Nokia: iPhone-gebruikers zijn zombies

Door: Raymon Mens - 51 reacties

Nokia heeft een duidelijke strategie. Concurrerende merken moeten het in commercials ontgelden. Eerder dit jaar gebeurde dit op humoristische wijze. De reclame voor de nieuwe Lumia 925 is alles behalve humoristisch. Dit is zonder meer de meest bizarre smartphone-commercial van 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=jhykBMh5IkQ

In een poging de camera van de nieuwe Lumia 925 aan te prijzen, vergelijkt de Finse fabrikant iPhone-gebruikers met hersendode zombies die een flits nodig hebben om foto’s te maken in het donker. Daarbij is de Lumnia 925 niet één keer te zien in de commercial. Van de 1 minuut en 26 seconden wordt er slechts 4 seconden gesproken over de Lumia, de iPhone krijgt meer aandacht.

Is dit geniaal, of is een creatieve reclamemaker helemaal doorgeschoten en slaat Nokia de plank hiermee mis?

Reacties

51 reacties
  • Profielfoto
    F0nsie

    Doet afbreuk aan een verder prima product.

  • Profielfoto
    Christoph

    Wat mij betreft grappig maar volledig misgeslagen. Ik zou met de Lumia nog niet dood gevonden worden….

  • Profielfoto
    HCHybrid

    Tsja, een bijna verzopen kat maakt HELE rare sprongen!

  • Profielfoto
    maconly

    domme reclame van een dom merk die niet begrijpt waar hun markt ligt, breng de beste telefoon met de beste ontvangst , beste geluid , beste batterij, shockproof en zonder onzin.

    De 6310 was de hit voor nokia , zo’n zakentelefoon maar dan nog beter dat is hun markt, smartphones en nokia is geen match.

  • Profielfoto
    Cderaedemaeker

    WAAROM?
    Mijn broer zegt ( hij is nokia-windows fan ) : “waarom doen die dat nu?!”
    “Da is alleen om problemen vragen wat zij doen!”

  • Profielfoto
    Douwie

    Ik dacht dat er in de iPhone 5 een speciale sensor zat voor foto’s in het donker?

    Daarnaast zijn de foto’s die ik maak met m’n iPhone zeker niet slecht, ik gebruik de flitser zo’n beetje alleen als zak lamp.

    Ik zag toen de iPhone 5 net uit kwam in een topic met dagelijkse foto’s (weet de exacte naam niet meer) een foto van een vuurtoren in het donker. 1 gemaakt met de iPhone 5, en 1 met de S III. Iedereen was het er over eens, de iPhone 5 gaf het beste resultaat.

    Vorige keer had Nokia ook zo’n “geweldige” video over de stabilisatie functie van hun camera, maar als je goed keek zag je dat die commercial niet met die Nokia zelf gemaakt was..

    Kortom, Nokia faalt opnieuw.

  • Profielfoto
    Makkiej

    Ehm,

    Punt 1 vind ik de foto’s van een iPhone alles behalve slecht.
    Punt 2 vraag ik me af of de camera nou het punt is waar je je op moet focussen bij de verkoop van een product, bedoel het blijft toch een telefoon? of zijn ze een camera aan het verkopen?

  • Profielfoto
    Italdesign

    Ahh stoute Nokia…zomaar even apple op de korrel nemen.

  • Profielfoto
    polansky

    Voor een merk dat ooit vrijwel de gehele telefoonmarkt in handen had kun je beter de boel omdraaien. Want volgens mij ligt Nokia nog net niet onder een grafsteen.
    .
    Met zo’n reclame zal dat overigens niet heel lang meer duren.
    Microsoft heeft de complete telefoonmarkt gemist en als je dan bij Nokia een ex Microsoft directeur aanstelt… tsja dan krijg je dit soort zombie reclames.

  • Profielfoto
    iSponge

    Erm.. Nee.. Nokia brengt hiermee niet echt de boodschap over die ze voor ogen hadden volgensmij.. Als ze nou gewoon een één op één vergelijk deden van foto’s om te bewijzen dan hun product betere foto’s maakt dan heb je keihard bewijs, maar gezien ze dat niet doen zegt eigenlijk al genoeg…

  • Profielfoto
    MacMartino

    Ach, elke telefoon kan wel prima bellen. Dus daar kan je niet mee adverteren. Maar de camera op een telefoon is tegenwoordig voor velen wel het belangrijkste van de ‘telefoon’. een telefoon die geweldige foto’s maakt heeft daarom ook wel een streepje voor.
    Nu staan alle Smartphones, dus OOK de iPhone erom bekend dat ze Ruk foto’s maken als het ook meer even iets minder licht is. Het is niet voor niets, dat compact camera’s en DSLR’s nog niet uitgestorven zijn.
    Dus als de propositie is: ook zonder flits in donkere situaties goede foto’s maken is dat nog helemaal geen vreemde insteek. Ben benieuwd naar de vergelijking in kwaliteit van de foto.
    Daarbij is gebleken dat de markt wat minder op de hand van Apple is dan twee jaar terug. Dat zie je ook in het aandeel terug. Dus: aanvallen zou ik zeggen, als ik Nokia was.

  • Profielfoto
    Martin Vlas

    Beetje oud nieuws. Stond zaterdag al op appadvice

  • Profielfoto
    Barend Mars

    Voordeel is ook met een Nokia dat hij niet in je broekzak past dus altijd bij de hand om een foto te nemen

  • Profielfoto
    ProBookMac

    Beter een happy-iPhone zombie te zijn dan zo’n uitgemergelde Nokia wannaby met zijn ‘Adolf’-kapsel

  • Profielfoto
    essiw

    Ik vind et een mooie reclame… maar inhoudelijk zegt dit niks over de nokia phone… ik denk dat het misschien zelfs meer klanten trekt voor apple… verder heeft nokia altijd prachttelefoons gemaakt, jammer dat ze gekozen hebben om er windhoos op te zetten…

  • Profielfoto
    Lukkiey

    Ik denk dat mensen die niet zoveel met smartphones te doen hebben, echt zo iets hebben van: waar slaat dit nou weer op? Het weert klanten dus alleen maar af.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik snap helemaal niets van die reclame.:)

    Die zombies kunnen foto’s nemen, en die Nokia-kerel niet?

  • Profielfoto
    mslik

    ik vind het wel geinig eigenlijk. Niet te serieus nemen zou ik zeggen.

    @KarelWillem. Het idee is, is dat Iphone gebruikers zoveel flits nodig hebben dat je altijd een wit gezicht hebt en rode ogen. Moet wel eerlijk zeggen dat de foto’s die ik in het volle donker heb gemaakt met mijn iPhone dat nog wel eens voorkwam.

    Ik vind het idee leuk, en ze hadden natuurlijk elke telefoon kunnen nemen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ach, zó gevaarlijk als in het Nokia filmpje zijn wij iPhone-gebruikers helemaal niet:shock: en grappig is het filmpje al helemaal niet. Misschien is het zo bedoeld, maar het komt niet over. Nokia is alles behalve een bedrijf dat op sterven na dood is. Als ik goed ben ingelicht staat Nokia op het punt zijn grootste klapper ooit te maken, namelijk overgenomen te worden door Microsoft, die hiermee zelf een belangrijk stuk hardware in handen wil krijgen. Zo kan de veel bekritiseerde keuze van Nokia voor Windows Phone toch nog de redding van het bedrijf betekenen. (Voor Nokia, het is nog maar de vraag of Microsoft na de overname voldoende MS Nokia’s kan verkopen!)
    Afgelopen weekend kwamen er berichten dat de deal nog niet rond zou zijn omdat Nokia teveel geld zou vragen voor de overname. En ach… een beetje Apple bashen zou de onderhandelingen met Microsoft wel kunnen stimuleren….

    Wat de technische kwaliteiten van foto’s betreft. Ik heb nog steeds een iPhone 4S, dus nog niet eens de iPhone 5, maar mijn foto’s zijn vaak beter dan van anderen met bijvoorbeeld SIII’s die officieel meer megapixels hebben. En de resultaten in het donker vind ik zelf prima, vergeleken met andere smartphones dan. Je moet natuurlijk wel even zo slim zijn om je automatische flits op “uit” te zetten. Natuurlijk haalt geen enkele smartphone ooit de kwaliteit van bijvoorbeeld een Nikon spiegelreflex, maar dat kan je ook niet verwachten.

  • Profielfoto
    strigoi

    Ehm,

    Punt 1 vind ik de foto\’s van een iPhone alles behalve slecht.
    Punt 2 vraag ik me af of de camera nou het punt is waar je je op moet focussen bij de verkoop van een product, bedoel het blijft toch een telefoon? of zijn ze een camera aan het verkopen?

    Smartphones hebben toevallig nog de naam phone, zo is het nog enigszins definieerbaar. Bellen is zo’n beetje het laatste wat je met een smartphone doet, anders had iedereen nog wel Nokia’s gehad;)

  • Profielfoto
    AT024

    hahah dit klopt wel een beetje hoor:) Elke keer als ik een foto maak in het donker met mijn iphone, dan zien mensen uit als een zombie met rode ogen

  • Profielfoto
    strigoi

    Even over de reclame, deze is ronduit slecht. Los van het feit dat ik mezelf niet als doelgroep reken duurt hij te lang, slecht gemaakt, niet grappig en de knipoog is ook niet zichtbaar.

    Ik gok dan ook dat de doelgroep Nokia gebruikers zijn (pluim als een Nokia hebt) of Android gebruikers die overwegen te switchen. Zeker niet gericht op de Apple gebruiker.

    Best jammer wat dit soort matig werk doet afbreuk aan Nokia, ik betrapte me er namelijk af en toe op dat het ontwerp en de toestellen van Nokia er best ok uitzien en mocht ik een keer switchen zoiets wellicht het overwegen waard is/was.

  • Profielfoto
    1984

    Bellen is zo\’n beetje het laatste wat je met een smartphone doet, anders had iedereen nog wel Nokia\’s gehad;)

    :smile: http://www.youtube.com/watch?v=300CiljIrEY

  • Profielfoto
    NeXT

    Liever dit dan het zoveelste gladde filmpje met glimlachende Amerikanen. Meestal een voorspelbare mix van jong, oud, bejaard, chinees, donker en blank.

  • Profielfoto
    Sosumi

    Die laatste zombie had ze beter kunnen laten zeggen iPhone inplaats van Photo:P
    en dit smaakt meer naar een promo voor Rammstein.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Iedereen weet toch dat het al lang niet meer gaat om het product, maar om het laten vallen van de naam. Waarom zou coca-cola anders nog reclame blijven maken.

  • Profielfoto
    joram

    Ik vind ’t een prima reclame… lekker veel aandacht voor de iPhone;)
    Maar alle gekheid op een stokje: als je als telefoonmaker je concurrenten op zo’n manier neer moet zetten om er zelf klaarblijkelijk beter van te worden, wat zegt dat wel niet over je eigen telefoon? Zou die zo slecht zijn dat je een goede telefoon daar nóg slechter uit te laten komen?

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Nogal zielig deze reclame.
    Nokia; ooit een goed merk toen er nog gebeld werd.

  • Profielfoto
    Ree

    Ik snap helemaal niets van die reclame.:)

    Die zombies kunnen foto\’s nemen, en die Nokia-kerel niet?

    Bijna;

    Een iPhone is ZO makkelijk dat zelfs een zombie foto’s ermee kan maken.
    De Lumia daarentegen is zelfs voor een niet-zombie te moeilijk ??

  • Profielfoto
    Sandermrt

    Ik voel me bijna belegd door Nokia, iPhone gebruikers belachelijk maken…
    Goede zet, als je bedenkt dat het grootse deel van de mobiele telefoon markt van Apple is. (En die groep beledigen trekt geen klanten denk ik)

  • Profielfoto
    SMac

    @Sandermrt: wie bedenkt dat apple het grootste deel van de mobiele telefoonmarkt heeft dan? Begin dit jaar zaten ze op 15%, da’s hard gegaan dan.

    Geen zin om het filmpje te gaan kijken en ben prima tevreden met mijn iphone 5, maar ik vind die lumia’s doorgaans wel heel erg mooi…

  • Profielfoto
    SanderApple

    Nokia die z’n eigen product promoot door de concurrentie negatief af te beelden. Beter laten ze zien hoe het volgens hen wel moet en niet hoe anderen het niet goed doen. Zo’n grap haalde samsung ook al uit door een deuk in je telefoon te slaan tegen een ander stuk plastic en dan verzendt deze een foto.(ik vind AirDrop daar een veel elegantere oplossing voor)

  • Profielfoto
    polansky

    @MacAanZee

    Nokia is alles behalve een bedrijf dat op sterven na dood is. Als ik goed ben ingelicht staat Nokia op het punt zijn grootste klapper ooit te maken, namelijk overgenomen te worden door Microsoft, die hiermee zelf een belangrijk stuk hardware in handen wil krijgen.

    Het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt.
    Saab werd ook overgenomen door General Motors – We weten allemaal hoe het met Saab is afgelopen…

    Dat MS aast op Nokia heeft slechts tot doel de vele patenten die Nokia in handen heeft veilig te stellen. Daarnaast vormt het voor hun een platform om direct Windows Phone 8 aan de man te brengen zonder er veel voor te hoeven investeren.

    Nokia is gewoon een aangeschoten stuk wild en Microsoft zal hen de genadeslag toebrengen. Zo kan MS de huid stropen en de rest naar de slachter brengen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ooit…in een heel ver verleden was Nokia de absolute top. In 1996 had ik de eerste Nokia Communicator….een groot zwaar en uitklapbaar ding, een soort smal notebookje, maar er zat alles op wat je wilde: groot scherm, toetsenbord. Je kon er al mee fotograferen, internetten, smssen en zelfs faxen sturen en ontvangen! Ik herinner me dat ik in 1996 vanuit de trein in Duitsland heb zitten reageren op een fax!! Opmerkelijk dat een bedrijf dat zo geavanceerde producten heeft gemaakt, uiteindelijk de boot mist. De Lumia ziet er wel leuk uit, maar – naar wat ik gezien heb – ik vind het niet makkelijk in gebruik.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    @Polansky: Dat General Motors Saab kapot heeft laten gaan heeft een heel andere reden. Ze hadden er geen baat bij het te laten voortbestaan. Maar Microsoft kan Nokia goed gebruiken en denkt met Nokia nu zelf – wellicht succesvoller – Windowstelefoons aan de man te gaan brengen. Dat zal vast beter lukken dan met de Zune, want Nokia heeft tenminste nog een bekende naam. Maar of ze daarmee een deuk in een pakje boter kunnen slaan….. ik moet het nog zien. Maar dat Nokia door Microsoft wordt overgenomen….dat zou zomaar kunnen voor het eind van deze week.

  • Profielfoto
    Timono98

    Afschuwelijke reclame. Normaal heeft nokia wel goede reclames maar deze is totaal niks…

  • Profielfoto
    Antaeus

    Heel snel de stekker eruit halen bij Nokia!
    De patiënt is al lang dood!

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ze hadden beter Kees van Kooten in kunnen huren. Die is alleen in de USA niet bekend.

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    Het feit dat hier nu flink over gediscussieerd wordt en mensen naar de specs/prijs van de Nokia kijken om te vergelijken geeft aan dat de reclame degelijk werkt! Vaak wordt er gedacht dat het reclame spotje op zich goed moeten zijn maar is niet zo. Kijk maar naar die belachelijke prehistorische reclame van Mac vs PC, waarbij Apple gebruikers zich massaal schaamden heeft toch bijna iedere pc gebruiker hiervan gehoord. Marketing gezien ook geslaagd.

  • Profielfoto
    Macnido

    Je actief afzetten in je reclamecampagne tegen de concurrent is direct al een zwaktebod.

  • Profielfoto
    sedikit

    Wat niet allemaal (hier) uit de kast getrokken wordt, zelfs zo’n slecht en kinderachtig reclamefilmpje, om jezelf te rechtvaardigen, met heel veel “deskundige” ins en outs, dat je met de iPhone de juiste keuze hebt gemaakt. Schadenfreude, puber-gedrag.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Wel erg vette muziek :D. Weet iemand wat / wie dat is?

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Hoe wanhopiger een bedrijf, hoe vreemder of idioter de reclame is.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Wel erg vette muziek :D. Weet iemand wat / wie dat is?

    Geen idee want ik hou van klassiek, maar de stijl heeft wel wat weg van Graeme Revell (film muziek componist o.a. bekend van de Lara Croft Tomb Raider films en Tank Girl.)

  • Profielfoto
    BDM STUDIOS

    De enige echt goede Nokia was de 6210! De rest is BS, PERIOD!;-)

  • Profielfoto
    Novak

    Als ze het hebben over de camera, kunnen ze gelijk hebben.
    De iPhone heeft nog geen deftige camera. 8 megapixel?!

    Kon wel beter hé, voor zo’n duur product! Niet? Voor de rest geen klachten over de iPhone..

    Mvg

  • Profielfoto
    mmww

    Nokia slaat hiermee de plank volledig mis! Weggegooid geld.

  • Profielfoto
    recoiller

    In mijn beleving is de telefoon beter dan de reclame. Overigens is het makkelijk afgeven op reclames maar zelf zou ik ook niet weten wat wel een goede reclame zou zijn.
    Voor de lumnia 925 (die gekleurde) had ik een reclame gemaakt waarbij een aantal film resecenten een bioscoopzaal in gaan. De meeste zijn wat oudere heren en dames, de laatste is een wat jongere goed ogende man. Hij legt als laatste zijn telefoon in de mand die een mooie vrouw vast houd voor ze de zaal in gaan. Zijn Lumnia valt op omdat het de enige telefoon met kleur is tussen allemaal witte en zwarte iPhones en Samsungs. De deur gaat dicht en de vrouw neemt de mand mee naar achter. Daar pakt ze zijn gekleurde Lumnia uit de mand en belt een nummer. Er gaat een telefoon af en de mooie dame haalt haar telefoon uit haar tas. Ze heeft overduidelijk haar eigen nummer gebeld. Ze breekt het bellen op de lumnia van de man af en haar telefoon stopt. Ze pakt haar eigen telefoon wat dezelfde lumnia blijkt te zijn in een ander kleurtje. Ze ziet het gemiste gesprek en slaat het nummer op. Ze legt de lumnia van de man terug in de mand nadat ze haar eigen nummer heeft opgeslagen onder de naam “call me”.
    Het bericht is dat je opvalt tussen de massa en dat het een telefoon voor mooie jonge mensen is. Promotie zonder andere merken af te kraken.

  • Profielfoto
    kaj180

    Niet de iPhone gebruikers, maar de mensen die ze op de foto zetten zijn zombies.

  • Profielfoto
    Minoe

    De juiste verkoopstrategie ( in marketing ) is de sterke punten van je eigen product in de verf zetten en niet een ander zijn zwakke punten naar voor brengen en als de camera het enige sterke punt is waarmee de Nokia moet scoren is het een zeer mager resultaat vind ik en veel Mp zegt helemaal niets over het uiteindelijke resultaat van een foto en ik weet waarover ik spreek want fotografie is mijn hobby en de foto’s van mijn iphone 5 kan ik zeker niet als slecht klasseren.

  • Profielfoto
    BDM STUDIOS

    Ik zeg altijd maar: “Ja, en?”;)