met aandacht gevolgd wordt.

  • Profielfoto
    Matthias Temme

    Dit moet goed werken…
    Het gaat er inderdaad om hoe hun visie op de consument is. En daar zijn mensen zoals burberry erg goed in. Ik heb het gevoel dat dit een erg goede aanwinst is voor Apple.

  • Profielfoto
    Matthias Temme

    Correctie : Angela Ahrendts in plaats van burberry.

  • Profielfoto
    Xcode

    Ojee, eind 2014 kunnen we gestreepte MacBooks op de markt verwachten.:wink:

    Ik denk dat ook dat ze uitermate geschikt is voor deze baan.

  • Profielfoto
    bartvdv

    In principe maakt het voor een CEO (of andere) niet uit wat er verkocht wordt. Of het nu worsten zijn of onderbroeken. Cijfers zijn cijfers, behalve in de Retail.

    Dus ik heb mijn bedenkingen bij de tweede aanwerving uit de modewereld. Burberry is niet het merk dat je meteen associeert met het gewone volk, maar zich eerder situeert in de betere middenklasse en hoger, de zongedroogde semi-intellectuele blondines met de BMW-cabrio of Cayman. Ze hadden net zo goed de Retail Manager van Hermès kunnen aanwerven. Dus dit wordt niks.

  • Profielfoto
    MarvLes

    positieve indruk, ook al is het de retaildivisie, wel een visionaire.. note: tedx zou Browett nooit uitnodigen..

  • Profielfoto
    bassbug

    Ik dacht eerst dat Apple iemand van Blackberry aanhad gesteld maar het is dus Burberry.

    Ik denk dat dit een geniale zet is van Apple.
    Iemand als Mw. Ahrendts van lifestyle merk als Burberry weet als geen ander hoe je een merk op de kaart moet zetten als het gaat om fysieke winkel. Hopelijk weet ze ook hoe je dit op de virtuele winkel dit moet.

    De opmerking hierboven over het gewone volk:
    Apple mikt met haar producten aan de bovenkant. Dat het voor sommigen te duur is, is dan jammer. Goedkope spul wat Samsung en dergelijke maken is niet waar Apple wilt begeven.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    In principe maakt het voor een CEO (of andere) niet uit wat er verkocht wordt. Of het nu worsten zijn of onderbroeken. Cijfers zijn cijfers, behalve in de Retail.

    Dus ik heb mijn bedenkingen bij de tweede aanwerving uit de modewereld. Burberry is niet het merk dat je meteen associeert met het gewone volk, maar zich eerder situeert in de betere middenklasse en hoger, de zongedroogde semi-intellectuele blondines met de BMW-cabrio of Cayman. Ze hadden net zo goed de Retail Manager van Hermès kunnen aanwerven. Dus dit wordt niks.

    En waarom wordt het niks?
    Welke CEO c.q. Retail Manager hadden ze dan moeten aantrekken? Die van het kwakkelende Dell of HP? Het probleem is namelijk dat er niet zo gek veel top mensen zijn in deze branche (IT dus) want er zijn meer ‘andere merken’ dan dat er computer merken zijn.

  • Profielfoto
    INCTRL

    Ik zou haar doen.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @hendrik ijzerbroot:

    En welke retail-ervaring heeft zij dan opgedaan in haar carrière? Geen enkele. En waarom wil zij als ex-CEO een lagere functie aannemen om te gaan werken onder Tim Cook? En welke affiniteit heeft zij met de technolgische sector? De vitrine aankleden van een modewinkel is helemaal anders dan een Apple Store aankleden.

    Neen, ik zie er niks in.

    Blijkbaar hadden ze bij Apple een excuustruus nodig om de zitjes in te vullen.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Ach, gaan we weer een lekker potje Hollands zeuren ..

  • Profielfoto
    Maced.2

    MILF:cool:

  • Profielfoto
    MvdM

    O o een vrouw in de top van Apple. Ik verwacht binnenkort een filmpje op YouTube van Ive die het over d’r design heeft.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Ach, over 50 jaar en wellicht veel eerder, vinden we alleen nog mannen in functies die we kunnen bestempelen als loopjongen. Mannen hebben simpelweg geen ballen meer, zeker in Nederland. Halve vrouwen zijn het hier.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @THX-1138:

    Dat is omdat vrouwen perse gelijke rechten moeten hebben. Iets wat van in den beginne, toen God onze wereld schiep, nooit het geval is geweest. Vandaar de halfslachtige oplossingen. “We hebben een zitje vrij, wat doen we ermee ?”.

  • Profielfoto
    Di May

    Soms wil de indruk mij niet verlaten dat op deze fora nog wat kleuters rondscharrelen.

  • Profielfoto
    koen

    Ik zou ze nog geen eens kleuters willen noemen.

  • Profielfoto
    The Redesigner

    OMG

  • Profielfoto
    Erwal

    Wat een bedenkelijk niveau hier qua reacties. Heeft niemand de tijd genomen om even haar TEDtalk te bekijken en dan eens na te denken over wat ze gezegd heeft? Ze vertelt een geïnspireerd verhaal over verbinding tussen mensen, waarbij technologie een belangrijk platform biedt.
    Dit gaat niet over mode heren…

  • Profielfoto
    Buzz

    Kleutertrollen zijn het.

    Voor zover ik het kan beoordelen lijkt ze mij een uitstekende keuze voor deze functie. Ik ben benieuwd wat we nog kunnen gaan verwachten de komende jaren op het gebied van Apple’s retail stores en online stores.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Maar… ik zou haar wel doen.

  • Profielfoto
    The Redesigner

    Apple wordt een fashion label Bah.

  • Profielfoto
    WimVriend
  • Profielfoto
    MacAanZee

    Apple werd vandaag bij Nu.nl aangeduid als ‘Gadgetfabrikant Apple’. Ik denk niet dat je daar trots op moet zijn.