Apple stoot Coca Cola van de troon als meest waardevolle merk

Door: Raymon Mens - 21 reacties

Enkele dagen geleden werd Apple verkozen tot meest innovatieve merk, vandaag blijkt Apple ook het meest waardevolle merk ter wereld te zijn. Voorheen was deze titel voor Coca Cola, de iPhone-maker heeft de frisdrankfabrikant echter in weten te halen. Dat wordt taart in Cupertino.

De merkwaarde van Apple groeide dit jaar met 28% naar 98,3 miljard dollar. De lijst van meest waardevolle merk wordt ieder jaar samengesteld door Interbrand, een Brits merkenbureau. In 2000 stond Apple nog op de plaats 49 met een waarde van 5,5 miljard dollar.

brands-book

Google staat op de tweede plaats, Coca Cola moet genoegen nemen met twee plaatsen verlies en belandt hierdoor op de derde plaats. Alledrie de merken stegen in waarde, bij Coca Cola was de stijging 2 procent, terwijl Apple en Google ten opzichte van vorig jaar met 28 en 34 procent stegen. Samsung steeg 20 procent en belandt op de achtste positie.

Technologiebedrijven doen het goed in de lijst met meest waardevolle merken. De top 10 bestaat voor een groot deel uit bedrijven uit de technologiebranche. Nederlandse merken bevinden zich in de lagere regionen van de lijst. Philips staat als hoogst genoteerde Nederlandse onderneming op plaats 40. Andere Nederlandse merken zijn Shell op 73 en Heineken op 92.

De top 10 meest waardevolle merken:

  1. Apple (98,316 miljard dollar)
  2. Google (93,291 miljard dollar)
  3. Coca-Cola (79,213 miljard dollar)
  4. IBM (78,808 miljard dollar)
  5. Microsoft (59,546 miljard dollar)
  6. GE (46,947 miljard dollar)
  7. McDonald’s (41,992 miljard dollar)
  8. Samsung (39,610 miljard dollar)
  9. Intel (37,257 miljard dollar)
  10. Toyota (35,346 miljard dollar)

Bekijk de gehele top 100 bij Interbrand.com

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    Iphone13

    Ik had wel wat meer verwacht van Apple maar ja. Toch een leuk bedrag

  • Profielfoto
    One Less Thing

    Onder het bureau van Tim spant een hele grote i. Ik neem er verder gapend kennis van.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Met andere woorden, technologiebedrijfjes heersen!

  • Profielfoto
    Sandermrt

    Domme vraag:
    Wat betekend dan die 433,1 mld bij het Apple aandeel?

  • Profielfoto
    king1989

    @Sandermrt , er zit een verschil tussen aandelen en waarde van het bedrijf.

    Aandelen is geld hoeveel anderen bedrijven / personen hier in investeren (door aandelen te kopen)
    En aan de hand van de inkomsten van Apple bepaal je de waarde van het bedrijf. Geloof dat deels hier ook iets van aandelen in mee worden genomen. Ik heb ook op dit vak gebied niet volledige kaas gegeten.

  • Profielfoto
    boerke

    >kabouter wesley modus>>
    En wat is dan het prakties nut?

  • Profielfoto
    Raddie

    Dit gaat over de waarde van het MERK Apple, niet van het BEDRIJF. De iPhone had er dus ook in kunnen staan. Natuurlijk is dit nattevingerwerk, net zoals het bepalen van de aandelenkoers geen exacte wetenschap is, maar het zou een indicatie moeten zijn hoeveel het merk waard is, dat wil zeggen hoeveel geld met zo’n merknaam te verdienen valt. En het praktisch nut is afwezig. Snel wel vergeten dus, dit soort exercities zijn vooral ter meerdere eer en glorie van de onderzoekers.

  • Profielfoto
    maconly

    Hulde aan Steve Jobs.

  • Profielfoto
    GeenMorgenrood

    Ik blijf het mooi vinden, Apple boven IBM. Was graag in de ruimte geweest toen Steve het nieuws kregen dat ze groter waren dan IBM…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Altijd leuk dat Apple weer ergens bovenaan staat, maar zo’n fictieve berekening is eigenlijk nergens op gebaseerd en rolt op basis van een bepaalde marketingformule gewoon ergens uit de computer. Je hebt er niets aan. Hoogstens zullen reclamemensen er naar kijken, That’s all.
    De link met ‘innovatief’ zie ik helemaal niet. Ach bij Apple kan je nog iets verzinnen als ‘Tjonge wat leuk zo’n vingerprintlezer’ of ‘geweldig al die kleurtjes plastic met ook nog een keer een leuk hoedje met gaten in contrasterende kleur.’ Maar wat is er innovatief aan Coca Cola??

  • Profielfoto
    MacAanZee

    HoeSje bedoel ik natuurlijk, maar helaas is OMT nog niet zó innovatief dat je op je iPhone in een geplaatst bericht iets kunt wijzigen. #jammer

  • Profielfoto
    Ezra

    Waarom staat overal waar iPhone, iPad, iPod etc. staat er een linkje naar de Apple site?

  • Profielfoto
    Appletosh

    Microsoft op de 5e plek vind ik veel leuker:evil:

  • Profielfoto
    INCTRL

    Hulde aan Steve Jobs.

    In 2010 en alle jaren hiervoor.. toen Jobs nog leefde had Apple niet deze ranking.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Het is inderdaad niet een heel erg zinvolle lijst. Bovendien is Apple verreweg nog niet het meest herkenbare merk ter wereld. Een merk als Coca-Cola heeft een veel hogere penetratiegraad, zelfs in de armste delen van de wereld (sterker nog: JUIST de armste delen van de wereld). Dat maakt een merk, wat mij betreft, waardevoller dan wat een stelletje westerlingen vinden.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Het is inderdaad niet een heel erg zinvolle lijst. Bovendien is Apple verreweg nog niet het meest herkenbare merk ter wereld. Een merk als Coca-Cola heeft een veel hogere penetratiegraad, zelfs in de armste delen van de wereld (sterker nog: JUIST de armste delen van de wereld). Dat maakt een merk, wat mij betreft, waardevoller dan wat een stelletje westerlingen vinden.

    Goed dat je het even aangeeft, dan kunnen ze wellicht nog de publicatie aanpassen.
    (sjonge jonge jonge. Sommige mensen… )

    En het is een hele zinvolle lijst! Alleen wellicht zie jij het niet. De wereld draait niet om jou Maverick989! Wil je dat even in de oren knopen!?

  • Profielfoto
    bartvdv

    En waarom, Swiftly, zou dit een zinvolle lijst zijn? Leg eens uit wat ‘merkwaarde’ precies betekent en welk effect dat heeft op jou en mij.

    En is het niet opvallend dat Apple niet eens voorkomt in de Europese top 10, De top tien uit het VK, de Aziatische top tien en zelfs niet in Latijns-Amerika.

    Dus OMT heeft er (alweer) het juiste lijstje uitgekozen zonder (alweer) de juiste (objectieve) nuances te leggen.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Waarom staat overal waar iPhone, iPad, iPod etc. staat er een linkje naar de Apple site?

    Reclame?

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Dit gaat over de waarde van het MERK Apple, niet van het BEDRIJF. De iPhone had er dus ook in kunnen staan.

    Nou nee, want de iPhone is geen merk maar een naam. Net als bij b.v. een Ford Mustang het merk Ford is en de modelnaam Mustang. Een merk heeft een bepaalde waarde maar een individueel product van dat merk heeft alleen waarde voor de eigenaar.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Maar wat is er innovatief aan Coca Cola??

    Het is logisch dat er weinig te innoveren valt als je uiteindelijk maar één product maakt dat zich moet waarmaken in een fles.
    De beroemde vorm van de fles was een gouden greep en Coka Cola weet inmiddels dat je daar van af moet blijven want ze hebben weleens geprobeerd het design te veranderen wat in dalende cijfers eindigde.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Leg eens uit wat \’merkwaarde\’ precies betekent en welk effect dat heeft op jou en mij.

    Dit soort lijsten zijn inderdaad nogal subjectief. Wat betekent de waarde van een merk als je het toch niet kunt kopen? En als ik ergens in de bloedhete zon loop en sterf van de dorst is op dat moment een flesje Cola 1000 maal belangrijker dan mijn Mac.
    Deze lijsten zijn alleen van waarde voor beleggers en investeerders.