Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 19 juli 2013
Leestijd: 1 minuut

Namaak iPhone-lader zorgde voor elektrocuties

Eerder deze week kwam het verhaal van een elektrocutie door een iPhone-lader voorbij. Een 23-jarige Chinese vrouw overleed toen ze haar iPhone wilde gebruiken tijdens het laden. De Chinese staatstelevisie meldt dat de vrouw een namaak-lader gebruikte. Ook was de iPhone is kwestie geen iPhone 5, maar een iPhone 4.

Inmiddels heeft Apple alle medewerking in het onderzoek toegezegd. Als het echt om een niet-originele lader gaat, zal het onderzoek voor Apple echter snel klaar zijn. Waarschijnlijk heeft de afscherming van de lader, die moet zorgen voor duidelijk scheiding van 220 volt netspanning in en 5 volt uit, niet goed gefunctioneerd waardoor 220 volt op de iPhone is komen te staan. 
Tweede geval van elektrocutie
Vrijdag is er opnieuw een bericht naar buiten gebracht over een man die geëlektrocuteerd is door het laden van zijn iPhone. Een 30-jarige man uit China zou een elektrische schok hebben gekregen toen hij zijn iPhonelader inplugde. Hij zou inmiddels 10 dagen in coma liggen. Het incident vond plaats op 8 juli.

Risico van namaak-laders
De twee gevallen van elektrocutie lijken beiden veroorzaakt door opladers van een derde partij. Volgens Chinese media ligt het probleem vrijwel zeker daar. Namaak-laders worden vaak zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet, waardoor hoogwaardige onderdelen vervangen worden door goedkope varianten en de afscherming vaak te wensen overlaat. Ook zorgen deze adapters vaak voor vervuiling op het stroomnet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Namaak iPhone-lader zorgde voor elektrocuties
Sluiten