Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 21 augustus 2013

McDonald’s, Pepsi, Proctor & Gamble zijn eerste adverteerders iTunes Radio

Tijdens WWDC 2013 kondigde Apple zijn Spotify en Pandora-concurrent aan; iTunes Radio. De Streaming-muziekdienst biedt een continue muziekmix, samengesteld aan de hand van de muzieksmaak van de luisteraar. iTunes Radio wordt een gratis onderdeel van iTunes. Tussen de liedjes zijn advertenties te horen.

Inmiddels zijn de eerste adverteerders binnengehaald, volgens Ad Age heeft Apple contracten gesloten met McDonald’s, Nissan, Pepsi en Procter & Gamble. Het laatstgenoemde bedrijf heeft 23 merken, waaronder Ariel, Braun, Gilette, Oral-B en Duracell. Het zou gaan om contracten van enkele tot tientallen miljoenen dollars. 

Het zou gaan om zowel audiospots, videospots en interactieve reclame. Vogens Ad Age zal er om te 15 minuten een audiocommercial te horen zijn en één keer per uur een videocommercial getoond worden. Wie niet op reclame voor burgers, auto’s, scheermesjes of cola zit te wachten kan een iTunes Match-abonnement nemen. Gebruikers van iTunes Match krijgen geen reclame te horen.

Er zou ook gewerkt worden aan een optie om advertenties af te stemmen op specifieke iOS-apparaten. Zo kunnen adverteerders de effectiviteit van bepaalde campagnes maximaliseren. Denk hierbij aan het laten horen van een reclame voor de McDonald’s-app aan luisteraars die via hun iPhone luisteren terwijl luisteraars op de Mac een commercial horen die aanspoort tot het aanmelden voor een proefrit in een nieuw model Nissan.

iTunes Radio is een van de nieuwe Apple-diensten die samen met iOS 7 werd aangekondigd. Met nog enkele weken tot de definitieve versie van iOS 7 kan de dienst binnenkort op een toestroom van gebruikers rekenen. iTunes Radio is beschikbaar op iOS 7, Mac OS X, Windows en op de Apple TV. In eerste instantie in de VS, later volgen meer landen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
McDonald’s, Pepsi, Proctor & Gamble zijn eerste adverteerders iTunes Radio
Sluiten