Waterschade of geen waterschade? Apple schikt voor 53 miljoen dollar

17 reacties

Garantiebeleid is niet een gebied waar Apple uitblinkt in duidelijkheid. Zo kwam Apple eerder al in de knoop over het verschil tussen garantie en AppleCare en beloofden ze dit beter uit te leggen. Maar als het dan duidelijk is wat je garantietermijn is, dan kan er altijd nog gestecheld worden over de vraag of iets wel onder garantie valt of niet.

Deze week schikte Apple een rechtszaak voor 53 miljoen dollar (41 miljoen euro). De aanklagers waren boze klanten van wie de iPhone of iPod kapot was gegaan. Apple wilde de consumenten geen nieuwe apparaten geven omdat er volgens hen sprake was van waterschade. De sensoren die deze waterschade constateren in iPhones en iPods hebben iets teveel last van watervrees, zo heeft een rechter bepaald.

De meeste Apple producten bevatten sensoren die aangeven of een product in aanraking is geweest met water. De sensoren kleuren gedeeltelijk rood als dat het geval is. Op dat moment vervalt de garantie. Een aantal klanten beweerde echter dat de sensoren ook reageerden als ze maar met een kleine hoeveelheid vocht in aanraking waren geweest. Dit leidden dus uiteindelijk tot een rechtszaak waar Apple het onderspit delft.

Locatie van de watersensor bij iPhones en iPods

Klanten met een iPhone van voor 31 dec. 2009 en/of met een iPod van voor juni 2010 komen in aanmerking voor restitutie. Deze kan oplopen tot 350 dollar. De problemen rond dit euvel ontstonden al in 2010. Toen kreeg Charlene Gaillon geen nieuwe iPhone van de Apple Store in San Francisco vanwege de indicatie dat het toestel in aanraking was geweest met water.

Kortgeleden kwam het garantiebeleid van Apple al in het nieuws. Het bedrijf zou voornemens zijn aanpassingen in zijn garantiebeleid aan te brengen om de klanttevredenheid te verhogen. Zo zal Apple Care in de toekomst een abonnementsdienst worden die onderdeel is van het Apple ID van een gebruiker. Alle producten onder dat Apple vallen dan onder Apple Care.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    MEEUW

    Een korte tijd geleden kwam Apple met het nieuws naar buiten dat ze werken aan een nieuw garantiebeleid. Dit nieuwe garantiebeleid in de vorm van een abonnement moet per persoon gaan gelden. Hierdoor worden de producten niet meer los van elkaar verzekerd.

    volgensmij snap je er zelf ook niks meer van koen, raymon of daan.

    Garantie is altijd per apparaat en is wat anders dan verzekering.

  • Profielfoto
    RobbieB

    AAPL Staat op hetzelfde niveau als in februari 2013, dus ik zou die glazen bol van je nog eens nakijken…

    Ontopic: goede zaak voor de mensen die hier de dupe van waren!

  • Profielfoto
    Raymon

    @ MEEUW: Ik heb de laatste alinea van het artikel van Jan-Daan aangepast.

  • Profielfoto
    Hydræ

    dat de sensoren ook reageerden als ze maar met een kleine hoeveelheid vocht in aanraking waren geweest.

    Die sensors zitten in het apparaat, er is dus wel degelijk vocht binnen geweest, en voor gevoelige electronica kan dit genoeg zijn om niet goed meer te functioneren. Wat mij betreft een duidelijke Apple win, mits de aanklagers kunnen bewijzen dat de watersensor ook reageert bij vochtige ruimtes.

  • Profielfoto
    Hydræ

    En 53 miljoen dollar aan kosten! Hadden ze niet beter iedereen gewoon een nieuwe iPhone kunnen geven??

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Droog (pun intended)! Heb zelf ooit mijn iPod mini laten vallen in het water: helemaal stuk. Omdat die sensors er toen nog niet op zaten kreeg ik een nieuwe. Kijk altijd nog met nostalgie terug naar die tijd;)!

  • Profielfoto
    MEEUW

    @ MEEUW: Ik heb de laatste alinea van het artikel van Jan-Daan aangepast.

    Dat is nog niet correct :
    “Het bedrijf zou voornemens zijn aanpassingen in zijn garantiebeleid aan te brengen om de klanttevredenheid te verhogen.”
    .
    Het garantiebeleid moet worden aangepast op last van de landen of Europese unie.
    Omdat garantiebeleid voor de consument niet duidelijk genoeg is, of verwarrend wat wel garantiebeleid is en wat apple care is.
    .
    En vind niet erg dat er foutjes in staan, maar probleem is dat mensen die er geen verstand van hebben dit klakkeloos overnemen. En je weer van die eeuwige discussies krijg op verjaardagen ;). (grapje)

  • Profielfoto
    Kakoener

    Bij de iphone 5 zit die wel een stuk gunstiger achter de sim klepje, lijkt mij dat de sensor een stuk minder snel vochtiger wordt dan bij bv de 4 4s.

  • Profielfoto
    aartjan

    Ik hoop dat ik ook in aanmerking kom! Ik ben eens gaan zwemmen met mijn 4S.

  • Profielfoto
    markske

    @ Meeuw

    Als we dan toch over hetzelfde dienen te praten dan moet niet Apple maar de Nederlandse staat de wetgeving aanpassen. pas daarna kan in Nederland Apple aangesproken worden. Omdat Nederland werkt met ” deugdelijk product ” is dit op papier langer dan de 2 jaar garantie die de Europese wetgeving eist. In Nederland staat dus de garantie wetgeving boven de Europese. In Belgie bijvoorbeeld is dit niet het geval en is Apple op het matje geroepen zoals ook in Italie.
    Samen met Apple zijn er tal van anderen fabrikanten die maar 1 jaar fabrieksgarantie geven. Omdat Apple een grote jongen is is het zo dat veel mensen hierop reageren. Dat bijv Whirlpool dat ook doet weet geen mens. Die sturen je na een jaar ook naar de verkopende partij omdat die uiteindelijk verantwoordelijk is voor het leveren van een deugdelijk product.

    Applecare is overigens meer een no nonsens pakket waarin Apple service verlengt en de vraag bij wie garantie ligt niet gesteld wordt.De fabrieksgarantie wordt daarmee gedeeltelijk verlengd Het is een soort van zorgeloos gebruik van je Apple product waar ik overigens enorm goede ervaringen mee heb. Zodra ik gebruik wil maken van mijn consumenten recht moet ik niet bij Apple zijn maar bij de winkel waar ik mijn spulletjes koop,dat wordt nogal eens vergeten.

  • Profielfoto
    Jelle Drost

    Iemand enig idee hoe je hier aanspraak op kan maken? Of is dit al te laat? Heb dit verhaal exact zo gehad met mijn iPhone 4

  • Profielfoto
    MEEUW

    @markske ik had geen uitleg gevraagd hoe het werkt….
    Apple speel het garantie spelletje al jaren. persbericht eruit, maar aanpassen. minimaal

  • Profielfoto
    ernst.

    Heerlijk i.i.g.hoe Apple nu eieren voor zijn geld kiest en gedwongen wordt maar te schikken. Dit is een teken aan de wand en laat hopelijk zien aan al die fanboys die gedwee elke keer maar drogredenen opsommen als Apple weer eens de fatsoensregels en EU/NL consumenten rechten schaadt, op grond van hun eigen huisregeltjes die zij boven alles stellen en je maar te slikken hebt, dat Apple als bedrijf geen enkele reden tot medelijden behoeft en puur en alleen de achterban voor diens eigen behoeftes gebruikt om uiteindelijk zoveel mogelijk geld binnen te harken. Kortom ten koste van de eigen achterban zonder aanziens des persoon je gewoon als een geldverslindend bedrijf te keer gaan daarbij de kleine man niet ontziend (denk aan dat joch van Appleinsider die die Politie raid in huis kreeg ) en voor eigen gewin je wil doordrammen. Idem dito met China waar men ook overstag ging na.e.e.a.

    Schandalig dat een bedrijf als Apple die ooit gestart is door vrij denkende mensen nu zo money minded is geworden.

  • Profielfoto
    mytecmaster

    Ook ik wil graag aanspraak maken hierop, desnoods als korting opeen nieuwe iphone 5. Heb met apple en t-mobile problemen gehad over die waterschade. Apple store geweest en daar zeggen ze tja waterschade..

  • Profielfoto
    mytecmaster

    echter gaat het bij mij om een iphone 4 van 03 oktober 2010.. belachelijk zou dus niet gelden? volgens mij geld dit alleen voor mensen met een3gs dan..

  • Profielfoto
    flyinghigh

    Ik begrijp de reden waar Apple die sensors plaatst. Iemand die zijn telfoon in het water laat vallen is nu eenmaal zelf aansprakelijk voor de schade. Dat lijkt me terecht.

    De vocht sensors kunnen echter ook verkleuren door condensatie. Stel je komt uit een koude omgeving (airco) waardoor de je telefoon relatief koud is geworden. Als je nu in een ruimte komt met een relatief hoge luchtvochtigheid (bijv. de tropen) of broekzak (lichaamswarmte) dan kan er zelfs in de iPhone condensatie optreden omdat er nu eenmaal openingen zijn voor laders, speakers en hoofdtelefoon.

    Kan een iPhone hierdoor kapot gaan? Jazeker, als dit regelmatig gebeurt! Maar ben je dan als consument schuldig aan onzorgvuldig gebruik van het toestel? Dat is maar de vraag. Ik vind van niet.

    Als je in de tropen woont of in een omgeving met hoge luchtvochtigheid, kun je hier niet keer op keer rekening mee houden.

    De rechter stelt gelukkig de consumenten in het gelijk. Een verkleurde sensor geeft apple blijkbaar niet het recht om haar aansprakelijkheid uit de weg te gaan.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    @flyinghigh:

    Als je in de tropen woont of in een omgeving met hoge luchtvochtigheid, kun je hier niet keer op keer rekening mee houden.

    Dat is feitelijk geen probleem want in de spec’s van de meeste apparaten staat vermeld wat de maximale omgevingscriteria zijn. Zelfs de maximale hoogte waarop het apparaat nog werkt (dus de luchtdruk) staat er soms bij. Blijf je dus binnen die grenzen dan mag het apparaat niet stuk gaan en gebeurt dat toch dan heb je dus recht op garantie.

    @aartjan

    Ik hoop dat ik ook in aanmerking kom! Ik ben eens gaan zwemmen met mijn 4S.

    Heb jij dan zakken in je zwembroek?

    @markske

    Omdat Nederland werkt met ” deugdelijk product ” is dit op papier langer dan de 2 jaar garantie die de Europese wetgeving eist. In Nederland staat dus de garantie wetgeving boven de Europese.

    Nou nee, het staat er niet ‘boven’ dat mag namelijk niet. Je kunt beter zeggen dat het uitgebreider is. Maar het hoeft niet perse beter te zijn omdat het begrip “deugdelijk product” nogal afhangt van het product op zich. Want hoe snel mag een wasmachine stuk gaan of een smart phone om niet meer ‘deugdelijk’ verklaart te worden? Daar bestaan geen vastgestelde jaren voor en dus hangt het helemaal van de relatie koper / verkoper af en het beleid van de winkel.
    Apple kennende willen ze het vast niet eens hebben over het begrip ‘deugdelijk’ omdat dit totaal niet past in de van oorsprong Amerikaanse ideeën over consumenten en hun rechten.