OMT test de NS telefoon-laadpaal op Rotterdam Centraal

Door: Raymon - 35 reacties

Sinds deze week kunnen reizigers die kampen met een lege accu terecht bij een NS-oplaadpunt. De NS is een pilot begonnen op station Rotterdam Centraal. Gezien dit station op 10 minuten lopen van het OMT-kantoor ligt, moesten we wel even testen hoe en of de laadpaal met de iPhone werkt.

Het was goed zoeken om het laadpunt te vinden, het bleek vrij verdekt opgesteld te staan in een hoekje van de Broodzaak. Het apparaat lijkt op een gemodificeerde OV-chipkaart-laadautomaat, maar is een eigen ontwerp van de firma Mobil Power. Met een boel knoppen, stickers met uitleg, een extra handleiding op A4 en rode lampjes maakt het apparaat een ingewikkelde en intimiderende indruk.

De NS-oplaadpaal.
De NS-oplaadpaal

De laadpaal bevat twee lades die met een zelf te kiezen pincode te beveiligen zijn, de veiligheid lijkt gegarandeerd. Het apparaat kan met twee soorten telefoons overweg. Uit wat oudere telefoons, die geen Micro-USB of Apple-aansluiting hebben, moet de accu gehaald worden en in lade A gelegd worden. Lade B bevat een micro USB, 30-pins en Lightning-connector.

Werking
Aan het laadpunt hangt een dikke handleiding. Naïef als ik ben, ging ik gewoon proberen. Eerst een lade selecteren door op één van de rode knoppen te drukken, dan een code invoeren die bevestigd moet worden met enter. Probleem: Er is geen enter-knop. Het hekje bleek in deze de enter-knop te zijn, noem het dan ‘hekje’ en geen enter. Maar goed, lade B ging open en kwamen 3 bekende connectoren tevoorschijn.

Lade b herbergt een aantal connectoren.
Lade b herbergt een aantal connectoren.

Doorschuiven of hand eraf
Het blijkt belangrijk om de telefoon na het inprikken flink naar achter te schuiven. Ik had het in dit geval niet gedaan, waardoor het klepje net niet dicht kon. Het apparaat probeerde vervolgens het klepje telkens opnieuw dicht te doen, hierdoor kreeg ik geen kans om te telefoon verder naar achter te schuiven en kwam mijn hand tussen de lade te zitten. Gelukkig heeft een laadpaal geen tanden.

Na het inprikken van de telefoon sluit de lade weer en begint het laden.
Na het inprikken van de telefoon sluit de lade weer en begint het laden.

Laadvermogen
Volgens de beschrijving is het een snellader die in 25 minuten tot 85% van de accu van een telefoon kan laden. Wij hebben 20 minuten getest met een iPhone die nog 2% accu had. Na 20 minuten laden bevatte de accu 21% energie. Een tegenvallend resultaat voor een ‘snellader’. Navraag bij de fabrikant leert dat het laadvermogen voor een iPhone ongeveer 1 tot 1,5% per minuut is.

Een indicator geeft aan of het apparaat vrij of in gebruik is.
Een indicator geeft aan of het apparaat vrij of in gebruik is.

Crash
Bij het verwijderen van de telefoon wilde ik nog even een foto maken van de telefoon die half uit het apparaat hing. Op dat moment probeerde de laadpaal onverwacht de lade weer te sluiten. Dat lukte niet want er zat een telefoon tussen. Na een paar pogingen tot het sluiten van de lade hield het apparaat simpelweg op met werken. Een toegesnelde medewerkster van de Broodzaak deed een poging tot resetten, maar dat mocht niet baten. Mocht je opmerken dat de laadpaal vandaag niet werkt, onze schuld, sorry!

Het licht ging uit, de lade bleef half open en de helft van het apparaat crashte.
Het licht ging uit, de lade bleef half open en de helft van het apparaat crashte.

Keep it simple
De lade voor accu’s van telefoons die geen Micro-USB of Apple-aansluiting hebben lijkt overbodig, toestellen die dat niet hebben zijn immers dumbphones, die veel langer met één acculading doen dan de gemiddelde smartphone. De lades willen soms sneller sluiten dan wenselijk waardoor de laadpaal bij onze test deels crashte.

NS heeft met de tekstuele instructies en handleiding de plank behoorlijk misgeslagen. Een deel van de instructies zijn in het engels en spreken van ‘Insert Coin’ terwijl een ander bordje weer in het Nederlands zegt dat het een gratis dienst is. Ook blunders als ‘i-Phone’ in plaats van ‘iPhone’ zien we liever niet. Als laatste staat een hashtag vermeld waarmee gebruikers hun feedback kunnen tweeten. Op de zijkant staat #NSchargr, terwijl het bord bovenop het apparaat spreekt van #NScharger.

Insert Coin..
Insert Coin?

Conclusie
De laadpaal doet wat van een laadpaal verwacht wordt: telefoons opladen. De veiligheid met afgesloten lades is zeker op stations nuttig. Het gebruiksgemak en de instructies laten echter te wensen over. Het idee is prima en lost een veelvoorkomend probleem op. Als de uitvoering en instructies verbeterd worden, zal het voor veel reizigers een handige, complementaire service zijn.

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    Boike12

    Dat over de blunder van i-Phone kan ook zijn dat je een iPhone of een Phone in het laadkastje kan doen.

  • Profielfoto
    Wyodor

    Apparaat zal door een commitee zijn bedacht in een vergadering van mannen in pakken.

    En zo te zien past er geen tablet in. Laat staan een Microsoft Surface.

  • Profielfoto
    Rickje

    Ik snap niet dat ze niet gewoon een bak hebben met de 5 meest gebruikte laders en daarnaast nog een x-aantal USB poorten. Ik denk dat vooral beschikbaarheid van USB porten fijn is, gewoon als reiziger een kabeltje meenemen en dan ben je voorzien. (Zal Apple ook leuk vinden voor 20 euro per USB-Dockconn/lightning kabel)

    Ze hebben zelf aangegeven dat het vooral in geval van nood/even iemand bellen/etc. dient. Dus waarom een bakje om je telefoon beveiligd in te leggen? Gewoon bij je telefoon blijven.

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Laadpaalfaal, lijkt me. In ieder geval een goeie review.

  • Profielfoto
    Casper

    Ze zouden gewoon usb poorten in de trein moeten maken:)

  • Profielfoto
    iPrincess

    Ze zouden eens stroom in de tweede klas moeten fixen, dat zou die dure treinkaarten echt een stuk meer rechtvaardigen :lol:! Idee is inderdaad leuk, maar erg snel is het laden niet, en om nou meer dan 20 minuten bij zo’n paal te staan is ook weer zo iets. Ik houd het wel bij mijn externe batterij van DX.com:angel:

  • Profielfoto
    Swiftly

    Jezus…..
    Je zou toch zeggen,…beetje klant binding. Nee, de NS wil hier natuurlijk op den duur gewoon geld mee verdienen.
    Wat volgens mij het beste zou zijn: IN DE TREIN usb aansluitingen. En op het station gewoon, net als die rookpalen, palen met een aantal usb aansluitingen.
    .
    NS Sukkels….

  • Profielfoto
    THX-1138

    Het stukje lijkt geschreven vanuit de gedachte “het zal wel niet werken” en ja, dan werkt het ook niet.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het idee is prima, de uitwerking vind ik te duur en te omslachtig. Waarom niet gewoon een rij stopcontacten met een plankje ervoor, zodat je hem neer kunt leggen en ‘m kunt gebruiken. Je kunt er zelf wel op letten lijkt me. Op het perron staat toch ook iedereen met zo’n ding in zijn hand. Op veel vliegvelden in Azië (bijvoorbeeld Singapore) heb je dat ook in wachtruimtes. Daar zit iedereen zijn iPhones en andere smartphones op te laden. Het idee van iPrincess lijkt me nog beter en interessanter voor de NS: gewoon stopcontacten in de trein. Dan maakt het het reizen per trein nog aantrekkelijker en makkelijker en heb je ook geen mensen die alleen naar perrons komen om hun iPhones op te laden:):)

  • Profielfoto
    Sn0w0nS

    als de schrijvers van dit artikel zich ergeren aan i-Phone dan erger ik mij echt aan jullie.

    trouwens waarschijnlijk bedoelen ze iPhone of gewoon Phone vandaar i-Phone.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dergelijke apparaten kom je al een aantal jaren op diverse plekken tegen.
    En in de meeste gevallen zijn ze of erg onhandig in gebruik, of helemaal niet meer in gebruik (wegens defect/gesloopt).
    .
    Een simpel USB-contact, die dan ook ècht lekker snel laad – is veel goedkoper, veel handiger, en veel beter bestand tegen (gewild of ongewild) vandalisme.
    .
    Maar vooruit; het idee telt.:)

  • Profielfoto
    Dr. User

    trouwens waarschijnlijk bedoelen ze iPhone of gewoon Phone vandaar i-Phone.

    Dan zou (i)Phone beter zijn.

  • Profielfoto
    Aidovive

    @sn0w0ns Misschien is het je ontgaan maar je bevindt je op een Apple fanboy site. Daar is i-Phone echt ‘not done’ en terecht want het doet erg Chinees replica achtig aan. En waarom zouden ze anders niet gewoon het woord ‘mobiele telefoon’ gebruiken?

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    @Aidovive en @sn0w0ns: Zou persoonlijk kiezen voor twee categorieën: GSM en smartphone. Dan is dat probleem m.b.t. de schrijfwijze van de namen van bepaalde toestellen meteen opgelost.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Nah, dan zou het GSM, Edge, 3G, 4G moet zijn.
    Of zoiets. Slaat ook nergens op dus.;)

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Waarom zou jij in godsnaam gaan specificeren tussen al die soorten netwerken? Ik ken geen enkele gewone mobiele telefoon die met 3G/4G komt aangezien die ‘domme’ telefoons niet gemaakt zijn om op het web te surfen. Je kunt dus die twee al plaatsen onder de smartphone-categorie. En EDGE werkt net zoals het het GSM-netwerk op 2.x.G dus die kun je gewoon plaatsen onder de noemer GSM.

  • Profielfoto
    jessevandonk

    En als OMT er de volgende keer een video van maakt dan is heel Nederland blij:)

  • Profielfoto
    MEEUW

    Ja afgezien dat het tof is dat ns dit aanbied als service :).
    .
    Maar 2 lades? Zal lange rij zijn als je op amsterdam staat.
    Wel eens op festivals gezien hoe lang de rij ;).

  • Profielfoto
    seek

    Typisch een apparaat gemaakt door techneuten met een vast budget.

  • Profielfoto
    Xcode

    O, o, o… praat dan op z’n minst even met de potentiële gebruikers. Bovendien moet een laadpaal waar een handleiding voor nodig is per definitie afgekeurd worden. Ik zie dit eerder als een prototype dan een serieuze poging om service aan te bieden. Stopcontacten in treinen, een soort bar met op elke plek een kabelboom met talrijke aansluitingen, alles was beter geweest dan dit.

  • Profielfoto
    RhB-Mikey

    Laat NS maar eens stopcontacten in de 2e klas bouwen zoals in Zwitserland daar hebben mensen veel meer aan.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Er zitten tegenwoordig ook gewoon stopcontacten in de bus, waarom kan dat niet gewoon in de 2de klas van de trein. Snap trouwens niet hoe ze er ook nog geld voor durven te vragen!

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Grootste probleem van een trein (dan met name de tweede klas) is dat er simpelweg geen toezicht is en je een stopcontact of USB-poort niet hufterproof kan maken.
    Balletje kauwgom en het is onbruikbaar. Dus ook al zou het ingebouwd worden, dan hebben we binnen no-time klaaggezang over dat het van ons treinkaartjesgeld is ingebouwd, maar alsnog niet werkt.
    In een bus is dat stukker beter in de gaten te houden, chauffeur overziet zo’n beetje alle stoelen.

    Desondanks is dit leuk geprobeerd, zo’n paal, maar gewoon een flop. En binnen 20 minuten 85% laden dan heb je een hele kleine batterij nodig om dat te halen. :grin:
    Een batterij (batterijen van ‘nu’) kunnen simpelweg niet sneller laden.
    Ook al moet ik toegeven dat de iPhone 5 verdomd snel oplaadt. Aan de andere kant is dat simpel te verklaren doordat het apparaat zelf bizar zuinig is en dus de batterij helemaal niet zo groot is.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Snap trouwens niet hoe ze er ook nog geld voor durven te vragen!

    Dat doen ze dan ook niet.
    Het is een gratis dienst.

  • Profielfoto
    essiw

    Waarom niet gewoon stopcontacten… je kan toch gewoon je oplader meenemen…

  • Profielfoto
    MEEUW

    Maare om dit heel ns flater om te zetten naar positief iets.
    Want op zich… opladen op station, he net de trein uit, shit iemand bellen om te ontmoeten. batt op. Of je moet toch even wachten : batt opladen van telefoon.
    .
    Kunnen wij als OTM’ers dan niet de NS one more charge paal ontwerpen of maken ?
    We weten het toch allemaal zo goed :)?

  • Profielfoto
    mytecmaster

    SunKeeper 1 uur geleden
    Grootste probleem van een trein (dan met name de tweede klas) is dat er simpelweg geen toezicht is en je een stopcontact of USB-poort niet hufterproof kan maken.
    Balletje kauwgom en het is onbruikbaar. Dus ook al zou het ingebouwd worden, dan hebben we binnen no-time klaaggezang over dat het van ons treinkaartjesgeld is ingebouwd, maar alsnog niet werkt.
    In een bus is dat stukker beter in de gaten te houden, chauffeur overziet zo’n beetje alle stoelen.

    Zitten tegenwoordig toch camera’s in de trein? schoonmakers kunnen prima controleren op sabotage en dan gewoon de camerabeelden bekijken. Aan de hand van chipgegevens is vast de dader wel te achterhalen.

    In heel veel landen hebben ze gewoon stroom in de hele trein, kan ook prima. Niet alles hoeft meteen hufterproof te zijn als mensen eens normaal deden..

  • Profielfoto
    Minoe

    ‘k zie er ook al helemaal niet het nut van in – als je s’avonds bij het slapengaan de iphone en of iPad aan de lader hangt dan is die ’s morgens toch volledig opgeladen en kan je er de hele dag mee werken of is het enkel voor die mensen die steeds alles vergeten dat die er moeten komen
    Ik heb nog in geen 20 jaar een lege batterij gehad met een GSM en met de iPad of iPhone al zeker niet en gebruik ze beiden dagelijks

  • Profielfoto
    Steven Paul

    Ik denk dat Frans Bauer in die paal verstopt zit… zondagavond maar eens naar Bananasplit kijken.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Wat ik in de discussies op OMT steeds meer begin te missen is een LIKE (duimpje naar boven) of DISLIKE (duimpje naar beneden) zodat mensen opmerkingen van anderen positief of negatief kunnen waarderen en overbodige herhaling wordt tegengegaan. Misschien een ideetje?

  • Profielfoto
    djneo

    Het was goed zoeken om het laadpunt te vinden, het bleek vrij verdekt opgesteld te staan in een hoekje van de Broodzaak.

    Dus daar staat dat ding, ik kom elke dag op rotterdam cs maar had hem nog niet gezien

  • Profielfoto
    djneo

    Zal makkelijker zijn als je met je Ov chip kaart een laden kan openen

    Met duidelijke lades en een simpel groot scherm er op met uitleg in iconenen (geen foto’s geen tekst gewoon een mooie animatie)

    geen klepjes die open gaan, gewoon een laden die automatisch naar buiten schuift en vaste connectors hebben, en genoeg ruimte voor mensen met grote telefoons

  • Profielfoto
    bestbier

    Totdat je in de trein stapt en je telefoon wil pakken. Eeeehhhhhh, oh ja, die had ik in de lader gedaan. Vergeten dus!!!

  • Profielfoto
    woestewillem

    Gewoon handig als je geen oplader bij je hebt en goedkoop, gratis. Best aardig van de NS en de Broodzaak.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Wat een gedoe, ik blijf lekker gewoon bij mijn Mophie Juice Pack powerstation.;-)

    En, zoals eerder wordt aangegeven, de NS moet gewoon alle treinen en coupes vorzien van stopcontacten, in de eerste én tweede classe, net zoals bij de meeste treinen van DB het geval is.