Apple gaat garantiebeleid aanpassen

Door: Raymon Mens - 31 reacties

Er zijn veranderingen op komst Apple’s garantiebeleid. Volgens Appleinsider is dit afgelopen dinsdag bekendgemaakt tijdens een personeelsbijeenkomst. De voornaamste verandering zou Applecare zijn, dit wordt een abonnementsdienst die geldt voor alle Apple-producten van 1 eigenaar.

Momenteel moet Applecare per product aangeschaft worden, in het nieuwe model is Applecare onderdeel van het Apple ID van een gebruiker en geldt het voor alle Apple-producten die onder het Apple ID bekend zijn. Naast de veranderingen aan Applecare, zijn meer veranderingen op komst.

Zo krijgen Geniusbar-medewerkers meer tools om te plekke reparaties uit te voeren aan iPhones met defecten. Momenteel kunnen Genius Bar-medewerkers alleen reparaties uitvoeren aan de speakers, homeknop en de batterij. Vanaf de zomer komen daar het scherm, de camera’s, aan- en uit-knop en het moederbord bij. Momenteel worden defecte iPhones meestal vervangen door remanufactured exemplaren.

Momenteel wordt bij iedere nieuwe Apple-device 90 dagen telefonische support gegeven, mogelijk zal dit worden uitgebreid naar een jaar. Al bestond hier volgens Appleinsider nog wat onduidelijkheid over.

De veranderingen in het garantiebeleid zouden vooral dienen om de klanttevredenheid te verhogen en kosten te besparen. Het is nog niet bekend wanneer de veranderingen precies in werking treden of wat de kosten zullen zijn voor het nieuwe AppleCare-abonnementsmodel. In de eerste instantie zullen de Genius Bar-medewerkers in de VS de beschikking krijgen over de nieuwe tools, wanneer Nederland volgt is nog niet bekend.

Reacties

31 reacties
  • Profielfoto
    GT1988

    Goeie zaak. AppleCare altijd aan de dure kant gevonden, zeker voor de iPad (Mini)!

  • Profielfoto
    karelschapie

    Goede zaak dat Apple care op de schop gaat. Echter jammer dat er meer reparaties zullen worden gedaan aan iphones. Ik jammer dan ook nooit als er een knopje kapot is oid: retourtje apple store is altijd leuk!

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het wordt tijd dat garantie wordt aangepast en hopelijk nu ook duidelijk verlengd naar Europese richtlijnen. AppleCare voor AL je Apple producten. Klinkt fijn, maar wat gaat dat kosten?
    Uitbreiding mogelijkheden Genius Bar lijkt me handig, maar zullen wachtrijen dan niet verder toenemen? Ik ben er (nog) nooit geweest (hou het liever mij de iCentre in mijn buurt). Gaan Genius Bar medewerkers dan ter plekken schermen van iPhones vervangen?

  • Profielfoto
    Diastro

    Goed nieuws. Al tijden geen verandering geweest in het beleid! Ben benieuwd!

  • Profielfoto
    Dr. User

    @MacAanZee Een iPhone scherm vervangen duurde voor mij nog geen 5 minuten. Dat zal dus wel meevallen.;)

  • Profielfoto
    eugy

    Kan iemand mij het nut van de huidige Applecare uitleggen? Naar Nederlands recht hebben wij toch altijd recht op een deugdelijk product? Wat voegt Applecare hier aan toe?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik heb AppleCare ook nooit zo begrepen: veel extra betalen voor service die je gewoon normaal van een dealer verwacht en die ik zonder AppleCare ook altijd van mijn APR (iCentre) heb gekregen.

  • Profielfoto
    belfortmac

    AppleCare is totaal overbodig en weggegooid geld.

  • Profielfoto
    nebilem

    Op nu.nl staat dat Apple de garantie heft aangepast naar 2 jaar. Klopt dit?

  • Profielfoto
    Romke Bontekoe

    Apple Care omvat twee garanties. 1) Garantie op Hardware, waarover op OMT veel geschreven wordt en 2) Software ondersteuning, waar je vrijwel nooit iets over leest.

    Vrijwel altijd als ik een probleem heb (een issue in Apple speak) is het een software probleem. Ik bel Apple Care en ik wordt bijna altijd snel en deskundig geholpen. Ook wel eens voor een machine die al ouder is dan 3 jaar.

    Hardware problemen heb ik zelden gehad de afgelopen 9 jaar. Mac’s zitten gewoon goed in elkaar.

    Ik vind deze service onmisbaar: het bespaart mij tijd en ergernis. En ik leer vaak nog iets nieuws in het gesprek met de Apple Care medewerker. Ik vind het z’n geld meer dan waard.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Romke Bontekoe 49 minuten geleden
    Hardwareproblemen heb ik zelden gehad de afgelopen 9 jaar. Mac’s zitten gewoon goed in elkaar.

    Bofkont. Drie iBooks van mijn vrouw op rij een kapot moederbord. Die waren tweedehands, dus maar een nieuwe unibody gekocht: kapot moederbord na drie maanden. Haar iPhone 4 stuk na een jaar. Nieuwe gekregen: stuk na een jaar. Weer een nieuwe gekregen: DOA. De vierde lijkt het goed te doen.
    Mijn MacBook 2006 heeft onder garantie gekregen: nieuwe topcase, nieuwe bottomcase, nieuwe inverteer, nieuwe accu, nieuwe oplader, nieuwe dvd-brander. Hij doet het nu sinds 2009 weer goed, al is de dvd-brander weer stuk en giert de fan als een straaljager.
    Mijn MacBook Pro 2011 werkt daarentegen al anderhalf jaar probleem, ondanks twee flinke vallen. Van 1989 t/m 2006 heb ik nooit problemen gehad, eigen schuld uitgezonderd (adapterplug van moederbord getrokken na struikelen, voor 10 euro terug vast gesoldeerd in Turkse winkel).

  • Profielfoto
    fredmatrack

    Ik ben benieuwd of scholen of bedrijven met enkele honderden Macs dan ook AppleCare aan betaalbare prijzen kunnen nemen. Eén abonnement op AppleCare en daar 400 Macs in stoppen… zou netjes zijn!

  • Profielfoto
    markske

    wat praten mensen toch een hoop onzin over garantie en Apple Care….
    Apple Care is helemaal geen garantie uitbreiding.

    Apple Care is meer een pakket waarbij je zorgeloos gebruik kunt maken van je product. Dat daar soms garantie issues onder vallen na 1 jaar is waar maar het gaat meer om de dienstverlening en service. Service betaal je tot op zekere hoogte gewoon voor dus ik vind het vreemd dat er altijd zo raar over gedaan wordt.

    De gemiddelde consument weet gewoon niet wat Apple Care inhoud en al helemaal niet wat haar rechten zijn. Dan wordt er ook nog heel veel geluld over europees consumentenrecht wat in Nederland helemaal niet geldig is. Allemaal blablabla van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt

  • Profielfoto
    belfortmac

    Net aangemeld en nu al iedereen de les aan het lezen.
    Welkom dan maar.

  • Profielfoto
    BenDover

    @daalhofmac, maar wel de waarheid.

    Garantie is wat anders dan service.
    Er zijn zat verhalen waar de consument zijn apparaat 1-2-3 maanden kwijt is voor garantie/reparatie.
    AppleCare is natuurlijk ook geschikt voor bedrijven die geen consumentenrecht hebben.

  • Profielfoto
    belfortmac

    @BenDover, kan allemaal wel zo zijn, maar het feit is dat AppleCare je door winkeliers wordt opgedrongen als een noodzakelijk iets voor garantie.
    Over service en dienstverlening hoor je dan niks.
    Ik ben twee weken geleden een nieuwe Ipad gaan kopen bij Dixons en daar werd mij AppleCare opgedrongen met het verhaal, ja maar als je ipad valt en het scherm is gebroken dan heb je een probleem.
    Hier wordt ik dus niet goed van.

  • Profielfoto
    markske

    @daalhofmac sorry maar ik loop me al een tijdje hieraan te regeren. Het is niet vervelend bedoeld maar er wordt echt een hoop onzin verteld.
    Dat was zelfs de reden om me aan te melden.

    Verder niet vervelend bedoeld ofzo

  • Profielfoto
    markske

    @daalhofmac

    Dat is ook waarom ik vind dat een Dixons en een Saturn etc geen Apple producten behoren te verkopen..aangezien ze er niets van snappen. Het laten vallen behoort sowieso onder verzekering en nooit onder garantie. Dixons roept ook heel hard dat ze 3 jaar garantie geven maar als je de kleine letters leest blijkt het nergens op te zitten

  • Profielfoto
    belfortmac

    @markske, zijn we het toch nog een beetje eens.

  • Profielfoto
    eugy

    @Markske Europees consumentenrecht (waarschijnlijk bedoel je de Europese richtlijnen) zou geen gelding in Nederland hebben? Je hebt zeker nog nooit van implementatie richtlijnen en reflexwerking gehoord? Europees consumentenrecht heeft gelding – zeker na implementatie- ook in Nederland. Is het niet geïmplementeerd dan kan je je er als consument nog steeds op ‘beroepen’ door, mocht het zo ver komen, de rechter te verzoeken je zaak te behandelen in het licht van de Europese verordening. Volg een cursus consumentenrecht of blaas wat minder hard van de toren;). Voor de rest: Welkom!

    Oja, dat men Applecare in één adem noemt met garantie komt doordat Apple dit zelf zo in de markt zet. http://www.apple.com/nl/support/products/faqs.html

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Dank je wel eugy om dat even recht te zetten. Ik was te lui om er nog op te reageren.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Vreemd toch, de Europese garantieregeling zorgt al voor twee jaar garantie. Dus wat maakt het uit?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Vreemd toch, de Europese garantieregeling zorgt al voor twee jaar garantie. Dus wat maakt het uit?

    Apple heeft jaren AppleCare verkocht als een soort uitgebreide garantie bovenop de garantie van één jaar (die dus niet wettelijk is). Je kon dus voor veel geld een garantie kopen waar je al voor een gedeelte recht op had.
    Daarbij waren de reparatiekosten buiten dat jaar heel dikwijls geschift hoog (waardoor die dure AppleCare plots wel voordelig werd).
    .
    Laten we hopen dat het nu eindelijk in orde komt met die garantievoorwaarden want het was echt een schandalige regeling. Het had meer weg van chantage dan van garantie (koop een dure computer>krijg maar één jaar garantie>koop dure AppleCare>anders rekenen we je heel veel geld voor een reparatie>koop volgende keer wel AppleCare).

  • Profielfoto
    essiw

    @Romke, Hardware problemen zijn er wel, voornamelijk met RAM en moederborden, persoonlijk alleen 1x last gehad van een RAM stripje dat kapot was (maar in een oude mac mini is dat geen pretje om te vervangen).

  • Profielfoto
    markske

    @eugy goed lezen want dat staat er niet. Apple geeft alleen aan dat de beperkte garantie van 1 jaar ( fabrieksgarantie ) wordt overgenomen. In praktijk komt het erop neer dat de consument in het tweede en derde jaar geen bewijslast hoeft te overleggen oftewel zorgeloos gebruik maken van.
    En Nederland hoeft zich niet te houden aan europse richtlijnen. Ik heb die cursus gevolgd en zo goed als alle zaken worden afgewezen aangezien de tegenpartij zich beroept op de Nederlandse wetgeving. De kans is groot dat dat gaat veranderen maar momenteel is dit niet van toepassing .Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

    U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

  • Profielfoto
    MrBelloNLD

    @MacFundamentalist dus door jouw toedoen zitten wij met de hoge prijzen:-)

  • Profielfoto
    eugy

    @markske wat een onzin kraam jij toch uit. Mocht je een jurist zijn dan heb ik nu al medelijden met je cliënten.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Apple gaat garantiebeleid aanpassen

    Alweer? En passen ze het nu correct aan?

  • Profielfoto
    3dGuy

    Maar hoe zit het nou?

  • Profielfoto
    3dGuy

    De overheid zegt;
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

    en op die pagina verwijzen ze dan weer door naar consuwijzer (ook van de overheid) en die zeggen dus eigenlijk dat je ook in Nederland voor duurzame producten (ik neem aan dat ik een Apple computer daar ook onder mag rekenen) minimaal 2 jaar garantie moet hebben. https://www.consuwijzer.nl/vervoer/garantie-op-vervoermiddel/europese-garantie-en-nederlands-recht-op-deugdelijk-product

  • Profielfoto
    3dGuy

    En zakelijk heb je -als ik het goed begrijp- nog minder rechten!