Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 31 augustus 2013

Casio is klaar voor de smartwatch-markt

Apple CEO Tim Cook loopt al enige tijd te verkondigen dat de pols een ‘area of great interest is’. In combinatie met naamregistraties en nieuw personeel is het vrijwel zeker dat die iWatch er komt. Ook de concurrentie heeft niet stilgezeten. Pebble en Sony hebben al slimme horloges op de markt gebracht, ook Casio is er klaar voor.

“Ineens heeft iedere fabrikant de pols ontdekt” stelt Kazuo Kashio, de 84-jarige CEO van Casio, in een interview met The New York Times. De ferme taal van de topman zal ongetwijfeld aankomen bij onder andere Apple en Samsung. Kashio stelt dat Casio goed voorbereid is op de smartwatch-markt. Velen zullen het bedrijf vooral van de rekenmachine’s kennen, toch maakt het Japanse elektronicabedrijf ook al enige tijd Bluetooth-horloges.

De Casio G-Shock Bluetooth Watch.

Ze zien er misschien een beetje onhandig en nerderig uit, maar toch is Casio al enige tijd behoorlijk succesvol met zijn G-Shock horloges. Deze Casio-modellen worden door middel van Bluetooth aan de smartphone gekoppeld en kunnen een alert laten zien als een e-mail of bericht ontvangen wordt.

Fabrikanten als Samsung en Sony pakken het minder conservatief aan. Sony heeft al een lijn smartwatches, Samsung gaat zijn ‘Galaxy Gear’ smartwatch in september aankondigen. De markt voor ‘slimme’ horloges is geschapen door Pebble, een succesvol Kickstarter-project. De Nike+ FuelBand en Fitbit-bandjes richten zich op een ander doel dan het horloge, ook deze gadgets worden steeds beter verkocht. Ondanks werd bekend dat de Nike FuelBand voorman een carrièresprong naar Apple heeft gemaakt.

De Nike-Fuelband en Fitbit bedienen een andere kant van de polsbandjes-markt.

Terwijl we wachten op de iWatch die naar verluidt in 2014 op de markt zal komen, vragen we ons af; Kan het relatief oude en conservatieve Casio een competitieve speler in de smartwatch-markt worden of hoeft Apple zich nergens zorgen over te maken?

Reageer op artikel:
Casio is klaar voor de smartwatch-markt
Sluiten