Adverteerders verdienen met iOS, verliezen op Android

Door: Koen van Tongeren - 19 reacties

Advertenties zijn onlosmakelijk verbonden met het internet en apparaten die ermee verbonden zijn. Maar hoe succesvol zijn ze eigenlijk, oftewel, in hoeverre verdient een adverteerder zijn investering terug met het plaatsen van een advertentie? Dat blijkt nogal af te hangen van het apparaat waarop die advertentie getoond wordt.

Nanigans, een van de grootste kopers van advertentieruimte op Facebook heeft onderzocht hoe lucratief het plaatsen van advertenties is voor grote retailorganisaties. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen omzet per klik op een ad en het rendement op de investering. In beide gevallen blijken advertenties op Facebook die via iOS bekeken worden véél beter te renderen dan op Android. Sterker nog, volgens het onderzoek verlies je als adverteerder alleen maar geld op Android, terwijl iOS geld oplevert.

Voor het onderzoek is data onderzocht van januari tot en met september 2013. Daaruit blijkt dat een retailer 94 dollarcent verdiende met elke ‘klik’ op een advertentie die via iOS plaatsvond. Voor Android-kliks was dat slechts 15 dollarcent. Daarbij wordt echter nog geen rekening gehouden met de kosten van een advertentie. Worden die wél meegerekend, dan haalt een adverteerder 162% meer omzet met iOS-advertenties dan ze gekost hebben. Dit terwijl Android-ads 10% meer kosten dan ze opbrengen.

Omzet per klik én totaal rendement voor Android en iOS
Omzet per klik én totaal rendement voor Android en iOS

De uitkomsten van het onderzoek waren volgens Nanigans zo controversieel dat het bedrijf in eerste instantie twijfelde om ze te publiceren. Uiteindelijk is toch gekozen voor bekendmaking omdat de cijfers simpelweg te schokkend waren om achter te houden, aldus Dan Slagen van het bedrijf.

De conclusie die met dit onderzoek getrokken kan worden is dat adverteren op Android alleen maar geld kost en op iOS geld oplevert. Des te opvallender is het dat Facebook nagenoeg dezelfde prijzen aanhoudt voor advertenties op beide platforms. Per duizend weergaves kost een Facebook-ad 4,87 dollar op Android en 4,99 dollar op iOS. Een klik kost adverteerders wél meer op iOS; 40 dollarcent versus 18 dollarcent op Android. Maar goed, met de Cijfers van Nanigans in de hand weet je dat dat een prima investering kan zijn… als je maar het goede platform kiest.

1
Advertentiekosten op Facebook per 1000 weergaven en per klik

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    Andre Mesker

    Hopelijk lezen alle adverteerders dit en besluiten ze nooit meer te adverteren via Android. Dan blijft mijn Galaxy S2 mooie vrij van die troep.:lol:

    :wink:

  • Profielfoto
    Xcode

    Maarrrr, wat is de oorzaak van dit fenomeen?

  • Profielfoto
    ST

    Worden alleen de app’s duurder.

  • Profielfoto
    sciletto

    Hopelijk lezen alle adverteerders dit en besluiten ze nooit meer te adverteren via Android. Dan blijft mijn Galaxy S2 mooie vrij van die troep.:lol:

    :wink:

    De adverteerders maken geen troep, Android is troep. Hier in het huis van Apple is een galaxy tab 2, een S3 en 4, een htc one en een nexus binnen geweest:p en heb het uitgeprobeerd. Man, wat een bagger systeem is dat zeg. Het reageert traag, apps zien er op elke device anders uit, onlogische redeneringen in het wijzigen van features, ze lopen ver achter op de muziek opties (iTunes match), überhaupt de cloud en nogmaals: de reactie op je vingers is bagger. Het woord vloeiend wordt niet uitgesproken op 1600 Amphitheatre Pkwy, Mountain View, CA 94043, Verenigde Staten.

    Sorry, had het graag anders gezien maar het is gewoon zo. Hardlopers zijn doodlopers.

  • Profielfoto
    sciletto

    Maarrrr, wat is de oorzaak van dit fenomeen?

    De oorzaak hebben ze met de Keynote van juni naar voren gebracht. Het gebruik van een iOS device is veel intensiever. Er zijn met kerst alleen al een hoop aankopen gedaan via safari op iOS. De Facebook app van iOS wordt ook veel meer gebruikt ten opzichte van Android.

    Als ik om me heen kijk naar de Android gebruikers valt het mij op dat “de activiteiten die ik op me iPad doe” zij eerder op de pc en Mac doen dan op het Android systeem. Het tevredenheids gevoel wat men over een iOS device heeft scoort hoger dan een Android gebruiker.

    Dat is de reden waarom adverteerders ook veel meer baat hebben bij iOS.

  • Profielfoto
    sciletto

    Hopelijk lezen alle adverteerders dit en besluiten ze nooit meer te adverteren via Android. Dan blijft mijn Galaxy S2 mooie vrij van die troep.:lol:

    :wink:

    Waarom heb je eigenlijk voor een S2 gekozen als je een Mac Pro heb of kwam die na de S2?

  • Profielfoto
    Andre Mesker

    De adverteerders maken geen troep, Android is troep. Hier in het huis van Apple is een galaxy tab 2, een S3 en 4, een htc one en een nexus binnen geweest:p en heb het uitgeprobeerd. Man, wat een bagger systeem is dat zeg. Het reageert traag, apps zien er op elke device anders uit, onlogische redeneringen in het wijzigen van features, ze lopen ver achter op de muziek opties (iTunes match), überhaupt de cloud en nogmaals: de reactie op je vingers is bagger. Het woord vloeiend wordt niet uitgesproken op 1600 Amphitheatre Pkwy, Mountain View, CA 94043, Verenigde Staten.

    Sorry, had het graag anders gezien maar het is gewoon zo. Hardlopers zijn doodlopers.

    Daar heb je wel een beetje gelijk in maar daar gaat dit bericht niet over. En echt bagger wil ik het niet noemen. Ik heb laatst een goedkope tablet gekocht van het merk Ainol en die bevalt prima. Draait soepel en, echt waar, vloeiend. Het ding kan niet op tegen de nieuwste iPad maar voor 175,- hoor je mij niet klagen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik zo’n apparaat root, flash, custom rom e.d. waardoor het allemaal 100 keer beter en mooier draait dan de winkelversie. Iemand die de winkelversie koopt zal merken dat 1 en ander soms schokkerig gaat. Maar voor dat geld… Niet iedereen heeft het budget om een iPad (of iets anders van Apple) te open. Maar goed, dit was dus totally off-topic.

    Excuses.:angel:

  • Profielfoto
    Imade

    Komt ook omdat je bij Android o.a. Firefox/Google Chrome met bijvoorbeeld adblock kan draaien.
    Vind dat echt HEERLIJK en bespaart ook goed in mijn data.

  • Profielfoto
    Imade

    Hopelijk lezen alle adverteerders dit en besluiten ze nooit meer te adverteren via Android. Dan blijft mijn Galaxy S2 mooie vrij van die troep.:lol:

    :wink:

    De adverteerders maken geen troep, Android is troep. Hier in het huis van Apple is een galaxy tab 2, een S3 en 4, een htc one en een nexus binnen geweest:p en heb het uitgeprobeerd. Man, wat een bagger systeem is dat zeg. Het reageert traag, apps zien er op elke device anders uit, onlogische redeneringen in het wijzigen van features, ze lopen ver achter op de muziek opties (iTunes match), überhaupt de cloud en nogmaals: de reactie op je vingers is bagger. Het woord vloeiend wordt niet uitgesproken op 1600 Amphitheatre Pkwy, Mountain View, CA 94043, Verenigde Staten.

    Sorry, had het graag anders gezien maar het is gewoon zo. Hardlopers zijn doodlopers.

    Maar Google verstaat wel perfect Nederlands en Siri van Apple niet eens Amerikaans.

  • Profielfoto
    Andre Mesker

    Waarom heb je eigenlijk voor een S2 gekozen als je een Mac Pro heb of kwam die na de S2?

    Ik kreeg de S2 een paar weken geleden van een kennis die overstapte op de Galaxy 4. Mijn situatie: Thuis is alles pc en Android, op mijn werk is het allemaal Apple.

    Thuis: PC omdat ik muziek maak en met pc veel meer keus heb wat betreft gratis plugins voor Cubase en mijn budget het niet toelaat om een Apple computer + 2 monitoren te kopen.
    En Android omdat een nieuwe telefoon dan niks kost en een tablet goedkoop is. Ik stel niet zulke hoge eisen aan dat spul, voor mij is het meer speelgoed.

    Werk: Apple want ik ben Grafisch Vormgever, need i say more?:lol:

  • Profielfoto
    belfortmac

    @sciletto
    hier 2 macs en 2 ipads, iphone komt er niet in zo lang de prijzen te gek zijn voor woorden.

  • Profielfoto
    FilX

    Mijn hemel wat gaat dat ver zeg, Apple liefde… Echt alles wordt uit de kast getrokken om een discussie aan te wakkeren om Apple te doen laten onderscheiden van zijn concurenten, tot het ‘zie ons is beter reclame hebben op ons systeempje, en das natuurlijk logisch, want ons systeem is gewoon vet veel beter dan dat van jullie’ aan toe… En dan is het nu tijd om te zeggen: “Maar ieder zijn dingen natuurlijk,” dus:

    Ben er maar blij mee, met je reclame op je iOS, gij slaaf van de commercie…

    Het is toch werkelijk te knurftig voor woorden dit…

  • Profielfoto
    HappyUser

    @FilX

    Koop ’n Apple, misschien wordt je daar wat vrolijker van!

  • Profielfoto
    remcojan

    Het gebruik van een iOS device is veel intensiever.

    Ik kijk op publieke Wifi netwerken altijd wat voor devices geconnect zijn (ben de naam van de iPad ap even kwijt om dat mee te bekijken), en gemiddeld is het aandeel iOS devices 80% tot 90%. Dat zegt wel wat over de het gebruik van iOS t.o.v. anderen. En het geeft ook maar weer eens aan dat het marktaandel qua verkochte devices helemaal niet belangrijk is.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Ben er maar blij mee, met je reclame op je iOS, gij slaaf van de commercie…

    .
    Het is net zoveel reclame als op een Android device.
    .
    Daar gaat dit artikel ook niet over.
    Wel over het feit dat adverteerders op iOS verdienen, en op Android geld toeleggen.
    .
    En uiteindelijk heeft dat ook zijn weerslag op de ontwikkeling van goede apps.
    Want als je geen adverteerders meer kan vinden, die zich willen binden aan jouw app, dan is het gauw voorbij met mooie gratis applicaties.

  • Profielfoto
    FilX

    @FilX

    Koop \’n Apple, misschien wordt je daar wat vrolijker van!

    Die heb ik, een Apple, wel 4 stuks !:-)

    Kijk ->:-) me = happy

    @ KarelWillem,

    Dat is precies mijn punt: het gaat hier niet om welk platform beter is, maar wat kennelijk meer ‘clicks’ oplevert en dus geld voor de adverteerders. In post 4 van dit lijntje wordt echter al meteen geroepen dat Android troep is en een bagger systeem en daar verbaas ik mij zo wat over…

    Daar reageert trouwens niemand op, op dat gechagrijn van Sciletto, maar als ik wat kritiek lever op de Apple liefde en mij daar over verbaas, dan moet ik meteen vrolijker worden van HappyUser…

    Vrolijke reactie ook trouwens !

    :-)

  • Profielfoto
    The Redesigner

    Misschien omdat alle iOS apps VOL gepropt zitten met die kut ads, en Android niet?

  • Profielfoto
    oblomov

    Als je een kleine vergoeding betaald heb je bijna nooit last van Ads.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    @sciletto:

    Sorry maar als je gaat roepen dat de cloud-diensten van Google slechter zijn dan die van Apple vraag ik me af in hoeverre je reactie überhaupt serieus te nemen is …