Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 26 juli 2013

iPhone 4 is Apple’s geheime wapen

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers afgelopen week viel op dat Apple aanzienlijk meer iPhones heeft weten te verkopen. Er was een groei van 20% te zien. Dit is opmerkelijk gezien Apple op de smartphone-markt de hete adem van Samsung en andere merken behoorlijk voelt.

Volgens The Wallstreet Journal blijkt de iPhone 4 een belangrijke factor voor de wereldwijde groei van iPhone-verkoop. Ondanks dat het model inmiddels drie jaar oud is, verkoopt de iPhone 4 nog boven verwachting goed. Vooral in opkomende economieën is de iPhone 4 erg populair, in India gaat deze als zoete broodjes over de toonbank.

De reden laat zich raden; de prijs. Omdat de iPhone 4 ouder en dus gunstiger geprijsd is, kan deze de concurrentie aan met telefoons van Samsung en HTC. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers zei Tim Cook bovendien dat de iPhone 4 ook populair is onder consumenten die hun eerste smartphone aanschaffen.

Steve Jobs introduceerde de iPhone 4 in juni 2010.

Succesvolle strategie
Ondanks dat de iPhone 4 al drie jaar oud is, blijft Apple het model voorlopig produceren en ondersteunen met software-updates. De strategie van het beschikbaar houden en ondersteunden van oudere modellen blijkt zijn vruchten af te werpen. Door de iPhone 4 maken ook opkomende markten kennis met het ecosysteem van Apple. Het enige nadeel voor Apple is dat de marge op een goedkopere, oudere iPhone niet zo groot is als op een iPhone 5.

Budget-iPhone
de iPhone 4 ís een succesvolle budget-iPhone. Dit roept de vraag op of Apple de geruchtmakende plastic iPhone Lite wel nodig heeft. Door oudere modellen als budget-iPhone te verkopen, behoudt Apple een stukje premium image en een zekere exclusiviteit. Aan de andere kan zal een nieuw, maar toch goedkoper model iPhone de verkopen ongetwijfeld flink ten goede komen.

Reageer op artikel:
iPhone 4 is Apple’s geheime wapen
Sluiten