Grillige reacties op wervingsactie iCentre

52 reacties

Vorige maand is de failliete APR iCentre deels overgenomen door BAS Group, eigenaar van onder andere Dixons. Zoals gebruikelijk bij een faillissement werd het personeel ontslagen en kon opnieuw solliciteren bij BAS. Een aantal oud-medewerkers werd niet opnieuw aangenomen omdat zij bijvoorbeeld niet door een test kwamen.

Op Facebook lijken een aantal klanten en oud-personeelsleden nu in opstand te komen nadat BAS Group een wervingsactie voor nieuw personeel aankondigde. Enkele oud-medewerkers stellen glansrijk door de tests te zijn gekomen, maar toch niet opnieuw aangenomen te zijn. Woordvoerder Pepijn Schoemaker van BAS Group spreekt dit fel tegen en zegt dat BAS Group juist probeerde alle medewerkers aan boord te houden en iedereen een eerlijke kans heeft geven. iCentre en de andere BAS Group formules zouden zitten springen om winkelpersoneel.

DIIS Test
Een DIIS test is een webbased test die aan de hand van een aantal vragen de integriteit van een personeelslid meet. Een voorbeeld van de test is te bekijken op slideshare. Volgens Schoemaker is dit een standaard test die de BAS Group al jaren gebruikt, maar nieuw is voor voormalig iCentre-medewerkers. Hij geeft aan dat alle personeelsleden een persoonlijke uitnodiging hebben gehad, maar enkele tientallen hier niet op in zijn gegaan.

Serviceniveau en beloning
In de reacties op de Facebook-pagina van de Apple Premium Reseller geven diverse klanten en oud-medewerkers aan te vrezen voor het serviceniveau van iCentre. Schoemaker stelt in een reactie tegenover OMT dat een bedrijf in de retailmarkt tegenwoordig juist onderscheidend moet zijn op niveau van service en BAS Group er bij gebaat is een hoog serviceniveau te bieden. Het motto van de BAS Group is ook dat je je klanten moet behandelen zoals jezelf behandeld wilt worden. Alle medewerkers krijgen dezelfde trainingen als voorheen. APR’s staan onder streng toezicht van Apple. De financiële beloning en arbeidsvoorwaarden zijn volgens de woordvoerder grotendeels gelijk gebleven.

Veel investeringen
De woordvoeder hekelt de overwegend negatieve reacties op onder andere het OMT-forum. BAS Group investeert fors in het het behoud van iCentre. “Een grote winkelketen met zo goed als exclusief Apple-producten blijft bestaan. Daar moeten Apple-fans toch vrolijk van worden?” – aldus Schoemaker.

Wij zijn benieuwd naar de ervaringen van iCentre-personeel met de overname en transitie naar BAS Group. Werk of werkte je voor iCentre dan horen we graag jouw ervaring met de sollicitatieprocedure, arbeidsvoorwaarden etc. Mail ons op redactie [at] onemorething.nl.

Reacties

52 reacties
  • Profielfoto
    dsdevries

    De laatste keer dat iemand van dixons iets met Apple te maken had liep het uit op een groot fiasco. Het zou me niet verbazen als dat nu weer gebeurd. Ik ken geen twee bedrijven die qua cultuur zo veel van elkaar verschillen. Dixons is doordrongen met zo’n beetje alles waar Apple niet voor staat.

  • Profielfoto
    Barend Mars

    Tja het gaat om de poen hè stelletje kapitalisten

  • Profielfoto
    Maarten

    dsdevries, dat zal voor de overname door BAS Group zijn geweest,
    Sinds het nieuwe beleid, gevoerd door BAS, staat klantbeleving centraal bij Dixons.
    Ze hebben hier zelfs een complete winkelformule omheen gebouwd.: http://www.basgroup.nl/media.html

    Dit is tevens waar het bij Apple om draait: klantbeleving.
    De bedrijven onder huidig beleid hebben juist erg veel met elkaar gemeen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Tja het gaat om de poen hè stelletje kapitalisten

    .
    Ja, zou het echt waar zijn?? Ken je veel winkels waar het niet om de poen draait?
    Zelfs een ‘Wereldwinkel’ moet winst draaien. Zonder poen kan die service niet verleend worden, en zonder poen kan dat personeel niet betaald worden.
    .
    Enfin, zonder diezelfde poen gaat de boel failliet.
    Dat is gebleken. Dat dan de redder van het bijna verloren zooitje een bak stront over zich heen krijgt getuigd niet geheel en al van realistisch besef van wat er voor nodig is om een winkelketen (opnieuw) rendabel te maken.
    .
    De keten ging natuurlijk niet vanzelf op de fles, dus concessies zullen er vanzelfsprekend gedaan moeten worden.
    .

    De laatste keer dat iemand van dixons iets met Apple te maken had liep het uit op een groot fiasco…

    .
    Ik denk dat een niet gering percentage van de inkomsten van een gemiddelde Dixons van diezelfde Apple-producten komt. Je bent vast al een tijdje niet in een Dixons geweest?

  • Profielfoto
    THX-1138

    Waarom zou een mens iets kopen in een bakstenen winkel?? Ik zie er, heel eerlijk, geen meerwaarde van.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    De meerwaarde is bijvoorbeeld het fysiek kunnen bepotelen van de handelswaar.
    Zou jij een iPhone kopen zonder er ooit één in handen te hebben gehad?
    .
    Verder kun je op je gemak een dialoog aan met een verkoper (waarvan je hoopt dat die je wat kan vertellen, maar dat is online bij Apple niet veel anders).
    Daarnaast kun je in de meeste gevallen direct met je spullen op huis aan, en moet je in de Online Store al gauw twee dagen wachten, en in het ergste geval een aantal weken.
    .
    … om maar even wat te noemen.

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    Waar gaat dit over. Met elkaar als team heb je gefaald om een winkel winstgevend te maken. Komt er iemand die het wil overnemen, mag hij toch ook zelf weten wat hij met het personeel doet en de dure en slechte werknemers dumpen. Iets wat misschien iCentre wel graag zou willen maar niet kon vanwege contracten en wetgevingen.

  • Profielfoto
    Athens1

    Ik heb inderdaad veel negatieve reacties gelezen.
    Het zijn de emoties die overheersen.
    Voor sommigen begrijpelijk maar voor commercieel denkende mensen de juiste move die de nieuwe eigenaar moet nemen.

    Ik ben van een aantal reacties op Facebook geschrokken, wat zijn mensen toch soms beperkt in denken.

  • Profielfoto
    Bernii

    Ik snap de reacties, het is niet fijn als je ineens wordt afgewezen voor de baan die je jaren succesvol hebt uitgevoerd. Er worden sterke eisen gesteld bij de BAS-group, mensen gezocht met de juiste drive e.d. Ik lees van iCenter-personeel vooral een negatieve toon over het Dixons-personeel, maar ook zij moesten door deze tests heenkomen, en zijn op dezelfde voorwaarden aangenomen. Het is een visie die binnen het hele bedrijf wordt doorgezet.

  • Profielfoto
    Xcode

    Er worden sterke eisen gesteld bij de BAS-group, mensen gezocht met de juiste drive e.d.

    Dat is maar goed ook, het iCentre personeel was soms zeer arrogant, slecht geïnformeerd en een leugentje om een verkoop door te laten gaan waren ze ook niet vies van. Hopen dat de eisen van BAS-group dit verbeteren, dus niet zo verwonderlijk dat ze op zoek zijn naar nieuw personeel. Ik moet het ze nageven, al is de kennis bij Dixons van Apple producten soms ondermaats, het personeel blijft vriendelijk en respectvol.

  • Profielfoto
    bartje

    Och we gaan het zien de komende tijd bij APR iCentre. Welke deskundigheid hebben ze nog in huis? Op een paar geluksvogels na die er nu wel nog zitten.

    Ik heb er gewerkt, met veel plezier en energie! Maar ik mag nu niet meer mee. Ik zie het als hun verlies. En dat gaan we wel zien denk ik.

  • Profielfoto
    Lastminuteguy

    Lekkere test zo te zien, als je contact hebt gehad met een reclasseringsambtenaar ivm een voogdijzaak dan ben je afgekeurd (gaat ze überhaupt niet eens iets aan die vraag). Als je loonbeslag hebt gehad, ben je afgekeurd als je het eens bent met de stelling “Iedereen heeft het recht om zelf te beslissen of hij drugs wilt gebruiken” ben je afgekeurd.

    Voor zo’n werkgever wil je toch niet werken?

  • Profielfoto
    Lastminuteguy

    Als je het eens bent met de stelling: “Een uur per dag pokeren is niet schadelijk” gaan er ook al alarmbellen af. Nu poker ikzelf wellicht 5x per jaar een avondje met vrienden, maar ik zie niet in (en hier is volgens mij ook geen wetenschappelijk bewijs voor) waarom dit schadelijk zou moeten zijn. Een gokverslaafde zou de discipline niet hebben om het bij één uur per dag te houden.

  • Profielfoto
    xHessen

    dsdevries 1 uur geleden
    De laatste keer dat iemand van dixons iets met Apple te maken had liep het uit op een groot fiasco. Het zou me niet verbazen als dat nu weer gebeurd. Ik ken geen twee bedrijven die qua cultuur zo veel van elkaar verschillen. Dixons is doordrongen met zo’n beetje alles waar Apple niet voor staat.

    Het is wel erg makkelijk om een heel concern over dezelfde kam te halen. De medewerkers van dixons en MyCom moeten net zo goed voldoen aan de eisen die nu worden gesteld aan het personeel van iCentre. Dit is uiteindelijk allemaal ten goede van de klant. Ook bij dixons is kennis en kunde belangrijk, Apple bied dezelfde trainingen aan voor dixons personeel als bij andere ketens.

  • Profielfoto
    Lastminuteguy

    Dit schuurt tegen discriminatie aan.

  • Profielfoto
    b.a.j.koopman

    Ik kan best snappen dat er veel emotie teweeg wordt gebracht met zo een overname. Maar om eerlijk te zijn… kan elke APR me gestolen worden…. Ik heb nog nooit een goede dienstverlening gezien bij een APR.

    Kennis kundig personeel zie je nooit in de winkel zelf…. Gevolg is dat als ik iets wil weten ik het zelf wel opzoek op internet want in de winkel kunnen ze me niet helpen omdat ik zelf te veel kennis heb. Ofwel als ik echt een probleem heb los ik ’t zelf wel op. Ik heb vaak genoeg in een APR iets staan uitleggen aan het personeel.

  • Profielfoto
    MEEUW

    “oud-medewerkers aan te vrezen voor het serviceniveau”

    Goh, als die medewerkers nu zo betrokken waren toen ze in dienst waren, hadden ze nu wel misschien een baan gehad of een icenter:)

  • Profielfoto
    Bernii

    Overigens is de BAS-group niet het enige bedrijf die deze testen hanteert, er zijn een tal van bedrijven die dit ook gebruiken bij sollicitatie (BelCompany o.a.). Overigens, zoals ik het lees in de slideshow op de conclusiepagina wordt je niet afgekeurd om 1 verkeerd antwoord, maar een combinatie van.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Zou jij een iPhone kopen zonder er ooit één in handen te hebben gehad?

    Ik wil geen iPhone, maar ik zou zoiets kopen online zonder het in mijn handen gehad te hebben. Ik hoef iets niet vastgehouden te hebben om te beoordelen of het een goed product is, zeker niet als je bedenkt dat nagenoeg elk product tegenwoordig ergonomisch ontworpen is. Het is niet meer 1994 met een Super Nintendo. Negen van de tien producten die je koopt heb je bovendien toch zelden vast.

    Verder kun je op je gemak een dialoog aan met een verkoper

    Maar als verkopers er minder vanaf weten dan jij, wat is dan het punt om met hem in gesprek te gaan? Mensen in Apple Stores zijn altijd zo verbaasd als je zegt ‘ik wil dit’ en staan helemaal perplex als je ze een vraag stelt. Vaak weten ze het antwoord namelijk helemaal niet. Juist mensen in de computer industrie (maar tegenwoordig iedereen met hun ‘dumbphones’) outsourcen hun kennis naar computers. Als het niet in de computer staat, weten ze het niet en als het wel in de computer staat, is het per definitie waar. Waarom zou ik in vredesnaam een gesprek aanknopen met een verkoper die zo te werk gaat? Dat is geen service, dat is gewoon maar een beetje niks doen en dan denken dat je ervoor betaald kan krijgen.

    Daarnaast kun je in de meeste gevallen direct met je spullen op huis aan, en moet je in de Online Store al gauw twee dagen wachten, en in het ergste geval een aantal weken.

    Ja, nadat je helemaal de stad in bent gereisd om het te halen. Bovendien heb ik geen haast (en zou niemand moeten hebben: after all, de producten die je in een winkel koopt zijn niet van levensbelang, met misschien de uitzondering van de supermarkt) en ook geen problemen met wachten. Die ‘weken wachttijd’ komt eigenlijk alleen maar voor als je een BTO Mac besteld of als het een nieuw product is waar idioten voor in een tentje bij een Store gaan liggen. In het eerste geval moet je bij de Apple Store ook wachten en in het tweede geval….tsja….eigenlijk ook. Het is niet alsof de Apple Store alles op voorraad heeft. Sterker nog, de online Apple Store krijgt nagenoeg altijd voorrang in de supply chain. Dat blijkt uit meerdere bestellingen van meerdere product releases door de jaren heen.

    Een winkel als een Apple Store in een stad? Opdoeken! Dan zijn al die shoppende mensen ook weg en hou je een hoop geld en mooi cultureel erfgoed over (not to mention leefruimte).

    Ik ben het verder met MEEUW eens. Waar slaat dat servicegerichtheid ineens op? Het zou me niks verbazen als het management, op zijn minst in theorie, meer klantgericht waren dan al die verkopers van iCentre bij elkaar. Die knullen realiseren zich helemaal niet dat je even soms wel 1500 euro bij ze parkeert. Interesseert het ze dan helemaal niks? Dat is een hoop geld voor veel mensen!

    Hetzelfde geldt trouwens ook voor veel autodealers (waar ik érg vaak kom). Complete nul interesse in de persoon die voor je staat. Je kan net zo goed een computer online instellen die je vragen beantwoordt. Dat is nagenoeg gelijk met wat voor service je nu krijgt.

  • Profielfoto
    Maarten

    Dit schuurt tegen discriminatie aan.

    Dat dat er staat betekend niet dat het bedrijf ook zo handelt, dit is een oordeel kort door de bocht van DIIS. de interpretatie van de data door het bedrijf staat hier los van. Er zijn tal van factoren binnen de sollicitatieprocedure die het oordeel bepalen. Een integriteitsonderzoek vind ik niet heel vreemd gezien het feit dat je in een winkel komt te staan waar je met producten van een behoorlijke waarde gaat werken. In de zorg vragen ze toch ook om een Verklaring van goed gedrag..

  • Profielfoto
    Topaz

    Ik denk dat niemand op een oneerlijke manier ontslagen wil worden. Het is belangrijk om na te gaan of dit wel is gebeurd bij dit bedrijf. Het zou belachelijk zijn als medewerkers, ondanks een positieve uitslag van de DIIS-test, wel de deur gewezen zijn, omdat BAS-groep bijvoorbeeld liever goedkopere krachten in dienst zou willen nemen.

    Het is jammer om te horen dat sommige mensen hier zo’n afkeer hebben van APR’s. Er zijn zat mensen die veel baat hebben van deze winkels, vanwege de trainingen en de vragen die zij hebben over Apple-producten. Er werken geen ICT-beheerders, hun beroep is botweg Verkoper. Dit neemt niet weg dat diegene die goed zijn in hun vak, alles zullen doen om jou het juiste advies te geven. Natuurlijk kun je altijd wel een dombo treffen die jou geen antwoord kan geven op je vraag. Kijk maar eens om je heen op je werkplek. Vast wel iemand die wat minder in jouw vakgebied is dan eigenlijk wel nodig zou moeten zijn.

    In ieder geval hebben mijn ouders heel veel plezier gehad van hun iPad training en het advies van de verkoopjongen van een APR. Zij zijn echt laaiend enthousiast over de service die zij kregen van de winkel. Wat in hun geval niet een iCentre was, maar een andere APR;)

  • Profielfoto
    brinkey

    Ik heb daarentegen weer andere ervaringen met APR’s. Beetje hautaine houding en weinig bereidheid tot het verlenen van service binnen en buiten de garantie.

    Dan maar een gewone Dixonjongen met drie jaar garantie.

    ps het invoeren van de drie jaar garantie bij A-mac hadden ze eerder moeten doen. Had wellicht een faillissement gescheeld…

    Maar het blijft natuurlijk lullig om je baan op zo’n manier te verliezen.

  • Profielfoto
    Festen

    Dit schuurt tegen discriminatie aan.

    Bij het aannemen van personeel doe je niets anders dan onderscheid maken tussen personen (= discriminatie), is dus niks mis mee. Dat ze geen potheads of gokkers willen aannemen, is hun goed recht, en valt wel wat voor te zeggen. En nee, loonbeslag of contact met een reclasseringsambtenaar is niet iets normaals, het getuigt in ieder geval niet van een stabiel (financieel) leven.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Dit schuurt tegen discriminatie aan.

    Hahaha, ik kan wel merken dat jij nog nooit lang en veel personeel hebt gehad, wat een kortzichtige uitspraak. Als mensen jouw bedrijf draaiende moeten houden en dagelijks met jouw kasgeld om moeten gaan en jouw klanten moeten helpen dan piep je wel anders met het ontslagrecht hier in Nederland.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Hetzelfde geldt trouwens ook voor veel autodealers (waar ik érg vaak kom). Complete nul interesse in de persoon die voor je staat. Je kan net zo goed een computer online instellen die je vragen beantwoordt. Dat is nagenoeg gelijk met wat voor service je nu krijgt.

    Jammer dat je zo kunt generaliseren dat geen enkele Apple reseller en geen enkele autodealer in heel Nederland deugt…

  • Profielfoto
    Makeshift

    Misschien leuk om te vertellen dat er nog nooit een onderzoek is gedaan naar of de DIIS test werkelijk toekomstige fraude tegengaat. De maker van de test (Alphium) doet daar ook nergens uitspraken over, terwijl de tool wel als zodanig wordt gepresenteerd.

    Zowel de invulling van (een deel van) de vragen, als de kwalitatieve beoordeling van de (alle) antwoorden wordt overgelaten aan de bedrijven die de DIIS test voeren. Deze bedrijven kunnen hiermee doen wat ze willen, maar dat betekent ook dat ze de kennis in huis moeten hebben om de vragenlijsten te kunnen interpreteren.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Zou jij een iPhone kopen zonder er ooit één in handen te hebben gehad?

    …Ik hoef iets niet vastgehouden te hebben om te beoordelen of het een goed product is, zeker niet als je bedenkt dat nagenoeg elk product tegenwoordig ergonomisch ontworpen is.

    .
    Wat een onzin zeg.
    Ik ken voldoende producten die blind gekocht een vette desillusie zouden hebben betekenend in mijn geval.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Verder kun je op je gemak een dialoog aan met een verkoper…

    Maar als verkopers er minder vanaf weten dan jij, wat is dan het punt om met hem in gesprek te gaan?…

    .
    Geen enkel. Gelukkig zijn er ook verkopers die WEL wat weten. En kopers die helemaal NIETS weten.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Daarnaast kun je in de meeste gevallen direct met je spullen op huis aan, en moet je in de Online Store al gauw twee dagen wachten, en in het ergste geval een aantal weken.

    Ja, nadat je helemaal de stad in bent gereisd om het te halen. … … Een winkel als een Apple Store in een stad? Opdoeken! Dan zijn al die shoppende mensen ook weg en hou je een hoop geld en mooi cultureel erfgoed over (not to mention leefruimte)….

    .
    Helemaal de stad in. Of 250 meter met de fiets. Ligt er maar aan waar je woont en/of je gezellig zin hebt in een dagje stad.

    Mooi cultureel erfgoed houd je juist over dóórdat Apple die panden op koopt.
    Niemand anders kan er een dergelijk bedrag nog insteken namelijk.

  • Profielfoto
    ernst.

    Goed na zo een beetje alles te hebben gelezen en alles in verhouding te hebben neergezet kan ik niet anders concluderen dan dat de klagers voor een groot deel gewoon zitten te zeuren omdat ze de baan niet hebben gekregen.

    Punt is dat een bedrijf als deze volkomen in zijn recht staat te handelen zoals zij handelen. Er is puur formeel en juridisch niks dat ook maar enigszins naar onrechtmatigheid of iets in die trant riekt. Dat sommigen zaken vreemd overkomen is begrijpelijk en vervelend, echter niet zo heel vreemd omdat in deze tijd bedrijven alles eraan moeten doen om zich in een als maar veranderde samenleving en maatschappij staande te kunnen houden en daarmee de eisen die hiermee gepaard gaan elke keer aan te passen.

    Eigenlijk kun je het kort samenvatten:

    Klagers, stop met klagen en besteed je energie aan een betere toekomstige baan(hoe moeilijk ook in deze tijd) want een bedrijf die je in jouw ogen onrecht aandoet, daar wil je je uiteindelijk toch niet voor inzetten? Zo goed betaalde het nou ook weer niet.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik kan best snappen dat er veel emotie teweeg wordt gebracht met zo een overname. Maar om eerlijk te zijn… kan elke APR me gestolen worden…. Ik heb nog nooit een goede dienstverlening gezien bij een APR.

    Kennis kundig personeel zie je nooit in de winkel zelf…. Gevolg is dat als ik iets wil weten ik het zelf wel opzoek op internet want in de winkel kunnen ze me niet helpen omdat ik zelf te veel kennis heb. Ofwel als ik echt een probleem heb los ik \’t zelf wel op. Ik heb vaak genoeg in een APR iets staan uitleggen aan het personeel.

    Daar heb je groot gelijk in.

  • Profielfoto
    bartje

    De mensen op een website als OMT komen ook niet in een zaak als iCentre of Amac. Daarbij hebben de (actieve) gebruikers hier ook voldoende kennis om zelf hun problemen op te lossen. Dat is immers een onderdeel van deze website.

    De 85% andere Apple gebruikers en geïnteresseerde hebben er wel baat bij om naar een APR te gaan met hun vraag.

  • Profielfoto
    Aanrecht

    Berichten zoals deze doen me er aan herinneren hoe blij ik moet zijn met mn baan.

  • Profielfoto
    Xcode

    De mensen op een website als OMT komen ook niet in een zaak als iCentre of Amac. Daarbij hebben de (actieve) gebruikers hier ook voldoende kennis om zelf hun problemen op te lossen. Dat is immers een onderdeel van deze website.

    De 85% andere Apple gebruikers en geïnteresseerde hebben er wel baat bij om naar een APR te gaan met hun vraag.

    Helaas. Heb de laatste maanden van verschillende mensen verhalen gehoord over de slechte service bij iCentre. Dit komt overeen met mijn eigen ervaringen. Hopen dat de BAS-group dat weet te verbeteren.

  • Profielfoto
    The Icelander

    Wat een K reacties allemaal. Get a life…

  • Profielfoto
    Retina

    kun je dat ook onderbouwen the icelander ?

  • Profielfoto
    LighScan

    Klagers, stop met klagen en besteed je energie aan een betere toekomstige baan(hoe moeilijk ook in deze tijd) want een bedrijf die je in jouw ogen onrecht aandoet, daar wil je je uiteindelijk toch niet voor inzetten? Zo goed betaalde het nou ook weer niet.

    Op Facebook, waar enkele ex-persoonsleden reageerden op de advertentie, gaven aan dat ze niet klaagden omwille van jaloezie of werkloosheid. Degene die klaagden hebben reeds een nieuwe baan gevonden, of zijn niet op de iCentre-‘uitnodiging’ voor sollicitatie ingegaan.
    Beter analyseren in de toekomst dus.;-)

  • Profielfoto
    Lastminuteguy

    Dat dat er staat betekend niet dat het bedrijf ook zo handelt, dit is een oordeel kort door de bocht van DIIS. de interpretatie van de data door het bedrijf staat hier los van. Er zijn tal van factoren binnen de sollicitatieprocedure die het oordeel bepalen. Een integriteitsonderzoek vind ik niet heel vreemd gezien het feit dat je in een winkel komt te staan waar je met producten van een behoorlijke waarde gaat werken. In de zorg vragen ze toch ook om een Verklaring van goed gedrag..

    Ik ben zelf intercedent geweest en een sollicitatieprocedure is in beginsel een proces van discriminatie. Het is echter de gronden waarop je discrimineert die bepaald of je strafbaar bent of niet. Met integriteitsonderzoek is niets mis, ik heb ook wel eens personeel voor een bank moeten aanleveren en die geven dan middels een formulier toestemming voor zo’n onderzoek. Echter is het verschil hierbij dat de bank daarvoor een professioneel bureau inhuurt die uitzoekt of de vooropleidingen daadwerkelijk behaalt zijn en of veroordeeld bent voor bijvoorbeeld economische fraude. De BAS Group doet het echter met dit twijfelachtige vragenlijstje, waarbij je impliciet uitgemaakt wordt voor verslaafde als je aangeeft dat men zelf mag weten of men blowt of niet.
    Een VOG zou voldoende moeten zijn omdat die op basis van feiten aangeeft of je iets strafbaars hebt gedaan (in relatie tot je eventuele nieuwe functie) of niet.

    Bij het aannemen van personeel doe je niets anders dan onderscheid maken tussen personen (= discriminatie), is dus niks mis mee. Dat ze geen potheads of gokkers willen aannemen, is hun goed recht, en valt wel wat voor te zeggen. En nee, loonbeslag of contact met een reclasseringsambtenaar is niet iets normaals, het getuigt in ieder geval niet van een stabiel (financieel) leven.

    Dus als je aangeeft dat een uur per dag pokeren niet schadelijk is (ook al doe je het zelf niet) of je geeft aan dat men zelf moet weten of men drugs gebruikt of niet (ook al gebruik je zelf niet) dan ben je per definitie een pothead of een gokker? Daarnaast gaat het de werkgever geen ene ruk aan wat je in je vrije tijd uitvoert, zolang het geen effect heeft op de kwaliteit van je werk. Daarnaast zijn het juist de mensen met loonbeslag die een baan nodig hebben en zou je dus volgens deze test een slechte werknemer moeten zijn als de rechter een reclasseringsambtenaar heeft aangewezen om toezicht te houden op de bezoekregeling van je kinderen. Slaat natuurlijk nergens op. Als iedere werkgever dit soort tests zou afnemen en iedereen zou weigeren die in het verleden loonbeslag heeft gehad dan komen die mensen nooit meer aan de bak, geheel terecht volgens jou dus?

    Het is niet voor niets dat onze wetgever heeft bepaald dat dit soort vragen niet gesteld mogen worden door de nieuwe werkgever en dat je mag liegen over je antwoorden als deze vragen alsnog gesteld worden.

    Zoals ik al eerder noemde ben ik intercedent geweest en wij namen zogenaamde assesments af om iemands karakter in kaart te brengen en te kijken of het overeenkomt met de filosofie van de opdrachtgever en met de functie. Maar daar komen geen vragen voor zoals deze, enkel vragen in de trant van “Wat zou je doen in situatie X”.

    Hahaha, ik kan wel merken dat jij nog nooit lang en veel personeel hebt gehad, wat een kortzichtige uitspraak. Als mensen jouw bedrijf draaiende moeten houden en dagelijks met jouw kasgeld om moeten gaan en jouw klanten moeten helpen dan piep je wel anders met het ontslagrecht hier in Nederland.

    Ik ben zelf manager geweest waarbij ik mensen moest aannemen en ook intercedent. Op dit moment ben ik ondernemer en jurist, dus ik kan zeggen dat ik wel degelijk weet waar ik over praat. Maar dit soort vragenlijsten zijn verwerpelijk en dansen op het randje van wat legaal en illegaal is. Daarnaast zijn ze ongefundeerd en werken ze alleen in op het onderbuik gevoel. En je hoeft niet zielig te doen met ontslagrecht, als iemand iets steelt van zijn werkgever dan kun je die gewoon ontslaan op staande voet.

    Volgens deze vragenlijst ben je een tikkende tijdbom als je al een keer een flinke snelheidsboete hebt gehad. Immers valt dat onder het strafrecht, ben je dan in aanraking geweest met justitie en heb je dan een strafblad. Sterker nog, met wildplassen ben je er al. Tevens zal het CBP ook blij zijn met deze vragenlijst…not

    Misschien leuk om te vertellen dat er nog nooit een onderzoek is gedaan naar of de DIIS test werkelijk toekomstige fraude tegengaat. De maker van de test (Alphium) doet daar ook nergens uitspraken over, terwijl de tool wel als zodanig wordt gepresenteerd.

    Zowel de invulling van (een deel van) de vragen, als de kwalitatieve beoordeling van de (alle) antwoorden wordt overgelaten aan de bedrijven die de DIIS test voeren. Deze bedrijven kunnen hiermee doen wat ze willen, maar dat betekent ook dat ze de kennis in huis moeten hebben om de vragenlijsten te kunnen interpreteren.

    Probleem hierbij is wel dat bedrijven uitgaan van de begeleidende informatie en op basis daarvan hun keuzes maken. Immers betalen ze goed voor zo’n test en dus zal het advies wel kloppen toch? Als jij een aannemer inhuurt voor een verbouwing vertrouw je er toch ook op dat hij weet hoe hij veilig een aanbouw moet maken?

    Punt is dat een bedrijf als deze volkomen in zijn recht staat te handelen zoals zij handelen. Er is puur formeel en juridisch niks dat ook maar enigszins naar onrechtmatigheid of iets in die trant riekt.

    Dat is dus niet waar. Als een bedrijf van het UWV of de rechter een ontslagvergunning wilt krijgen, moet men aantonen dat het personeel echt niet behouden kan blijven. Als men vervolgens meteen niet personeel gaat aanwerven dan overtreed men de voorwaarden van de ontslagvergunning, in het ergste geval is er zelfs meineed gepleegd aangezien men de omstandigheden erger heeft doen voorkomen dan de werkelijkheid om die ontslagvergunning te kunnen krijgen. Dit geldt ook bij een overname door faillissement. Immers kun je bij een overname niet alleen de lusten overnemen.

    Een ander voorbeeld ter illustratie; als jij een huis koopt van iemand die het huis verhuurd heeft, dan koop je automatisch ook de verhuurder over en nee die kun je er niet uit schoppen.

  • Profielfoto
    Bianco

    @ DJ Bassie Wassie:

    Ik vraag me af, of het personeel op de werkvloer veel te verwijten valt. Ik weet namelijk niet of er überhaupt naar meningen van werkvloer personeel geluisterd word, of zelfs maar gevraagd.

    Weliswaar heb je natuurlijk met de klant te maken, en het kan maar zo zijn dat een klant iets niet koopt ook al staat deze in de winkel, maar als de reden de te hoge prijs is, dan valt het personeel niets te verwijten.

    Als de reden voor een mislukte aankoop ligt in de geringe kennis van het personeel, dan wordt de zaak niet veel anders. Dan is de werkgever achtergebleven bij het opleiden van het personeel.

  • Profielfoto
    Aerea

    iCentre ging failliet. Dat geeft aan dat het bedrijf zoals het er was niet langer in stand gehouden kon worden. We kunnen er vanuit gaan dat ze er alles aan hebben gedaan om het faillissement te voorkomen of in elk geval zo ver mogelijk vooruit te schuiven. Al die maatregelen hebben niet geholpen.

    Dan is er een partij die iCentre overneemt. Dan mag het personeel dat mag blijven werken blij zijn. Heel blij. Het is iets zakelijks, bedrijf failliet en iemand neemt een deel van het bedrijf over voor een doorstart. Het is niet simpelweg een overname. Er zal flink wat moeten veranderen om van iCentre weer een gezond bedrijf te maken.

    Personeel is een grote financiële post, maar ook een belangrijke factor om je bedrijf vorm te geven. Dus nogal logisch dat BAS een eigen idee heeft over hoe het omgaat met het personeelsbestand van het iCentre voor overname en over de werving van nieuw personeel. Ze moeten iCentre weer op de kaart krijgen. Maar dan nu op een gezonde manier.

    Laten we ook niet vergeten dat er een heleboel flapdrollen werkten bij iAm Store en iCentre. Echt ladingen aan personeel die je beter kwijt kunt zijn dan rijk. Sowieso werd er op OMT ook enorm vaak geklaagd over personeel van APR’s, vergeet dat niet.

    ICentre zoals het er was heeft gefaald. BAS neemt de delen over waar het iets mee kan en wil. Dat is niet alleen hun recht, maar ook hun plicht. Er zal een en ander moeten veranderen, het is aan BAS om te bepalen hoe. BAS is een bedrijf dat al langer bestaat en goed weet hoe en wat. Daarnaast: doorgaan op dezelfde voet zou enkel resulteren in een tweede faillissement, dat is voor niemand goed.

    En tot slot wil ik zeggen dat al die ‘zielige’ reacties op Facebook ongepast zijn. 100% begrijpelijk dat mensen emotioneel zijn die worden ontslagen of als ze hun goede bekenden ontslagen zien worden. Maar feit is dat ze werkten voor een bedrijf dat niet in staat bleek overeind te blijven. Dan word je ontslagen. En dan bepaalt de nieuwe eigenaar met wie hij verder wil. Dat heet het doen van zaken.

    Wat mij betreft onthoudt BAS zich verder van uitspraken hierover. Dit waait wel over en gelukkig zijn de meeste klanten van iCentre geen OMT-lezers. Geef iCentre dezelfde garantievoorwaarden als Dixons en maak iets leuks van iCentre inclusief de overgebleven en nieuwe collega’s!

  • Profielfoto
    Bianco

    Over de vragen die gaan over Loonbeslag, veroordeling en gevangenis kan ik kort zijn: Discriminatie.

    Nergens wordt de vraag verder gespecificeerd. Ik heb, ongeveer 30 jaar geleden wel eens een loonbeslag gehad. Ik ben in het verre verleden wel eens veroordeeld voor het aanwezig zijn tijdens een demonstratie. ik zou dus twee keer ja moeten antwoorden, maar nergens wordt gevraagd naar de hoed en de rand. De twee zaken die ik hierboven noem, zijn irrelevant als het gaat om risico.

    Daar wordt in deze vragen niet over doorgevraagd, en is het dus niet de bedoeling om personeel welke potentieel gevaar vormen voor de winkel te filteren, maar om personeel wat ooit in aanraking is met justitie te kunnen ontslaan.

    Datzelfde geldt voor de vraag over het ok vinden dat er geld van de rijken gestolen word om vervolgens aan de armen te geven. Ik kan dat wel ok vinden, maar dat zegt niets over de vraag of ik dat zou doen.

  • Profielfoto
    recoiller

    Dat is dus niet waar. Als een bedrijf van het UWV of de rechter een ontslagvergunning wilt krijgen, moet men aantonen dat het personeel echt niet behouden kan blijven. Als men vervolgens meteen niet personeel gaat aanwerven dan overtreed men de voorwaarden van de ontslagvergunning, in het ergste geval is er zelfs meineed gepleegd aangezien men de omstandigheden erger heeft doen voorkomen dan de werkelijkheid om die ontslagvergunning te kunnen krijgen. Dit geldt ook bij een overname door faillissement. Immers kun je bij een overname niet alleen de lusten overnemen.

    In geval van een faillissement is er geen bedrijf meer en zal het dus ook geen ontslagvergunning nodig hebben. Wel als er uitstel van betaling is. Je kunt overnemen VOOR faillissement of NA faillissement. Na faillissement neem je alleen onderdelen over en geen lasten. Bij de verkoop van onderdelen door de curator heeft deze wel een beperkte maatschappelijke verantwoordelijkheid waardoor de situatie van personeel kan mee wegen in wie de boedel mag kopen.
    .

    Een ander voorbeeld ter illustratie; als jij een huis koopt van iemand die het huis verhuurd heeft, dan koop je automatisch ook de verhuurder over en nee die kun je er niet uit schoppen.

    Slecht voorbeeld. In het geval van een huisverkoop is de verkoper de eigenaar van het huis. Bij een faillissement betreft het een onteigening.
    Als er beslag wordt gelegd op een huis van een eigenaar, en de eigenaar heeft er huurders in zitten, dan kan de woning zeker wel vrij gemaakt worden voor beslaglegging. De huurders worden slechts beschermt door de wetten op huisvesting die stellen dat ze een redelijke termijn moeten krijgen om te verkassen.
    .
    Wat de BAS groep doet is economisch en commercieel volkomen normaal. Ook de optie om voormalig personeel opnieuw te laten solliciteren. Ook het gebruik van de test voor selectie, welke overigens niets met discriminatie te maken heeft. Discriminatie is het beoordelen van een individu op basis van groepskenmerken waar je geen vrije keus in hebt. Je huidskleur is geen vrije keuze, je geboorteland is geen vrije keuze.. Of je in aanraking bent geweest met reclassering komt wel voort uit vrije keuze en ook je opvatting over gokken komt voort uit vrije keuze.
    De hele term discriminatie is overigens zo uit zijn verband gerukt dat het geen enkele waarde meer heeft.
    .
    Een groter persoon meer voor een broek laten betalen omdat hij groot is, is ook discriminatie. Maar omdat iedereen snapt dat dat meer stof kost accepteren we dat.
    Als een bedrijf 3 Marokkanen in dienst heeft gehad en ze zijn alle drie met problemen vertrokken, dan zullen ze daarna ook minder snel een Marokkaan het voordeel van de twijfel geven. Dat is ook discriminatie maar zakelijk volkomen logisch.
    .
    Ik ben het met de BAS groep eens dat we al blij mogen zijn dat ze een deel overgenomen hebben en in de lucht gaan houden. Niet voor de OMT-leden maar voor de gebruikers met minder kennis van de Mac.
    Ook is het volkomen logisch dat ze de parels uit de personeelspoule proberen te pikken. Ik heb mijn twijfels of ze dat lukt omdat ze in mijn beleving hun informatie bij de verkeerde mensen halen en te weinig naar de cijfers kijken.
    .
    Dat iedereen een stap terug moet doen, helemaal in deze tijd is ook logisch. Dat de BAS groep niet al het personeel (inclusief cultuur) over wil nemen is ook logisch.

  • Profielfoto
    tinus_omt

    Als je naar de presentatie kijkt zie je dat DIIS wel de moeite neemt om allerlei persoonlijke vragen te stellen, maar in ieder geval de management kant van de site maakt niet eens gebruik van beveiligde verbindingen.

    Ik hoop dat BAS groep in de gaten heeft dat je met een hoop zaken van je medewerkers gewoon niks te maken hebt. Je mag er wel naar vragen bij de sollicitatie, maar als je geen antwoord krijgt mag je daar niet iemand op afkeuren. Normaal kun je dat natuurlijk gemakkelijk verdoezelen, dan zeg je gewoon dat het aan iets anders ondefinieerbaars ligt, maar als je mensen een cijfer gaat geven wordt het al lastiger, zeker als er al een vergrootglas overheen ligt vanwege de overname.

  • Profielfoto
    jv65

    Dat iedereen een stap terug moet doen, helemaal in deze tijd is ook logisch. Dat de BAS groep niet al het personeel (inclusief cultuur) over wil nemen is ook logisch.

    Het is inderdaad logisch dat ze niet iedereen over willen nemen. Er zijn tenslotte 10 winkels gesloten. Het gaat alleen niet om een paar medewerkers, maar om hele grote groep die jaren lang met hart en ziel voor iCentre hebben gewerkt. Dat had niemand verwacht.

    Ook is het volkomen logisch dat ze de parels uit de personeelspoule proberen te pikken. Ik heb mijn twijfels of ze dat lukt omdat ze in mijn beleving hun informatie bij de verkeerde mensen halen en te weinig naar de cijfers kijken.

    Ze hebben inderdaad niet (of te weinig) naar de cijfers gekeken, anders zouden er veel meer zijn aangenomen. Ze hebben juist de parels eruit gegooid. Die worden nu vervangen door jonge goedkope krachten.

  • Profielfoto
    XBL

    Bang dat het service niveau omlaag gaat? Kan dat nog lager dan? Sinds ze begonnen met uitbreiden om de grootste APR van Nederland te worden en de tent verkocht werd door de oorspronkelijk ondernemer is het alleen maar bergafwaards gegaan. Van een grote showroom in Uitgeest met tijd en persoonlijke service voor je, naar een soort kopie van de Apple Stores maar zonder behulpzaam personeel. En dan heb ik het nog niet over hun belachelijke manier van omgaan met kapotte producten (binnen en buiten de garantie).

    Ik kocht al niets meer bij die tent en sinds de Apple Store in Amsterdam er is, heb ik er echt helemaal niets meer te zoeken.

  • Profielfoto
    bartje

    @jv65
    Dat kan ik gerust beamen.

  • Profielfoto
    Wyodor

    De I Am store in Dordrecht is vanochtend geramkraakt :

    http://www.politie.nl/mobile/nieuws/2013/juli/25/07-ramkraak-in-dordrecht.html

    Update : hier met plaatje (klik op plaatje voor groot)

    http://www.dordtcentraal.nl/nieuws/actueel/ramkraak-applestore-

  • Profielfoto
    Erwal

    Technisch gezien is dit een doorstartfailissement. Dus bedrijf laten ploffen, schuldeisers hebben dan pech en je start opnieuw met vers personeel. In dit geval werd er net voor het failissement nog even 5 mio divedend uitgekeerd… Leest het eerdere verhaal over het hoe en waarom van het failissement en je snapt heel goed waarom de medewerkers zo boos zijn.

    Steef Ams maakte in de racties op het bericht van 18 juni hier op OMT een mooie aanzet:

    Wanneer ik een en ander zo lees, en dan vooral over de anonieme investering die onmiddellijk werd omgezet in een dividenduitkering, dit samen met de overnames en verbouwingen, dan heb ik het vermoede dat de tent toen al verkocht werd, en dat iCentre vervolgens klaar is gestoomd voor een mooi faillissement. Maar niet voordat er eerst nog enkele concurrenten werden overgenomen zodat deze ook meteen uit de weg zijn geruimd, wat betreft de slechte onderdelen, en enkele grote verbouwingen hebben plaatsgevonden. Dit natuurlijk met geleend geld zodat het ze uiteindelijk niets kost bij een faillissement. Dan failliet, personeel weg en niet rendabele vestigingen de deur uit, en je houdt een mooi, deels net verbouwd, zonder al te veel concurrentie buiten Apple zelf en niet zwaar belast APR netwerk over dat je kan gaan exploiteren.

    Waar die 5 miljoen toentertijd vandaan kwam, wie zal het zeggen…. Maar dat de BAS-groep zo in een keer meerdere concurrenten weet over te nemen, en dan ook nog kan kiezen wat wel en wat niet, zodat het al het niet rendabele kan afstoten zonder gevolgen, en idem kan doen met het personeel, ja, wie zal het zeggen. Wel knap hoe snel ze heel dit plannetje in elkaar hebben uitgevoerd.

  • Profielfoto
    iep

    Een VOG zou voldoende moeten zijn omdat die op basis van feiten aangeeft of je iets strafbaars hebt gedaan (in relatie tot je eventuele nieuwe functie) of niet.

    Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat men voro de meest pietluttige baantjes al zo’n zwaar middel als een VOG vragen. Daar is het ding niet voor bedoeld en daar zijn de voorwaarden voor uitgifte van zo’n VOG dan ook naar. Een VOG is alleen nodig wanneer vertrouwen een zeer belangrijke rol speelt. Denk daarbij aan kinderopvang of het bankwezen. Het verkopen van spullen in een gewone winkel behoort hier absoluut niet bij.

    Dus als je aangeeft dat een uur per dag pokeren niet schadelijk is (ook al doe je het zelf niet) of je geeft aan dat men zelf moet weten of men drugs gebruikt of niet (ook al gebruik je zelf niet) dan ben je per definitie een pothead of een gokker?

    Het eerste wat men je leert bij solliciteren is het mijden van dit soort politieke vragen. In veel gevallen vermindert het je kans om aangenomen te worden aanzienlijk. Daarnaast balanceert het ook op het randje van toelaatbaarheid. Bepaalde onderwerpen mag je als afnemer van de sollicitatie simpelweg niet naar vragen. Ook niet via een omweg zoals bij deze DIIS test. Grootste nadeel van zo’n elektronische test: je kunt je niet verweren tegen dit soort zaken. Je moet antwoord geven. Dat vind ik vele malen erger.

    Daarnaast zijn het juist de mensen met loonbeslag die een baan nodig hebben en zou je dus volgens deze test een slechte werknemer moeten zijn als de rechter een reclasseringsambtenaar heeft aangewezen om toezicht te houden op de bezoekregeling van je kinderen. Slaat natuurlijk nergens op.

    Er zijn zoveel redenen waarom een rechter loonbeslag oplegt. Als iemand veel schulden maakt kan dat ook de werkgever raken. Gelukkig zijn er zat werkgevers die in dat geval wel bereid zijn om met je samen te werken, sommigen gaan zelfs zo ver dat ze dan samen met jou hulp voor je gaan zoeken. Helaas zijn er zat die dit allemaal niet doen en hun vingers er absoluut niet aan willen branden. Zoals je echter zelf ook al aangeeft zijn er ook zat schrijnende gevallen waarbij zoiets het probleem alleen maar erger maakt. Loonbeslag is een vrij complex verhaal.

    Het is niet voor niets dat onze wetgever heeft bepaald dat dit soort vragen niet gesteld mogen worden door de nieuwe werkgever en dat je mag liegen over je antwoorden als deze vragen alsnog gesteld worden.

    Dat eerste klopt, dat tweede niet. Liegen is namelijk een geldige reden voor ontslag op staande voet. De werkgever mag overigens ook niet liegen. Je gaat namelijk een contract met z’n tweeën aan en die moet je beiden naleven. Je mag natuurlijk wel aangeven dat je niet op de vraag wenst te antwoorden omdat de vraag niet is toegestaan. Helaas loop je dan wel het risico dat je de sticker “heeft wat te verbergen want anders had ie wel antwoord gegeven” krijgt.

    Saillant detail: de test moet fraude tegengaan maar werkt dit juist in de hand omdat het volledig elektronisch is en er geen mens is die de antwoorden/reactie op de vraag kan beoordelen. Voor de computer is het antwoord ja of nee. Het ziet niet of iemand het serieus neemt, dingen willekeurig invult, etc. Daardoor is liegen doodeenvoudig. Als je weet wat een werkgever wil horen is het een peulenschil om voor zo’n test te slagen. De test alleen is dus niet genoeg. Uiteindelijk heb je met deze test veel meer werk dan wanneer je gewoon een persoonlijk gesprek aangaat. Je hoeft dan veel minder data te verifiëren.

    Immers kun je bij een overname niet alleen de lusten overnemen.

    Jawel, dat kun je zekerste weten wel! Wat je dan doet is niet het gehele bedrijf overnemen maar alleen een bepaald deel (of delen). Zo kun je alleen het personeel kopen of alleen de orderportefeuille of alleen het klantenbestand, etc. Vrij normaal dat dit gebeurd. Als je het zou willen vergelijken dan kun je dat het beste doen met een erfenis. Je kunt die volledig aanvaarden waarbij je dan ook de lasten naast de lusten krijgt. Je kunt het ook dusdanig aanvaarden dat je alleen de lusten aanvaard. Wordt vaak aangeraden wanneer je niet weet of er schulden zijn of hoe hoog de schulden zijn. Het is om te voorkomen dat je zelf in zwaar weer komt.

  • Profielfoto
    Retina

    Ik ben wel benieuwd hoe het zit met die 5 miljoen euro, zal hier nog onderzoek naar worden gedaan ?

  • Profielfoto
    Athens1

    1 nadeel is zeker, voor het vervangen van een glasplaat is je Mac nu 2 week weg richting Almere.
    Groningen heeft geen eigen TD meer!
    Voor dit soort reparaties denk ik een absolute tekortkoming.

  • Profielfoto
    recoiller

    iCentre ging failliet. Dat geeft aan dat het bedrijf zoals het er was niet langer in stand gehouden kon worden. We kunnen er vanuit gaan dat ze er alles aan hebben gedaan om het faillissement te voorkomen of in elk geval zo ver mogelijk vooruit te schuiven. Al die maatregelen hebben niet geholpen.

    Dat is niet per definitie het geval. Ja, de economie zit tegen en Apple heeft met het terugdraaien van marges ook iCentre een duwtje richting het randje gegeven.
    Ook is er een deel van het personeel dat in mijn beleving al lang ontslagen had moeten worden. Er heerste bij een deel van het personeel een rare mix van arrogantie, on-interesse en onprofessionaliteit. Daar staat tegenover dat er ook een deel van het personeel was wat wel degelijk erg goed was.

    De aandeelhouders en bestuurders van iCentre hebben echter een poging gedaan om overgenomen te worden. Dat is voor de aandeelhouders en bestuurders vaak buitengewoon lucratief.
    In dergelijke situaties is het gebruikelijk om de onderneming deels op te blazen om een zo hoog mogelijke prijs af te dwingen. Die lucht in het bedrijf wordt dan door de overnamepartij betaald en na de overname mogen ze eerst de lucht uit hun aankoop laten lopen.

    Als de overname goed gaat, dan is het probleem van de opgeklopte lucht voor de kopende partij. In het geval van iCentre ging het fout met de overname. Het gevolg is dan vaak dat het schip de andere kant op valt en kopje onder gaat.

    Ik zal niet zeggen dat het bedrijf zonder overname-plannen niet ook was omgevallen. Sterker nog, soms is de overname een tactiek om faillissement te voorkomen.