Hoe Apple deze week de jacht op de game console opende [opinie]

Door: Koen van Tongeren - 70 reacties

Het was maar een klein zinnetje, uitgesproken door Apples Marketing VP Phil Schiller tijdens de onthulling van de iPhone 5s. Na Apple’s nieuwe 64-bit A7 bekendgemaakt te hebben noemde hij het tussen neus en lippen door: “This means that graphic-intense applications can bring their console and desktop level graphics easily to the iPhone platform.”. De bewering werd kracht bijgezet door een demonstratie van een nieuwe 3D-game waarin realtime graphics te zien waren die we tot nu toe gewend waren van, inderdaad, game consoles.

Als een nieuw, relatief goedkoop chipje is in staat om spelcomputer-achtige prestaties te leveren in een mobiele telefoon en de maker ervan al een televisie-settopbox heeft die dezelfde chip-architectuur gebruikt, dan is er weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat in Cupertino een kille moord wordt voorbereid, de moord op de game console.

Zwaar weer in consoleland
Apple heeft de markt voor computerspelletjes al op z’n kop gezet met de introductie van de iOS App Store. Met name mobiele spelcomputers als de Nintendo DS en en Sony’s PSP Vita zijn verworden tot niche-producten nu consumenten games van hoge kwaliteit op hun iPhone, iPad of iPod touch kunnen spelen, nadat ze die gekocht hebben in de App Store voor een fractie van de prijs van een traditionele game op een traditioneel platform.

Ook de markt van grote game consoles staat onder druk. Zowel Sony als Microsoft investeerden enorme bedragen in nieuwe consoles die, zodra ze eindelijk uitkomen, zo duur in productie zijn dat er weinig mee verdiend of zelfs op verloren wordt. De winst moet daardoor gehaald worden uit het verkopen van spellen. Die worden mede daardoor steeds duurder. Nintendo probeert ondertussen met tablet controllers en bewegingssensoren om een alternatief platform te bieden, vooralsnog met weinig succes. Consumenten zijn gewend geraakt aan weinig tot niets-kostende spelletjes die via het touchscreen en met de bewegingssensoren van hun iOS-apparaat gespeeld kunnen worden.

Controllers voor de Wii U, Microsoft XBOX One en Sony PS4.
Controllers voor de Wii U, Microsoft XBOX One en Sony PS4.

De essentie van een game console
Drie kenmerken zijn belangrijk bij een gameconsole: prijs, performance en diversiteit. Spelcomputers moeten krachtig zijn zodat ze de meest indrukwekkende games kunnen spelen. Ze mogen echter niet (te) duur zijn én je moet er verschillende dingen op kunnen doen. Naast games verwachten consumenten tegenwoordig ook internet-toegang, audiovisuele content etc. De games die je op je console  speelt moeten met verschillende soorten controllers te spelen zijn, alleen of met anderen, online en offline.

Het wordt steeds moeilijker voor consolebouwers om aan deze eisenlijst te voldoen. Consumenten willen steeds meer, zijn bereid minder te betalen. Met de aankondigingen die Apple deze week en eerder dit jaar deed lijkt het bedrijf echter beter dan ooit in staat om een gooi te doen naar dominantie op de console-markt en wel met de opvolger van de huidige Apple TV: krachtig, goedkoop en dankzij perfecte integratie met iOS diverser in aanbod én bedieningsmethoden dan alle concurrenten.

A7
Over Apple’s nieuwe A7-chip voor de iPhone 5s is nog niet veel bekend, maar wat we er wel over weten is dat het een 64-bit-processor is. Dat maakt ‘m snel. Twee keer zo snel als zijn voorganger om precies te zijn, zowel in rekenkracht als in grafische snelheid. Zo kan de chip de nieuwste OpenGL ES 3.0-standaard ondersteunen voor indrukwekkende 3D-graphics die live gerenderd worden. Of de chip krachtig genoeg is om een Full HD-scherm aan te sturen moet blijken, maar met de A6X-chip voor de 4e generatie iPad heeft Apple al laten zien dat de grafische prestaties van bestaande processors opgepept kan worden voor hogere resoluties.

Naast de prestatieverbetering van de A7-chip weten we dat er al miljoenen van gemaakt zullen zijn voor de voorraden iPhone 5s die vanaf volgende week over de toonbank gaan. Dat, samen met het feit dat Apple de A7-chip zelf ontworpen heeft, maakt het waarschijnlijk een relatief goedkope processor. De A7-chip is dus kleiner en goedkoper dan de grote energieverslindende 8-core AMD-chips die Microsoft en Sony in hun game consoles stoppen.

iOS 7
Apple heeft met de introductie van iOS 7 een aantal aankondigingen gedaan die het besturingssysteem erg interessant kunnen maken voor een game console. Om te beginnen biedt de nieuwate versie van Apple’s mobiele besturingssysteem volledige ondersteuning voor 64-bit apps. Apple heeft het voor ontwikkelaars eenvoudig gemaakt om hun huidige apps om te zetten naar de 64-bit-architectuur waardoor te verwachten valt dat de meeste iOS-games geüpdatet zullen worden en zo optimaal gebruik kunnen maken van de twee keer zo snelle A7-chip.

In iOS 7 is het ook voor het eerst mogelijk om via Bluetooth gamepads en andere controllers aan te sluiten op een iOS-apparaat. Daarmee wordt één van de meest-gehoorde irritaties bij het spelen van games op een iPhone of iPad teniet gedaan: het gamen zonder fysieke knoppen of joysticks. Het maakt het tegelijkertijd mogelijk om iOS-games op een groot scherm te spelen.

a7-as-7
A7-chips, iOS 7 en de App Store: drie elementen die van de Apple TV een console killer kunnen maken.

Kroonjuwelen
Naast de nieuwe functies van iOS 7 bevat het besturingssysteem ook een aantal kroonjuwerlen, diensten en apps die Apple goed kan gebruiken in een eigen game console, te beginnen met Game Center. Ontwikkelaars die  hun games geschikt maken voor Game Center kunnen zo eenvoudig multiplayer-functionaliteit, highscores en andere sociale game-elemeneten toevoegen. Ook houdt de dienst voor je bij waar je gebleven bent zodat je kunt switchen van iOS-apparaat zonder opnieuw te hoeven beginnen met je spelletje. Iedereen met een iOS-apparaat heeft game center, dus in potentie bevat het sociale netwerk voor spelletjes al honderden miljoenen leden.

Daarnaast bevat iOS al alle content die bestaande consolemakers maar met moeite op hun apparaten kunnen krijgen. Met de iTunes Store heeft Apple de populairste online winkel voor muziek, film en tv-series in huis. de App Store is superieur aan andere online software-winkels in het aanbod maar vooral in de prijs van games en andere apps. iCloud zorgt er ondertussen voor dat alles met elkaar gesynchroniseerd blijft en functies als Siri en AirPlay zouden voor interactieve bediening kunnen zorgen.

game-center
Game Center, één van de kroonjuwelen van iOS voor een Apple TV met game-functionaliteit.

Apple TV
De huidige Apple TV is alles behalve een gameconsole. Het apparaatje is te beperkt in hard- en software. Er gaan echter al langer geruchten dat Apple van plan is om dit jaar met ‘iets nieuws’ te komen. Afgelopen woensdag suggereerde de goed-ingelichte analist MG Siegler nog dat Apple in oktober met een volledig nieuwe versie van de settopbox zal komen. Tegelijkertijd gaan er al langer geruchten rond dat Apple zeer geïnteresseerd is in de bediening van een apparaat via bewegingssensoren zoals nu al bij de Xbox Kinect gebeurt.

Natuurlijk kan nieuwe hardware niet het enige zijn waarmee Apple van een nieuwe Apple TV een game console kan maken. Minstens zo belangrijk is een ontwikkelaarsplatform. Over zo’n platform is niets bekendgemaakt op de WWDC of daarbuiten. Apple heeft echter nog deze week laten zien dat het achter de schermen goed kan samenwerken met grote app-bouwers om direct met baanbrekende apps uit te kunnen komen als kickoff van een nieuw product. De introducties van de iOS App Store, de iPad én de iPhone 5s gingen gepaard met demonstraties van apps die door third-party bouwers in het geheim ontwikkeld werden voor het nieuwe platform.

Van Apple TV naar Game Console
De Apple TV is tot nu toe niet veel meer geweest dan een televisie-dependance van iTunes, gecombineerd met AirPlay. Apple heeft er echter nooit een geheim van gemaakt dat het project nog een hobby is, die ooit uit kan groeien tot een serieus product. Game-functionaliteit kan daarbij helpen, maar dan gecombineerd met andere functies. De Apple TV is en blijft een media-apparaat. Games en andere apps kunnen Apple helpen om van de hobby een beroep te maken. De fout om een game console pur sang uit te brengen zal Apple geen tweede keer maken.

Is Apple er klaar voor? Ja. Het bedrijf heeft chips in huis die van een Apple TV een goedkope, krachtige game console zou kunnen maken. Het besturingssysteem waar alle iOS-apparaten (inclusief de Apple TV) op draaien heeft alles in huis om zo’n console op diverse manieren te bedienen en te vullen met betaalbare interactieve games en veel meer andere content. Veel meer dan het openstellen van de Apple TV voor ontwikkelaars is er niet nodig. Nou ja, en een media-evenement in oktober natuurlijk, ruim op tijd voor de feestdagen.

Reacties

70 reacties
  • Profielfoto
    Mike Bear

    Briljante analyse Koen! Ben het helemaal met je eens. We gaan het zien. Er komt nog veel moois.

  • Profielfoto
    WhiteElephant

    Kijk, dit is nu eens een mooi artikel. Ben geen gamer, maar wel benieuwd hoe men vanuit Cupertino ook deze markt volledig op zijn kop zet.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Wie beleeft er nog dagelijks die uren fun die met de (originele) Wii mogelijk waren?
    Of lekker scheuren door GTA Liberty City III met de originele Xbox?

    Ik heb het allebei gedaan en er ontzettend veel plezier aan beleefd. Maar het is overduidelijk dat dat ‘tijdperk’ echt voorbij is.

    Geen idee wat er dan wel precies volgt, maar terugkijkend op dat zelfde verleden heb ik zo’n idee dat Apple dat momenteel als enige precies weet. En het is mogelijk niet wat we nu denken, wel iets waar we nu simpelweg niet bij stil staan.
    Change computing.
    Change music.
    Change phones/mobile browsing.
    Change tablets.

    Change games/television??.. :evil::grin:
    Think Different.

  • Profielfoto
    Verwijderen
  • Profielfoto
    k-the-ripper

    Mooi verhaal, vraag me alleen af wat dan die hardware moet gaan kosten.
    Met alleen die A7 processor en beetje flash geheugen kan je natuurlijk nooit geen 20 HD spellen aanschaffen en opslaan op een vernieuwde aTV.
    En een nieuwe aTV op de markt gooien met een berg meer storage ga je niet redden voor rond de 110 euro.
    Maar het zou best kunnen, toen Microsoft jaren geleden aankondigde dat ze de game markt in gingen stappen werd er ook overal gelachen, en we hebben gezien dat ze toch een enorm stuk uit die taart te pakken hebben.
    Ik zie Apple datzelfde kunstje ook wel flikken.
    Persoonlijk ben ik erg benieuwd of ze dit willen proberen en zo ja waarmee.
    De know how en hardware hebben ze voor groot gedeelte binnen (net als eventuele userbase).
    Nou nog de uitwerking……

  • Profielfoto
    Kameleman

    Toch behoorlijk wat onzin te lezen zo:

    Je kan de graphics van een iPhone toch niet vergelijken met die van de komende PS4 en Xbox One.
    Op mobiel vlak is de A7 misschien geen slechte chip, maar als ik mij niet vergis zijn het nu vooral PS2 spelletjes die terug te vinden zijn in de app,store. GTA:VC, Max Payne,… En dat is toch al wat jaren oud.

    Daarnaast mag je niet vergeten dat onze iPhone wel €700 euro zal kosten. Dat is bijna dubbel zoveel als de PS3, dus goedkoop zou ik het ook niet noemen.

    Als Apple in de buurt van de nieuwe console wil komen, zal het geen AppleTVtje worden van 109 euro. Tenzij ze akkoord gaan met spelletjes zoals er nu te vinden zijn in de AppStore.

    Maar dan ben je duidelijk zelf geen console-speler. Er is echt wel een verschil otussen FIFA op de iPad en FIFA op de PS3. Een echte Call of Duty of Assassins Creed, is wel wat anders dan Plant versus Zombies of Infinity Blade.

    Onmogelijk te vergelijken vind ik.

  • Profielfoto
    Barend Mars

    Zullen ze toch echt met een controller er bij moeten komen bovendien denk ik dat de grote game ontwikkelaars niet staan te springen om spellen voor Apple te maken en hun dan een stuk van de taart te geven

  • Profielfoto
    GeenMorgenrood

    Hoezo niet? Een hoop ontwikkelaars zijn sowieso op zoek naar andere winstmodellen dan simpelweg een eenmalige betaling van een spel (dat spel kan namelijk ook weer dooverkocht worden, waar zij niets aan verdienen). EA, bijvoorbeeld, zit achter het spel “Simpsons Tapped Out”.

    Gezien de nieuwe API’s van iOS 7, waarin een iPhone tot controller gemaakt zou kunnen worden zie ik hier wel iets in. Bovendien zou het eindelijk weer een innovatie van Apple zijn. Niet dat ze niet genoeg innoveren, maar dan zijn we tenminste weer een jaar van “Apple innoveert niet meer” af.:P

  • Profielfoto
    Ce

    Wil Apple de “die hard” gamers aan zich binden zullen ze naast de Apple tv ook fors moeten inzetten op de controller en kwalitatief hoogwaardige spellen. Ik ben zelf geen gamer maar ken er wel een aantal. Niemand maar dan ook niemand zal een game op de Apple tv gaan spelen wanneer de bediening middels bijv. de iPhone zal gaan. Zo’n controller wordt blindelings gebruikt en dat zal je met een touchscreen nooit lukken. Ik heb wel ‘ns meegekeken naar PS3 en Xbox spellen en deze vergeleken met de Apple variant. Sorry…maar dat is zelfs in mijn ogen op dit moment nog een belediging van de echte gamer. high res graphics, controller en een 40″ + scherm, da’s de setup van een gamer.

    Apple zal een deel van de game markt aan zich kunnen binden maar vooralsnog niet de miljoenen die inmiddels een PS4 of Xbox One gepreordered hebben. De game markt veroveren is meer dan een snel chipje introduceren. Daarnaast zijn, zoals door Kameleman ook al aangegeven, de onlangs aangekondigde consoles goedkoper dan een AppleTv + iPhone/iPad combinatie….en dat gat zou wel ‘ns groter kunnen worden met de introductie van een “echte” Apple game tv. Voor een gameconsole heb je toch intern geheugen nodig en geheugen is bij Apple per definitie schreeuwend duur. Ik verwacht dat de nieuwe Apple game tv een basisprijs van tenminste 199 euro gaat krijgen….kaal.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Allemaal leuk en aardig, maar zolang GTA V niet naar de iPhone, iPad of Apple TV komt, heeft Apple nog echt geen game console. Dit stuk is geschreven voor de casual gamer, niet iemand die Call of Duty speelt. Daarom had het vergeleken moeten worden met de Andriod consoles (Ouya etc.) maar niet met de Xbox of Playstation. Het is duidelijk dat Koen niet weet waar hij over praat.

  • Profielfoto
    Volkie

    “De essentie van gameconsoles”, laat Apple nou in 2 van die drie punten uitermate slecht zijn; prijs en diversiteit. Ik moet het allemaal nog zien.

    PS: Baron van Dedem, dit stuk is geschreven door een enorme Apple fan dus zal altijd in die richting worden geschreven. Om dat een beetje te verbloemen word er gebruikt gemaakt van [Opinie], iets waar mensen volgens mij makkelijk overheen kijken en echt geloven wat er word geschreven.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    @Volkie, een beetje research doen voor dat je een opinie stuk schrijft zou niet verkeerd zijn. Ook al is de schrijver een enorme Apple fan, het slaat gewoon werkelijk nergens op. Eerst verdiepen in de stof voordat domme dingen gaat schrijven/zeggen.

  • Profielfoto
    Brammetjebammetje

    Aaaah, de diehard gamers zijn wakker, en boos! Jongens, er staat hier toch nergens dat Apple jullie zou willen inlijven? Met alleen dat clubje heftige gamers kom je nooit tot megawinsten. Beetje out of the box denken zou geen kwaad kunnen. Apple heeft de personal computer, de smartphone en de tablet gewild gemaakt bij het grote publiek. Dat kunnen ze ook met de game console-markt. Ik ben voor!

  • Profielfoto
    seek

    Dat de M7 chip niet wordt genoemd, geeft blijk dat OMT niet alles snapt.

  • Profielfoto
    Volkie

    “Apple heeft de personal computer……..gewild gemaakt bij het grote publiek”

    Sorry?

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    Kijk, Brammetje heeft het begrepen (al mag ie ’t best wel wat vriendelijker verwoorden). Het gaat hier niet om meer van hetzelfde, maar om iets nieuws.

    @seek: de M7 is een chip die data van de verschillende sensoren in de iPhone 5s uit kan lezen zonder dat daar de A7-chip voor nodig is. Dat is belangrijk voor energieverbruik, maar heeft weinig met bovenstaande te maken. Je zou hoogstens kunnen denken dat Apple die technologie in een controller stopt, maar da’s voor dit verhaal iets te gedetailleerd.

  • Profielfoto
    appievanr

    Hahahah. Pis bijna in mijn broek als ik dit artikel lees. Geef Apple nooit geen kans in de game industrie. AppleTV Klaar voor games? 119 euro, 4 iPods van de nieuwste generatie 349 euro = 1515 euro om maar iets op te noemen, gezin met 4 kinderen hier. Doe mij maar de Playstation 4:grin:

  • Profielfoto
    Hydræ

    Een interessant geschreven stukje. De meeste aankopen in de App Store zijn games, dus slim van Apple om deze weg te verkennen. Verder een 4e kenmerk belangrijk voor het succes van een gameconsole is het aanbod van games. Goeie games!

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Apple zou een bepaalde markt kunnen verbreden, maar vervangen zeker niet. Ik snap eerlijk gezegd de toegevoegde waarde niet van een heel erg uitgebreid spel op zo’n klein apparaat als een iPhone of iPod touch. GTA VC is leuk om even te zien op mijn iPod, maar spelen gaat bijna niet. Scherm en knopjes zijn veel te klein en het is daardoor veel te vermoeiend om te doen.

    De iPad heeft iets meer potentieel, maar het zijn vooral apparaten voor simpelere spelletjes (Angry Birds e.d.) en niet voor heavy gaming. Dat betekent wel dat Apple een bepaald soort mensen aanspreekt dat voorheen niet gamede en dat is op zichzelf een nieuw fenomeen!

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Wat ik mis in de analyse is een uitleg van de noodzaak dat de Apple Tv krachtiger moet worden. De huidige Apple TV is prima in staat om Full-HD beelden op het scherm te toveren, en dat is voldoende. De Wii U heeft een controller waarop de beelden van games weergegeven worden, maar de verwerkingssnelheid van de controller zelf is nihil, Apple kan met een iPhone/iPad in combinatie met de Apple TV hetzelfde doen, maar dan andersom.

    De iPhone/iPad levert de verwerkingskracht, streamt de beelden naar de Apple TV welke alles op het scherm toont. Zorg dat er meerdere controllers op 1 device aangesloten kunnen worden en de vervanger van de console is daar.

    Er is echter 1 probleem: de games. Wat gaan ze kosten en waar sla je ze op? Het grootste voordeel dat Apple nu heeft is dat de games goedkoop zijn, maar dit zijn dan ook lang niet zulke grote titels als de consoles kennen. Zodra die moeten verschijnen zullen de prijzen van de games wèl stijgen en zal de opslagruimte van de devices al snel onvoldoende zijn. Op dat moment komt de noodzaak van een technisch meer geavanceerde Apple TV wel naar voren, en dat kan dus zo beperkt zijn als enkel opslagruimte voor games.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Lijkt me onzin dat apple zich op de serieuze spelletjesmarkt zou begeven. Daarvoor is Apple veel te duur en is hun marktaandeel veel te klein. En ik betwijfel of game-ontwikkelaars zitten te wachten op nog een extra, ander platform. Opnieuw ontwikkelingskosten die toch door de consument gedragen zullen moeten worden; dus duurdere spelletjes. En hoeveel ontwikkelaars verdienen eigenlijk echt groot geld aan hun spelletjes?

  • Profielfoto
    defores

    Sorry maar die iPhone spellen zijn niet serieus genoeg om te concurreren met een spel console. Daarbij gaat men denk ik niet uitgebreid voor de tv zitten en angry birds of wordfreud spelen, laat staan als multiplayer.

    De videokaart van de AppleTV is daar niet sterk genoeg voor, dan nog niet eens gehad over de ontwikkel engine’s voor 3D omgevingen.

    Kijk maar naar de AppStore voor OSX, alleen maar outdated flut games en EA schiet voor geen meter op …. hadden ze niet eens beloofd games voor de Mac uit de brengen tegelijk met de release van windows? EA laat zelfs al de Wii U links liggen. Als Apple wil concurreren met de xbox, nintendo of playstation dan moeten ze niet met iOS games aankomen zetten maar een serieus goed apparaat voor maken die ze overtreft.

  • Profielfoto
    klonic

    Heel goed punt!

    @ Kameleman
    Het gaat erom dat de twee (Consoles vs iOS) dichter naar elkaar toe gaan. Sowieso is de vooruitgang in ARM chips veel groter dan in de meer klassieke Intel/AMD chips. Maar ook de kwaliteit van spellen, zo kan je nu toch voor €4,50 GTA3 downloaden voor iOS. Het gaat er niet om dat iOS het op gamegebied beter doet dan een ander platform maar nu opeens wel een serieuzere bedreiging vormt. Koen legt goed uit hoe die bedreiging van alleen handheld naar ook de TV kan groeien.

  • Profielfoto
    seek

    Kijk, Brammetje heeft het begrepen (al mag ie \’t best wel wat vriendelijker verwoorden). Het gaat hier niet om meer van hetzelfde, maar om iets nieuws.

    @seek: de M7 is een chip die data van de verschillende sensoren in de iPhone 5s uit kan lezen zonder dat daar de A7-chip voor nodig is. Dat is belangrijk voor energieverbruik, maar heeft weinig met bovenstaande te maken. Je zou hoogstens kunnen denken dat Apple die technologie in een controller stopt, maar da\’s voor dit verhaal iets te gedetailleerd.

    Dat is wat ze zeggen ja. Als je echter wel verstand van zaken hebt kun je verder kijken dan energieverbruik alleen:

    In een aparte chip kun je echter ook geavanceerde sensor fusion logica onderbrengen (hardware acceleratie dus) en daarmee betere sensor data krijgen. Je hebt ook geen last van process/thread scheduling delays die je zou hebben als je de general purpose A7 zou gebruiken; minder jitter dus.

    Het zou me niet verbazen als ze werken aan displacement detection, iets wat een grote klapper zal worden voor games en veel andere apps. Hiervoor zijn nauwkeurige en precies getimede sensor-fused metingen essentieel, en is het uitvoeren van de complexe berekeningen in hardware wellicht de enige manier om voldoende real-time resultaten te krijgen.

  • Profielfoto
    bartje

    @Seek

    Werkelijk. Ik snap er geen zak van, met je jitter :’D

    Dat verhaal zal allemaal wel, maar is mij toch iets te gedetailleerd.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    @bartje: dat is ook zijn bedoeling. Een beetje stoer gooien met termen, noemen we dat;)!

  • Profielfoto
    INCTRL

    Dat de M7 chip niet wordt genoemd, geeft blijk dat OMT niet alles snapt.

    Het continue monitoren van voetstappen, bloedsuikergehalte, bloeddruk etc etc heeft weinig…ehh niets met de gamebranche te maken.

    Nu de vraag aan jou: Wie snapt hier nu iets niet? Geef jij anders eens een toepassing van de M7 chip met een game. Dit keer niet in onsamenhangende brabbeltaal gaarne. Of wil jij sensor fused bommen gaan gooien ergens?

    Ik ben erg benieuwd.

  • Profielfoto
    INCTRL

    @bartje: dat is ook zijn bedoeling. Een beetje stoer gooien met termen, noemen we dat;)!

    lol

  • Profielfoto
    wwgnr

    Ok, maar blade 3 vond ik vrij teleurstellend qua graphics. Die zijn nog lang niet bij het niveau van bijv. een ps3, laat staan ps4

  • Profielfoto
    seek

    Nu de vraag aan jou: Wie snapt hier nu iets niet? Geef jij anders eens een toepassing van de M7 chip met een game. Dit keer niet in onsamenhangende brabbeltaal gaarne. Of wil jij sensor fused bommen gaan gooien ergens?

    Ik ben erg benieuwd.

    Zonder achtergrond kennis neem je al snel ‘onsamenhangend gebrabbel’ waar.

    Hoever een iPhone een bepaalde kant op werd bewogen (oftewel de ‘displacement’ = verplaatsing) is nu niet bekend, en is niet te bepalen met de data die iOS APIs bieden. Met verplaatsings informatie kun je de baan van je iPhone traceren wanneer je deze door een ruimte beweegt.

    De APIs van huidige sensoren: acceleratiemeter, gyroscoop en kompas geven op dit moment (voornamelijk) slechts rotaties (3D vectoren voor, maar da’s waarschijnlijk weer gebrabbel voor je). Ik zeg ‘voornamelijk’ omdat je met de acceleratiemeter wel schokken of grove ‘bewegingen’ kan waarnemen; maar niet meer dan dat. Wil je meer weten, dan is een complexe combinatie/fusie van de data uit alle drie sensoren nodig.

    Ik heb in maart 2011 een discussie gevoerd met Apple over het verwijderen van de gecompenseerde 3D magnetometer vector in iOS 4.3; dit was een fusie met de acceleratiemeter die werd toegevoegd aan de APIs van iOS 4.2. Deze vector was super om een OpenGL augmented reality model te kunnen stabiliseren met de wereld. Ik heb Apple engineers moeten uitleggen dat de kompas richting, die nog als enige overbleef in 4.3, niet voldoende was om in een stabiele 3D vector te maken. In iOS 5 is de hele CoreMotion API overhoop gegaan en is deze 3D vector weer teruggekomen, samen met gyroscoop & andere nuttige data.

    Als iOS deze verplaatsings informatie, middels de M7 chip zou kunnen leveren, dan kun je hiermee een wapen in schietspellen richten, of een bowling spel maken die de worp bepaalt a.h.v. de baan & rotaties van de iPhone door de ruimte, … Oftewel, je krijgt een deel van de controller positie-bepaling die Wii en Kinect hebben.

    En, lijkt dat je handig in spellen? Ik ben niet erg benieuwd, maar toch een beetje;-)

  • Profielfoto
    INCTRL

    Geef nu eens concreet een toepassing van die M7 chip icm een game. Concreet. Dus niet onsamenhangende analyses en achtergrondinfo over de werking van een gyroscoop etc, want daar weet ik alles van.

    Misschien als je even 2 sec zelf nadenkt kom jij er zelf ook achter dat die M7 chip niets maar dan ook niets met games te maken heeft. Jouw M7 chip benadering die de werking van een gyroscoop over gaat nemen als je een game aan het spelen bent slaat als een lul op een slagroomtaart. M7 leest continue informatie uit. De gyroscoop i.c.m. een game (motion data) legt alleen maar een verband hoe jij op dat moment je iphone beweegt. Dus je pist totaal naast de post met je M7 verhaal in deze. Jij hebt totaal geen idee waar die M7 chip voor dient.

    Geef anders nu eens concreet een toepassing (laatste keer dat ik het vraag) die M7 zonder al die losstaande flutanalyses van je erbij te betrekken.

    Ga eerst even uitzoeken wat “concreet” betekend. Succes.

  • Profielfoto
    seek

    @INCTRL Ik gaf reeds twee concrete voorbeelden: schietspellen en bowling. Tevens legde ik, om het concreet te maken, de link met Wii en Kinect, die beide weten welke kant de controller wordt op bewogen en waar deze zich in de ruimte bevindt. Zoals ik zei is deze informatie wellicht deels door complexe fusie van alle drie de sensoren te creëren. En, ik herhaal, het zou me niks verbazen als Apple daar aan zou werken; want de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is met een aparte chip.

    Denken dat ik bedoel dat je de functie van de gyroscoop kan overnemen door de M7 chip, slaat inderdaad als een tang op een varken. LOL ’t Is niet erg om weinig kennis te hebben van de zeer technische zaken rondom sensoren en iOS APIs. Maar, gooien met termen als ‘gebrabbel’ en denken het beter te weten door uit te leggen waar een gyroscoop dan wel voor is (en de twee andere sensoren daarbij ook nog eens te vergeten), vind ik wat dommig.

    Ik krijg de indruk dat het enige wat jij weet van de M7 chip, de zinnetjes van Apple zijn. Ik heb echter ervaring met dit soort dingen en kan verder denken. Jammer dat je daar niet iets van wil opsteken. Maar, we zullen zien waar Apple mee komt de komende maanden. Verplaatsings informatie berekenen is erg moeilijk, en misschien is het ondoenbaar met de relatief lage kwaliteit van de mobiele sensors.

  • Profielfoto
    plonserd

    Ik hoop dat die M7 heel het gedoe in Syrië kan oplossen…

    INCTRL en seek.. kan iemand me uitleggen wat het nut van jullie discussie is?

  • Profielfoto
    seek

    Ik hoop dat die M7 heel het gedoe in Syrië kan oplossen…

    INCTRL en seek.. kan iemand me uitleggen wat het nut van jullie discussie is?

    Discussie houd je scherp omdat je wordt uitgedaagd gedane beweringen hard te maken.

    Het is ook wat bekvechten, en dat kan soms gewoon leuk zijn, elkaar wat uit te dagen; beetje competitie/sport dus.

    Verder is het leuk om na te denken of te fantaseren over mogelijke ontwikkelingen; iets wat veel wordt gedaan op websites als deze.

    En het is nuttig/prettig om wat van elkaar op te steken; de één heeft meer evaring of een hele andere kijk dan de ander, en da’s interessant & leerzaam.

    Tenslotte vind ik het leuk om eens wat over meer technische dingen te praten. Wel weer jammer dat niet iedereen mijn ideeën kan volgen.

  • Profielfoto
    PimPamPet

    Hulde voor seek. Leuk om te lezen, dus dank. Ook Koen bedankt voor het artikel wat dit mogelijk maakte.

    Ik zie steeds meer ‘oudgedienden’ die steeds zuurder worden. Mannen, wordt het niet eens tijd dat jullie deze site minder gaan bezoeken of wat vrolijker worden?

  • Profielfoto
    Hypertallih

    Als je die A7 chip in de Apple TV doet kom je nog niet ver. Maar wel verder dan de Xbox one ;).

    Nou ja ik hoef geen Apple TV gezeik met restricties.

  • Profielfoto
    verwijderd-profiel

    Als je die A7 chip in de Apple TV doet kom je nog niet ver.

    Wat bedoel je daarmee?

  • Profielfoto
    StarDesign

    Serieus hoe ver lopen jullie achter op je informatie???

    1. psp en de ps vita zijn twee draagbare consoles die qua prestaties totaal verschillen van elkaar.

    2. De ds is een klassieker die niet weg te krijgen is, voornamelijk door games die nintendo only zijn.

    3. Xbox one, PS3 zijn consoles die qua prestaties vele malen beter zijn dan wat Apple heeft laten zien. Kijk maar naar de crappy prestaties die de iMac heeft omtrent game.

    4. Er zijn zowel Xbox, PS, MS en Nintendo only games die de echte gamer tot aanschaf van een console zet.

    5. De iPhone is een leuke telefoon met veel toegevoegde waarde. Maar het is geen concurrent voor de bestaande game platforms en dat zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Als ze Apple tv ervoor willen gebruiken in combo met ios, fijn en leuk voor ze. Maar dat gaan ze toch niet redden.

    6. De huidige consoles zijn divers, je kan er meer mee dan met een iphone of apple tv omtrent game. Sony heeft het zelf al duidelijk gemaakt dat ze meer nadruk willen leggen op het sociale aspect van game. Dit door game share, multiplay games, share button, etc… (Daarnaast: internet, sociale netwerken, games, etc…)

    7. Ik betwijfel of games zoals Black Flag in volle glorie gespeeld kan worden op een iphone. Reden hier ervoor is de besturing, graphics en rendertijd. De huidige set games treffen qua graphics dezelfde kwaliteit als de animatiefilms.

    Zoals gezegd de besturing: iphone vs controller. Geef mij maar gewoon controller, heb game geprobeerd op ipad en iphone. Maar de besturing is altijd crap, een touchscreen reageerd niet lekker ervoor. Niet zoals de ps-vita of de 3ds dat hebben gedaan.

    Kortom, het is leuk dat ze het willen proberen. Maar ze zullen niet ver komen, het zal niet zo’n impact hebben als een iPad of een iPhone. De echte gamer zal altijd wel kiezen voor één van de drie consoles die op de markt al beschikbaar is. Voornamelijk ook omtrent aanbod games en kwaliteit ervan. Daarnaast iedereen kent wel de Apple Tv, maar nog weinig mensen maken er gebruik van. (Reden hiervan mag je zelf invullen)

  • Profielfoto
    INCTRL

    @INCTRL Ik gaf reeds twee concrete voorbeelden: schietspellen en bowling. Tevens legde ik, om het concreet te maken, de link met Wii en Kinect, die beide weten welke kant de controller wordt op bewogen en waar deze zich in de ruimte bevindt. Zoals ik zei is deze informatie wellicht deels door complexe fusie van alle drie de sensoren te creëren. En, ik herhaal, het zou me niks verbazen als Apple daar aan zou werken; want de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is met een aparte chip.

    Denken dat ik bedoel dat je de functie van de gyroscoop kan overnemen door de M7 chip, slaat inderdaad als een tang op een varken. LOL \’t Is niet erg om weinig kennis te hebben van de zeer technische zaken rondom sensoren en iOS APIs. Maar, gooien met termen als \’gebrabbel\’ en denken het beter te weten door uit te leggen waar een gyroscoop dan wel voor is (en de twee andere sensoren daarbij ook nog eens te vergeten), vind ik wat dommig.

    Ik krijg de indruk dat het enige wat jij weet van de M7 chip, de zinnetjes van Apple zijn. Ik heb echter ervaring met dit soort dingen en kan verder denken. Jammer dat je daar niet iets van wil opsteken. Maar, we zullen zien waar Apple mee komt de komende maanden. Verplaatsings informatie berekenen is erg moeilijk, en misschien is het ondoenbaar met de relatief lage kwaliteit van de mobiele sensors.

    Best grappig hoe jij telkens mij ‘onwetendheid’ en ‘gebrek aan kennis’ in de schoenen schuift terwijl jij met elke reactie opnieuw jouw eigen gebrek aan kennis en relativeringsvermogen aantoont. Je komt alweer met je WII connect vergelijking. Dommer heb ik het nog niet gezien. Wil jij je iPhone op de openhaard neerzetten en dan van afstand (controller) spelletjes erop doen ofzo? Jij snapt er werkelijk geen barst van. En nee de iPhone als een externe controller gaat hem ook niet worden aangezien Apple (nog) geen game consoles heeft gemaakt tot aan vandaag. Dus zet dat sprookje ook maar uit je hoofd.

    Ik kap met deze discussie, jij snapt totaal niets van de functie en toekomstige functies van de co-cpu M7 maar ondertussen blijf je wel verwijten maken aan OMT en aan mij en iedereen die WEL snappen (of enigszins) waar de M7 chip voor gemaakt is.

    Kom maar terug als jij 10 jaar ouder bent en je school hebt afgemaakt stupide faalhaas en ga jij maar lekker bowlen met je m7 chip (moet je wel een keertje van je zolderkamer afkomen he?).

  • Profielfoto
    StarDesign

    INCTRL, als ik je reactie kon like dan had ik het gedaan.

  • Profielfoto
    Obi

    In een aparte chip kun je echter ook geavanceerde sensor fusion logica onderbrengen (hardware acceleratie dus) en daarmee betere sensor data krijgen. Je hebt ook geen last van process/thread scheduling delays die je zou hebben als je de general purpose A7 zou gebruiken; minder jitter dus.

    Het zou me niet verbazen als ze werken aan displacement detection, iets wat een grote klapper zal worden voor games en veel andere apps. Hiervoor zijn nauwkeurige en precies getimede sensor-fused metingen essentieel, en is het uitvoeren van de complexe berekeningen in hardware wellicht de enige manier om voldoende real-time resultaten te krijgen.

    Volgens mij draai je een verondersteld effect om, als je minder jitter hebt dan zou dat theoretisch kunnen resulteren in minder ‘process/thread’ scheduling delays, en dat is een (theoretisch) probleem wat voor een chip-ontwerper is.

    Daarnaast ‘displacement detection’ is letterlijk verplaatsings-detectie, dus de afstand tussen A en B? Volgens mij is dat het meten van een 1e orde verschijnsel en dat hebben we toch al onder de knie?

  • Profielfoto
    seek

    @Obi Nee, ik heb het over jitter veroorzaak door niet real-time gedrag van de iOS kernel. Als je bijvoorbeeld een timer (NSTimer) zet die elke 10ms moet aflopen en een stukje code moet uitvoeren, zal er spreiding/jitter zitten op het werkelijke interval. Dit wordt veroorzaakt doordat iOS niet keihard (met een hardware interrupt bijvoorbeeld) alles opzij zet en dat stukje code uitvoert. In plaats daarvan heeft iOS interne software scheduling momenten waarop gekeken wordt welke timers zijn afgelopen/’expired’. Wanneer die zijn hangt af van hoe lang andere code bezig is voordat ze een iOS systeem functie aanroepen. (Tevens heet iOS, net als veel andere OSen, lage frequentie hardware timers (bijv 100Hz) als tweede grovere mechanisme.)

    Jij lijkt het te hebben over jitter in chip signalen. Ja, ook daar heb je jitter, maar da’s niet waar ik het over had.

    Nou, het meten van afstand met een liniaaltje is simpel. Afstand meten met behulp van de gecombineerde/fused complexe signalen die uit een acceleratiemeter, gyroscoop en kompas komen, is erg lastig. Je zou inderdaad kunnen denken dat je a.h.v. acceleratie via simpele fysica de verplaatsing kan meten. (Ik heb jaren geleden met dezelfde gedachte een aantal dingen (met software filters) geprobeerd met een iPhone.) Maar zo simpel is het niet:

    Als je de iPhone plat op tafel houdt en deze langs een rechte lijn verschuift, zou je zeggen dat je door integreren van de acceleratie je een verplaatsing moet krijgen. En inderdaad krijg je een heel klein beetje resultaat. Maar er zijn problemen:
    1. Ik concludeerde destijds dat de signalen die iOS via APIs aanbied reeds gefilterd zijn. En je hebt echt de ruwe data nodig.
    2. Elke rotatie van de iPhone tijdens schuiven verziekt de meting omdat de 3D acceleratie vector niet meer precies is waarvan je uitging.
    3. Elk schokje tegen de iPhone of op die tafel, geeft vervuiling in de 3D vector meting. Je kan de component loodrecht op de tafel eventueel gewoon vergeten, maar elk stootje tegen de iPhone verziekt de meting.
    4. Grootste probleem is echter, dat je om verplaatsing te meten als 1e orde verschijnsel, je de richting van de iPhone moet weten. Door deze, zoals ik hier schets, plat op tafel te leggen en bijvoorbeeld alleen precies zijdelings te verschuiven, kun je deze richting weten en in de berekeningen hiervan uitgaan. Als je de iPhone echter in je hand houdt, kun je met slechts acceleratiemeter totaal geen onderscheidt maken tussen de zwaartekracht en een eventuele verplaatsing. Houd je een iPhone stil, dan is de lengte van de 3D acceleratie vector namelijk altijd (ongeveer) 1: de zwaartekracht; je meet dus altijd al een waarde.
    5. De signalen uit de sensoren hebben ruis. Met name de acceleratiemeter en de magnetometer hebben de meeste ruis. Deze ruis is redelijk groot ten opzichte van de te willen meten verspaatsings effecten. Ook zijn acceleratie uitslagen bij bewegen al snel groot t.o.v. deze verplaatsings effecten. Je kunt je dus weinig gefilter of voorbewerking veroorloven; je moet werken met ruwe data.

    Dat punt 4 is de totale show-stopper om verplaatsing te kunnen meten door eenvoudig naar acceleratie te kijken. Het is gewoon theoretisch onmogelijk. Om wel iets te kunnen doen moet je de oriëntatie van de iPhone in de ruimte weten. Een magnetometer (die je een 3D vector geeft die min of meer stabiel dezelfde kant (wat schuin de aarde in) opwijst) kun je als referentie gebruiken, maar deze signalen hebben flink wat ruis en zijn erg onbetrouwbaar/schokkerig. Dat kun je weer rechttrekken met een laag-doorlaat filter, maar door filtering krijg je per definitie een vertraagd signaal; dus dat gaat niet echt. Veel beter hiervoor is een gyroscoop die een zeer stabiele 3D vector geeft.

    Een gyroscoop heeft echter drift, en weet van zichzelf niet wat boven en onder is. De drift van de gyroscoop kan echter worden gecompenseerd door deze licht te combineren/fusen met data uit acceleratiemeter (die precies weet waar boven en onder zijn) en met kompas (die precies weet welke kant Noord is).

    Door het combineren van sensoren vertraag je echter de signalen. Wil je verplaatsing meten met behulp van deze drie sensoren, dan moet je de ruwe data uit de sensoren hebben en deze op zeer complexe wijzen combineren. De kwaliteit van de metingen is daarbij van groot belang; en daarom is de timing van de samples erg belangrijk. Vandaar mijn gedachte dat, mocht Apple met deze dingen bezig zijn, ze daarvoor zeker een apart chip moeten gebruiken.

  • Profielfoto
    seek

    @INCTRL Ik geef toe dat ik (wellicht wat te) uitdagend in mij aanpak/woorden ben geweest. Je zit er echter opnieuw naast: Ik ontwikkelde in 1989 reeds satelliet test apparatuur en real-time software. En ik heb (zie mijn reactie aan Obi) het een en ander gedaan met de iPhone sensoren.

  • Profielfoto
    seek

    @StarDesign Goed punt dat iOS devices met hun prachtige gladde touch oppervlakken helemaal geen goeie game controllers zijn. En ik zie Apple nog geen controller maken met allerlei fysieke controls. Veel spellen werken wel redelijk tot goed op iDevices en vandaar de goeie verkoopcijfers; maar lang niet allemaal.

  • Profielfoto
    Dennis29

    Wat een nutteloos artikel, zonder echte controls zijn deze games niet serieus te nemen en vallen ze al helemaal niet onder de categorie consoles.

  • Profielfoto
    Steef Ams

    @Dennis29 Als ik me niet vergis zijn er het afgelopen jaar of twee enkele patentaanvragen langsgekomen waaruit blijkt dat Apple druk doende is om een controler te ontwikkelen die de iPhone als basis kent.

  • Profielfoto
    INCTRL

    INCTRL, als ik je reactie kon like dan had ik het gedaan.

    Lievvv!:nerd:

  • Profielfoto
    INCTRL

    @Seek

    Ik gaf je een tip: Kom over 10 jaar terug als je wat verder ontwikkeld bent. En wat doe jij? Jij komt na 10 minuten alweer terug met hetzelfde onsamenhangende ratelverhaaltje (moet toegeven: ik heb dit keer niet verder gelezen dan 1 zin.)

    Zoals ik al eerder zei: ik ga niet verder met deze discussie. Dat is zinloos.

    Morgen even Gamma bellen en blok beton voor je hoofd weg laten halen wil misschien ook wel eens werken. Dan telt die M7 chip wel hoeveel beuken je nodig hebt gehad totdat het beton in elkaar stortte.

    Succes.

  • Profielfoto
    Anon Ymous

    Goede artikels en goede reacties op OMT maar sommige mensen zijn echt nolife hun pientere leven aan het verkloten door hier zinloze discussies te houden.

  • Profielfoto
    App69

    Game on!

  • Profielfoto
    Rickje

    Een paar grote vraagtekens bij onderstaande uitspraak.

    Drie kenmerken zijn belangrijk bij een gameconsole: prijs, performance en diversiteit.

    Op basis waarvan heb je deze 3 kenmerken gekozen? Om even een voorbeeld te noemen: als regelmatig gamer.nl bezoeker heb ik gemerkt dat de mensen (aldaar) liever een echte gameconsole hebben dan dat ze allemaal onzin toeters en bellen hebben zoals het (online) audiovisuele wat jij hier volgens mij als argument geeft.

    Verder is het wel een leuk artikel maar ik sluit me bij aan bij sommigen hier dat dit niet voor serieuze gamers is, denk dat het dus bij casual gaming blijft. Aan de andere kant kan Apple ons altijd nog verrassen, Apple blijft immers Apple en daarnaast hebben ze een hele grote.. fanbase (juiste woord?) en is de grootste groep mensen toch een casual gamer (denk ik).

  • Profielfoto
    Rickje

    Dat de M7 chip niet wordt genoemd, geeft blijk dat OMT niet alles snapt.

    Het continue monitoren van voetstappen, bloedsuikergehalte, bloeddruk etc etc heeft weinig…ehh niets met de gamebranche te maken.

    Nu de vraag aan jou: Wie snapt hier nu iets niet? Geef jij anders eens een toepassing van de M7 chip met een game. Dit keer niet in onsamenhangende brabbeltaal gaarne. Of wil jij sensor fused bommen gaan gooien ergens?

    Ik ben erg benieuwd.

    Wat dacht je van een soort Kinect-achtig idee? Kan best een leuke toevoeging zijn juist… in plaats van zo tekeer te gaan zoals je nu in meerdere reacties doet. M7 bevat ook gewoon gyroscoop en accelerometer…

  • Profielfoto
    TimoVC

    Jongens jongens… alle technische termen, fancy schrijfsels en platte verwijten ten spijt; als Apple de game-industrie op z’n kop wil zetten, dan doen ze dat gewoon. Punt. Ken je ze nu nóg niet…?

  • Profielfoto
    NeXT

    De nieuwe M7 (motion) chip is absoluut de killer waar Nintendo van wakker ligt. Ik weet bijna zeker dat dit de iPhone voorbereid om zich als een perfecte controller te gedragen en daarmee te concurreren met Nintendo Wii of Xbox kinect.

  • Profielfoto
    NeXT

    Goed artikel trouwens!(y)

  • Profielfoto
    Allerbe

    …dat het een 64-bit-processor is. Dat maakt ‘m snel.

    Eh, nee!

    Lees er welke tekst over 64-bits processors maar op na. Kan meer geheugen adresseren. Kan sneller zijn dan een processor uit een vorige generatie, maar niet omdat het een 64-bits processor is.

    (En wat doet die omgekeerde apostrof daar in die zin!)

  • Profielfoto
    bartvdv

    @Timo VC

    …als Apple de game-industrie op z’n kop wil zetten, dan doen ze dat gewoon. Punt. Ken je ze nu nóg niet…?

    Niet alles wat Apple aanraakt, verandert daarom in goud. Denk maar aan de Newton, de QuickTake, MobileMe, AppleWorks…

    En heeft Apple in de jaren negentig niet al een keer een game console op de markt gebracht, de Pippin ?

  • Profielfoto
    INCTRL

    Dat de M7 chip niet wordt genoemd, geeft blijk dat OMT niet alles snapt.

    Het continue monitoren van voetstappen, bloedsuikergehalte, bloeddruk etc etc heeft weinig…ehh niets met de gamebranche te maken.

    Nu de vraag aan jou: Wie snapt hier nu iets niet? Geef jij anders eens een toepassing van de M7 chip met een game. Dit keer niet in onsamenhangende brabbeltaal gaarne. Of wil jij sensor fused bommen gaan gooien ergens?

    Ik ben erg benieuwd.

    Wat dacht je van een soort Kinect-achtig idee? Kan best een leuke toevoeging zijn juist… in plaats van zo tekeer te gaan zoals je nu in meerdere reacties doet. M7 bevat ook gewoon gyroscoop en accelerometer…

    =========

    Nee, de M7 chip bevat niet een gyroscoop en/of een accelerometer, hoe kom je hierbij? Hij kan de bewegingsdata uit deze sensoren alleen continu uitlezen. En hier zit het hem in met de co-CPU M7: con-ti-nu.

    Het bloedsuikergehalte van een diabetes patiënt moet continu 24/7 uitgelezen kunnen worden, zo ook de hartslag etc etc (denkend aan de koppeling aan de toekomstige iWatch). Wil je weten hoeveel stappen jij per dag maakt (bijvoorbeeld belangrijk voor Obesitas patiënten)? En meten in welke omgeving de gebruiker zich bevindt op elk moment van de dag (mbt reclamedoeleinden etc)? Dan moet er continu gemeten worden en uitgelezen worden door de energie zuinige M7 co processor. Daarom is de energie zuinigheid ook van essentieel belang bij de M7 omdat deze continu data uit sensoren aan het uitlezen is.

    Natuurlijk zou de hoofd CPU (A7) ook continu data uit kunnen lezen maar dan is je batterij binnen 1 uur van 100% naar 0% gedaald.

    Usio conclusio: de toepassingen van de M7 co processor hebben niets met de gamebranche te maken en terecht dat er in dit artikel niet over gepraat wordt en Apple zelf ook niet naar de gamebranche linkte toen er over deze chip gepraat werd tijdens de introductie.

  • Profielfoto
    NeXT

    @ INCTRL
    Niemand weet nog wat de functionaliteit van de M7 chip gaat brengen behalve dat deze als stand-alone minder energie zal gebruiken. Speculeren over wat de chip niet kan is net zo kansloos als speculeren over wat de chip wel kan.

  • Profielfoto
    sciletto

    Wat een speculatie wel niet teweeg kan brengen. Het is net Wall Street als je dit allemaal zo leest.

    Als ik mijn visie kan delen hier. Ik weet wel 100% zeker dat Apple geen console gaat uitbrengen. Wat ze wel gaan doen is een game markt creëren die uitgevoerd wordt op de manier zoals Apple dat wil. Er zijn namelijk genoeg mensen die angry birds, hay day, candy crush, cut the rope en dergelijke games op hun tv willen zien. Deze markt is nog niet voorzien en er lopen genoeg zakenmensen, kapsters, 30, 40, 50+ers etc rond die zich daarin begeven. Ze zijn geen gamers en geen professionele gebruikers zoals vele van ons.

    Hoeveel diva’s, die straks een gouden iPhone 5S hebben, vinden het wel niet geweldig om agingbooth te gebruiken via de Apple Tv van hun vader? Tijdens het lunchen of wijn drinken kunnen ze met ze alle dat soort ongein uithalen. Er zijn ook vast wel mensen die tijdens een verjaardag bij ome henk met ze alle gaan candy crushen via de tv. Verzin het en vele situaties zijn toepasbaar op deze manier van gamen. Denk gewoon aan de mensen die niet die hard gamen.

    Ik zelf ben een echte gamer, ik kan ook niet wachten tot morgen:D Wie haalt er nog meer GTA V?

  • Profielfoto
    Obi

    M7 heeft m.i. weinig te maken met gaming. De meeste ‘sensor-chips’ zijn zgn MEMS ‘chips’. Een MEMS is een heel ander soort chip dan rekenprocessors zoals de A7 en ook de M7. De M7 is eigenlijk een gespecialiseerde rekenprocessor die de signalen van deze MEMS chips snel kan verwerken en hoogstwaarschijnlijk kan de M7 ook wat (auto) calibraties doen van deze chips. Daarnaast wordt de ‘berekenkracht’ die normaal door de A7 processor wordt afgehandeld nu door de M7 gedaan, en dat zorgt ervoor dat de inschakelduur van de A7 (met een relatief hoog stroomverbruik als ie ingeschakeld is) korter wordt en dus minder stroom verbruikt, in een smartphone zijn het scherm en de rekenprocessor de grootste stroomverbruikers….

  • Profielfoto
    StarDesign

    De iphone als controller is een slecht idee. Te plat en ligt gewoon niet lekker in de hand. Fysieke controllers zijn altijd beter.

  • Profielfoto
    INCTRL

    @ INCTRL
    Niemand weet nog wat de functionaliteit van de M7 chip gaat brengen behalve dat deze als stand-alone minder energie zal gebruiken. Speculeren over wat de chip niet kan is net zo kansloos als speculeren over wat de chip wel kan.

    Apple zelf heeft de functionaliteiten van de M7 chip uitgelegd. Ik citeer enkel de uitleg van Apple zelf dit heeft niets met suggereren te maken.

    Health and fitness apps …0,0 over games en dat is ook logisch. Voor sommigen helaas nog steeds niet.

    Hiernaast leg ik wat logische verbanden icm een eventuele iWatch ‘over you’ toepassingen mbt Health toepassingen. Apple gaat zich op de gezondheidszorg richten en daar is de M7 chip voornamelijk voor gemaakt. Er gaan miljarden in de gezondheidszorg rond en Apple duikt in die markt met zeer veel innovaties in de toekomst.

    En uit deze zin kan je ook wel wat conclusies trekken he als je een beetje logisch na kan denken:

    …Apple has hired several scientists and executives from multiple sensor developers. Some notable firms who lost employees to Apple are AccuVein, C8 MediSensors, and Senseonics. […] The company’s technology provides a non-invasive way to measure substances in the human body such as glucose levels. The technology could be ideal for patients monitoring diabetes

    Health, daar gaat het a priori om.

  • Profielfoto
    Dutch-American

    Slecht geschreven artikel. Het is een opinie van een fanboy dat weinig met de realiteit te maken heeft. Er zal echt geen zware games gespeeld kunnen worden op de appl tv of iphone. Hooguit simpele spelletjes zoals candy crush, meer niet. Dat een apple tv hd beelden kan weergeven zegt toch helemaal niks, Een film afspelen is heel iets anders dan een moderne shooter.

    En dan dezin dat Apple een “kille moord” voorbereidt. Hey koen ben je wel helemaal 100%? Denk je nu echt dat apple de console markt opgaat en de strijd met de xbox en playstation aangaat? Echt niet jonge. Een apple tv is niet geschikt om de nieuwste 3D shooters te spelen, een iphone is echt niet geschikt als controller. Een shooter speel je met muis en keyboard.

    Altijd lachen met die isheep en hun domme en nietszeggende artikeles.

    We weten nu ook waarom koen het nooit tot een serieuze journalist heeft gehaald….

  • Profielfoto
    INCTRL

    . Er zal echt geen zware games gespeeld kunnen worden op de appl tv of iphone. Hooguit simpele spelletjes zoals candy crush, meer niet.

    Jeremy Mustard & Donald Mustard van Epic Games zijn het niet met jou eens vriendelijke vriend:

    http://www.youtube.com/watch?v=Wnh98ELfR04

    Toch wel ietsiepietsie anders dan ‘Candy Crush’ huh?

  • Profielfoto
    Dutch-American

    Slecht geschreven artikel. Het is een opinie van een fanboy dat weinig met de realiteit te maken heeft. Er zal echt geen zware games gespeeld kunnen worden op de apple tv of iphone. Hooguit simpele spelletjes zoals candy crush, meer niet. Dat een apple tv hd beelden kan weergeven zegt toch helemaal niks, Een film afspelen is heel iets anders dan een moderne shooter.

    En dan dezin dat Apple een “kille moord” voorbereidt. Hey koen ben je wel helemaal 100%? Denk je nu echt dat apple de console markt opgaat en de strijd met de xbox en playstation aangaat? Echt niet jonge. Een apple tv is niet geschikt om de nieuwste 3D shooters te spelen, een iphone is echt niet geschikt als controller. Een shooter speel je met muis en keyboard.

    Altijd lachen met die isheeps en hun domme en nietszeggende artikeles.

    We weten nu ook waarom koen het nooit tot een serieuze journalist heeft gehaald….

  • Profielfoto
    Dutch-American

    Briljante analyse Koen! Ben het helemaal met je eens. We gaan het zien. Er komt nog veel moois.

    Ga ze kond kussen joh…. Wat een typische kondlikkers reactie zeg…

  • Profielfoto
    Dutch-American

    Briljante analyse Koen! Ben het helemaal met je eens. We gaan het zien. Er komt nog veel moois.

    Heb op je profiel gekeken. Je bent lid sinds 2006 maar nog nooit een rekatie geplaatst? Beetje raar. Waarschijnlijk een speudoniem naam van moderator voor dit soort doel einden.

  • Profielfoto
    INCTRL

    Briljante analyse Koen! Ben het helemaal met je eens. We gaan het zien. Er komt nog veel moois.

    Ga ze kond kussen joh…. Wat een typische kondlikkers reactie zeg…

    He Mohammed, je spellingscontrole staat uit op je Android?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Wow, aan opinie geen gebrek. Een AppleTV die bruikbaar wordt kan ik altijd gebruiken. Ik heb hem nu al een half jaar kansloos staan omdat het gewoon niks doet waar ik wat aan heb. Games die mijn kind kan spelen, dus geen hardcore GTA, zou zomaar dat doel kunnen zijn. De AppleTV was het resultaat van een zoektocht met allerlei aankopen die het niet deden overigens. Bij kansloos apparaat 4 dacht ik: laat ook maar.
    Verder moet de toekomst het maar uitwijzen.