Schooljaar begonnen voor eerste Steve Jobs-scholen

Door: Koen van Tongeren - 36 reacties

Het is zover! Nederlandse kinderen kunnen vanaf vandaag basisonderwijs volgens op een echte Steve Jobs-school. Basisscholen in Sneek, Breda, Emmen, Heenvliet, Amsterdam en twee in Almere zijn vandaag van start gegaan met een nieuwe manier van lesgeven die kinderen beter moet klaarstomen voor een leven in de 21e eeuw. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de ideeën die Steve Jobs had over het (Amerikaanse) onderwijs én natuurlijk van één van zijn laatste wapenfeiten; de iPad.

Bij Steve Jobs-scholen wordt alles in het werk gesteld om de talenten van individuele leerlingen zoveel mogelijk tot ontwikkeling te laten komen. In een schoolgebouw dat elke dag van vroeg tot laat open is maar vooral met een lesprogramma dat volledig met de iPad gegeven wordt, willen de bedenkers onderwijs aanbieden dat beter aansluit op het leven in de 21e eeuw. Onderwijs voor een Nieuwe Tijd noemen ze het, of O4NT.

Op Steve Jobs-scholen begint elke leerling met een eigen iPad. Daarop is een reeks aan educatieve apps geïnstalleerd, waaronder vier apps die speciaal voor O4NT gemaakt zijn. sCoolSpace is een virtueel schoolplein waar kinderen met elkaar kunnen chatten en hun werk etaleren. Agenda’s worden automatisch gevuld en bijgehouden in TikTik sCoolTool. iDesk Learning Tracker houdt bij wat kinderen precies doen in de verschillende apps en hoe ze presteren. sCoolProjects is een app waarin leerlingen samen kunnen werken aan projecten.

Omdat de iPad de basis van al het onderwijs vormt hoeft het onderwijs zich niet te beperken tot het fysieke schoolgebouw, ook al is dat elke dag van het jaar open van 8.30 tot 18.30 uur. Ouders en leerlingen kunnen zo zelf beslissen wanneer er op school gewerkt wordt en wanneer thuis. Mocht er toch klassikaal les gegeven moeten worden dan gebeurt dat, hoe kan het ook anders, met AirPlay en een Apple TV.

Van de zeven scholen die nu beginnen met deze nieuwe manier van lesgeven hebben de  Master Steve JobsSchool in Sneek en de Steve JobsSchool Breda alle klassen al voorzien van een iPad. Bij de overige scholen is de O4NT-methode nu alleen in de onderbouw uitgerold en zal het in de komende jaren uitgebreid worden naar de bovenbouw. Uiteindelijk gaan dit jaar 10 scholen van start.

OMT wenst alle O4NT-leerlingen een mooi schooljaar en is erg benieuwd hoe het eerste Steve Jobs-schooljaar beviel, zodra de zomervakantie van 2014 begint.

Reacties

36 reacties
  • Profielfoto
    Sandermrt

    Ik zit zelf in HAVO 5, en dit jaar hebben alle burgklas leerlingen een iPad 4 gekregen. Mijn school is geen ‘steve jobs’ school trouwens

  • Profielfoto
    arturo

    Iets zegt mij dat dit niet goed gaat komen, maar ik kan het niet onderbouwen.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Daarop is een reeks aan educatieve apps geïnstalleerd, waaronder vier apps die speciaal voor O4NT gemaakt zijn. sCoolSpace is een virtueel schoolplein waar kinderen met elkaar kunnen chatten

    Wtf? Voor het geval kinderen nog minder op hoeven te letten…

    Met alle respect, maar dit is echt het toppunt van de neergang van het onderwijssysteem. Volgens mij waren dit Steve zijn ideeën ook helemaal niet en, ook al is dat zo, is bovendien zeer twijfelachtig om op te volgen. Wie gaat er nou onderwijsideeën opdoen van iemand die z’n school niet afmaakte? Steve zijn gevoel voor stijl, gebruiksgemak en marketing is onbetwist, maar gaan we de beste man nu een soort heldenstatus in het onderwijs geven?

  • Profielfoto
    dreamer79

    ik ben het helemaal eens wat @maverick9898 post hierboven mij!!

  • Profielfoto
    Verwijderen

    @Maverick9898
    Hij weet als geen ander wat de reden was dat het schoolsysteem voor hem (en ik denk voor veel andere jongens) niet werkte. Jongens zijn experimenteel ingesteld. Ik vermoed dat daarom deze school het antwoord kan zijn op de ‘onbalans’ in het onderwijssysteem tussen jongens en meisjes. Meisjes kunnen veel beter klakkeloos opvolgen wat de lerares opdreunt. Jongens moeten er meer zelf achter komen door het zelf te doen.

  • Profielfoto
    JWB

    OMT wenst alle O4NT-leerlingen een mooi schooljaar en is erg benieuwd hoe het eerste Steve Jobs-schooljaar beviel, zodra de zomervakantie van 2014 begint.

    …en ik wens alle scholen die al twee jaar in de luwte exact hetzelfde doen veel plezier toe! En dat ze zich zonder populaire sticker mogen ontwikkelen tot excellente scholen.

  • Profielfoto
    superapple

    Daarop is een reeks aan educatieve apps geïnstalleerd, waaronder vier apps die speciaal voor O4NT gemaakt zijn. sCoolSpace is een virtueel schoolplein waar kinderen met elkaar kunnen chatten

    Wtf? Voor het geval kinderen nog minder op hoeven te letten…

    Met alle respect, maar dit is echt het toppunt van de neergang van het onderwijssysteem. Volgens mij waren dit Steve zijn ideeën ook helemaal niet en, ook al is dat zo, is bovendien zeer twijfelachtig om op te volgen. Wie gaat er nou onderwijsideeën opdoen van iemand die z\’n school niet afmaakte? Steve zijn gevoel voor stijl, gebruiksgemak en marketing is onbetwist, maar gaan we de beste man nu een soort heldenstatus in het onderwijs geven?

    +1

    Ik ben een behoorlijke apple-fan maar dit me echt te boven. Als Kinderen 4 jaar zijn moeten toch echt zelf contact maken en dus niet in een of andere chat.
    Ik ben bang dat dit te vrij is voor deze leeftijd. Er zijn genoeg vrije schooltypes (ook al hebben ze geen ipad) En veel daarvan zijn al gesloten.

  • Profielfoto
    Xcode

    Ik ben een groot voorstander van vooruitgang in de samenleving, maar ik weet niet of de iPad hier wel tot z’n recht komt. Ik zou meer focussen op de voordelen van de digitalisering van boeken, waarbij er bijvoorbeeld toetsen en filmpjes aan het lesmateriaal worden toegevoegd (en het scheelt énorm in gewicht en waarschijnlijk vallen de totale kosten van het onderwijsmateriaal – inclusief iPad – ook lager uit). Zeker tot aan het hoger onderwijs hebben leerlingen structuur nodig en een leraar die ze vertelt wat er voor deze week op het programma staat.

  • Profielfoto
    Appletosh

    Krijgen ze ook les in programmeren voor iOS?:grin:

  • Profielfoto
    superapple

    Trouwens. Steve Jobs wou de iPad in het onderwijs brengen om de schoolboeken te vervangen. Niet om te communiceren met kinderen die naast je zitten…

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Krijgen ze ook les in programmeren voor iOS?:grin:

    Daar biedt Alice.org volgens mij een betere oplossing voor, werkt mooi en is heel wat ouder dan de iPad.

    @Maverick9898
    Hij weet als geen ander wat de reden was dat het schoolsysteem voor hem (en ik denk voor veel andere jongens) niet werkte.

    Op de iPad na heeft dit hele schoolsysteem donders weinig met Jobs te maken. Ze baseren het op een Stanford-speech, een boek en wat (wiki-)kennis en denken daarmee een schoolsysteem te hebben bedacht zoals Steve Jobs dat ook zou hebben gedaan. Ik geloof daar niets van.
    .
    Ik hoop van harte dat het allemaal gaat lukken, maar ik irriteer me nu al aan oplossingen om te chatten met medeleerlingen (uitschakelen op de instelling!!) en ‘sCool’ in plaats van ‘school’… ten eerste de ‘leuk bedoelde’ typfout, ten tweede lijkt een term in de eigen taal mij passender.

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Het onderwijssysteem zoals het nu is is ouderwets en achterhaald. Waarom moet iedereen hetzelfde doen als ieder individu andere interesses en talenten heeft? Ik ben blij met dit soort initiatieven die ons eigenlijk een beetje dwingen na te denken over hoe we alles tot nu toe gedaan hebben.

    Vergeet niet dat het huidige onderwijssysteem ook maar door mensen verzonnen is en dus alles behalve perfect is.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Waarom moet iedereen hetzelfde doen als ieder individu andere interesses en talenten heeft?

    Omdat iedereen een bepaalde basiskennis moet hebben. Het zal je misschien verbazen, maar de lagere school heeft niet voor niets het veelgebruikte synoniem ‘basisschool’.

    Een kind is ook nog helemaal geen volwaardig individu, in de zin dat het verre van gevormd is en ook de facto weinig inbreng hoort te hebben (daarom is het nog een kind en geen meerderjarig volwassene). Vorming van interesses is misschien latent in een kind, of wellicht bij sommige iets meer zichtbaar, maar hoeveel zin heeft het om een heel onderwijssysteem helemaal individueel aan te passen? Kom nou. Kinderen moeten leren rekenen, (boeken) lezen, schrijven, sporten en sociale vaardigheden opdoen op de basisschool. Door ze te laten tikken op een iPad, ze zelf te laten bepalen wanneer ze naar schoolgaan (huh!?) en ze narcistisch hun werk aan iedereen te laten zien gaat niet echt helpen. Dictees oefenen, boeken (voor)lezen en ze rekensommen te maken (zonder rekenmachine!) is zoveel constructiever dan die apps. Alles goed en wel, maar apps doen ze maar lekker thuis in hun vrije tijd. Dat is misschien allemaal minder ‘leuk’ (hoewel dat op lange termijn niet zo is), maar helaas voor kinderen is het leven nou eenmaal niet altijd leuk. It’s a life lesson. Leren wordt bovendien alleen maar leuker, hoe meer je weet. En dát kan alleen maar door het in je hoofd te zetten;)!

    Het onderwijssysteem zoals het nu is is ouderwets en achterhaald.

    Nee, het is vervangen door iets wat niet werkt. Sterker nog, het ouderwetse systeem (van de jaren ’50 met rust, reinheid en regelmaat…de elementen waar kinderen behoefte aan hebben) is een stuk constructiever. Mijn moeder heeft een stuk meer basiskennis dan ik heb en dat is niet zo gek. Op school moest je vroeger dingen uit je hoofd leren, wat oneindig veel praktischer is dan ‘leren opzoeken’. Sinds mijn tijd (wat nog niet eens zo heel lang geleden is) is dat element nog meer op zijn terugtocht gegaan in het onderwijs. Het verbaast mij daarom ook niets dat het niveau, zelfs op de universiteit, zo laag is geworden. Één van de redenen voor mij om in het buitenland te gaan studeren…en wonen;)!

  • Profielfoto
    Shyos

    Als ik alleen al naar het logo kijk denk ik dat het niet gaat goed komen…

  • Profielfoto
    spacefreek

    Het onderwijssysteem zoals het nu is is ouderwets en achterhaald. Waarom moet iedereen hetzelfde doen als ieder individu andere interesses en talenten heeft? Ik ben blij met dit soort initiatieven die ons eigenlijk een beetje dwingen na te denken over hoe we alles tot nu toe gedaan hebben.

    Vergeet niet dat het huidige onderwijssysteem ook maar door mensen verzonnen is en dus alles behalve perfect is.

    Kan ik me niet echt in vinden, dit gaat om basisschoolscholieren, geen middelbare of hoger, dan wordt keuze inderdaad belangrijker, zelfs essentieel, maar veel kinderen van 4-10 kunnen die keuzes nog maar amper maken (ze hebben te weinig meegekregen om die keuze te kunnen maken, vertelde mij op die leeftijd wat ik nu als werk doe (& als studie deed) en ik snapte er simpelweg niks van.. Hoeveel % van de kinderen die politieagent en brandweerman op de basisschool wilde worden is dat uiteindelijk gaan doen?). Het hele idee van basis onderwijs is m.i. (het zit al in de naam) de basis overbrengen; rekenen, taal, etc. Dingen die je nou eenmaal altijd nodig zult hebben bij welke (studie)keuze dan ook, als analfabeet kun je nou eenmaal niet functioneren in de maatschappij, ook niet met een baan waar geen opleiding voor nodig is. Deze scholen hebben gewoon een wettelijke plicht om bepaalde basiskennis over te brengen, maar doen dat op deze manier wat flexibeler, eenderzijds met de iPad, anderzijds met flextijden. Maar qua flextijden, volgens mij is het helemaal niet verkeerd om de kinders een beetje discipline bij te brengen in de eerste jaartjes, nu is het wat meer de werktijden van de ouders faciliteren. iPad kan ik alleen maar toejuichen, maar een digitaal schoolplein? Hou ’t maar bij digitale boeken (met rijke content), scheelt volgens mij lekker in kosten, effectiviteit en gewicht/ruimte, dan heeft het wel zin..

  • Profielfoto
    ozzie X

    Hoe kan het eigenlijk dat ze dit Steve Jobs scholen noemen?
    Steve Jobs heeft hier afgezien van de lancering van de iPad helemaal niets mee te maken. Mag je een school zomaar naar iemand noemen? Gaat zijn familie hier iets tegen doen of staan ze hier achter?

    Verder ben ik wel benieuwd hoe dit experiment loopt, al zijn er natuurlijk ook al laptop-scholen waar qua technologie zo’n beetje hetzelfde gebeurt, maar dan zonder dat schoolsysteem eromheen dat bij de SJ-scholen wordt geïntroduceerd.

    Dat dus.

  • Profielfoto
    Anon Ymous

    Is onze school te saai voor… Over 100 jaar beginnen ze er misschien mee.

  • Profielfoto
    Brims

    Het is erg goed voor Pages, Numbers en Keynote;-)

    Daag Powerpoint!

  • Profielfoto
    iJos

    Als ik alleen al naar het logo kijk denk ik dat het niet gaat goed komen…

    En bij de afkorting O4NT denk ik dat ook .. sinds xs4all al achterhaald!:mad:

  • Profielfoto
    Barend Mars

    Dat ze de boeken vervangen voor een iPad goed idee maar als ik dan zie op het nieuws dat de kinderen mogen werken waar de willen buiten op de gang of waar dan ook en zelfs dagen thuis gaan werken dan denk ik WTF

    Hoe kan je een kind nu alleen thuis laten werken moeten die ouders niet werken !?? Bovendien het zijn kinderen die gaan spelen niet leren

  • Profielfoto
    Sjurkie

    “I probably helped with more computers in more schools than anybody else in the world and I’m absolutely convinced that that is by no means the most important thing. The most important thing is another person, another person that excites your curiosity, guides your curiosity, that feeds your curiosity and machines cannot do that in the way people can.”

    Steve Jobs, 1995

  • Profielfoto
    marcmoontjes

    I would like to send the people behind the name Steve Jobs School back to school, i.e. to study Steve Jobs.

  • Profielfoto
    iJos

    “I probably helped with more computers in more schools than anybody else in the world and I\’m absolutely convinced that that is by no means the most important thing. The most important thing is another person, another person that excites your curiosity, guides your curiosity, that feeds your curiosity and machines cannot do that in the way people can.”

    Steve Jobs, 1995

    (y) Dom project dus. Inspirerende leraren, die moeten we hebben!
    Maar ja, werkeloosheid onder jonge (< 30) leraren is aan het oplopen. Door stille bezuinigingen én omdat de ouderen moeten doorwerken. Die jonge gasten en meiden zijn toch meer vertrouwd met het digitale gereedschap.
    Een modieuze en dus niet doordachte zeepbel is het. Slecht voor het apple-image ook:sad:

  • Profielfoto
    funk-e

    Ik verbaas me over de vele negatieve reacties. Veel mensen hier branden dit hele idee bij voorbaat al af. Geef het een kans. Het blijft toch een pilot waar ongetwijfeld nog het een en ander bijgeschaafd gaat worden. Ik zeg niet dat het per definitie een succes gaat worden. We kunnen echter niet in de tijd blijven hangen.

    Het enige risico wat ik op dit moment zie, is de overgang van de basis- naar de middelbare school. Maar ook daar zal er de aankomende jaren flink wat gaan veranderen.

  • Profielfoto
    throttlemeister

    @funk-e: de basisschool is bedoelt voor basiskennis en algemene ontwikkeling. Dat wil zeggen leren lezen, schrijven, rekenen met daarnaast zaken als geschiedenis, aardrijkskunde, biologie enz om een beetje te leren hoe de wereld in elkaar zit. Dat leer je niet van een iPad, dat leer door er klassikaal met pen en papier mee bezig te zijn.

    Als ik zie hoe het tegenwoordig met deze vaardigheden gesteld is in dit land, dan kunnen ze beter de iPad weglaten, rekenmachines verbieden en de schoonschrift schriftjes, hoofdrekenen en de vermenigvuldigingstafels stampen weer invoeren. Oh, en dat Engels ook graag afschaffen op de lagere school, want hoezeer ik daar ook voor ben, zolang de jeugd van tegenwoordig niet eens fatsoenlijk Nederlands kan spreken of schrijven zijn ze niet toe aan een vreemde taal.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Tegenwoordig moeten cursisten in het beroepsonderwijs steeds vaker een laptop voor hun school aanschaffen. Daarin zit naar mijn idee weinig verschil tussen een laptop of een iPad. Dat het onderwijs en de techniek meer samenspel en afstemming heeft op de Steve Jobs scholen vind ik erg positief.
    Daarentegen vind ik ook dat kinderen op de basischolen gewoon klassikaal les moeten krijgen en later pas op de middelbare of het MBO kunnen experimenteren met verschillende lesvormen.
    Ik heb het gevoel dat er tegenwoordig op school teveel eigen initiatief van kinderen wordt verwacht, terwijl ze teveel afleiding hebben of snel zullen kiezen voor de makkelijkste weg. Elkaar aanspreken met Juf of Meester vind ik belangrijk. Als ik tegenwoordig kijk op de school zie ik cursisten die “geen zin” hebben of alles maar k*t vinden, dwangmatig op hun foon kijken en prioriteiten niet snappen. Een houding die naar mijn mening niet zal werken in het bedrijfsleven, of waar dan ook.
    .
    Het initiatief en opzet van de Steve Jobs scholen vind ik een interessante ontwikkeling in technische zin, maar of de kleuters het net zo leuk zullen vinden wacht ik nog even af.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Geef het een kans. Het blijft toch een pilot waar ongetwijfeld nog het een en ander bijgeschaafd gaat worden. Ik zeg niet dat het per definitie een succes gaat worden. We kunnen echter niet in de tijd blijven hangen.

    Het is geen pilot, de genoemde scholen voeren het systeem in en daarmee klaar. Een pilot is met een bepaalde groep een bepaalde tijd proberen hoe het werkt en dan evalueren of je het doorzet. Niet dat dat uitmaakt, ik heb zelf meegedraaid in de pilot voor het studiehuis en al waren we het als leerlingen unaniem over eens dat het geen wenselijk systeem was, het werd toch ingevoerd.

    Waarom zouden we niet in de tijd kunnen blijven hangen, waarom moet het allemaal anders, hipper, moderner, sneller? De leerlingen die nu in groep 8 van een basisschool zitten kenden nog geen iPad toen ze voor het eerst de school binnen liepen, het ding bestond nog niet. Het is zodoende een illusie om te denken dat de huidge instroom over 8 jaar nog werkt met een iPad, dan zijn er – hoogstwaarschijnlijk – compleet andere gadgets en tools waar de wereld massaal op zat te wachten.

    Misschien start ik maar de Faraday-school. Een basisschool waarin geen internet is en mobieltjes niet werken waardoor ze niet meer afleiden, waar je je werkstuk handgeschreven inlevert en de informatie voor opzoekt bij een bibliotheek.

  • Profielfoto
    remcojan

    Goed of slecht onderwijs, of ouderwets dan wel modern onderwijs is niet afhankelijk van een doosje. Je kunt slecht onderwijs geven m.b.v. oude lesmethodes en boeken en goed lesgeven met top lesmateriaal op een iPad. Maar het kan ook makkelijk andersom. Uiteindelijk is het de school, de medewerkers, de leerlingen en de ouders die voor het gewenste eindresultaat zorgen.

  • Profielfoto
    Planetearth

    Ik denk niet dat ze met de iPad bij de onderbouw moeten starten maar een paar jaar later.
    Laat de kids van de toekomst eerst maar leren schrijven en lezen dan swipen.
    Ze doen genoeg tablet ervaring op na schooltijd.
    Kortom groep 6, 7 en 8 is vroeg genoeg om mee te starten.

  • Profielfoto
    anoniem

    Kijk, niet elk element van klassikaal onderwijs van vroeger was even nuttig: voorlezen voor de klas vond ik vreselijk en ik weet niet hoe het met jullie zit, maar in de brugklas was ik mijn ‘schoonschrift’ na een minuutje of tien al helemaal kwijt – het ging gewoon niet snel genoeg. Maar zelfs zinloze processen dragen bij tot het ontwikkelen van sociale vaardigheden, het creëren van een identiteit, het kunnen werken binnen een groep. Niet ieders herinnering aan het schoolplein is even rozig, maar het is voor iedereen wel een belangrijke plek geweest om te worden wie hij/zij is.
    Straks eindigen we met narcistische koters met fantastisch ontwikkelde ‘talenten’ maar zonder enige mogelijkheid om hun ontwikkeling met anderen te delen.

  • Profielfoto
    bechris60

    Ik zit in 4 Mavo van het Spinoza Lyceum te Amsterdam, het afstudeerjaar. Er word nu ook in de brugklassen van VMBO – T, Havo, VWO en gymnasium les gegeven doormiddel van ipads. Behalve nog niet helemaal bij Wiskunde!

  • Profielfoto
    Maverick9898

    @Sjurkie: als ik kinderen krijg, stuur ik mijn kinderen naar jouw school;)!!

  • Profielfoto
    CaDoc

    De basis van onderwijs is dat de leerling iets leert van de leraar. Klassiek klassikaal, via werkgroepjes, hoe dan ook: kennisoverdracht van mens tot mens. Boeken en iPads zijn daarin secundair.

    Deze O4TM-scholen draaien de zaak om. De iPad is heilig en alles lijkt daar aan ondergeschikt gemaakt.

    Ik zou zeggen: veel plezier daar maar mijn kinderen gaan gewoon naar een Daltonschool en ik wens de Onderwijsinspectie veel wijsheid toe.

  • Profielfoto
    leovanh

    Ik vind het een positieve en interessante ontwikkeling. Het is weer een stap voorwaarts en weg van een verouderend onderwijssysteem. Kinderen van nu groeien bijna exclusief op in een digitale wereld terwijl de meesten van ons dat niet deden. Het leerproces voltrekt zich steeds meer in een digitale wereld. Hun toekomst is een sterk gedigitaliseerde wereld. Je moet dan ook zorgen dat kinderen zich daarop voorbereiden.

    Mijn zorg ligt echter wel bij enkele voorwaarden die er nodig zijn voor een goede ontwikkeling van kinderen.
    In een tijdperk van toename van kinderen met overgewicht, schuilt het gevaar dat kinderen te weinig beweging krijgen wat slecht is voor hun fysieke ontwikkeling.
    Een ander aandachtspunt is de sociale ontwikkeling. Een belangrijke component in de sociale ontwikkeling van kinderen is samen spelen en dingen doen in real life. Gaming kan daar een goede rol in spelen, maar gaming of een schoolplein op iPad kan dat niet exclusief overnemen. Ervaringen in real life zijn essentieel.
    Ook toezicht op een schoolplein is een wezenlijk aspect. Kinderen moeten een veilige omgeving hebben.
    Taalverwerving en taalontwikkeling van kinderen is een proces waarbij interactie met begeleiders van onschatbare waarde is. Voorlezen door ouders en leerkrachten en met kinderen praten over de verhalen en beelden die zij zien, zijn van onschatbare waarde. In dit proces wordt ook de verbeeldingskracht van kinderen ontwikkeld. Dat is essentieel om later in het leven ideeën te kunnen ontwikkelen en keuzes maken.
    Ik vind de creatieve app’s super leuk en ik ben onder de indruk wat kinderen daarmee kunnen, maar ook in de creatieve ontwikkeling is het belangrijk dat kinderen leren omgaan met echte materialen als klei, potloden, hout enz. Direct contact met het materiaal speelt juist het gevoel en het aanvoelen van materiaal en vorm een belangrijke rol in het scheppingsproces.

    Het is dus belangrijk dat in de ontwikkeling van kinderen een goede balans moet komen tussen het digitale domein en school en thuis.
    Zullen ouders in staat zijn om voldoende tijd te steken in de begeleiding van hun kinderen? In het oude schoolsysteem kampen de scholen veel met het probleem dat ouders het allemaal maar aan de leerkracht overlaten.

    De uitdaging voor alle scholen die aan de slag gaan met digitaal onderwijs zit hem dus in het creëren van een goede balans tussen het digitale en de life-begeiding die de ontwikkeling van het kind op alle noodzakelijke gebieden ondersteunt. Zonder actieve en betrokken ouders en leerkrachten gaat dat niet lukken.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    @leovanh
    De problemen die je beschrijft kennen een oplossing, namelijk de basisschool zoals ik de beleefd heb. Een school waarin fysieke beweging belangrijk was met de nodige uren schoolgym en schoolzwemmen per week, waar je kon spelen op het schoolplein en na school ook nog kon blijven spelen. Een school waar de dag begon met een rondje hoe het met iedereen ging en waar je als leerling met je leraar over problemen kon praten. Waar handarbeid een plek had en je zelf projecten kon verzinnen om met de klas (of de hele school) uit te voeren.

    Die – ouderwetse – basisschool is er nu niet echt meer, leraren hebben een bak aan werk erbij gekregen. De echte oplossing voor het basisonderwijs is niet het moderniseren van het onderwijs met ‘gadgets’ en digitale lesmethoden, het is het aan de leraar teruggeven van de eigen rol: leraar.

    @Sjurkie: als ik kinderen krijg, stuur ik mijn kinderen naar jouw school;)!!

    Ow, die school komt er wel. In de VS is deze al aanwezig – met name in Silicon Valley – en die gaat hier zeker ook voet aan de grond krijgen

  • Profielfoto
    leovanh

    @Sjurkie, Ik ben het niet oneens met je, maar het onderwijs moet wel mee in een gedigitaliseerde wereld. Het gaat hem niet om volplempen met digitale gadgets, maar op goede integratie van oud en nieuw. Dat was mijn statement.