Marieke van Osch
Marieke van Osch OMT Specials 7 juli 2013

Opinie: Steve Jobs-scholen – leren blijft inhoud!

De media – inmiddels ook buiten Nederland – hebben in grote getale geschreven over de Steve-Jobs-scholen die in ons land zullen starten na de zomer. Tegenstanders (o.a. Spitzer, Schnitzler en Joke Hermsen waarschuwen voor deze vorm van onderwijs waar de iPad veel gebruikt zal worden bij het leren. Zij verafschuwen het idee dat technologie centraal komt te staan. Eén van de initiatiefnemers, Maurice de Hond, reageert hier fel op. In zijn reactie geeft hij aan dat zij het schoolconcept van O4NT niet voldoende gelezen hebben; het draait niet alleen om de iPad.

Ik heb het schoolconcept uitvoerig doorgenomen en veel onderdelen spreken me aan. De creatieve basis, flexibele schooltijden en vakantietijden, bezig zijn met doen in plaats van luisteren en de aandacht voor vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken en problemen oplossen (21st century skills). Veel meer dan een iPadschool alleen dus. Maar op zich is dit niet nieuw. Net zoals de iPad in het onderwijs niet nieuw is. Er zijn in Nederland alleen al enkele honderden scholen voor basis- en voortgezet onderwijs waar gewerkt wordt met een iPad. Soms op een meer traditionele manier waarbij de iPad wordt ingezet voor instructie en verwerking van de stof en soms op een vernieuwende manier wat in de richting komt van het schoolconcept van O4NT.

In de biografie van Steve Jobs staat dat hij vindt dat leerkrachten behandeld moeten worden als specialisten en niet als fabrieksarbeiders die aan de lopende band staan. Ook weten we dat Steve Jobs al jaren een voorstander is van digitalisering van schoolmateriaal en is iBooks Author daar voor veel leraren al een belangrijke tool voor.

Als we kijken naar het huidige onderwijs dan lukt het sommige leraren goed om los te komen van hun rol van fabrieksarbeider. Zij volgen niet klakkeloos de methode, maar geven hun eigen leerlijnen vorm om hun leerlingen als een specialist te kunnen begeleiden. Waar bijvoorbeeld kleuters leren drummen met Garageband, er (stopmotion) filmpjes worden gemaakt van het circus in de bouwhoek of waar je leert over de multiculturele samenleving door er zelf een strip over te maken. Het meest belangrijke lijkt me dat we niet vergeten waar het om draait in onderwijs: inhoud. Dat een app alleen geen les kan vervangen, maar dat een app met een goed lesidee er wel voor kan zorgen dat de stof beter blijft hangen.

Het schoolmodel van O4NT is een mooie aanzet en ik hoop dat het de scholen lukt om zich na de zomer inhoudelijk te gaan bewijzen. Met goede scholing en begeleiding – bijvoorbeeld Apple Professional Development – is het goed mogelijk dat zij positieve resultaten gaan bereiken. En dat ook op deze scholen lesideeën gaan ontstaan zoals van andere ‘iPadscholen’ in Nederland.

Marieke van Osch is onderwijskundige en Apple Distinguished Educator. Daarnaast heeft zij eigen trainingen ontworpen om scholen te begeleiden bij de succesvolle implementatie van de iPad en is zij mede-oprichter van het platform www.eduapp.nl.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Opinie: Steve Jobs-scholen – leren blijft inhoud!
Sluiten