McDonald’s, Pepsi, Proctor & Gamble zijn eerste adverteerders iTunes Radio

Door: Raymon Mens - 10 reacties

Tijdens WWDC 2013 kondigde Apple zijn Spotify en Pandora-concurrent aan; iTunes Radio. De Streaming-muziekdienst biedt een continue muziekmix, samengesteld aan de hand van de muzieksmaak van de luisteraar. iTunes Radio wordt een gratis onderdeel van iTunes. Tussen de liedjes zijn advertenties te horen.

Inmiddels zijn de eerste adverteerders binnengehaald, volgens Ad Age heeft Apple contracten gesloten met McDonald’s, Nissan, Pepsi en Procter & Gamble. Het laatstgenoemde bedrijf heeft 23 merken, waaronder Ariel, Braun, Gilette, Oral-B en Duracell. Het zou gaan om contracten van enkele tot tientallen miljoenen dollars. 
itunes radio
Het zou gaan om zowel audiospots, videospots en interactieve reclame. Vogens Ad Age zal er om te 15 minuten een audiocommercial te horen zijn en één keer per uur een videocommercial getoond worden. Wie niet op reclame voor burgers, auto’s, scheermesjes of cola zit te wachten kan een iTunes Match-abonnement nemen. Gebruikers van iTunes Match krijgen geen reclame te horen.

Er zou ook gewerkt worden aan een optie om advertenties af te stemmen op specifieke iOS-apparaten. Zo kunnen adverteerders de effectiviteit van bepaalde campagnes maximaliseren. Denk hierbij aan het laten horen van een reclame voor de McDonald’s-app aan luisteraars die via hun iPhone luisteren terwijl luisteraars op de Mac een commercial horen die aanspoort tot het aanmelden voor een proefrit in een nieuw model Nissan.

iTunes Radio is een van de nieuwe Apple-diensten die samen met iOS 7 werd aangekondigd. Met nog enkele weken tot de definitieve versie van iOS 7 kan de dienst binnenkort op een toestroom van gebruikers rekenen. iTunes Radio is beschikbaar op iOS 7, Mac OS X, Windows en op de Apple TV. In eerste instantie in de VS, later volgen meer landen.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Zegveld

    Op die afbeelding lijkt het wel een Nokia Lumia.

  • Profielfoto
    Apple Focus

    Maar ja kan toch ook iTunes radio luisteren als je scherm ui staat ( zoals bij YouTube of een radio app)?
    Hoe wil j dan kijken? Of hoor je de commercial dan alleen.

  • Profielfoto
    rdesign

    … om de 15 minuten een audiocommercial ..

    Hmm, toch niet midden door je nummer heen dan, mag ik hopen? Altijd nog beter dan die 48 minuten reclame na elk nummer bij Radio 538.;!

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Niet midden door een nummer heen natuurlijk, maar laten we zeggen 4x per uur tussen twee nummers:)

  • Profielfoto
    NeXT

    Zoalang ik niet zelf een compleet album naar keuze kan luisteren als stream lijkt het in de verste verte niet op Spotify. Of zie ik iets over het hoofd?

  • Profielfoto
    Gastonw

    Beetje à la Spotify?

    (Procter & Gamble trouwens)

  • Profielfoto
    Julian Gijsen

    iTunes match is nu toch nog iets heel anders dan iTunes Radio zonder reclames? Krijg ik met iTunes match de gehele iTunes bibliotheek tot mijn beschikking waar ik maar wil? Want dan is het een competitieve dienst.

    Vind het anders maar een rare stap. Iedereen op Spotify heeft een bloedhekel aan die audioreclames, en iTunes gaat ze er juist instoppen?

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    @ Julian Gijsen: iTunes Match is inderdaad een andere dienst. Apple heeft er slechts voor gekozen om gebruikers van Match geen advertenties te laten horen op iTunes Radio. Er zijn verder weinig overeenkomsten.

  • Profielfoto
    KiDo

    Raymon [moderator] 2 uur geleden
    @ Julian Gijsen: iTunes Match is inderdaad een andere dienst. Apple heeft er slechts voor gekozen om gebruikers van Match geen advertenties te laten horen op iTunes Radio. Er zijn verder weinig overeenkomsten.

    Dat zou dus betekenen dat als je dan iTunes Match aanschaft, je dus wel beschikking heeft over de gehele iTunes bibliotheek, waar je maar wilt.

    Althans, dat doet iTunes Radio al, maar dan met reclame!

  • Profielfoto
    the80ies

    Nieuw hier: maar iTunes Match kost € 24,99 per jaar en daarmee is heb je je eigen collectie volledig in de Cloud en dus overal beschikbaar en als extra bij de nieuwe dienst geen reclame. Lijkt mij dus een prima alternatief. Over 2 a 3 weken Netflix ook dit een stap in Nederland in de goede richting. Voor niets gaat de zon op! en uit ervaring kan ik zeggen dat de alternatieven uiteindelijk meer kosten:wink: