Opinie: Steve Jobs-scholen – leren blijft inhoud!

38 reacties

De media – inmiddels ook buiten Nederland – hebben in grote getale geschreven over de Steve-Jobs-scholen die in ons land zullen starten na de zomer. Tegenstanders (o.a. Spitzer, Schnitzler en Joke Hermsen waarschuwen voor deze vorm van onderwijs waar de iPad veel gebruikt zal worden bij het leren. Zij verafschuwen het idee dat technologie centraal komt te staan. Eén van de initiatiefnemers, Maurice de Hond, reageert hier fel op. In zijn reactie geeft hij aan dat zij het schoolconcept van O4NT niet voldoende gelezen hebben; het draait niet alleen om de iPad.

Ik heb het schoolconcept uitvoerig doorgenomen en veel onderdelen spreken me aan. De creatieve basis, flexibele schooltijden en vakantietijden, bezig zijn met doen in plaats van luisteren en de aandacht voor vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken en problemen oplossen (21st century skills). Veel meer dan een iPadschool alleen dus. Maar op zich is dit niet nieuw. Net zoals de iPad in het onderwijs niet nieuw is. Er zijn in Nederland alleen al enkele honderden scholen voor basis- en voortgezet onderwijs waar gewerkt wordt met een iPad. Soms op een meer traditionele manier waarbij de iPad wordt ingezet voor instructie en verwerking van de stof en soms op een vernieuwende manier wat in de richting komt van het schoolconcept van O4NT.

In de biografie van Steve Jobs staat dat hij vindt dat leerkrachten behandeld moeten worden als specialisten en niet als fabrieksarbeiders die aan de lopende band staan. Ook weten we dat Steve Jobs al jaren een voorstander is van digitalisering van schoolmateriaal en is iBooks Author daar voor veel leraren al een belangrijke tool voor.

Als we kijken naar het huidige onderwijs dan lukt het sommige leraren goed om los te komen van hun rol van fabrieksarbeider. Zij volgen niet klakkeloos de methode, maar geven hun eigen leerlijnen vorm om hun leerlingen als een specialist te kunnen begeleiden. Waar bijvoorbeeld kleuters leren drummen met Garageband, er (stopmotion) filmpjes worden gemaakt van het circus in de bouwhoek of waar je leert over de multiculturele samenleving door er zelf een strip over te maken. Het meest belangrijke lijkt me dat we niet vergeten waar het om draait in onderwijs: inhoud. Dat een app alleen geen les kan vervangen, maar dat een app met een goed lesidee er wel voor kan zorgen dat de stof beter blijft hangen.

Het schoolmodel van O4NT is een mooie aanzet en ik hoop dat het de scholen lukt om zich na de zomer inhoudelijk te gaan bewijzen. Met goede scholing en begeleiding – bijvoorbeeld Apple Professional Development – is het goed mogelijk dat zij positieve resultaten gaan bereiken. En dat ook op deze scholen lesideeën gaan ontstaan zoals van andere ‘iPadscholen’ in Nederland.

Marieke van Osch is onderwijskundige en Apple Distinguished Educator. Daarnaast heeft zij eigen trainingen ontworpen om scholen te begeleiden bij de succesvolle implementatie van de iPad en is zij mede-oprichter van het platform www.eduapp.nl.

Reacties

38 reacties
  • Profielfoto
    MEEUW

    Kan dat ook al tegenwoordig op OTM, je eigen advertentietje typen :).

    Steve-Jobs-scholen ?
    wat is er dan zo steve jobs aan?
    Of is het gewoon een school met veel ipads?

    En zou Maurice de Hond niet gewoon met pensioen moeten gaan inplaats van aandacht zoeken? Maurice de Hond is net het KNMI… altijd er naast zitten, soms met toeval goed hebben, maar kan beter stoppen.

  • Profielfoto
    Bman

    Meeuw: + 1

  • Profielfoto
    1984

    En niet te vergeten Maurice de Hond en de “Deventer moordzaak”
    De rechter oordeelde dat De Hond in zijn beschuldigingen te ver was doorgeschoten………..

    Edit : Op 22 november 2007 werd De Hond wegens smaad veroordeeld..

  • Profielfoto
    Imade

    Maar Maurice zat wel bij het juiste eind en ook hierbij zit hij bij het juiste eind.
    Het draait inderdaad om de iPad.
    Moeten wij straks allemaal aan de iPad om naar school te kunnen gaan?
    Ik zie dat niet zitten. Vooral omdat dat best een grote kostenplaatje is in de tijd dat al veel scholen met miljoenen in het rood staan.

  • Profielfoto
    llowboy

    Meeuw -1

  • Profielfoto
    HappyUser

    @meeuw: Wat een kortzichtige reactie!

    Hij heeft het Steve-Jobs-school genoemd omdat deze scholen de onderwijs-filosofie van Steve Jobs volgt. Het doet ook veel denken aan het Montessori onderwijs.

    En dat gezeur over dat een iPad teveel techniek is: een boek is ook een techniek!

    Op deze scholen wordt de iPad ingezet als hulpmiddel!

    Lees eerst voor dat je gaat oordelen!

    Overigens vindt ik het erg moedig van de ouders om aan dit experiment mee te doen. Zeer veel mensen hebben nu eenmaal een diepgewortelde angst voor vernieuwing.

  • Profielfoto
    JWB

    Hij heeft het Steve-Jobs-school genoemd omdat deze scholen de onderwijs-filosofie van Steve Jobs volgt.

    En wat is de onderwijs-filosofie van Steve Jobs? Zeggen dat het Amerikaanse onderwijssysteem failliet is? Met iBooks Author komen?

    Verder geef ik MEEUW wel enigszins gelijk dat dit neigt naar PR…

    Tot slot: apps in de les gebruiken is allemaal erg leuk, maar de echte onderwijsvernieuwing zit m.i. niet hierin, maar meer in ontwikkelingen die te maken hebben met Flipping the Classroom, gamification e.d.

    Het gebruik van apps (ook kijkend naar de ideeën op EduApp) beperkt zich teveel tot het op een andere manier produceren van een eindproduct.

  • Profielfoto
    1984

    Maurice de Hond en geloofwaardigheid https://www.youtube.com/watch?v=ISVuu-jN8_Y

  • Profielfoto
    Sjurkie

    De Hond was vrij kritisch over een Cito-toets omdat bij een vraag waar je het beste informatie over de zonnekalender van de Maya’s kon vinden de optie ‘Google’ ontbrak. Commentaar van een lerares ging hij tegen met als argument dat hij via Google altijd de goede antwoorden vindt en dat de dame in kwestie blijkbaar niet weet hoe Google werkt.

    Ik vind dat kortzichtig en wellicht weet de dame in kwestie juist wèl hoe Google werkt. Pagerank kan er rustig voor zorgen dat het verkeerde antwoord bovenaan komt (test zelf: http://lmgtfy.com/?q=hoe%20groot%20is%20het%20dak%20van%20de%20amsterdam%20arena , ter info: wikipedia nl is fout). Wat de Hond hier vergeet is dat Google een middel is bij het zoeken, geen antwoord. Datzelfde geldt ook voor de iPad, als middel prima, maar het moet geen doel op zich worden.

    Ontwikkelingen gaan snel en wellicht wel zò snel dat het onderwijs beter de beproefde methodes kan behouden want kijk eens 5 jaar terug… er was toen niet eens een iPad. Wie zegt er dat er over 5 jaar nog een iPad is? Wil je een kind op een ‘ipad-school’ hebben als je over 5 jaar ook een ‘nornale’ school heb die gebruik maakt van alles wat er dan beschikbaar is?

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ook weten we dat Steve Jobs al jaren een voorstander is

    Hij is dood hoor…

  • Profielfoto
    TallManProd

    http://youtu.be/7vsCAM17O-M Digitaal onderwijs zoals C. G. P. Grey dat graag zou zien.

  • Profielfoto
    klaasb

    En ondertussen halen de landen waar scholen nog gewoon leerfabrieken zijn en kinderen zonder rekenmachine hun wiskunde opgaven moeten maken ons aan alle kanten in.
    We slaan zo vaak door en spoelen met het badwater ook het kind weg.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    een boek is ook een techniek!

    De boekdrukkunst is een techniek, niet het boek zelf.

    Mijn docent Oudheid zei altijd: het ten ondergaan van het Nederlands onderwijssysteem begon op het moment dat er een ministerie voor kwam. En hij heeft groot gelijk! Leren werkt prima op de oude methode en nieuwe technieken hoeven de moderne leerling echt niet te leren: dat doen ze thuis al veel te veel!

    Ik kreeg vroeger ook computerles: compleet zinloos. Thuis zat ik ook een deel van mijn vrije tijd achter de computer.

    Zo zijn er wel meer dingen die het leren zogenaamd leuk moeten maken. Leerboeken werden voorheen (en nog steeds waarschijnlijk) ‘aantrekkelijk’ gemaakt met kleurenplaatjes, grappige strips die je zogenaamd dingen uitlegde en duur glanspapier. Resultaat? De boeken zien er leuk uit en de uitgevers kunnen lekker veel vragen voor de boeken.
    Ik heb nog het meeste geleerd op school, van alle vakken ook waar ik niet zo goed in was, in het examenjaar van de middelbare school. Kreeg je die ‘down-to-earth’ examenbundels en die waren geniaal. Zwart-wit, goedkoop én je wist precies wat ze wilden weten op het examen. Als ik dat in VWO 4 had gekregen, was ik halverwege VWO 5 geslaagd voor het centraal examen.

    Maar dit fenomeen kennen we in Nederland zelfs op de universiteit. Het is niet leuk om studenten geschiedenis veel te laten lezen (want ze zijn zogenaamd te druk met allerlei dingen), dus vertellen we ze maar gewoon wat. Daarom, om een beetje als historicus door te komen, heb ik zelf het initiatief genomen om te gaan lezen, anders ben ik niet alleen dom, maar ook geen historicus (iets wat overigens niet wordt aangemoedigd). In de VS daarentegen moest ik per geschiedenisvak echter 8 boeken lezen. Komt ongeveer neer op 1 á 2 boeken per week. Resultaat? Ik wist veel van het onderwerp en de lessen waren direct een stuk aangenamer. Rara, hoe kan dat??

    iPad / “Steve Jobs” scholen…. pfff!

  • Profielfoto
    iMad

    Zolang de maatschappij niet investeert in de kwaliteit van de leraren, zal de zogenaamde SJS niets toevoegen aan de kwaliteit van de leerling.
    iPad is niks andere dan een hulpmiddel, waarmee je gekoppeld bent aan het internet (de grote bibliotheek).
    Kinderen hebben leiding nodig om iets te leren en of op te groeien.
    Vooruit geef de kinderen nog meer vrijheid en laat de kinderen zich zelf opvoeden.
    Elke dag weer bewijzen grote groepen kinderen dat ze zonder een goede opvoeding van thuis en school, deze ontsporen en onze maatschappij meer geld kost, dan wanneer deze goed besteed wordt aan de kwaliteit van de leraar en de ouders van die kinderen.

    Heel simpel voorbeeld, wat nog steeds voorkomt is dat wanneer kinderen een toets hebben gemaakt deze na het uitreiken van de cijfer niet wordt besproken op wat fout was en hoe de fouten zijn gemaakt.

  • Profielfoto
    Festen

    bezig zijn met doen in plaats van luisteren

    Goed luisteren is ook een vaardigheid, eentje die in de huidige tijd al erg onder druk staat. Door de verdere “ver-Google-sering” van het onderwijs, want dat is het eigenlijk, zal dat alleen maar afnemen. Wat heb je aan droge kennis, als je “alles online kunt opzoeken”. En goed spellen hoeft binnenkort ook al niet, want er zit toch een spellingchecker op? Of we gebruiken hippe Engelse woorden als “21st century skills” om een intellectuele leegte te verhullen, want “vaardigheden” klinkt zo ouderwets.
    Kinderen verlaten zo’n school zonder parate kennis en een aandachtspanne van een halve minuut, maar wel met heel veel sociale vaardi… ik bedoel “skills”. Met zo’n generatie win je de oorlog niet, laat staan de concurrentie met opkomende economieën.

    @iMad
    De kwaliteit van leraren neemt af doordat ze zelf geen zin meer hebben. Op het VWO waar mijn vader doceerde, wordt (bijna) iedere pensioengerechtigde eerstegraads leraar vervangen door twee tweedegraads part-timers. Resultaat: meer administratie en minder kennis voor de klas. Afgestudeerden van de universiteit hebben helaas geen zin meer om voor de klas te gaan.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Met zo’n generatie win je de oorlog niet, laat staan de concurrentie met opkomende economieën.

    Amen…

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Heel simpel voorbeeld, wat nog steeds voorkomt is dat wanneer kinderen een toets hebben gemaakt deze na het uitreiken van de cijfer niet wordt besproken op wat fout was en hoe de fouten zijn gemaakt.

    True! Ik heb vier jaar lang geprobeerd mijn neefje en nichtje bijles te geven in Wiskunde. In die vier jaren is er maar liefst één toets teruggegeven. De docent vond het onnodig en voor hem was het sowieso een raadsel dat met name mijn neefje al zijn huiswerk keurig en foutloos wist te maken, maar tijdens de toets elke keer zo faalde.

    Dan hebben we het over een Havo docent met leerlingen die allen een antwoordenboek voor de opgaven thuis hebben (standaard in het vakkenpakket), leerlingen die heel bij de tijd zijn en 14 + 2 uitrekenen op de iPhone… Ik heb wel een idee waar het probleem zit… Leren doe je door fouten te maken en die fouten te leren kennen, je weet pas dat je niet aan een hete pan moet zitten zodra je je fikken verbrand hebt en zo is het ook met school, je leert pas van je fouten als je ze ziet.

    Sinds de invoering van de tweede fase, het verschijnen van een computer op vrijwel elke slaapkamer en het opkomen van internet en smart devices zien we dat het op Universiteiten ineens nodig is om het niveau van Nederlands en Wiskunde te gaan toetsen bij aanmelden en waar nodig te verbeteren middels een summerschool.

    Ja mensen, het gaat heel erg goed met het onderwijssysteem in Nederland. Laten we vooral meer tech inzetten dan komt het zeker wel goed… een kind dat 5 minuten hardop na moet gaan waarom de lucht blauw is leert veel meer dan het kind dat het opzoekt met Google…

  • Profielfoto
    McZibit

    ….Aap Noot Mies Zus Jet. Teun. Vuur …

    En dát op een houten plankje . Tig generaties suc6vol mee opgegroeid, bedenk dát maar’ns.
    ” simply simplicity”

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    De Hond heeft wel een punt als hij zegt dat veel critici de schoolplannen van O4NT niet hebben gelezen.

    Onderwijskundige Casper Hulshof heeft dat wel gedaan en heeft er al in april een prima analyse over geschreven: http://t.co/BArGSWUGDz

    En het lijkt te onderwijs te gaan worden zoals het hoort: de iPad als middel, niet als doel. Vaak zelfs slechts in een bijrol. Zoals een ballpoint en een liniaal dat ook zijn. Terwijl de focus op het leren zelf ligt.

  • Profielfoto
    Loadrunner

    Gezien het geblaat hier met de focus op Maurice de Hond en iPads blijkt toch wel wat het nederlandse onderwijs de laatste tijd heeft voortgebracht:

    Een hele kudde schapen die enkel nog oneliners en opinie kan uitkramen.

    Ik heb het manifest van deze club eens gelezen en moet zeggen dat men er goed over heeft nagedacht. Ik ben het niet altijd eens met de voorgestelde aanpak, maar dat terzijde.

    Waar dit land behoefte aan heeft zijn mensen met ideeën, aangevuld met mensen met inzichten die door middel van samenwerking echt iets neer kunnen zetten.

    De integratie van school en buitenschoolse opvang bijvoorbeeld lijkt me een prima idee.

    Het feit dat men een goed doordacht manifest heeft neergezet en heel Nederland het vervolgens heeft over iPad-scholen geeft mijns inziens in ieder geval aan dat het huidige onderwijs één ding niet heeft opgelost: domme kortzichtigheid.

    Ben benieuwd naar de bevindingen over een jaar…

  • Profielfoto
    HappyUser

    @ Loadrunner: Je haalt de woorden uit m’n mond!

    @ Maverick9898:

    De boekdrukkunst is een techniek, niet het boek zelf.

    Het boek zelf is wel techniek, het gaat om de inhoud!

    Waar de meesten hier aan voorbijgaan is dat waar scholen voor bedoelt zijn:
    Kennisoverdracht!

    Kennisoverdracht kan op verschillende manieren plaatsvinden, bv,
    Verbaal, door een leraar, boeken enz.

    En daar is sinds ’n paar jaar het (lcd)beeldscherm bijgekomen. En met vele voordelen, zoals ’n hele bibliotheek met ’n gewicht van 600 gr. inclusief een zoekfunctie waarbij nagenoeg iedere info snel voorhanden is. enz. enz.

  • Profielfoto
    kumi83

    Bijzonder artikel….

  • Profielfoto
    Real_Vic

    De naam “Steve Jobs” vind ik gevaarlijk om aan deze scholen te geven. De organisatoren hebben al gezegd dat het niet zeker is dat ze Apple producten (dus iPads) blijven gebruiken. In het kader van alle (aankomende) bezuinigingen kunnen het dus zomaar windows tablets worden of iets dergelijks. Ik denk dat Steve zich dan wel omdraait in z’n graf……..

  • Profielfoto
    maconly

    Ik sta gisteren wat af te rekenen bij een bijklussende studente jaar of 18 die had een rekenmachine nodig om uit te rekenen wat ze terug moest geven € 50 gegeven moest € 23,50 betalen.

    Onze opleidingen bestaan voor 70% uit ballast.

  • Profielfoto
    Imade

    Ik wil graag weten wat deze leerlingen volgend jaar ervan vinden.
    Als het beter is dan met boeken… why not?

  • Profielfoto
    NeXT

    Ik heb onderstaande stukje drie keer doorgelezen en ik kom er niet uit. Wat is het punt of waar gaat de vergelijking op? Half verhaal zoals ik het lees:

    Als we kijken naar het huidige onderwijs dan lukt het sommige leraren goed om los te komen van hun rol van fabrieksarbeider. Zij volgen niet klakkeloos de methode, maar geven hun eigen leerlijnen vorm om hun leerlingen als een specialist te kunnen begeleiden. Waar bijvoorbeeld kleuters leren drummen met Garageband, er (stopmotion) filmpjes worden gemaakt van het circus in de bouwhoek of waar je leert over de multiculturele samenleving door er zelf een strip over te maken.

    Je gaat ineens over van het huidig onderwijs naar de iPad school?

    Ik vind het trouwens een belachelijk initiatief van een stelletje sokken die het nodig vinden om over de ruggen van kinderen en hipster-ouders, zogenaamd te investeren in een onzekere toekomst voor kinderen.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Ik las recent nog een artikel in de krant dat in klassen waar de iPad geïntroduceerd werd, de kinderen net meer problemen kregen met rekenen en ze dus een achterstand opliepen. Papier is blijkbaar toch nog altijd geduldiger. Het is inderdaad jammer dag Google gebruikt en gezien wordt als de bron van alle kennis, terwijl het net een hulpmiddel hoort te zijn dat kritisch moet gebruikt worden.

    Een klas hoort niet de plaats te zijn waar ze met Garageband of videosoftware leren om te gaan. Laat ze dat spelenderwijs maar thuis ontdekken.

  • Profielfoto
    Barry076

    Vroeger ging ik met een tas vol zware boeken op de fiets naar school….het lijkt me een verademing om nu alleen met een iPad in de tas naar school te fietsen. Stuk beter voor je rug.

    Over de naam van dit soort scholen heb ik zo mijn bedenkingen…. Zeker als ze misschien niet eens Apple-gear gaan gebruiken. Maak er dan een algemene naam van, tenzij ze volgens een ‘Steve Jobs Bijbel’ gaan lesgeven ofzo, maar dat lijkt me sterk.

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Wat een hoop droeftoeters lopen er hier rond zeg. Even wat research doen voordat je wat roept.
    1: Dit artikel is helemaal niet geschreven door Maurice de Hond maar is van de hand van Marieke van Osch, een ADE.
    2: Maurice de Hond is alleen maar verbonden aan het initiatief en “SteveJobsscholen”?? Er staan er maar twee in dit lijstje.
    3: Scholen die gebruik maken van digitale leermiddelen (digiborden en laptops) zijn er allang. OMT nieuwsbericht 2009. Toevallig gaat mijn zoon naar deze school in september. De eigen bijdrage voor de ouders is totaal € 400,- (uitgaand van 4 leerjaren). De bijdrage is voor verzekering en garantie van de MB (kortom AppleCare).

    Dus is het nieuw? Nee niet echt, mijn kinderen leerden 3 jaar geleden op de basisschool al presentaties te maken met PowerPoint, Keynote en/of Prezi. Boekbespreking met plaatjes op het digibord. Niets mis mee want het boek wordt wel gelezen.

    Let wel: Elk middel dient het doel of het nou een papieren schrift met lijntjes is of een iPad. Een middel dat niet goed wordt ingezet resulteert in het feit dat het doel gemist wordt. Kortom de grote vraag is niet zijn onze kinderen er klaar voor (ja dat zijn ze als je ziet hoe handig en snel kinderen stof oppikken in moderne vormen) maar hoe staat het met de leerkrachten die deze middelen gaan gebruiken om de lesstof over te brengen?

    Hoeveel jong volwassenen in de leeftijdcategorie 20-30 jaar kan nog zonder TomTom en weet überhaupt nog hoe Nederland topografisch in elkaar zit?

    “Goh ik moet van Zwolle naar Veendam maar dat staat bij Zwolle niet op het bord en waar Groningen ligt? Geen idee…”

    Kortom, vernieuwing (in het onderwijs) geeft altijd gedonder in de glazen tussen groepen die (krampachtig) vast willen houden aan hoe het is en de vernieuwers. (mompelt nog iets over Mammoetwet).

  • Profielfoto
    MEEUW

    Nou dan mag je bij jezelf beginnen Mousemighty. want volgensmij roept niemand hier dat het artikel geschreven is door Maurice de hond.
    Het staat er ook onder wat marieke allemaal wel niet doet.

  • Profielfoto
    NeXT

    Kortom, vernieuwing (in het onderwijs) geeft altijd gedonder in de glazen tussen groepen die (krampachtig) vast willen houden aan hoe het is en de vernieuwers. (mompelt nog iets over Mammoetwet).

    Daar ligt het probleem ook. Er is een groot verschil tussen onderwijs dat zich aanpast aan de tijdsgeest en onderwijs dat revolutionair moet zijn. De prestige druipt er hier vanaf en ik krijg de rillingen van het idee dat er nu een groepje mensen geforceerd op zoek is naar mogelijkheden om een volwaardig lesprogramma in te vullen op een iPad.

    Het is een vrije wereld en van mij mag iedereen zijn kind naar dit soort scholen sturen maar niet die van mij. Never nooit niet!

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Het boek zelf is wel techniek, het gaat om de inhoud!

    Huh? Deze zin zegt niks. Een boek is geen techniek.

    En met vele voordelen, zoals ‘n hele bibliotheek met ‘n gewicht van 600 gr. inclusief een zoekfunctie waarbij nagenoeg iedere info snel voorhanden is. enz. enz.

    Maar dat is nou net het probleem. Dat is geen voordeel. Kinderen leren hoe ze dingen op moeten zoeken, niet te onthouden. Dat is geen kennis, dat is een handeling. Iets leren is iets in je hoofd krijgen, niet uit een computer halen. En inderdaad, als je een iPad precies zou behandelen als een boek (namelijk gewoon informatie die je uit je kop moet leren) zou je net zo goed van een iPad kunnen leren dan uit een boek. Maar waarom zou je dat doen? Er is immers geen verschil in aanpak. Je leert informatie en stampt het in je hoofd.

    De bovenstaande initiatieven claimen een ‘revolutie’ in het leren te ontketenen, maar dat slaat nergens op. Dat bestaat niet eens. Leren is leren en dat is al eeuwen hetzelfde. We hebben het tegenwoordig al hartstikke rustig en makkelijk. Ooit van de staatsexamens gehoord in het Chinese keizerrijk? Dat was pas leren.

    Laat die kinderen gewoon lekker uit een boek leren en van een krijtbord de informatie krijgen. Ze staren in hun vrije tijd ook al veel te veel naar schermen. En dan wordt leren ook pas echt leuk. Hoe mee je weet, hoe leuker leren wordt. Je kan namelijk meer aan elkaar linken in je eigen hoofd en dat is pas echt een voldaan gevoel. Een beetje hedonistisch op een iPadje rammen is voor niemand echt goed!

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Het probleem begint wat mij betreft al in de naamgeving, naast dat O4NT deels Engels gebruikt is het verwijzen naar ‘Nieuwe Tijd’ beperkt houdbaar wanneer dat nieuwe op technologie slaat. Ik gaf het hierboven al aan; technologische ontwikkelingen lijken momenteel beperkter houdbaar te zijn dan filet americain. Vijf jaar geleden kende we amper tablets, nu ligt er in één op de drie huishoudens zo’n apparaat. Drie jaar geleden was Hyves in NL nog groter dan Facebook.

    De technologische ontwikkeling gaat zo hard dat het – mijn inziens – bijna niet te doen is om een schoolmodel op te bouwen dat wortelt in een deel van deze vergankelijkheid, wat heel iets anders is dan gebruik maken van de technologie. Teveel vasthouden aan de technologie die nu ‘in’ is zal onderhevig zijn aan de wet van de remmende voorsprong: andere scholen zullen nieuwe tools (brillen, horloges en al wat verder volgt) wellicht eerder gaan gebruiken.

    Overigens vind ik de vermelding van blind typen in het ‘boekje’ van O4NT wel komisch… als er iets vrijwel niet te doen is op een tablet…

    Hoe mee je weet, hoe leuker leren wordt. Je kan namelijk meer aan elkaar linken in je eigen hoofd en dat is pas echt een voldaan gevoel.

    Elke twee weken pubquiz:)

  • Profielfoto
    100percentme

    Ik zit nu op een school die hier enigzins mee te vergelijken is. (We hebben helaas geen iPads) ik ga het hele plan van die scholen eens doorlezen, dit klinkt als een uitstekend idee in mijn oren

  • Profielfoto
    HappyUser

    @Maverick9898:
    Een boek is niets meer dan een stapel papier bijeen gehouden met garen of lijm en daarom heen ’n stuk karton. Dat is techniek!
    Als het papier niet bedrukt is met inkt of bv alleen maar bedrukt met ‘lorus ipsum’ dan leer je niet veel!

    Het gaat er om dat wat het boek je laat lezen of zien zoals afbeeldingen.
    De Inhoud!!

    De techniek van een boek is niet te vergelijken met de techniek van een tablet (electronica). Maar inhoudelijk kunnen ze hetzelfde doen: Informatie over brengen.

    Google moet zien als een gigantische bibliotheek waarin je net als een normale bibliotheek met boeken goede of foute informatie kan vinden.

    En soms vertelt een plaatje of video-filmpje je sneller en duidelijker de inhoud dan een lang verhaal in een boek!

    Het interessante is dat je bij een tablet zelf kan bepalen hoe je de stof tot je neemt: tekst, afbeeldingen, videofilm of een combi daarvan.

  • Profielfoto
    1984

    Met goede scholing en begeleiding – bijvoorbeeld Apple Professional Development – is het goed mogelijk dat zij positieve resultaten gaan bereiken.

    Dat kwam mij al zo bekend voor : Apple eMate Introduction Date: March 7, 1997 Discontinued Date: February 27, 1998 https://www.youtube.com/watch?v=SEgyJjYjktM

  • Profielfoto
    theeboom

    Jammer dat 95 % van de mensen die hier reageren niet eens de moeite nemen om het schoolconcept te lezen. Het huidige basisonderwijs laat heel wat liggen. Uitsluitend aandacht voor taal rekenen en lezen. Geen aandacht voor talenten van kinderen, geen aandacht voor creativiteit en zeker geen aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Onderwijs is de laatste 100 jaar niet fundamenteel veranderd. Kijk eens naar de samenleving.

    De maatschappij heeft mensen nodig die kunnen samenwerken, kritisch kunnen denken , de juistheid van informatie kunnen beoordelen, maar ook kunnen rekenen, lezen en het Nederlands goed beheersen.

    Staat allemaal in ons schoolconcept http://www.o4nt.nl.

    Hans theeboom (1 van de 5 bestuursleden van O4NT)