Samsung manipuleert benchmarks S4
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F07%2Fsamsung-guilty.jpg)
Om telefoons met elkaar te vergelijken, worden er regelmatig benchmarks uitgevoerd. Dit zijn tests om prestaties van verschillende toestellen te vergelijken. Er wordt dan onder andere naar de grafische prestaties gekeken, deze zijn belangrijk om een telefoon vloeiend te laten draaien.
Om de Galaxy S4 beter uit deze tests te laten komen, manipuleert Samsung deze doorlopend. De Koreaanse fabrikant heeft in zijn software een functie ingebouwd die checkt of een benchmark-programma draait. Als dat zo is wordt de grafische chip (GPU) op 532MHz geklokt. In alle andere gevallen, dus ook bij games, draait deze 480 MHz. Ontwikkelaars hebben de broncode van de chipdrivers geanalyseerd en de code die ‘benchmarkbooster’ heet gevonden.
De naam ‘Benchmarkbooster’ wijst erop dat Samsung deze functie bewust in de drivers heeft gestopt. Door het op deze manier manipuleren van de tests geven deze geen realistisch beeld van wat de gebruiker kan verwachten, de chip draait immers alleen tijdens de benchmark-tests op een hogere frequentie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F07%2Fsamsungboost.jpg)
Ook tijdens andere benchmarks, die de algehele snelheid van de telefoon meten, zou Samsung dit soort praktijken toepassen. Ontwikkelaars van Anandtech ontdekten dat Samsung deze truc bij de meest gebruike benchmarks toepast. Samsung was op dit moment niet bereikbaar voor commentaar.