Hoe de iPad marktaandeel verliest en waarom dat niet zorgelijk is

24 reacties

Je wist dat het ging gebeuren, maar toch doet het een beetje pijn als het bevestigd wordt: Apple verliest marktaandeel in de tabletmarkt. Onderzoeksbureau IDC komt vandaag met cijfers die er niet om liegen. In het afgelopen kwartaal was 32 procent van alle verkochte tablets een iPad. In het zelfde kwartaal van 2012 was dat nog 60 procent. Samsung, Apple’s grootste concurrent steeg in dezelfde periodes van 7,6 naar 18 procent marktaandeel. Ook Asus, Lenovo en Acer zijn gestegen in marktaandeel.

Deze cijfers klinken zorgelijk en zullen die-hard fanboys misschien slapeloze nachten bezorgen, maar is dat terecht? Nee, want ze komen niet als een verrassing en het verhaal erachter blijkt minder zorgelijk dan de koppen op techblogs doen vermoeden.

De cijfers van IDC komen niet onverwacht. Bij de bekendmaking van Apple’s afgelopen kwartaalcijfers, twee weken terug, werd immers al duidelijk dat er minder iPads waren verkocht dan in hetzelfde kwartaal van 2012. Ook die daling was vooraf voorspeld. Apple heeft namelijk sinds oktober vorig jaar geen nieuwe iPad meer op de markt gebracht. Concurrenten buitelen ondertussen over elkaar heen met nieuwe tablet-modellen. Ervaringen uit het verleden leren dat een nieuw iPad-model gepaard gaat met een scherpe verkoopgroei.

Het dalende marktaandeel van de iPad kan verder verklaard worden uit de lage prijzen waarvoor Android- en Surface-tablets op de markt zijn gebracht. Zo wordt de populaire Nexus 7 van Google en ASUS voor de kostprijs verkocht en ‘dumpte’ Microsoft onlangs nog de Surface RT na tegenvallende verkoopcijfers. Wie kijkt naar de daadwerkelijke winst die gemaakt wordt met tabletverkopen komt tot de conclusie dat geen enkele tabletmaker in de buurt komt van Apple.

Kortom, zelfs de grootste Apple-fan kan vanavond rustig gaan slapen. Zolang er ergens dit jaar maar nieuwe modellen in de planning staan is en blijft de iPad een succesverhaal. En die marktaandeelcijfers? Ach, je kunt ze ook zo bekijken: Apple’s vier grootste concurrenten kunnen zelfs samen nog niet tippen aan het marktaandeel van de iPad.

Welterusten.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    Airswing

    Dat worden slapeloze nachten.

  • Profielfoto
    akerboom

    Leuk verhaaltje voor t slapen gaan:-) waar blijft de MacBook / iPad combi? Zoals Sony afgelopen week presenteerde…

  • Profielfoto
    wensink

    waar blijft de MacBook / iPad combi? Zoals Sony afgelopen week presenteerde…

    bij de concurrenten…

  • Profielfoto
    boekeloo

    AanaarddenwZl ze

  • Profielfoto
    bartvdv

    Apple zou zich beter wél zorgen gaan maken. Sinds Steve zijn dood zijn ze op de dool. Als de iPhone om een of andere reden niet meer aanslaat verdampt hun winst als sneeuw voor de zon.

  • Profielfoto
    ro_me

    Dit en het nieuws dat de ‘Google Playstore’ aan kwaliteit wint, gaat er voor zorgen dat de mooie apps dadelijk eerst of exclusief voor Android uitkomen. Google vliegt liks en rechts Apple voorbij, Samsung maakt de mooie hardware. Dus Apple, luister AUB niet naar de redactie van OMT, maar ga je wel zorgen maken! Kom eens met wat nieuws!

  • Profielfoto
    knekkie

    Van de… “ga maar weer slapen… niks aan de hand redactie”.

    Mensen wachten nu gewoon af tot de nieuwe iPads er zijn. Mochten die niet verrassen dan zal de competitie daar de vruchten van plukken.

  • Profielfoto
    akerboom

    MacBook touch, ik zeg: laat maar komen:D

  • Profielfoto
    jackybe67

    Vraag mij toch af hoe zij aan deze cijfers komen, omdat niemand exacte verkoopcijfers geeft buiten Apple. En als die er al zijn, zijn het altijd verscheepte aantallen naar de retail.

    Ik kijk vooral naar het mobiel gebruik. Hier scoort Apple meer dan 80%.

    Raar……

  • Profielfoto
    Dutch_Muscle

    Ik word hier weer zo moe van. …

    Ik zal het nog 1 keertje uitleggen: Een verscheepte tablet is nog geen verkochte tablet. En daarmee is een verscheepte tablet nog geen marktaandeel.

    Bijna alle fabrikanten kiezen voor enorme voorraden, zo ook recentelijk Microsoft die 900 miljoen heeft afgeschreven op niet verkochte voorraad.

    Bij Apple doen ze dat anders omdat Apple aardig wat ervaring heeft opgedaan met het “built to order” systeem. Bij Apple is de voorraad hooguit goed voor 6 dagen in tegenstelling tot veel concurrenten die vaak 30 tot soms wel 60 dagen voorraad hanteren. Voorraad kost geld, en daarom houd Apple die laag. Komt nog bij dat Apple altijd al een sterk schommelende vraag naar producten heeft wanneer het gaat om nieuwe producten of bepaalde seizoenen die het traditie getrouw goed doen.

    De vooronderstellingen in dit artikel (en daarmee die op nu.nl waar ze al helemaal niets snappen van journalistiek) zijn dus kompleet zinloos en stupide.

  • Profielfoto
    jackybe67

    Dutch(y)

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    bartvdv 1 uur geleden
    Apple zou zich beter wél zorgen gaan maken. Sinds Steve zijn dood zijn ze op de dool. Als de iPhone om een of andere reden niet meer aanslaat verdampt hun winst als sneeuw voor de zon.

    Jobs had de grote lijnen voor Apple uitgezet tot 2016, dus zo dolend is Apple niet. Apple voert juist totaal zijn eigen koers, doet niet aan vooraankondigingen van nieuwe producten, trekt zich niets aan van analisten of beursgoeroes of criticasters. Dat is geen dolen, dat is recht-door-zee.
    Apple innoveert niet meer of minder dan vijf jaar geleden. Het toevoegen van features aan een apparaat, zoals Samsung doet is geen innovatie.
    Het is ook opvallend dat Samsung, HTC, Nokia en LG mini-versies van hun telefoons uitbrengen omdat daar enorme vraag naar is!

  • Profielfoto
    MacPadawan

    “Rustig slapen” doe ik altijd – of het nou goed of slecht gaat met Apple.:)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Het is ook opvallend dat Samsung, HTC, Nokia en LG mini-versies van hun telefoons uitbrengen omdat daar enorme vraag naar is!

    Mini-versies, maxi-versies, midi-versies, note-versies, off-road-versies.;)
    .
    Ik heb hier ergens op het forum een lijst staan van welke smartphones (alleen Android) Samsung momenteel in haar gamma heeft. Dat zijn er meer dan 30. En zonder uitzondering zijn dat variaties op telkens hetzelfde model. (ik kan die lijst nergens meer vinden b.t.w.).

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Zolang er ergens dit jaar maar nieuwe modellen in de planning staan is en blijft de iPad een succesverhaal.

    .
    Haha. Kijk, dat zijn nog eens positieve prognoses.
    .
    Wat nou crisis, wat nou 2350 andere tabletmakers, wat nou verzadiging van de markt?! Nee hoor, gewoon een succesverhaal. Dat hoort nu eenmaal zo.
    .
    :) Ik ben er van overtuigd dat Apple het met haar huidige gamma aan iPads nog wel even redt. Maar de conclusie van dit artikel is wel heel erg naïef.

  • Profielfoto
    Buzz

    Kortom, zelfs de grootste Apple-fan kan vanavond rustig gaan slapen.

    Ik word hier weer zo moe van. …

    :-)

  • Profielfoto
    bangbangsystems

    Koen vooral blijven slapen. Ik denk dat stap voor stap de concurrenten dichterbij komen. En dat bijv de Moto X het heel goed gaat doen in 2013 en 2014. Het top merk over 2 a 3 jaar zal dan Motorola zijn. Kijk hoe goed stem herkenning het doet van Google. En ja… Zelfs in het NL…

    En ja Apple zal weer een Niche worden. Ik wacht op de intergratie van IOS en Mac OSX. Waardoor in de toekomst er toch een Air touch & Imac touch het daglicht gaan zien. En veel meer vorm factors voor de Iphone. En anders…

  • Profielfoto
    wouwout

    waarom is OMT bang om iets kritisch over Apple te zeggen? Het is toch slecht dat Apple hun grote martkaandeel voor zowel smartphones als tablets aan het kwijtraken is? Dat had volgens mij voorkomen kunnen worden door af te stappen van Apple’s uitgangspunt dat 1 model goed genoeg is.

    Android is een succes vanwege de enorme keuze in smartphones en tablets. Groot, klein, duur, goedkoop, alle kleuren en materialen. Keuze is goed!

    Koen, heb je een bron waarin staat dat de Nexus 7 op kostprijsniveau verkocht wordt? Ik kan het niet vinden.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Android is een succes vanwege de enorme keuze in smartphones en tablets. Groot, klein, duur, goedkoop, alle kleuren en materialen. Keuze is goed!…

    Apple zou zich beter wél zorgen gaan maken. Sinds Steve zijn dood zijn ze op de dool…

    .
    Oh ja, ik heb mijn lijstje weer gevonden.:)
    .
    Als voorbeeld van een fabrikant die op de dool is. Het huidige gamma Android-smartphones van Samsung (let op: ze hebben dus nòg meer):
    .
    
Galaxy S4

    Galaxy S4 mini

    Galaxy S4 zoom

    Galaxy S4 Active

    Galaxy Mega
    
Galaxy SIII

    Galaxy SIII mini

    Galaxy Note II

    Galaxy Trend

    Galaxy Express

    Galaxy Fame
    
Galaxy Pocket Neo

    Galaxy Young

    Ativ S

    Galaxy Xcover 2

    Galaxy S II Plus
    
Galaxy S Duos

    Galaxy S Advance
    
Galaxy Note

    Galaxy S II

    Galaxy Beam

    Galaxy Ace 2

    Galaxy Pocket

    Galaxy Mini 2

    Galaxy Y 2

    Galaxy Ace Plus

    Galaxy Nexus

    Galaxy Xcover

    Galaxy Ace

    Galaxy S Plus

    Galaxy Y
    
Galaxy Gio
    .
    Dat is een totaal andere manier van bedrijf-voering dan dat van Apple.
    Het lijkt een beetje op de all-inclusive-vakanties naar Turkije. Met 100 kamers kun je geen winst draaien, maar met 3000 red je dat wel. Zo werkt het bij Samsung ook. Met drie of vier telefoons redden ze het niet. Maar met enkele tientallen – die ELK marktsegment proberen te bedienen – kom je wel aan je winst.
    .
    Tenminste: zo dacht Nokia het ook nog jaren te kunnen volhouden, maar we weten allemaal hoe dat afliep. En zo zijn er heel veel fabrikanten die dit trucje een aantal jaren succesvol weten te gebruiken. Maar op de lange termijn stort dat imperium ALTIJD in.
    .
    Tot nu toe heeft Apple het gelijk aan haar kant met een relatief beperkt en overzichtelijk modellen-gamma.
    .
    Nee, keuze is NIET persé goed. Van teveel keuze worden mensen ongelukkig, is na vele onderzoeken ook gebleken. Je denkt ten eerste al snel dat je dan een verkeerde keus hebt gemaakt, want misschien was die andere Android toch beter/mooier/sneller/goedkoper. Verder weet je gewoon dat die fabrikant van je mooie Android-telefoon er binnen drie maanden weer 36 nieuwe modellen uitkotst En wordt je nòg ongelukkiger. Want als je nu toch maar even had gewacht.

  • Profielfoto
    sallandsebeer

    Microsoft dumpt zijn tablets voor ongeveer 180 euro bij scholen. Daar is geen concurrentie tegen opgewassen als het winstgevend blijft.

  • Profielfoto
    Tjaarsveld

    Wat wat moet je anders kopen

  • Profielfoto
    Tjaarsveld

    Ja maar Californië kiest voor de iPad

  • Profielfoto
    bartvdv

    @KarelWillem

    Tot nu toe heeft Apple het gelijk aan haar kant met een relatief beperkt en overzichtelijk modellen-gamma.

    Tot nu toe heeft Apple het geluk aan haar kant… maar dat is duidelijk aan het keren. De hype rond de iPhone is al lang niet zo groot meer. Consumenten willen meer en kijken elders. Voor mijn part maakt het niet uit of Apple 1 of 10 modellen uitbrengt – dat is hun bedrijfsmodel – maar daaruit afleiden dat andere bedrijven het slechter doen omdat ze voor een ander bedrijfsmodel kiezen… De toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft. Een iPhone is gemeengoed geworden. Niemand kijkt nog op als iemand foto’s maakt of belt met een iPhone; en dat zal hen wel eens zuur kunnen opbreken.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Van teveel keuze worden mensen ongelukkig, is na vele onderzoeken ook gebleken. Je denkt ten eerste al snel dat je dan een verkeerde keus hebt gemaakt, want misschien was die andere Android toch beter/mooier/sneller/goedkoper. Verder weet je gewoon dat die fabrikant van je mooie Android-telefoon er binnen drie maanden weer 36 nieuwe modellen uitkotst En wordt je nòg ongelukkiger. Want als je nu toch maar even had gewacht.

    Als je sommige reacties hier leest, worden sommigen ziek omdat ze net géén keuze hebben en omdat er te weinig uitgekotst wordt… Sommigen stellen hun aankoop uit omdat ze net dat nieuwe model willen kopen dat misschien net niet wordt uitgebracht… Geef mij maar keuze.