Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 29 mei 2013

OMT test de NS telefoon-laadpaal op Rotterdam Centraal

Sinds deze week kunnen reizigers die kampen met een lege accu terecht bij een NS-oplaadpunt. De NS is een pilot begonnen op station Rotterdam Centraal. Gezien dit station op 10 minuten lopen van het OMT-kantoor ligt, moesten we wel even testen hoe en of de laadpaal met de iPhone werkt.

Het was goed zoeken om het laadpunt te vinden, het bleek vrij verdekt opgesteld te staan in een hoekje van de Broodzaak. Het apparaat lijkt op een gemodificeerde OV-chipkaart-laadautomaat, maar is een eigen ontwerp van de firma Mobil Power. Met een boel knoppen, stickers met uitleg, een extra handleiding op A4 en rode lampjes maakt het apparaat een ingewikkelde en intimiderende indruk.

De NS-oplaadpaal

De laadpaal bevat twee lades die met een zelf te kiezen pincode te beveiligen zijn, de veiligheid lijkt gegarandeerd. Het apparaat kan met twee soorten telefoons overweg. Uit wat oudere telefoons, die geen Micro-USB of Apple-aansluiting hebben, moet de accu gehaald worden en in lade A gelegd worden. Lade B bevat een micro USB, 30-pins en Lightning-connector.

Werking
Aan het laadpunt hangt een dikke handleiding. Naïef als ik ben, ging ik gewoon proberen. Eerst een lade selecteren door op één van de rode knoppen te drukken, dan een code invoeren die bevestigd moet worden met enter. Probleem: Er is geen enter-knop. Het hekje bleek in deze de enter-knop te zijn, noem het dan ‘hekje’ en geen enter. Maar goed, lade B ging open en kwamen 3 bekende connectoren tevoorschijn.

Lade b herbergt een aantal connectoren.

Doorschuiven of hand eraf
Het blijkt belangrijk om de telefoon na het inprikken flink naar achter te schuiven. Ik had het in dit geval niet gedaan, waardoor het klepje net niet dicht kon. Het apparaat probeerde vervolgens het klepje telkens opnieuw dicht te doen, hierdoor kreeg ik geen kans om te telefoon verder naar achter te schuiven en kwam mijn hand tussen de lade te zitten. Gelukkig heeft een laadpaal geen tanden.

Na het inprikken van de telefoon sluit de lade weer en begint het laden.

Laadvermogen
Volgens de beschrijving is het een snellader die in 25 minuten tot 85% van de accu van een telefoon kan laden. Wij hebben 20 minuten getest met een iPhone die nog 2% accu had. Na 20 minuten laden bevatte de accu 21% energie. Een tegenvallend resultaat voor een ‘snellader’. Navraag bij de fabrikant leert dat het laadvermogen voor een iPhone ongeveer 1 tot 1,5% per minuut is.

Een indicator geeft aan of het apparaat vrij of in gebruik is.

Crash
Bij het verwijderen van de telefoon wilde ik nog even een foto maken van de telefoon die half uit het apparaat hing. Op dat moment probeerde de laadpaal onverwacht de lade weer te sluiten. Dat lukte niet want er zat een telefoon tussen. Na een paar pogingen tot het sluiten van de lade hield het apparaat simpelweg op met werken. Een toegesnelde medewerkster van de Broodzaak deed een poging tot resetten, maar dat mocht niet baten. Mocht je opmerken dat de laadpaal vandaag niet werkt, onze schuld, sorry!

Het licht ging uit, de lade bleef half open en de helft van het apparaat crashte.

Keep it simple
De lade voor accu’s van telefoons die geen Micro-USB of Apple-aansluiting hebben lijkt overbodig, toestellen die dat niet hebben zijn immers dumbphones, die veel langer met één acculading doen dan de gemiddelde smartphone. De lades willen soms sneller sluiten dan wenselijk waardoor de laadpaal bij onze test deels crashte.

NS heeft met de tekstuele instructies en handleiding de plank behoorlijk misgeslagen. Een deel van de instructies zijn in het engels en spreken van ‘Insert Coin’ terwijl een ander bordje weer in het Nederlands zegt dat het een gratis dienst is. Ook blunders als ‘i-Phone’ in plaats van ‘iPhone’ zien we liever niet. Als laatste staat een hashtag vermeld waarmee gebruikers hun feedback kunnen tweeten. Op de zijkant staat #NSchargr, terwijl het bord bovenop het apparaat spreekt van #NScharger.

Insert Coin?

Conclusie
De laadpaal doet wat van een laadpaal verwacht wordt: telefoons opladen. De veiligheid met afgesloten lades is zeker op stations nuttig. Het gebruiksgemak en de instructies laten echter te wensen over. Het idee is prima en lost een veelvoorkomend probleem op. Als de uitvoering en instructies verbeterd worden, zal het voor veel reizigers een handige, complementaire service zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
OMT test de NS telefoon-laadpaal op Rotterdam Centraal
Sluiten