Website met educatieve apps krijgt award

Door: Lucas Raggers - 5 reacties

De appification van de samenleving dringt steeds verder door en het onderwijs wordt daarbij niet overgeslagen. Vorige week maakte Maurice de Hond bekend dat na de zomer 2 iPad-scholen van start gaan en toonde onderzoek aan dat 1-jarigen steeds vaker ‘achter’ de iPad zitten. Gisteren sleepte de website Eduapp een award binnen.

Op de IPON kreeg Eduapp de ‘Innovatie van het leren Award’ uitgereikt. Eduapp is een website die het voor docenten makkelijk maakt om te grasduinen in een bak met voorgeselecteerde educatieve apps. Gebruikers kunnen bij iedere app lesideeĂ«n plaatsen waardoor de inzet van apps in de klas nog makkelijker wordt gemaakt.

OMT’er en leerkracht Sander Gordijn is fervent gebruiker van Eduapp. “Iedereen die op een school met tablets werkt, is zelf het wiel aan het uitvinden. Op Eduapp staat alles op een rij en kun je je inhoud delen met anderen. Wat ik mijn teamleden aanraad is dat ze lesideeĂ«n gaan maken en deze koppelen aan de kerndoelen van het SLO, zo is het op iedere school bruikbaar.”

Wat is volgens jou dé educatieve app bij uitstek?

http://youtu.be/KUxY9dHAquo

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    iPredict

    iTunes U zit vol potentie. Het omarmen ervan door universiteiten is het laatste wat het nog nodig heeft. In ieder geval NIET blackboard.

  • Profielfoto
    Rtaal

    Leuk initiatief enzo maar je zult dit niet fulltime gebruiken in alle lessen, de iPad’s zijn in aanschaf niet goedkoop en er word al bezuinigd op het onderwijs. Leerlingen gaan dan toch wel spelletjes downloaden en spelen. Super initiatief voor de toekomst maar nu helaas nog even niet…

  • Profielfoto
    kevinboos

    Itunes U is inderdaad een fijne omgeving voor het volgen van lectures etc.

  • Profielfoto
    tom3488

    @Rtaal, daar ben ik het volledig mee oneens. Er zijn al genoeg scholen die ipads actief gebruiken, op de juiste manier. Op onze school hebben ze een ‘bring your own device’- systeem en hier wordt verassend veel gebruik van gemaakt. Zo kost het de school dus niets extrA, maar heb je wel klassen waar 75% van de leerlingen een iPad of andere tablet heeft.

    Bovendien is het niet zo dat leerlingen daar alleen maar spelletjes op spelen. Zodra je als leerling eenmaal gewend bent aan het gebruik van de iPad in de klas is die drang zo weg. Soms spelen leerlingen wel nog spelletjes of surfen ze op het internet als ze de les niet interessant vinden, maar hoezo is dat anders dan dagdromen of in je agenda kriebelen? Zolang de rest van de klas er geen last van heeft, is dat totaal geen probleem. En uit enquĂȘtes blijkt dat docenten daar hetzelfde over denken.

  • Profielfoto
    JWB

    @Tom3488: Klopt, wij werken ook met iPads. In het begin even interessant/afleidend met spelletjes, maar dat wordt rap minder.

    Wat betreft Eduapp: allereerst gefeliciteerd. Ik ken Marieke persoonlijk en ik weet dat ze samen met anderen veel tijd heeft gestoken in de ontwikkeling. Toch twijfel ik aan de houdbaarheid van met name de magie van de app. Veel van mijn collega’s hebben zich aangemeld bij Eduapp, maar doen daar relatief weinig mee. Reden: een app is wel heel eenzijdig, Ă©Ă©n app maakt vaak geen les en dikwijls Ă©cht een Apple-wereld…en er is nog zoveel meer moois met het apparaat te doen zonder duizenden apps. Kortom: de iPad Ă©cht als didactisch hulpmiddel inzetten: als onderwijs-hub of second screen. Noem maar op. Dat is ook de insteek die ik als projectleider Leren met ICT op dit moment veel meer hanteer.

    Overigens niets te nadele van Eduapp. Ik weet dat er heel veel collega’s graag op deze manier een eerste stap willen maken, maar daarna moet je verder: de 21st-century skills hebben meer nodig dan een app…